הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות ירד מהפרק

פרסום ראשון ארצות הברית לא תחתום על הסכם גרעין חדש עם איראן והנושא ירד מהפרק לעת עתה ● זהו המסר שקיבל לפיד בשיחותיו האחרונות עם הנשיא ביידן וגורמי ממשל נוספים ● מדובר בהישג עבור ישראל, שהשקיעה מאמצים רבים בחודשים האחרונים למנוע את הסכם הגרעין ● לפיד צפוי להבליט את ההישג בקמפיין הבחירות שלו במיוחד מול נתניהו, אחרי שזה טען כי ממשלת לפיד "נרדמה בשמירה"

ארכיון: הכור הגרעיני בבושהר, איראן, 2010 (צילום: AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour)
AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour
ארכיון: הכור הגרעיני בבושהר, איראן, 2010

פרסום ראשון: הסכם הגרעין החדש בין איראן והמעצמות ירד מהפרק ולא ייחתם, לפחות בעתיד הנראה לעין. לזמן ישראל נודע כי זהו המסר שקיבל ראש הממשלה יאיר לפיד בשיחותיו האחרונות עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם גורמי ממשל אחרים בארצות הברית.

נראה, אם כן, כי המאמצים הגדולים שהשקיעה ישראל בחודשים האחרונים הועילו. את ההישג המסתמן, שיש לו השלכות בינלאומיות אדירות, עשוי לפיד להבליט במערכת הבחירות שלו – בעיקר מול בנימין נתניהו, שלא מפסיק לתקוף את ראש הממשלה בנושא הזה.

הסכם הגרעין החדש היה במרכז הדיון המדיני והביטחוני בשנה האחרונה. ישראל עקבה בדאגה אחר המשא ומתן שהתנהל בין איראן ונציגי המעצמות בווינה ואחרי הטיוטות שהוחלפו בין הצדדים בשבועות האחרונים.

בימים האחרונים, אחרי שראש הממשלה לפיד השתכנע כי ההסכם הולך ומתרחק, הוא שינה את מדרג החשיבות בהערכות הביטחון הלאומי והעלה לראש הסולם את מצב ההסלמה החמור בשטחים, את המלחמה בטרור ואת הצורך הדחוף בחיזוק הרשות הפלסטינית שהולכת ומאבדת סמכות בצורה מדאיגה.

בימים האחרונים, אחרי שראש הממשלה לפיד השתכנע כי ההסכם הולך ומתרחק, הוא שינה את מדרג החשיבות בהערכות הביטחון הלאומי והעלה לראש הסולם את המצב בשטחים

ראש הממשלה יאיר לפיד ומפקד חיל האוויר תומר בר בבסיס נבטים, 6 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד ומפקד חיל האוויר תומר בר בבסיס נבטים, 6 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הסכם הגרעין החדש שהתגבש מאז נכנס ביידן לבית הלבן לפני כשנה וחצי התמקד בהסרת הסנקציות על איראן בתמורה להגבלת יכולתה להגיע לפצצה גרעינית באמצעות אורניום מועשר.

האמריקנים טענו כי במסגרת הסכם הגרעין החדש, איראן לא תוכל להעשיר אורניום לרמה הגבוהה מ-3.67% ולא תוכל להגיע לרמה שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני. ההגבלה הזו על תכנית הגרעין של איראן תימשך, על פי ההסכם שהוצע, עד שנת 2031.

האמריקנים טענו כי במסגרת הסכם הגרעין החדש, איראן לא תוכל להעשיר אורניום לרמה הגבוהה מ-3.67% ולא תוכל להגיע לרמה שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני. ההגבלה הזו תימשך, על פי ההסכם שהוצע, עד 2031

לפי התדרוך האמריקאי שניתן לעיתונאי ברק רביד מ"וואלה!" לפני שבועיים הרי שאיראן, במסגרת ההסכם, תיאלץ לוותר על כל האורניום המועשר לרמה של 20% ו-60% שבידיה.

מדובר במאות קילוגרמים של אורניום מועשר שיהיה צורך להוציא מאיראן או לדלל. הצנטריפוגות באמצעותן מעשירים אורניום יוסרו ויאוחסנו על אדמת איראן במחסן תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

צנטריפוגה חדשה מוצגת בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
צנטריפוגה חדשה מוצגת בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)

לפי ההסכם, כך טענו האמריקאים, איראן לא תבצע גם כל פעילות של עיבוד פלוטוניום ממנו ניתן לייצר נשק גרעיני ותעצב מחדש את כור הפלוטוניום שלה באראק, כך שלא ניתן יהיה לייצר ממנו חומרים לפצצה גרעינית.

מעבר לזה, האמריקאים התחייבו שאם ייחתם הסכם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תוכל לחדש את משטר הפיקוח ההדוק שלה על מתקני הגרעין של איראן, אחרי שהפיקוח הזה הוגבל בצורה משמעותית על ידי האיראנים.

הפיקוח של סבא"א הוא אחת מנקודות המחלוקת הגדולות שישראל נכנסה לתוכן. האיראנים סירבו להמשך הפעילות של סבא"א, האמריקאים התעקשו בעקבות הלחץ הישראלי – וההסכם יורד כרגע מן הפרק.

הפיקוח של סבא"א הוא אחת מנקודות המחלוקת הגדולות שישראל נכנסה לתוכן. האיראנים סירבו להמשך הפעילות של סבא"א, האמריקאים התעקשו בעקבות הלחץ הישראלי – וההסכם יורד כרגע מן הפרק

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חותמים על הצהרת ירושלים, 14 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חותמים על הצהרת ירושלים, 14 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ההסכם עם איראן עורר חששות גדולים בישראל. ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פנה לפני שבועיים בתחינה לממשל האמריקאי להימנע מההסכם. "אני קורא לנשיא ביידן ולממשל האמריקני, גם ברגע זה, בדקה ה-90, להימנע מחתימה על ההסכם עם איראן", כתב בנט בטוויטר.

"הסכם זה יזרים כרבע טריליון דולר לקופת משטר הטרור האיראני ולזרועותיו האזוריות, ויאפשר לאיראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות כמעט ללא מגבלה, בעוד כשנתיים בלבד. במשך שנה, גם בפעמים שהדבר נראה קרוב, הצלחנו לשכנע את ידידינו בבית הלבן להימנע מכניעה לדרישות האיראניות, ואני מקווה שכך יהיה גם כעת".

"הסכם זה יזרים כרבע טריליון דולר לקופת משטר הטרור האיראני ולזרועותיו האזוריות, ויאפשר לאיראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות כמעט ללא מגבלה"

ההסכם שהסתמן עם איראן גרם לחיכוכים ומחלוקות קשים בין ישראל וארצות הברית ולמתחים פנימיים רבים בישראל.

לפני שבועיים תדרך ראש המוסד דוד ברנע עיתונאים לענייני ביטחון והזהיר מפני הסכנות הטמונות בחזרה של המעצמות להסכם הגרעין עם איראן. על פי דיווח ב"ידיעות אחרונות", בפגישה עם ראש הממשלה התריע ברנע כי ההסכם יאפשר לאיראנים להגיע ליכולות משמעותיות מאוד.

ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישת עבודה עם ראש המוסד דוד ברנע, 1 בספטמבר 2022 (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישת עבודה עם ראש המוסד דוד ברנע, 1 בספטמבר 2022 (צילום: תקשורת ראש הממשלה)

לדברי ברנע, בעקבות הסרת הסנקציות יזרמו לאיראן מאות מיליארדי דולרים. הכסף ישמש לחיזוק ארגוני הטרור המקיפים את ישראל – בהם חזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

בנוסף, האיראנים יאיצו את חזון "הסהר האסלאמי" ויחזקו את המורדים החות'ים בתימן והמיליציות הפרו-איראניות באזור. ברנע הוסיף כי ההסכם המסתמן מהווה "אסון אסטרטגי" והצהיר כי הוא לא יחייב את ישראל.

ראש המוסד, שנמצא בימים אלה בארצות הברית לצורך דיון ביטחוני-מדיני על הנושא האיראני, תקף בדבריו את האמריקנים, מה שגרם לעימות בינו ובין לפיד שלא אהב את הסגנון.

לתוך התפר הזה נכנס גם יו"ר האופוזיציה נתניהו, שעסק רבות בנושא האיראני במהלך שנות כהונתו כראש הממשלה. נתניהו, כמו ברנע, טען כי ההסכם שעליו התכוונה ארצות הברית לחתום עם איראן גרוע יותר מהסכם הגרעין הקודם שנחתם ב-2015 בידי הנשיא ברק אובמה, ובוטל ב-2018 בידי הנשיא דונלד טראמפ.

נתניהו, כמו ברנע, טען כי ההסכם שעליו התכוונה ארצות הברית לחתום עם איראן גרוע יותר מהסכם הגרעין הקודם שנחתם ב-2015 בידי אובמה, ובוטל ב-2018 בידי טראמפ

לפני שבוע וחצי זימן נתניהו את עצמו לראש הממשלה לפיד לשיחת עדכון בנושא הגרעין האיראני, כפי שמחייב החוק.

ראש הממשלה יאיר לפיד, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו והמזכיר הצבאי לרה"מ אבי גיל. 29 באוגוסט 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו והמזכיר הצבאי לרה"מ אבי גיל. 29 באוגוסט 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

אחרי הפגישה טען נתניהו כי לפיד ושר הביטחון בני גנץ נרדמו בשמירה, וכי הם יהיו אחראים ל"מחדל הגרעין האיראני". נתניהו תבע מראשי המדינה להיפגש עם חברי קונגרס, גורמי משקל ובכירי התקשורת כדי לבטל את ההסכם.

לפיד קיבל את נתניהו לשיחת עדכון, אבל לא הגיב. בשיחה עם זמן ישראל אמר אתמול גורם מדיני בכיר כי "נתניהו לימד אותנו בדיוק מה לא לעשות. הוא נסע לקונגרס, דיבר עם בכירי הממשל ועם התקשורת ב-2015, וקיבלנו על הראש את הסכם הגרעין. אנחנו עבדנו בשקט. השקענו מאמצים אדירים והגענו לתוצאה ההפוכה (שההסכם ירד מהפרק)".

"נתניהו לימד אותנו בדיוק מה לא לעשות. הוא נסע לקונגרס, דיבר עם בכירי הממשל ועם התקשורת ב-2015, וקיבלנו על הראש את הסכם הגרעין. אנחנו עבדנו בשקט. השקענו מאמצים אדירים והגענו לתוצאה ההפוכה"

בעוד שבועיים וחצי יטוס לפיד לעצרת האו"ם בניו יורק. עדיין לא ברור אם הוא ייפגש עם הנשיא ביידן במהלך העצרת. ביידן צפוי לשהות בניו יורק בין 18 ל-20 בספטמבר; לפיד ופמלייתו ינחתו בניו יורק בשעות הבוקר של ה-20 בספטמבר.

לפיד עצמו ינאם במליאת עצרת האו"ם ביום חמישי, 22 בספטמבר, והנושא האיראני צפוי לעמוד במרכז נאומו. מייד אחרי הנאום, לפיד יטוס במהירות לארץ כדי להשתתף בחתונת בנו יואב ביום שישי בצהריים.

עוד 947 מילים
סגירה