כהנא וטרופר יכולים להיכנס לוואקום שהותירו בנט ושקד

היו ימים שאיילת שקד הייתה אחת הדמויות החשובות בציונות הדתית והמעמד שהגיעה אליו היה חסר תקדים, במיוחד עבור אישה חילונית מתל אביב ● עכשיו הכל התאדה ● שקד בונה על הימין לייט, אבל הם לא איתה ● מי שכן יכולים למשוך את הקהל הזה הם חילי טרופר ומתן כהנא, שרצים עכשיו יחד במחנה הממלכתי ● פרשנות

חילי טרופר, מתן כהנא (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל/פלאש 90, מונטז')
הדס פרוש, יונתן זינדל/פלאש 90, מונטז'
חילי טרופר, מתן כהנא

אחרי האירועים שלשום (שני) בכנסת אפשר לסמן איקס על מפלגת ימינה ואולי גם על הגלגול החדש שלה, הרוח הציונית. מעולם לא נראתה כאן מפלגה שהתפרקה לרסיסים בצורה כל כך מהירה, פומבית ומבישה, תוך כדי מריבות על שמות, זכויות הפילוג ויחידות מימון.

על המחזות הללו ניצחה איילת שקד, עד לא מזמן אחת השרות המשפיעות במדינה. גם היא ניסתה להשיג לעצמה את המקסימום בקרבות הירושה על המפלגה שהקימה עם נפתלי בנט רק לפני שנים ספורות.

שקד הייתה אחת הדמויות החשובות גם בציונות הדתית, ולא רק בממשלה. המעמד שהגיעה אליו בקרב הקהל הגדול של הכיפות הסרוגות היה חסר תקדים, במיוחד עבור אישה חילונית מתל אביב. חברי דודו סעדה מערוץ 7 מספר שאפילו רבנים חשובים במגזר עצרו את השיעורים שלהם כאשר שקד הגיעה לבקר ועשו לה כבוד מלכים. עד כדי כך העריכו אותה.

עכשיו הכול התאדה. האמון בשקד התדרדר לאפס בקרב מצביעי המגזר אחרי שהקימה עם בנט את ממשלת השינוי, בניגוד לכל ההבטחות המוקדמות. היום מתברר, לפחות לפי הסקרים האחרונים, כי ההסתייגות שהפגינה שקד מממשלת השינוי לכל אורך הדרך לא שינתה את התחושות כלפיה.

שרת הפנים איילת שקד לפני ישיבת הקבינט במשרד ראש הממשלה, 17 ביולי 2022 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
שרת הפנים איילת שקד לפני ישיבת הקבינט במשרד ראש הממשלה, 17 ביולי 2022 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

שקד לקחה את ההסתייגות שלה מלפיד וגנץ, הקימה את הרוח הציונית ועכשיו היא מנסה לשווק נוסחה של ממשלת אחדות רחבה שתקום אחרי הבחירות רק אם הרוח הציונית תהיה בכנסת.

אבל הציבור לא קונה הבטחת יציבות ממי שמשדרים התפרקות יומיומית וקפיצה נחשונית ממפלגה למפלגה, כמו שעשו שני השותפים החדשים של שקד במיזם החדש, יועז הנדל וצבי האוזר. בינתיים כולם שם רואים מלמטה את אחוז החסימה.

הציבור לא קונה הבטחת יציבות ממי שמשדרים התפרקות יומיומית וקפיצה נחשונית ממפלגה למפלגה, כמו שעשו שני השותפים החדשים של שקד, הנדל והאוזר

שקד בנתה על הימין לייט, אנשי הציונות הדתית שלא מוצאים את עצמם בציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ובוודאי שלא בעוצמה יהודית של איתמר-בן גביר. האוצר האבוד שלה היה השר לענייני דת לשעבר מתן כהנא, איש ימינה.

שקד התחננה בפני כהנא שיבוא לרוח הציונית, שמרה לו את המקום השלישי עד הרגע האחרון ממש. בינתיים היא ניסתה לשווק לציבור הציוני-דתי את יועז הנדל, שאינו חובש כיפה. "הנדל הוא בן הציונות הדתית, הוא שומר שבת, ילדיו חובשי כיפה והם בחינוך הדתי", הכריזה שקד, אבל גם זה לא עזר.

איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימתם החדשה, הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימתם החדשה, הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כהנא התגלגל בסוף למחנה הממלכתי של בני גנץ, גדעון סער וגדי איזנקוט, כאיש הסיעה של הרמטכ"ל לשעבר שנכנס השבוע רשמית לזירה הפוליטית. המעמד של כהנא השתנה, כמובן. היום הוא גלגל חמישי במפלגה החדשה, אבל יש כאן גם הזדמנות גדולה.

כהנא והשר חילי טרופר יכולים למלא את הוואקום שמתרוקן ברוח הציונית. שניהם דתיים לאומיים, שניהם אהודים מאד בציבור המתון והלא תורני של המגזר ושניהם מציגים קבלות מרשימות.

כהנא והשר חילי טרופר יכולים למלא את הוואקום שמתרוקן ברוח הציונית. שניהם דתיים לאומיים, שניהם אהודים מאד בציבור המתון והלא תורני של המגזר ושניהם מציגים קבלות מרשימות

כהנא וטרופר יכולים לעשות קמפיין דתי-ציוני משותף ואפקטיבי. כהנא יביא את הרפורמות שביצע או שהתחיל במערכי הכשרות, הגיור, הנישואין והקבורה. טרופר יביא את אהבת החסד הגדולה שלו.

הביקור של טרופר אצל משפחת הנער הנעדר מוישי קליינרמן בשבוע שעבר עוררה התרגשות עצומה בקרב ציבורים רחבים. צריך לקרוא ולשמוע את התגובות.

טרופר שכנע את שר הביטחון גנץ להפעיל יחידות צבא מיוחדות בחיפושים אחרי קליינרמן, וזה אכן מה שיקרה. גם למהלך כזה, גם אם אין לו כוונה פוליטית, יכולה להיות השפעה במערכת הבחירות הזו.

כהנא וטרופר יכולים להיות צוות מנצח, שייקח את כל חצאי המנדטים שמסתובבים בשטח. שניהם הרבה יותר אמינים משקד וחבריה, שמבקשים את אמון הציבור ולא זוכים בו.

כהנא וטרופר יכולים להיות צוות מנצח, שייקח את כל חצאי המנדטים שמסתובבים בשטח. שניהם הרבה יותר אמינים משקד וחבריה, שמבקשים את אמון הציבור ולא זוכים בו

עוד 551 מילים
סגירה