גנץ מתעכב בהכרזה על הרמטכ"ל הבא

די ברור בשלב זה כי שר הביטחון כבר החליט למנות את סגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי, לרמטכ"ל הבא ● התנאים להכרזה בשלו: היועמ"שית אישרה, מונה יו"ר לוועדה למינוי בכירים, וגנץ סיים לפני כמה שבועות את סבב ההתייעצויות ● גורם המעורה בפרטים מספר כי מרבית הבכירים המליצו לגנץ על הלוי ● אך ככל שמועד המינוי יתקרב לבחירות, הביקורת רק תגבר ● אז למה גנץ מתעכב? ● פרשנות

סגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי (צילום: פלאש90)
פלאש90
סגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי

כל ההערכות דיברו על כך ששר הביטחון בני גנץ יכריז השבוע על הרמטכ"ל הבא של צה"ל, וכי זה יהיה סגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי. אלא שעד כה זה לא קרה, ועם גנץ בדרכו היום (חמישי) לביקור דחוף בוושינגטון בשל התקדמות המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, מן הסתם זה גם לא יקרה.

לא ברור מדוע גנץ מתעכב. כל התנאים להכרזה על המינוי בשלו זה מכבר: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה מינוי רמטכ"ל למרות שמדובר בתקופת בחירות; שופט בית המשפט העליון לשעבר מני מזוז מונה לראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות הציבורי; שר הביטחון סיים את סבב הראיונות האישיים, כמו גם ראש הממשלה, ואפילו סיום סבב ההתייעצויות שעליו הכריז גנץ עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון הסתיים זה מכבר.

שר הביטחון סיים את סבב הראיונות האישיים, כמו גם ראש הממשלה, ואפילו סיום סבב ההתייעצויות שעליו הכריז גנץ עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון הסתיים זה מכבר

ההכרזה הייתה אמורה להיות לפני שלושה שבועות, אלא שאז החל העימות עם הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה והנושא נדחה. עכשיו צצים סימני השאלה איך העיכוב של גנץ מתיישב עם הדחיפות שהציג ליועצת המשפטית לממשלה והטענה כי נדרשת חפיפה ארוכה בכדי להתכונן לתפקיד.

סגן הרמטכ"ל היוצא אייל זמיר (מימין), שר הביטחון בני גנץ, סגן הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי והרמטכ"ל אביב כוכבי בקריה בתל אביב, 11 ביולי 2021 (צילום: פלאש 90)
סגן הרמטכ"ל היוצא אייל זמיר (מימין), שר הביטחון בני גנץ, סגן הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי והרמטכ"ל אביב כוכבי בקריה בתל אביב, 11 ביולי 2021 (צילום: פלאש 90)

גורמים רבים במערכת הביטחון שואלים את השאלה הזו, וגם לסביבה הקרובה גנץ אין ממש תשובה. הסבר אפשרי הוא כי גנץ ממתין למינוי שאר חברי הוועדה למינוי בכירים. הוא יביא את שני המועמדים לאישורה ואז יכריז על המינוי.

כאן נשאלת שאלת הסמיכות לבחירות. גנץ עשה הכול עד כה על מנת להרחיק את הליך המינוי מהקשר פוליטי. אבל ככל שהמינוי מתעכב ומתקרב למועד הבחירות עצמו, הקשר יהפוך לבלתי נמנע, לפחות ברמת הנראות. גם כך ביקרו בימין בחריפות את היועצת המשפטית שגילתה לטענתם גמישות יתר ופרשנות מרחיבה כשאישרה את המינוי. כל עיכוב רק מקרב את ההכרזה למדמנה הפוליטית שמתעצמת ככל שיום הבחירות קרב.

כך או אחרת, לזמן ישראל נודע כי גנץ סיים כבר לפני יותר משלושה שבועות את סבב ההתייעצויות שלו עם רמטכ"לים ושרי ביטחון לשעבר. אחד מהאישים המרכזיים שעימו שוחח גנץ בעניין המינוי, סיפר לזמן ישראל כי התרשם שרוב הבכירים המליצו לגנץ על סגן הרמטכ"ל הנוכחי, האלוף הרצי הלוי, כמועמד המתאים – וזה בהחלט מתיישר עם ההעדפה של שר הביטחון.

אחד מהאישים המרכזיים שעימו שוחח גנץ בעניין המינוי, סיפר לזמן ישראל כי התרשם שרוב הבכירים המליצו לגנץ על סגן הרמטכ"ל הלוי כמועמד המתאים – וזה בהחלט מתיישר עם ההעדפה של שר הביטחון

הפגישה היחידה שלא התקיימה בסבב ההתייעצויות של גנץ הייתה עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שתומך במועמדותו של מזכירו הצבאי לשעבר, האלוף אייל זמיר. נתניהו סירב להזמנת גנץ מבלי לפרט.

האלוף אייל זמיר וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הפרידה מזמיר, בעת שסיים את כהונתו כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה, 8 בספטמבר 2015 (צילום: חיים צח/לע"מ)
האלוף אייל זמיר וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הפרידה מזמיר, בעת שסיים את כהונתו כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה, 8 בספטמבר 2015 (צילום: חיים צח/לע"מ)

השיקולים של נתניהו לא ברורים: אם ירכיב את הממשלה הבאה, הרי שהוא יצטרך לעבוד עם הרמטכ"ל הבא. אולי יו"ר האופוזיציה החשש כי בפגישה הוא כביכול ייתן לגיטימציה למינוי שהוא לא רוצה. הפתרונים עמו.

השיקולים של נתניהו לא ברורים: אם ירכיב את הממשלה הבאה, הרי שהוא יצטרך לעבוד עם הרמטכ"ל הבא. אולי יו"ר האופוזיציה החשש כי בפגישה הוא כביכול ייתן לגיטימציה למינוי שהוא לא רוצה. הפתרונים עמו

בצה"ל, בכל מקרה, ממתינים בקוצר רוח להכרזה. מיד אחריה יתמנה סגן רמטכ"ל או מחליף ויחל סבב מינויים שישחרר את הפקק שנוצר מהעיכוב בהכרזה.

הרמטכ"ל המכהן, רב-אלוף אביב כוכבי, אמור להתחלף בתחילת ינואר, כך שבכל מקרה החפיפה תהיה קצרה יחסית. מוזר שדווקא גנץ, שנכנס לתפקיד הרמטכ"ל בחפיפה של שבועות בודדים וסיפר לא אחת על הקושי שהדבר יצר, לא לוקח את זה בחשבון עכשיו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
האווז מחכה לאישור של זה שסירב להיפגש עימו ו"דפק" אותו מכל כיוון ,ברמה ,כשהשוונץ מכר,-בחינם ,ללא סמכות ואו אישור האזרחים- מיליון קולות הבוחרים בו ,שלא שיוו בנפשם ,שמייצגם, לכאורה ,שימש ... המשך קריאה

האווז מחכה לאישור של זה שסירב להיפגש עימו ו"דפק" אותו מכל כיוון ,ברמה ,כשהשוונץ מכר,-בחינם ,ללא סמכות ואו אישור האזרחים- מיליון קולות הבוחרים בו ,שלא שיוו בנפשם ,שמייצגם, לכאורה ,שימש מראש כגייס חמישי של אוייב- העם.

עוד 521 מילים ו-1 תגובות
סגירה