מבצע "עלות השחר" מיצה את עצמו

כדור אש ועשן מתפרצים בעקבות תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעיר עזה, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
Attia Muhammed/Flash90
כדור אש ועשן מתפרצים בעקבות תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעיר עזה, 6 באוגוסט 2022

ישראל השיגה את רוב המטרות שהציבה לעצמה במבצע "עלות השחר" וההחלטה לסיימו הייתה נכונה לפני שהיא תסתבך במערכה צבאית ארוכה. כעת העת לשנות את הגישה כלפי רצועת עזה ולנסות לגבש אסטרטגיה שתביא לרגיעה ארוכת טווח. מדובר במשימה קשה.

 אמש הושגה הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי לאחר חמישה ימי לחימה, שבהם ירה הארגון כאלף רקטות לעבר ישראל בעקבות מעצרו של בכיר הארגון בסאם א-סעדי בג'נין.

אמש הושגה הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי לאחר חמישה ימי לחימה, בהם ירה הארגון כאלף רקטות לעבר ישראל בעקבות מעצרו של בכיר הארגון בסאם א-סעדי בג'נין

הג'יהאד האסלאמי חיפש הישגים בעימות הצבאי עם ישראל שיאפשרו לו לרדת בצורה מכובדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס, כשהתחיל לשגר מאות רקטות לעבר ישראל בתגובה על חיסולי בכירי הזרוע הצבאית שלו.

בסופו של דבר הוא נאלץ להסתפק בהודעה קצרה שפרסמה מצרים ובה הבטחה כי יעשו מאמץ לשחרר את האסיר המנהלי ח'ליל אלעוואוודה לטיפול רפואי וכי יפעלו לשחרורו של בכיר הגי'האד האסלאמי בסאם א-סעדי בהקדם האפשרי.

בג'יהאד האסלאמי יודעים שאין ערך ממשי להודעה הזו אבל מצאו בה סולם לרדת מהעץ שעליו טיפסו. מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה אמר כי ארגונו ימתין שבוע למימוש ההבטחות.

ישראל פתחה את מבצע "עלות השחר" במבצע הונאה מוצלח וחיסלה את כל הצמרת הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה.

מערכת "כיפת ברזל" פעלה היטב עם כ-96 אחוזי הצלחה ביירוט הרקטות. ישראל התמקדה בתקיפת יעדי הג'יהאד האסלאמי ושמרה את חמאס מחוץ למעגל הלחימה.

ישראל סיכלה את הפיגועים ביישובי עוטף עזה שתכנן הג'יהאד האסלאמי בתגובה על מעצרו של בכיר הארגון בסאם א-סעדי בג'נין.

ישראל גם שיקמה את ההרתעה שלה כלפי הג'יהאד האסלאמי. היא הפגינה את עליונותה הצבאית והמודיעינית והוכיחה שלא תיכנע לשום סחיטה וכי היא רשאית לעצור כל מחבל שמתכנן פיגועים בשטחי הגדה.

ישראל גם שיקמה את ההרתעה שלה כלפי הג'יהאד האסלאמי. היא הפגינה את עליונותה הצבאית והמודיעינית והוכיחה שלא תיכנע לשום סחיטה וכי היא רשאית לעצור כל מחבל שמתכנן פיגועים בשטחי הגדה

זה היה העיתוי הנכון לעצור את מבצע "עלות השחר". טוב עשתה ישראל שהודיעה למתווך המצרי כי היא מוכנה להפסקת אש.

עדיף היה לסיים אותו עכשיו בשיא ההצלחה שלו לפני שיתרחשו טעויות או תקלות שיגררו את ישראל למבצע רחב יותר וישפיעו גם על זירות אחרות כמו סוריה ולבנון.

המשך הכתישה של כוחו הצבאי של הג'יהאד האסלאמי הוא חשוב אבל הג'יהאד האסלאמי כבר הוכיח כי יש לו יכולת התאוששות מהירה. הוא עשה זאת בשנה האחרונה לאחר מבצע "שומר החומות" ויש לו גב חזק שהוא איראן שתומכת בו בכסף ובאמצעי לחימה.

הטענה כי צריך היה להמשיך במבצע כדי שחמאס יפעיל לחץ על הג'יהאד האסלאמי לסיים את המבצע אינה עומדת. הגי'האד האסלאמי מקבל הוראות רק מאיראן, ליתר דיוק מהגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" שעמו נועד בשבוע שעבר בטהרן מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה.

עדיף היה לסיים אותו עכשיו בשיא ההצלחה שלו לפני שיתרחשו טעויות או תקלות שיגררו את ישראל למבצע רחב יותר וישפיעו גם על זירות אחרות כמו סוריה ולבנון

לישראל היו כמה הישגים:

1

ישראל הצליחה להפתיע את ארגון הג'יהאד האסלאמי שניסה ליצור משוואה חדשה ולהוציא כמה התקפות טרור לעבר הישובים הישראלים בעוטף עזה.

2

ישראל סיכלה את התקפות הטרור שתכנן הג'יהאד האסלאמי וחיסלה את כל הצמרת הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה, את תייסיר אלג'עברי מפקד החטיבה הצפונית, את ח'אלד מנצור מפקד החטיבה הדרומית, ובכירים נוספים שהארגון מסתיר את דבר מותם כדי לשמור על מורל גבוה.

3

במערכת הביטחון יש הסבורים כי מבצע "עלות השחר" הצליח להשיג יעד אסטרטגי של הפרדה בין חמאס לבין הגי'האד האסלאמי וכי צריך לשמור על ההפרדה הזו.

היריבות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי

הניסיון מלמד שהמתיחות בין שני הארגונים איננה דבר חדש. קיימת ביניהם יריבות קשה, חמאס הוא הריבון ברצועה, הוא הארגון הגדול ביותר והחזק יותר מבחינה צבאית והוא רוצה להנהיג את הפלסטינים ומאתגר גם את הרש"פ.

המתיחות בין חמאס לג'יהאד אינה חדשה. קיימת ביניהם יריבות קשה. חמאס הוא הריבון ברצועה, הוא הארגון הגדול ביותר והחזק יותר מבחינה צבאית. הוא רוצה להנהיג את הפלסטינים ומאתגר גם את הרש"פ

המתיחות בין שני הארגונים הגיעה לשיא לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא על ידי צה"ל במסגרת מבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019.

הג'יהאד האסלאמי הגיב במתקפת רקטות על ישראל שנמשכה יומיים. לראשונה ארגון חמאס נמנע מלהילחם לצד ארגון הג'יהאד האסלאמי מכיוון שהפרובוקציות שעשה בהאא' אבו אלעטא מול ישראל פגעו באינטרסים של הארגון וביחסיו עם המודיעין המצרי. אולם, מאז יושרו ההדורים בין שני הארגונים והג'יהאד האסלאמי נלחם לצד חמאס במבצע "שומר החומות".

כמה חודשים אחר כך התעוררה מחלוקת בין ארגון חמאס לארגון הג'יהאד האסלאמי על רקע ראיון מקיף שהעניק זיאד אלנח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, לאתר "ערבי 21" המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים". זיאד נח'אלה העניק ב-2 באוגוסט 2021 ראיון במשרדו בשכונת א-דאחייה בבירות לאתר "ערבי 21". מדובר בראיון מקיף שאורכו כ-3 שעות שבמהלכו הוא סיפק כמה כותרות מרעישות שחלקן הרגיז את ארגון חמאס.

זיאד אלנח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי תוצאות המלחמה האחרונה ברצועה שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל.

המלחמה הייתה "הישג לאומי נחשב" אמר זיאד אלנח'אלה בראיון עמו, אולם הוא סירב להציג אותו כ"ניצחון".

אלנח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי תוצאות המלחמה האחרונה ברצועה, שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל. המלחמה הייתה "הישג לאומי נחשב" אמר, אולם סירב להציג אותו כ"ניצחון"

אלנח'אלה הדגיש את הצורך בחזרה למאבק נגד הכיבוש הישראלי בגדה המערבית ואמר כי זוהי המשימה של הפלגים הפלסטינים, כשהוא מותח ביקורת סמויה על כך שחמאס מתמקד ברצועת עזה.

"בעקבות המלחמה האחרונה", אמר זיאד נח'אלה, "הערבים והפלסטינים מרגישים שאפשר להביס את ישראל, הישראלי החל להבין שהוא חי במדינה מאויימת שאין בה ביטחון, המלחמה יצרה תחושה אצל הישראלי במשך 11 ימים שהוא חי תחת איום. אינני יכול לומר שהשגנו במלחמה הזו ניצחון אף אם היה זה הישג חשוב בדרך לשחרור פלסטין, והיא איננה דרך קצרה".

"זה איננו ניצחון כפי שמתואר בהגזמה רבה בתקשורת (הערבית)", הוסיף זיאד נח'אלה, "אנחנו באותו המקום ובאותה הגיאוגרפיה. ישראל ממשיכה בפעולות עויינות ועושה כל מה שברצונה, היא עדיין צרה על רצועת עזה וממשיכה בצעדיה נגד מסגד אל-אקצא. אנחנו עכשיו במערכה לשמור על מה שהשגנו ואנו חייבים להיות משוכנעים בשינויים אשר קרו". "מדובר בהישג מורלי ולא חומרי בהיקף של ניצחון. הדיבורים על ניצחונות שונים מכיוון שהמאבק שלנו נגד 'הפרוייקט הציוני' הוא מורכב וגדול"".

כיום ארגון הג'יהאד האסלאמי מאתגר שוב את חמאס ומאיים עליו ברצועת עזה וגם באזורי ג'נין ושכם בגדה, שם דוחק הארגון בהדרגה את רגלי הרש"פ וחמאס הצדה ומאחד את שאר הפלגים תחת דגלו.

ברצועת עזה הג'יהאד האסלאמי מספיק חזק מבחינה צבאית כדי להילחם לבדו נגד ישראל. צריך להתעלם מהודעות "מס השפתיים" שמנפיקים דוברי חמאס על האחדות בין כל הארגונים במאבק הנוכחי נגד ישראל.

כיום הג'יהאד האסלאמי מאתגר שוב את חמאס ומאיים עליו ברצועת עזה ובאזורי ג'נין ושכם בגדה. שם דוחק הארגון בהדרגה את רגלי הרש"פ וחמאס הצדה ומאחד את שאר הפלגים תחת דגלו

סביר להניח שארגון חמאס ימצא את העיתוי המתאים להטיל את האחריות לסבלם של תושבי הרצועה על הג'יהאד האסלאמי. בינתיים אירגן הג'יהאד האסלאמי מתקפה חסרת תקדים על אסמעיל הנייה ברשתות החברתיות, שבה הוא הואשם בשיתוף פעולה עם ישראל ובחוסר מוטיבציה לסייע בלחימה לג'יהאד האסלאמי.

צריך להבין את המנטליות הערבית – שני הארגונים האלה כבר הוכיחו בעבר כי הם בעלי אידיאלוגיה זהה ושנאה יוקדת לישראל ולכן הם יכולים להתפייס במהירות הבזק.

לכן, אסור לייחס לישראל את הכוח כאילו היא זו שהצליחה לתקוע טריז בין שני הארגונים, זה עניין של אינטרסים והיריבות ביניהם היא ללא קשר לישראל.

הניצחון הישראלי בסבב הלחימה הנוכחי הוא ברור, למרות שהגי'האד האסלאמי טוען לניצחון ואומר כי הוא שיגר רקטות לעבר ישראל עד לרגע האחרון למרות שחוסלה הצמרת הצבאית שלו וכי הצליח לשתק את מרקם החיים ביישובי עוטף עזה.

צריך לזכור כי סבב הלחימה הזה היה ללא השתתפות חמאס בלחימה, אילו השתתף חמאס בלחימה היה נוצר מצב אחר לגמרי לרעתה של ישראל.

הניצחון הישראלי בסבב הלחימה הנוכחי ברור, למרות שהגי'האד האסלאמי טוען לניצחון ואומר כי שיגר רקטות לישראל עד לרגע האחרון חרף חיסול הצמרת הצבאית שלו, וכי הצליח לשתק את מרקם החיים בעוטף עזה

זוהי העת שממשלת לפיד-גנץ חייבת לעשות מאמץ לגבש אסטרטגיה חדשה בניסיון להשיג רגיעה ארוכת טווח עם רצועת עזה, שתשבור את אסטרטגיית סבבי הלחימה של הממשלות הקודמות, אחרת סבב הלחימה הבא יגיע בתוך זמן קצר.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,242 מילים
סגירה