הפעם האחרונה שמישהו או מישהי עלו לתורה בבית הכנסת יריחו שבניו יורק במסגרת בר או בת מצווה הייתה הרבה לפני שפרצה מגפת הקורונה. כארבע שנים עברו מאז שחזן במשרה מלאה שר בבית הכנסת הקונסרבטיבי בלונג איילנד. כמו כן, תפילות השחרית מתקיימות עתה רק בימי שבת.
הדוגמאות לעיל מביאות באופן הבולט ביותר את השינויים שעבר בית הכנסת במהלך 25 השנים האחרונות. השינויים האלה הם גם הסיבה שרוב חברי בית הכנסת האמינו כי יש להתאחד עם הקהילה הקונסרבטיבית השכנה של בית הכנסת וודברי כדי להצילו.
אולם, אף שרוב מוחץ של חברי קהילה תמך בתוכנית – המיזוג של שני בתי הכנסת הקונסרבטיביים – כשל. בשל כך, ב־22 ביוני, בתום 20 חודשי משא ומתן, רוב של שני שליש מהוועד המנהל של בית הכנסת הצביע לטובת פירוק ומכירת בית הכנסת בן ה־60.
הכסף עבור המכירה אמור להינתן למטרות צדקה. תוצאות ההצבעה הותירו את חברי הקהילה כועסים, מופתעים ועצובים. אבל הסיפור לא נגמר כאן. ב־3 באוגוסט הצביע ועד חדש לטובת דחיית הפירוק – והותיר את עתידו של בית הכנסת לוט בערפל. לפי שעה לא נקבע מועד להצבעה נוספת.
לפחות 20 חברים כבר עזבו והצטרפו לקהילת בית הכנסת וודברי – המרוחקת כשמונה קילומטרים בלבד מבית הכנסת יריחו – מה שהחריף עוד יותר את קשיי המימון הקיימים
לפחות 20 חברים כבר עזבו והצטרפו לקהילת בית הכנסת וודברי – המרוחקת כשמונה קילומטרים בלבד מבית הכנסת יריחו – מה שהחריף עוד יותר את קשיי המימון הקיימים. נוסף על כך, בעקבות ההצבעה, הרב מאט אבלסון – ששימש כראש הקהילה מאז 2019 – קיבל על עצמו משרה חדשה בארגון הפרו־ישראלי StandWithUs.
"בשנתיים האחרונות הייתי לעתים קרובות די מדוכדך ועצוב, לא רק בשביל עצמי אלא בשביל הקהילה", אומר אבלסון. אפשר לתלות את גורל בית הכנסת בדמוגרפיה המשתנה, במספר החברים המתמעט, בהשפעותיה המתמשכות של מגפת הקורונה או בהשקפות השונות בנוגע לתפקידו.
אולם, דבר אחד ברור: הסיפור של בית הכנסת יריחו משקף את השינויים הרבים המתחוללים בתוך הקהילה היהודית בארה"ב. מחקרים מעידים על גידול במספר היהודים האמריקאים שלא משתייכים לשום בית כנסת, מה שמאלץ את קהילות בתי הכנסת להתחרות על מאגר הולך ומתדלדל של חברים פוטנציאליים.
על פי סקר שערך מכון המחקר פיו ב־2021, 17% מיהודי ארה"ב גדלו בלי להזדהות עם שום זרם, אך 29% מתוכם מזדהים עם זרם כלשהו כיום. כמו כן, בקרב היהודים האמריקאים מתחת לגיל 30 – יותר מ־40% לא מזוהים עם שום זרם.
בקרב היהדות הקונסרבטיבית התדלדלות השורות חריפה במיוחד. הסקר מצא כי בעוד ש־25% מיהודי ארה"ב התחנכו בתנועה הקונסרבטיבית – רק 15% מהם מזדהים כיום כקונסרבטיבים.
בקרב היהדות הקונסרבטיבית התדלדלות השורות חריפה במיוחד. הסקר מצא כי בעוד ש־25% מיהודי ארה"ב התחנכו בתנועה הקונסרבטיבית – רק 15% מהם מזדהים כיום כקונסרבטיבים
בניגוד לכך, התנועה הרפורמית הולכת וגדלה. 28% מיהודי ארה"ב העידו כי התחנכו בתנועה הרפורמית אך 33% מהיהודים האמריקאים מזהים את עצמם כמשתייכים לתנועה היום.
"באופן כללי, היהודים האמריקאים הצעירים מחזיקים בריבוי זהויות – ולא תמיד מזדהים עם תוויות של זרם דתי מסוים", אומר הרב ג'ייקוב בלומנטל, מנכ"ל שותף של איחוד בתי הכנסת הקונסרבטיביים באמריקה ושל כנסת הרבנים – ארגון בינלאומי של רבנים קונסרבטיבים.
"הם גדלים בקהילות שלנו, משתתפים במחנות 'רמה' שלנו ומרגישים חיבור קרוב ליהדות, אבל הם לא מגבילים את עצמם לתווית של זרם מסוים". יותר משליש מבתי הכנסת הקונסרבטיביים ושיעור מוערך של אחד מכל חמישה בתי כנסת רפורמיים נסגרו במהלך 20 השנים האחרונות, כך על פי הסקר של מכון פיו.
קהילות אחרות במצב דומה חיפשו שותפויות, וחלקן אפילו חברו לארגונים אורתודוקסיים כגון חב"ד כדי שיוכלו להמשיך ולהתקיים. "התנועה שלנו תמשיך לעזור לבתי כנסת לגדול ולשגשג. עם זאת, מבוגרים־צעירים לא בהכרח נמשכים לחיי בית הכנסת. אנחנו מחפשים דרכים חדשות לגרום להם להיות מעורבים בצורה מקוונת או באופן אישי", אומר בלומנטל.
דיוקן בית הכנסת כמוסד צעיר
אתר האינטרנט של בית הכנסת יריחו מתאר אותו כ"בית כנסת קונסרבטיבי פרוגרסיבי ידידותי" שנוסד ב־1956, בסופה של תנופת פיתוח נדל"ני. העיירה הפרברית של המעמד הבינוני־גבוה בחוף הצפוני של לונג איילנד היא עיירה שקט בעלת אוכלוסייה המונה כ־15 אלף בני אדם. היא גם מזדקנת – בשנת 2020 הגיל החציוני ביריחו היה 46, לעומת 38 באוכלוסייה הכוללת של ארה"ב.
כשנשיא בית הכנסת לשעבר ג'יי שרמן ורעייתו הצטרפו לבית הכנסת ב־1997, הם נמשכו, לדבריו, ל"קהילה הגדולה, האיתנה" ולסגנון הפולחן. "בשני העשורים האחרונים ראינו שינוי דמוגרפי משמעותי באוכלוסייה של יריחו", אומר שרמן, ששירת בעבר במועצת הנאמנים של בית הכנסת.
"היו לנו פעם 600 משפחות גרעיניות, עכשיו יש לנו שבריר מזה. כבר אין לנו בית ספר דתי משום שמשפחות יהודיות צעירות לא עוברות להתגורר בקהילת יריחו"
"היו לנו פעם 600 משפחות גרעיניות, עכשיו יש לנו שבריר מזה. כבר אין לנו בית ספר דתי משום שמשפחות יהודיות צעירות לא עוברות להתגורר בקהילת יריחו". מהבחינה הזו, בית הכנסת יריחו לא יוצא דופן. רק אחד מכל חמישה יהודים־אמריקאים משתתף בטקסים דתיים פעם או פעמיים בחודש, כך על פי הסקר של מכון המחקר פיו.
גם מגפת הקורונה העמידה בספק את היכולת של בית הכנסת להמשיך ולהתקיים בטווח הארוך, אומר אבלסון. "חווינו שחיקה בגלל מקרי המוות ובגלל הנטישה במהלך המגפה. אני חושב שזה מה שהניע את ההנהגה לחפש את האפשרות הזאת [של מיזוג]. אני ניהלתי 40 לוויות בתוך שנתיים. זה היה קיצוני. עוד ועוד אנשים מתו. לא היו שמחות. היו מעט מאוד חגיגות בר ובת מצווה".
כשנעשה ברור כי דרושה תוכנית הצלה לבית הכנסת, אבלסון חשב שיהיה הגיוני לבחון איחוד עם קהילת בית הכנסת וודברי. "הסיבה שהייתי בעד האיחוד היא שנראה לי שעבור רוב המקומות במדינה, הכי טוב יהיה להתמזג עם תנועה אחרת – וכאן יכולנו להתמזג בתוך התנועה שלנו", הוא אומר.
הדרך לפירוק
בספטמבר 2020, הנהגת בית הכנסת הקימה ועדת גישוש כדי לבדוק את היתכנות האיחוד. מזכר הבנות, שתוקפו כבר פג, נחתם בין שני בתי הכנסת. סקר פנימי הראה כי 76% מחברי קהילת בית הכנסת יריחו תומכים במיזוג, אומר שרמן, שישב בוועדה.
"ראינו הזדמנות להתאחד וליצור קהילה קונסרבטיבית חדשה ואיתנה בחוף הצפוני של לונג איילנד, שתמשוך חלקים רבים מהאוכלוסייה היהודית", אומר שרמן.
רבים מהמתנגדים לאיחוד נרתעו מגישתו השוויונית של בית הכנסת וודברי לתפילות. המתנגדים מעדיפים את מסורת ההפרדה בין גברים לנשים הנהוגה בבית הכנסת יריחו. הם גם מתנגדים לרעיון שנשים ישמשו כרבות – למרות העובדה שהתנועה הקונסרבטיבית הסמיכה את הרבה הראשונה שלה כבר ב־1985.
במהלך 2021 ועד להצבעה הראשונה ביוני, ועדת הגישוש ובית הכנסת וודברי המשיכו לעבוד בניסיון למצוא פתרון. בשלב מסוים בית הכנסת וודברי הציע להרכיב מניין נוסף, שיקיים את הטקסים הדתיים כנהוג ביריחו. ואז, כמעט שנה לאחר תחילת המשא ומתן, וודברי דחו את הרעיון של מניין נוסף.
בשלב מסוים בית הכנסת וודברי הציע להרכיב מניין נוסף, שיקיים את הטקסים הדתיים כנהוג ביריחו. ואז, כמעט שנה לאחר תחילת המשא ומתן, וודברי דחו את הרעיון
באותה נקודת זמן, החברים השמרנים ביררו אם בית הכנסת יריחו יהיה מוכן "לייעד" להם חלק מההכנסות ממכירתו – כדי לסייע להם לשמר מניין עצמאי משלהם ביריחו.
גם הניסיון הזה נכשל, מה שהביא להתלקחות המתחים בשבועות שלאחר מכן: אחד החברים איים בדיון משפטי בתחילת 2022; חברי הוועדה התפטרו; תוקפו של מזכר ההבנות פג – והתוכנית ירדה מהפרק לצמיתות.
ב־8 ביוני, שבועיים לפני ההצבעה על פירוק בית הכנסת, נשיאת בית הכנסת וודברי ד"ר אלן פייט שלחה הודעת דוא"ל לחברי בית הכנסת יריחו כדי "להביע […] צער עצום על כך שהאיחוד הפוטנציאלי שלנו לא מתקדם".
בדוא"ל פייט ציינה כי היא רואה באיחוד הזדמנות לבנות בית כנסת קונסרבטיבי מאוחד וחזק. פייט סירבה להגיב מעבר לכך בטענה שעדיין מתנהלים דיונים בנושא. ב־16 ביוני, שבוע לפני ההצבעה הגורלית, חברי הקהילה קיבלו הודעת דוא"ל נוספת, חתומה בידי חבר הוועד המנהל של בית הכנסת יריחו דניאל קריגר ו"קבוצת ליבה של 50 מחברי קהילת בית הכנסת", שביקשו להישאר בעילום שם.
על פי ההודעה, מאמצי האיחוד קרסו בשל סיבות רבות ובכלל זאת עניין ייעוד הכספים למניין. הוא אף הפציר בחברי הקהילה לחדש את חברותם. קריגר סירב להגיב מעבר לכך.
הצעדים הבאים
אחרי שהוועד המנהל הצביע בעד פירוק בית הכנסת ביוני, ההכנסות ממכירת נכסיו תוכננו להימסר לארגונים שונים ללא מטרות רווח, כגון בית המדרש לרבנים באמריקה, הקרן הקיימת לישראל, איחוד בתי הכנסת הקונסרבטיביים באמריקה, המרכז להנצחת השואה ולסובלנות של מחוז נסאו ויד ושם.
התוכנית הזאת נמצאת כעת בהמתנה. בזמן שהפרק האחרון בסיפורו של בית הכנסת ממתין להיכתב, שרמן אומר כי אנשים צריכים להבין שלמרות הכול יש הרבה מקומות שבהם היהדות הקונסרבטיבית לא רק שורדת – אלא אף משגשגת.
"אפילו שבמקרים רבים באמת יש ירידה במספר החברים – אני יודע על הרבה בתי כנסת מצליחים במחוז נסאו שכמעט מתפוצצים מרוב קהל", הוא אומר. "אני חושב שחלק מזה טמון בהקשבה לחברים בבית הכנסת שלך או בהקשבה לקהילה שלך או בהקשבה לחברים הפוטנציאליים שלך".
"אפילו שבמקרים רבים באמת יש ירידה במספר החברים – אני יודע על הרבה בתי כנסת מצליחים במחוז נסאו שכמעט מתפוצצים מרוב קהל"
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם