ארכיון: הכור הגרעיני בבושהר, איראן, 2010 (צילום: AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour)
AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour

בעקבות הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, ישראל מסירה כפפות מול האמריקאים

המסר שיצא מלשכת לפיד אמש למעשה מתנגש ישירות עם ארה"ב: "הגיע הזמן לקום וללכת. כל פעולה אחרת עלולה לשדר חולשה" ● גם חשיפת ההסכמות הראשוניות בין ארה"ב לאיראן נראית כמו חלק מקמפיין ישראלי המיועד לעורר ויכוח פנימי בתוך ארה"ב ● מבחינת לפיד, זה הזמן ללכת על כל הקופה: בעוד שלושה חודשים, ההחלטה כיצד להגיב להסכם עשויה להיות בידיים של רה"מ אחר ● פרשנות

שני אירועים מהלילה מעלים סימני שאלה באשר לעומק ההבנות הנוכחיות בין ישראל לארצות הברית בעניין הסכם הגרעין עם איראן.

בחודשים האחרונים – ועד אתמול (חמישי) – הקו שנקטו בירושלים מול וושינגטון היה של שתיקה כלפי חוץ ותרעומת ברמות משתנות (תלוי מי הדובר) בחדרי חדרים. אלא נראה שהבנה ישראלית כי הצדדים נמצאים בישורת האחרונה לקראת חתימה, עם התגמשות אמריקאית משמועתית, שברה את הכלל הזה.

לשכת ראש הממשלה הוציאה אמש הודעה לא שגרתית שלמעשה מתנגשת ישירות עם ארצות הברית. לפי גורם מדיני בכיר, "ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח עם בכירים אמריקאים ואירופאיים בעניין הסכם הגרעין, והעביר מסר שהגיע הזמן לסגת מהשיחות.

"לדברי הגורם, בשיחה עם שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס ועם קאנצלר גרמניה אולף שולץ, לפיד העביר מסר כי האירופאים שלחו לאיראן הצעה סופית, שלא עמדה בדרישות האמריקאים, והגיע הזמן לקום וללכת. כל פעולה אחרת עלולה לשדר חולשה".

"לפיד העביר מסר כי האירופאים שלחו לאיראן הצעה סופית, שלא עמדה בדרישות האמריקאים, והגיע הזמן לקום וללכת. כל פעולה אחרת עלולה לשדר חולשה"

הפרשנות המיידית של הדברים הללו לא משאירה מקום לספק: לפיד מסיר כפפות מול האמריקאים. אלא שכאן לא מסתיים כנראה המאמץ הישראלי.

ראש הממשלה יאיר לפיד נושא דברים בקריה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: אלעד מלכה)
ראש הממשלה יאיר לפיד נושא דברים בקריה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: אלעד מלכה)

במקביל להודעת הגורם המדיני הבכיר בישראל, פרסם אתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" – היושב בלונדון ונהנה לא אחת מידיעות בלעדיות בהקשר הישראלי – מסמך פנימי מתוך ההתכתבויות בין הצדדים. בפרסום מצטט האתר סעיפים מתוך מה שנראה כהסכמות ראשוניות בין ארה"ב לאיראן:

  1. הסרת עיצומים מעל 17 בנקים (לא ברור אם איראניים או אחרים);
  2. שחרור 7 מיליארד דולר שהוקפאו בקוריאה הדרומית;
  3. הסרת עיצומים מעל 150 גופים, חלקם איראניים;
  4. אישור לחברות בינלאומיות לסחור עם איראן גם אם ממשל אמריקאי אחר ייסוג מההסכם;
  5. ההסכם יצא לפועל בתוך 120 יום ויכלול גם שחרור אסירים הדדי של המדינות.

עם זאת, גם האתר לא ידע לומר האם מדובר בטיוטה או בניסוח הסופי של ההסכם.

האם יכול להיות קשר בין הגורם הבכיר שמתדרך את הכתבים הישראלים לפרסום הזה? עיתוי הפרסומים הללו והסמיכות שלהם יכולים להתפרש כמו קמפיין מתוזמן של ישראל שבא לעורר ויכוח פנימי בתוך ארצות הברית ואולי גם מחלוקת  בינה לבין האיחוד האירופי.

נשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
נשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

החושים הישראלים בהקשר הזה חדים מאוד בימים האחרונים. מזכיר המדינה בממשל טראמפ מייק פומפאו מנהל ביממה האחרונה מאבק ברשתות החברתיות ובתקשורת האמריקאית נגד איראן והכוונה לתת לנשיא איראן  אבראהים ראיסי אישור להגיע לעצרת האו"ם הקרובה בספטמבר.

ראיסי חשוד בפשעים נגד האנושות והוצאה להורג של אלפי מתנגדי שלטון, וכן חשוד בכך שידע על תוכנית של משמרות המהפכה לחסל את פומפאו ואת היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון.

מבחינת ממשל ביידן, דיה לצרה בשעתה. כרגע מרב המאמץ מוכוון להסכם הגרעין, סעיף שארצות הברית רוצה להסיר מהשולחן המדיני שלה. אמנם דובר משרד החוץ נד פרייס אמר אמש כי אין לוחות זמנים מבחינת האמריקנים להחזרת תשובה להצעה האיראנית, אבל לכל הצדדים, כולל ישראל, ברור שהמגעים בשלב מתקדם.

אמנם דובר משרד החוץ נד פרייס אמר אמש כי אין לוחות זמנים מבחינת האמריקנים להחזרת תשובה להצעה האיראנית, אבל לכל הצדדים, כולל ישראל, ברור שהמגעים בשלב מתקדם

תעיד על כך עובדה נוספת: הפרלמנט האיראני התכנס השבוע לדיון סגור של כמה שעות שבו סקרו שר החוץ, ראש סוכנות הגרעין והשליח המיוחד לווינה את פרטי ההסכמות המתגבשות עם המערב.

נקודה מעניינת שעולה מעיון ברשימת הסעיפים בהסכם שפורסמו היא שחרור הכספים המוקפאים בקוריאה הדרומית. זה בהחלט יכול להתפרש כצעד אמריקני זהיר, שבא לבחון את רצינות איראן לעמוד בהסכם לפני שארצות הברית משחררת את המיליארדים שמוקפאים אצלה.

נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה נועד עם נציג איראן לשיחות הגרעין בווינה עלי באקרי בטהראן, 27 במרץ 2022 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה נועד עם נציג איראן לשיחות הגרעין בווינה עלי באקרי בטהראן, 27 במרץ 2022 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

מעבר לכך, מבחינת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן זה מצטייר ציבורית טוב יותר. ארצות הברית לא משחררת כספים שמוקפאים אצלה אלא מדינה שלישית עושה זאת עם התחייבות אמריקאית – שקטה – שלא להטיל עליה עיצומים.

גם סעיף 4 מעניין מאוד, שכן זו היענות לדרישה הבסיסית האיראנית, להבטיח את המשך הפעילות הכלכלית, אם ממשל עתידי יחליט לסגת מההסכם. המשמעות של התחייבות אמריקאית כזו היא כי ארצות הברית מוותרת על  מנוף לחץ כלכלי משמעותי על איראן.

בחזרה לישראל. במוצאי שבת אמור ראש המועצה לביטחון לאומי אייל חולתא לצאת לוושינגטון "לסבב שיחות". זה נראה כמו תהליך בקרת נזקים שמבקשת ישראל לעשות לפני שהיא מקבלת החלטה כיצד לפעול אם ייחתם הסכם.

במוצאי שבת אמור ראש המועצה לביטחון לאומי אייל חולתא לצאת לוושינגטון "לסבב שיחות". זה נראה כמו תהליך בקרת נזקים שמבקשת ישראל לעשות לפני שהיא מקבלת החלטה כיצד לפעול אם ייחתם הסכם

זה לא שהמחלוקת בין ראש הממשלה לפיד, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ בהקשר להסכם שכחה: בנט ולפיד נגד הסכם כלשהו ואילו גנץ מתייחס להסכם כרע במיעוטו, כזה שנותן לצה"ל זמן התארגנות לאופציה צבאית, כשאיראן לא על סף פצצה. כל השלושה יודעים כי בעוד כשלושה חודשים עשויה ממשלה אחרת לקבל את ההחלטה כיצד להגיב להסכם שאולי ייחתם – וזה בהחלט יכול להיות גורם מרסן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
צריך לעצור איראן להשמיד עם ישראל בכל אמצעים עומד לרשות ישראל. ולמנועה שועה שנית. מתי היטלר דיבר על השמדת עם יהודים חשבו שהוא לא רצני! והוא השמיד שליש הם יהודים! גם ממשלת איראן רצה להשמי... המשך קריאה

צריך לעצור איראן להשמיד עם ישראל בכל אמצעים עומד לרשות ישראל. ולמנועה שועה שנית. מתי היטלר דיבר על השמדת עם יהודים חשבו שהוא לא רצני! והוא השמיד שליש הם יהודים! גם ממשלת איראן רצה להשמיד מדינה ישראל במאת, מוכנים לעשות כל למטרה שלהם!

עוד 718 מילים ו-1 תגובות
סגירה