משרד ראש הממשלה סוף סוף שיחרר את וילה שוקן

מעקב זמן ישראל מערך האבטחה שמסביב למעון ראש הממשלה בבלפור, שהשתלט בתקופת נתניהו על מתחם וילה שוקן הסמוך, ניתק את הווילה מהמתחם המאובטח והוא נגיש כעת לציבור - וגם לבעליו, שיכולים סוף-סוף להיכנס אליו בחופשיות ● כעת הבעלים ממתינים לאישור ביטחוני ממשרד רה"מ להתחיל בבנייה לפי התוכנית שאושרה להם כבר ב-2013

וילה שוקן אחרי שהגישה אליה נפתחה מחדש, 30.8.2022 (צילום: תני גולדשטיין)
תני גולדשטיין
וילה שוקן אחרי שהגישה אליה נפתחה מחדש, 30.8.2022

הסתיימה, לפי שעה, ההשתלטות של מעון ראש הממשלה על מתחם וילה שוקן  ברחוב סמולנסקין בירושלים, שהפכה בפועל את המבנה ההיסטורי לחלק ממתחם המעון בבלפור.

כפי שנחשף לראשונה בזמן ישראל, בתקופת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מערך האבטחה של המעון חסם את הכניסה למתחם וילה שוקן, מבנה נטוש בבעלות קבוצת איגדה – משקיעים יהודים מחו"ל – ומנע מהקבוצה לממש את בעלותה במקום. נתניהו ופמלייתו אף נכנסו למתחם והשתמשו בו לצרכיהם.

כעת, מערך האבטחה שמסביב למעון שונה כך שוילה שוקן הופרדה ממנו והיא נגיש מעתה לציבור.

המתחם הסגור, שכלל עד כה את הווילה, נמצא כעת רק ברחוב בלפור. עמדת השמירה שחצתה את רחוב סמולנסקין וחסמה את הכניסה לווילה ננטשה, עמדת האבטחה נמצאת כעת בין הרחובות בלפור לסמולנסקין, ודלת הכניסה לווילה פתוחה לכל. עם זאת, המחסום למכוניות, שלא מאפשר לנהגים להיכנס לרחבת הכניסה שמול הווילה, עדיין נמצא במקום.

בקתת השומר הנטושה שמנעה גישה לווילה שוקן, 30.8.2022 (צילום: תני גולדשטיין)
בקתת השומר הנטושה שמנעה גישה לווילה שוקן, 30.8.2022 (צילום: תני גולדשטיין)

בעלי הווילה נכנסו למתחם עד כה רק בתיאום עם שב"כ ובליוויו. גורם בקבוצת איגדה אמר לזמן ישראל כי כעת המצב השתנה, וכי הבעלים מתכוונים להתחיל לבנות במקום ולממש את תוכנית הבנייה שאושרה להם ב-2013. לדבריו, "אחרי שנים מעיקות שבהן הנכס שלנו היה חסום בפנינו, היום אנחנו סוף סוף נכנסים ויוצאים ממנו בחופשיות".

הבעלים מתכוונים להתחיל לבנות במקום ולממש את תוכנית הבנייה שאושרה להם ב-2013. "אחרי שנים מעיקות שבהן הנכס שלנו היה חסום בפנינו, היום אנחנו סוף סוף נכנסים ויוצאים ממנו בחופשיות"

"יש תחושה גדולה של הקלה", הוסיף, "ואנחנו נערכים להתחלת העבודה. אבל זה עוד לא סוף הסיפור, כי בשביל להתחיל לעבוד אנחנו צריכים אישור ביטחוני מיוחד של משרד רה"מ ועדיין לא קיבלנו אותו. אנחנו נמצאים בקשר איתם, ועובדים מולם ברוח טובה כדי לזרז את התהליך. זה יקרה, אנחנו נקבל את האישור, נקווה שבקרוב".

אתה יודע מה הסיבה לשינוי?
"לא. אני מנחש שזה בגלל שראש הממשלה מתגורר כעת בווילה סלמה שבצד השני של רחוב בלפור ולא בבית צמוד לווילה. אולי זה גם קשור לזה שראש הממשלה זה כבר לא נתניהו. אבל אלה רק ניחושים שלי, לא קיבלנו הסבר".

המו"מ למכירת הווילה נכשל

עוד נודע לזמן ישראל כי המשא ומתן למכירת הווילה לממשלה – תמורת פיצוי כספי או שטח חלופי שיוענק ליזמים, שהתנהל בשנה האחרונה, מאז שנפתלי בנט התמנה לראש הממשלה במקום נתניהו – נכשל, והרעיון למכור את הווילה למדינה ירד מסדר היום.

הכניסה למתחם וילה שוקן אחרי שנפתחה מחדש, 30.8.2022 (צילום: תני גולדשטיין)
הכניסה למתחם וילה שוקן אחרי שנפתחה מחדש, 30.8.2022 (צילום: תני גולדשטיין)

וילה שוקן הינו מבנה היסטורי שנבנה בשנות ה-30 בידי משפחת שוקן ושימש בעבר, בין השאר, כביתה של האקדמיה הישראלית למוזיקה ומחול, ולאחר מכן כבית ספר שובו. המדינה, שרכשה את המתחם עם הקמתה, מכרה אותו לקבוצת איגדה ב-2003 ומאז הוא עומד ריק ונטוש.

תוכנית הבנייה בווילה, שאושרה ב-2013, הוקפאה זמן קצר אחרי שאושרה בשל השתלטות המעון על הווילה. בזמן כהונתו נתניהו, הווילה הפכה לחלק ממתחם בית רה"מ, הגישה אליה נמנעה גם לאזרחים שקיבלו אישור להיכנס לרחוב בלפור, ובמקום התקיימו פגישות וישיבות של נתניהו ומקורביו וכן מסיבת עיתונאים.

בזמן כהונתו נתניהו, הווילה הפכה לחלק ממתחם בית רה"מ, הגישה אליה נמנעה גם לאזרחים שקיבלו אישור להיכנס לרחוב בלפור, ובמקום התקיימו פגישות וישיבות של נתניהו ומקורביו וכן מסיבת עיתונאים

בקבוצת איגדה שקלו באותה תקופה להגיש תביעה נגד המדינה ולבקש פיצוי או גישה לבניית הנכס, אך התביעה לא הוגשה. נציג הבעלים בישראל, עו"ד שמאי לייבוביץ', אמר כי הוא "על סף ייאוש".

אחרי שבנט החליף ביוני 2021 את נתניהו, והחליט שלא לעבור להתגורר במקום, מתחם מעון רה"מ והרחובות בלפור וסמולנסקין נפתחו לגמרי לתנועה למספר חודשים, אבל לאחר מכן נסגרו מחדש, כנראה בהוראת כוחות הביטחון שבמשרד רה"מ. ביוני השנה, אחרי שהממשלה נפלה ויאיר לפיד החליף את בנט, המתחם כולו נותר סגור למבקרים מבחוץ, כולל וילה שוקן.

בנימין נתניהו נכנס למתחם
בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

עם מינויו של בנט בקיץ 2021, קבוצת איגדה ניסחה בקשה לחידוש הבנייה, ובמקביל בחנה אופציות למכור את הווילה אם הבנייה לא תצא לפועל. בינתיים הצדדים החלו לדון באפשרות שהממשלה תקנה את השטח מהבעלים, והקפיאו את האופציות של בנייה או מכירה ליזמים אחרים. כעת אופציית המכירה נפלה ואופציית הבנייה חזרה.

מאחר שמדובר במבנה היסטורי מיוחד המיועד באופן חלקי לשימור, תוכנית הבנייה שאושרה לבעלים מיועדת להפוך חלק מהמתחם לשטח פתוח לציבור. חלקים אחרים מיועדים לפי תוכנית הבנייה להפוך למבני יוקרה פרטיים שקבוצת איגרה רוצה להקים ולמכור, או להשכיר.

משרד ראש הממשלה, דוברי רה"מ נתניהו, בנט ולפיד, ועיריית ירושלים, מסרבים בעקביות מאז 2019 לבקשות חוזרות ונשנות להגיב לפניות זמן ישראל בנושא, והתעלמו גם מבקשות חופש מידע שהגיש האתר. בעקבות חשיפת זמן ישראל, התנועה לטוהר המידות פנתה למשרד ראש הממשלה וביקשה מידע על הנעשה במתחם, וגם היא זכתה להתעלמות.

בתגובה לידיעה הזו נמסר ממשרד רה"מ: "הטענות המועלות מצד בעלי הנכס נועדו כולן לשרת את רצונו לייצר בסיס לתביעה כספית מופרכת מיסודה. משרד רה"מ הציב, בהתאם לחוק ולתב"ע שאושרה למתחם, דרישות אבטחתיות לצורך הוצאת היתר במבנה הצמוד למעון הרשמי של רה"מ, וכבר העביר אותן לפני זמן רב לבעלי הנכס. לא התקבלה כל פנייה מצד בעלי הנכס מזה חודשים רבים ואין זה ברור מה המניע לפנייתו כעת".

עוד 739 מילים
סגירה