החבר'ה הטובים

חוסר היציבות השלטונית, המיליארדים שנשפכו על מערכות בחירות, האיום על מוסדות המדינה ומערכות החוק, המשברים הכלכליים, האזרחיים והחברתיים: הכול קשור למאבק יצרי, על רקע פלילי ובסגנון מאפיוזי, בין ראש ממשלה העומד לדין על שוחד, מרמה והפרת אמונים - לבין שר אוצר שהצליח להתחמק עד היום מתיקים פליליים חסרי תקדים ● פרשנות

בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, אבשלום ששוני/פלאש90, עיבוד מחשב)
יונתן זינדל, אבשלום ששוני/פלאש90, עיבוד מחשב
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן

הרבה שנים לא ראיתי את אביגדור ליברמן לחוץ כל כך. בדקות שבהן דיבר אתמול (ראשון) מול המיקרופונים, הוא גילה מתח ועצבנות לא אופייניים. מי שנוהג לומר תמיד שהוא מרגיש "גן עדן", או במקרים רבים אפילו "גן עדן פלוס", נראה בפוטו-אופ לפני ישיבת הממשלה כמו מי שעומד בפני שערי הגיהנום.

ליברמן פותח עוד סיבוב מול בנימין נתניהו, אבל הפעם תנאי הקרב שונים. בפעמים הקודמות היה לנתניהו מה להפסיד, עכשיו היוצרות התהפכו. ליברמן הוא שר האוצר ונתניהו באופוזיציה. בסיבוב המכריע הקודם בין נתניהו וליברמן, לפני בחירות אפריל 2019, היה נתניהו ראש הממשלה וליברמן היה האיש עם חמשת המנדטים שלא איפשר לנתניהו להקים ממשלה חדשה.

ליברמן חרטט אז משהו על חוק הגיוס, אבל לחברים שלו הוא סיפר כי נתניהו ניסה להכניס אותו, את בתו ואת חתנו לבית הסוהר ועל כך אין סליחה ומחילה וכפרה. מאז ישראל נגררה לחמש מערכות בחירות, רק בגלל מערכת היחסים המעוותת בין השניים הללו.

ליברמן חרטט אז משהו על חוק הגיוס, אבל לחברים שלו הוא סיפר כי נתניהו ניסה להכניס אותו, את בתו ואת חתנו לבית הסוהר ועל כך אין סליחה ומחילה וכפרה. מאז ישראל נגררה לחמש מערכות בחירות

מעבר לזה, חוסר היציבות השלטונית, איבוד המיליארדים על מערכות בחירות מיותרות, האיום על מוסדות המדינה ומערכות החוק, המשברים הכלכליים, האזרחיים והחברתיים שהיו בדרך. את כל אלה אפשר לקשור במאבק יצרי, על רקע פלילי ובסגנון מאפיוזי בין ראש ממשלה שעומד לדין על שוחד מרמה והפרת אמונים ובין שר אוצר שהצליח להתחמק  עד היום מתיקים פליליים חסרי תקדים.

את רוב חייו הציבוריים בילה ליברמן תחת מעקבים, חקירות והאזנות סתר. הוא היה יעד של המשטרה בשורה של חשדות חמורים, אבל הפרקליטות לא הצליחה או לא רצתה להעמיד אותו לדין.

סיפרה של אביה אלף,
סיפרה של אביה אלף, "תיק ליברמן – כתב האישום שלא הוגש"

עו"ד אביה אלף, פרקליטת מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה, מי שעבדה על הפרשה, פרסמה ספר מפחיד על תיק ליברמן, חברות הקש שהקים, עדים שנעלמו וחפרפרות שעמדו לרשותו. אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים הוותיק של חדשות 12, קנה בזמנו עשרות עותקים של הספר ושלח אותם לכל שרי הממשלה – שידעו עם מי הם יושבים.

אחרי שליברמן נחלץ בעור שיניו מכתבי אישום בפרשיית חברות הקש, הוא היה צריך להתמודד עם פרשת שחיתות חמורה בתוך המפלגה שלו. ישראל ביתנו התגלתה כאחת המפלגות הקרימינליות ביותר שהיו כאן.

כסף ציבורי בהיקפים גדולים עברו לכיסים פרטיים באמצעות שוחד, הלבנה, מרמה, טובות הנאה וזיוף. ליברמן טען כמובן לרדיפה פוליטית, אבל היום הוא הולך לבקר בכלא את החבר'ה הטובים שלו מהמפלגה, שנשלחו לתקופות מאסר ארוכות.

אחרי הפוגה קצרה שבה נשם אוויר נקי, ליברמן מגיע לסיבוב הסיציליאני החדש מול נתניהו. שני היריבים שפעם היו ישות פוליטית אחת, עולים שוב לזירה הפלילית והמשפטית שמוכרת להם היטב.

אחרי הפוגה קצרה שבה נשם אוויר נקי, ליברמן מגיע לסיבוב הסיציליאני החדש מול נתניהו. שני היריבים שפעם היו ישות פוליטית אחת, עולים שוב לזירה הפלילית והמשפטית שמוכרת להם היטב

יועץ לשעבר של ליברמן מאשים אותו היום שרצה לחסל את ניצב סנדו מזור שחקר אותו בסוף שנות ה-90 בפרשת כספים שקיבל לכאורה מעמותות שבהן היה קשור. על החיסול, ליברמן היה מוכן לכאורה לשלם 100 אלף דולר – כך לטענת אותו יועץ, יוסי כמיסה.

ליברמן מאמין שנתניהו עומד מאחורי הטענות של כמיסה ומכנה את ראש הממשלה לשעבר "חלאת המין האנושי". נתניהו חושב על ליברמן דברים דומים, אבל אנחנו לא נעסוק כאן בשאלה מי צודק.

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בכנסת, ב-24 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בכנסת, ב-24 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בדבר אחד ליברמן אינו טועה: הוא האיש העיקרי שעומד בארבע השנים האחרונות בין נתניהו והקמת הממשלה. מאז שחסם את נתניהו ב-2019, הוא אפילו הגביר כוחו והשיג בבחירות שהתקיימו מאז שבעה ושמונה מנדטים.

עכשיו זה שונה. ליברמן עומד בסקרים רבים על חמישה מנדטים. ישראל ביתנו על הקשקש. הפוליטיקאים מזהים חולשה. הראשון לזהות היה ראש הממשלה יאיר לפיד, שלא חידש עם ליברמן את הסכם העודפים ממערכת הבחירות הקודמת.

ליברמן עומד בסקרים רבים על חמישה מנדטים. ישראל ביתנו על הקשקש. הפוליטיקאים מזהים חולשה. הראשון לזהות היה יאיר לפיד, שלא חידש עם ליברמן את הסכם העודפים מהבחירות הקודמות

לפיד, שתמיד התהדר בברית ההדוקה עם ליברמן, מפנה לו עכשיו את הגב, מחשש שהא לא יעבור את אחוז החסימה ועשרות אלפי קולות בקלפי ירדו לטמיון. את הסכם העודפים חתם לפיד עם המחנה הממלכתי של בני גנץ וגדעון סער.

האם נתניהו עומד מאחורי כמיסה? לא ברור, אבל גם הוא רואה הזדמנות בלתי חוזרת להוריד את ליברמן מתחת לאחוז החסימה, וכך להבטיח לעצמו את השלטון בבחירות הבאות.

ליברמן יודע שאין לנתניהו קווים אדומים, אבל גם הוא לא מסמן לעצמו קו ירוק שמגביל אותו. נתניהו יכה בו מהיום בכל דרך אפשרית, כמו שיודע לעשות יועצו החדש, משה קלוגהפט, זה שהדביק קרניים לפרופ' נעמי חזן.

ליברמן לחוץ. ישראל ביתנו לא יכולה להתבסס יותר על העלייה הרוסית הוותיקה. הדור הצעיר של העולים כבר לא צריך את הפטרונות שלו. בשנים האחרונות הוא זכה לאמפתיה מכיוון אחד ברור: ליברמן, הטרנספריסט שהיה שנוא התקשורת, הפך מאז שהסתכסך עם נתניהו לחביב המדיה, אורח קבוע באולפנים שנוהגים בו בסלחנות תמוהה. אולי משם תבוא לו שוב הישועה.

בשנים האחרונות הוא זכה לאמפתיה מכיוון אחד ברור: ליברמן, הטרנספריסט שהיה שנוא התקשורת, הפך מאז שהסתכסך עם נתניהו לחביב המדיה, אורח קבוע באולפנים שנוהגים בו בסלחנות תמוהה

הפרקליטות התחילה לבדוק אתמול את הטענות של כמיסה. זו הבשורה הגרועה ביותר לליברמן. גורלו הפוליטי נתון שוב, כמעט כמו תמיד, בידי הפרקליטות ורשויות החוק – וזו הפוזיציה שהוא הכי שונא. נתניהו יכול בינתיים לחייך. הפעם הוא בעד הפרקליטות.

עוד 808 מילים
סגירה