קלפי בבחירות לכנסת ה-24, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

המפלגות מבזבזות משאבים על תעמולה - במקום להשקיע בעידוד הצבעה

אחרי ארבע מערכות רצופות, הציבור לא מתעניין יותר בבחירות לכנסת - ותמונת המצב בין הגושים לא משתנה ● הבוחרים החליטו, לא יהיו מעברים מימין לשמאל ולהיפך, וכל תשדיר תעמולה רק משכנע את המשוכנעים ממילא ● במקום זאת, מערכת הבחירות תוכרע על ידי כמה עשרות אלפים שנוטים לא להצביע, ובהם צריכות בעיקר המפלגות הגדולות להשקיע את כל משאביהן ● פרשנות

מערכת הבחירות לכנסת ה-25 לא ממש מעניינת את ציבור הבוחרים. אחרי ארבע מערכות בחירות בשלוש שנים, המצב בין הגושים הוא סטטי – אין יוצא ואין בא. וכך, כל וידאו שבנימין נתניהו או יאיר לפיד מעלים לרשת מעלה את השאלה: למה זה מיועד? מדוע הם שופכים כסף על תעמולה כשאין לכך שום השפעה?

ראשי המפלגות אינם אמיצים מספיק להודות שאין טעם לקיים כעת קמפיין בחירות (בהוצאות כספיות גדולות על שלטים ועל יועצי פרסום) וכי הדבר היחיד שיקרה מהיום ועוד ה-1 בנובמבר הוא שהיומן עובר הלאה בעוד יום ועוד יום.

אם מישהו מהקמפיינרים היה יצירתי, הוא היה מפסיק להוציא זמן וכסף על סרטוני בחירות מיוזעים ובמקום זאת מעביר את כל האמצעים למטרה אחת בלבד: לגרום למצביעים לצאת לקלפיות.

מערכת הבחירות לכנסת ה-25 תוכרע על ידי כמה עשרות אלפי ישראלים שיחליטו ללכת להצביע, לכאן או לכאן.

לנתניהו או ללפיד, כראשי הגושים הפוטנציאליים, זה לא משנה אם בוחרי הצד שלהם יבחרו בליכוד או בציונות הדתית, ביש עתיד או בעבודה/מרצ. ההישג שלהם יגיע אם יאתרו את אותם עשרות אלפי אנשים שנוטים לא לבחור. הם צריכים לחפש אותם כמחט בערמת שחת ולגרום להם לצאת ביום הבחירות.

ההישג של נתניהו ולפיד יגיע אם יאתרו את אותם עשרות אלפי אנשים שנוטים לא לבחור. הם צריכים לחפש אותם כמחט בערמת שחת ולגרום להם לצאת ביום הבחירות

שלט חוצות של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שלט חוצות של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הנה כמה תובנות לגבי השאלה הגדולה מכולם – איך מוציאים אנשים להצביע:

1

מאתרים את הערים והיישובים עם שיעורי ההצבעה הנמוכים ביותר במרץ 2021. במקומות הללו קיים פוטנציאל צמיחה. יש שם את מי לשכנע וכמובן צריך למצוא את נקודת האחיזה המקומית כדי לעשות זאת.

אם אני הייתי יועצת יום בחירות לכל אחת מן המפלגות, הייתי מציבה פרויקטור בכל עיר כזו, בה שיעור ההצבעה היה נמוך, ומעסיקה אותו שם למשך חודשיים. שיעבוד בלעבור מפרלמנט לפרלמנט, ידבר עם אנשים ביציאה ממופע מקומי במתנ"ס, יעמוד במרכז המסחרי בערב החג או במקום בו ההורים מגיעים לקחת את הילדים מבית ספר. שילך לחוף הים הסמוך לעיר, וידבר עם חמולות וקבוצות.

2

חוגי בית עם מועמדים בסוף יום עבודה, הם לא הדרך. הציבור האדיש, הבלתי מתעניין לא יטרח לקפוץ לחוג בית עם מועמד כלשהו, לא משנה כמה הוא בכיר. חוגי הבית אולי מצטלמים היטב ברשתות החברתיות, אבל שם הם מופצים לאותו פיד של בוחרים שכבר ממילא משוכנעים ויודעים שיצאו להצביע בפעם הבאה.

3

מסבירים לאנשים אותם פוגשים שאין זה משנה אם הם מצביעים למפלגה הגדולה בגוש או לאחת המפלגות הקטנות יותר. לא חייבים להצביע לליכוד או ליש עתיד, אם רוצים בניצחונו של נתניהו או לפיד, בהתאמה. מספיק לצאת להצביע, זו המשימה.

שלט בחירות של הליכוד בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט בחירות של הליכוד בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

4

אחת הבעיות המוכרות בישראל היא הימצאות סטודנטים הרחק מכתובותיהם הרשומות. מערכת הבחירות הפעם מגיעה שבוע אחרי פתיחת שנת הלימודים בקמפוסים. לפיכך, אין טעם להתמקד בלשכנע סטודנטים במהלך חודש החגים ויש לחכות לפעולת קמפיין ריכוזית בשבוע האחרון.

מצד שני, להתמקד רק באוניברסיטאות הגדולות – בן גוריון, ת"א, העברית וחיפה – זה לא מספיק. למפלגות יש שבוע אחד ל"פשוט" על כל מכללה, סמינר ומכון, לשכנע שם את הצעירים שעליהם לנסוע לבית ההורים להצביע או למצוא את הסעיף בחוק שמאפשר להם להצביע הרחק ממקום מגוריהם.

למפלגות יש שבוע אחד ל"פשוט" על כל מכללה, סמינר ומכון, לשכנע שם את הצעירים שעליהם לנסוע לבית ההורים להצביע או למצוא את הסעיף בחוק שמאפשר להם להצביע הרחק ממקום מגוריהם

במערכות הבחירות הקודמות, סטודנטים שרצו להצביע מבלי לנסוע לכתובת המגורים בבית ההורים, השתמשו בסעיף חוק המתיר לכל אזרח להצהיר שיש לו מוגבלות בניידות. הדבר ספק-חוקי מנגד, החוק לא מגדיר מהי מוגבלות. למפלגות אסור ככל הנראה לעודד תופעה זו, אך הדבר היווה בעבר פתרון עבור סטודנטים שלא יכלו לצאת ליום חופש עבור נסיעה חופשית ברחבי המדינה.

5

לטיקטוק יש חשיפה משמעותית בקרב צעירים עד גיל 25. משתמשי טיקטוק מבוגרים מספרים על מספרי חשיפות עצומים לתכני הווידאו הקצרים. יש בטיקטוק יכולת להגיע לקהל צעיר, כפי שאין במקומות אחרים.

@yair_lapid

לא הספקתי להסביר לנונו איך מכינים קפה טוב.. אבל אמרתי לה שאני פה- וגם ב-1.11 כולנו נשים 'פה' בקלפי

♬ צליל מקורי – Yair Lapid – יאיר לפיד

שווה לראשי המפלגות להשקיע שם מאמצים. מי שתופס את המצביעים בפעם הראשונה, בעברית או בערבית, עשוי להרוויח מכך במערכות הבחירות הבאות, שכן הוא מייצר אצל העוקבים/בוחרים דפוס הצבעה.

6

וכמובן, השיטה הישנה והמנצחת – להסיע בוחרים לקלפיות. התחום הזה מתועד היטב בעשורים האחרונים. אביגדור ליברמן פיתח מומחיות-על בנושא, עם היסעים ממוקדים לציבורי הבוחרים התומכים בו, בריכוזים בהם מתגוררים יוצאי ברית המועצות לשעבר. מפלגות אחרות למדו מהניסיון שלו.

ליברמן פיתח מומחיות-על בנושא, עם היסעים ממוקדים לציבורי הבוחרים התומכים בו, בריכוזים בהם מתגוררים יוצאי ברית המועצות לשעבר. מפלגות אחרות למדו מהניסיון שלו

להגנתו של ליברמן יאמר, שרבים מהבוחרים שלו אינם שולטים בשפה העברית וההסעות הקלו עליהם. יחד עם זאת, המסיעים, מטעם המפלגה, נהגו להניח בידיהם פתק ובו הפנייה לפתק הבחירות שעליהם לחפש מאחורי הפרגוד.

ככל שהמפלגות ישקיעו יותר כסף בהסעות יום בחירות, כך גדל הסיכוי שלהם להצליח בהנעת בוחרים. זה נכון במיוחד באזורים בהם אין נגישות טובה לקלפיות או באזורים בהם הציבור מתקשה (כמו בתי האבות). מפלגה שחוסכת את כספה למערך היסעים ממוקד, תצליח אולי לגבור על הסקרים ועל טרללת הוידאו שמתרחשת עלינו בימים אלה.

 

7

ומה אסור לעשות? אסור לפתות את הבוחרים להצביע באמצעות אוכל, משקאות, לימוזינות מפוארות. אסור באיסור חמור להציע כסף, קמעות או ברכות מהרב כדי שאדם יצא להצביע. אסור לפגוע בפרטיות הבוחרים, באמצעות פנייה ישירה באופן שהפר את חוקי הפרטיות. ויש עוד איסורים בחוקי הבחירות. אחרי ארבע מערכות בחירות רצופות, המפלגות מכירות אותם היטב.

עוד 799 מילים
סגירה