בן גביר יחייך ובאולפנים יקראו לו "איתמר", אבל ישראל תבער

איתמר בן גביר בראיון, צילום מסך מאולפן ויינט
איתמר בן גביר בראיון, צילום מסך מאולפן ויינט

הוויכוח על הופעתו של ח"כ איתמר בן גביר בביה"ס בליך, מפספס את העיקר. כמו הדיונים על השופרות של בנימין נתניהו וכמו השידורים של הופעות נתניהו ללא שאלות עיתונאים בכל ערב במהלך תקופת הקורונה, כמו העובדה שכשנתניהו לא רצה הוא פשוט לא הופיע בשום אולפן שאינו נוח לו ולא התראיין אצל שום עיתונאי שלא מתאים לו.

הבעיה היא לא הופעתו של בן גביר מול תלמידים רכים בני 17-18, והבעיה היא לא ריבוי ההופעות בכל תכנית רדיו וטלוויזיה – אלא מול מה הוא מתמודד כאשר הוא מוזמן לראיון. מה שואלים את בן גביר.  עם אילו עובדות ונתונים הוא צריך להתמודד.

הבעיה היא לא הופעתו של בן גביר מול תלמידים רכים בני 17-18, ולא ריבוי ההופעות ברדיו ובטלוויזיה – אלא מול מה הוא מתמודד כשהוא מוזמן לראיון. מה שואלים את בן גביר.  עם אילו עובדות ונתונים הוא צריך להתעמת

דווקא בבליך עמד מולו תלמיד ושאל בפשטות: הצבא לא גייס אותך, בסלון שלך הייתה תלויה תמונה של רוצח המונים ברוך גולדשטיין, למה אני וחברי צריכים לראות בך מודל לחיקוי?

בן גביר התפתל וטען שהוא היה צעיר בן 19 כאשר חטף את סמל מכוניתו של רבין, ושהוא לא תומך ברצח ערבים. התמונה של גולדשטיין כבר לא תלויה אצלו והוא כבר לא חושב שברוך הגבר הוא גיבור.

הוא כבר התבגר והתמתן והוליד ילדים.

אפשר לתהות מה עוד אמר להם בן גביר על משנתו "המתונה" הנוכחית.
הדברים לא פורסמו, שכן התקשורת שסיקרה את האירוע, כדרכה, עסקה בהפגנות נגדו בחוץ, בראיון עם המנהלת ובשאלה אם זה לגיטימי להזמינו או לא וכמובן בסקרי המנדטים העולים לטובתו.

אלו גם הנושאים שמקבלים חשיפה כאשר בן גביר מוזמן לראיון מול עיתונאים מקצועיים. לא תלמידים. הוא נשאל על חלוקת המנדטים עם בצלאל סמוטריץ', הוא נשאל על ריצה יחד או לחוד ועל שיחותיו עם נתניהו.

הוא לא נשאל לעולם כמעט על מצע עוצמה יהודית, על דבריו בעד גירוש מי שנחשב בעיניו לבוגד ולא נאמן למדינה, על טרנספר לערבים, על חוק עונש מוות למחבלים, על ביטול הסכמי אוסלו והחלת הריבונות הישראלית בכל שטחי יהודה ושומרון, על התנגדותו ל"תופעת" הלהט"בים, על הדרת נשים ועל כוונות חברי מפלגתו להנהיג חוקי הלכה במקום חוק מודרני שוויוני.

דווקא בבליך עמד מולו תלמיד ושאל בפשטות: הצבא לא גייס אותך, בסלון שלך הייתה תלויה תמונה של רוצח המונים ברוך גולדשטיין, למה אני וחברי צריכים לראות בך מודל לחיקוי?

הוא לא נשאל על עמדתו כלפי מגילת העצמאות והסעיף המדגיש זכויות ושוויון ללא הבדל דת גזע או מין במדינת ישראל. הוא לא נשאל על הדמוקרטיה כפי שהיא מתנהלת מאז הקמת המדינה וכיצד מפלגתו מתכוונת לשנות אותה.

הוא לא נשאל על מינוי שופטים בידי פוליטיקאים ומדוע הוא רוצה את משרד המשפטים. הוא לא מעומת עם כתבי האישום של נתניהו אותו הוא מבקש לחלץ באמצעות שורת חוקי התגברות והחלפת יועמ"ש.

הוא לא נשאל מדוע הוא עולה להר הבית כפרובוקציה פוליטית למרות שרבנים רבים אוסרים עלייה להר מסיבות דתיות. הוא לא נשאל על ביקוריו באתרי פיגוע והבערת השטח בערים המעורבות כאשר שם יש עימותים. הוא פשוט לא נדרש להתמודד עם המציאות ולתת פתרונות, לא סיסמאות.

בן גביר הרי לא יוכל לבצע לבדו את תכניותיו. הוא יזדקק למשטרה ולצבא כדי לגרש, לטרנספר, לכלוא את מי שלא בא לו טוב בעין על פי השקפתו. האם הוא חושב שיימצאו בישראל מספיק שוטרים וחיילים שיבצעו את הזוועות הללו?

בן גביר, כמו נתניהו, יודע היטב שסיסמאות משלהבות יצרים נועדו רק כדי לזכות בשלטון. וכאשר אתה מגיע לשם יש מציאות. יש עולם שלם שאיתו מדינה צריכה לחיות ולקיים יחסים ולהחליף דעות ולקבל תמיכה באו"ם ולהזדקק לסיוע צבאי וכספי מארה"ב וממדינות אירופה הדמוקרטיות.

בן גביר הרי לא יוכל לבצע לבדו את תכניותיו. הוא יזדקק למשטרה ולצבא כדי לגרש, לטרנספר, לכלוא את מי שלא בא לו טוב בעין. האם הוא חושב שיימצאו בישראל מספיק שוטרים וחיילים לביצוע הזוועות הללו?

בן גביר, כמו נתניהו, יודע שאי אפשר לכפות על רוב אזרחי ישראל החילונים, השפויים, הדמוקרטים, את השקפת עולמם של הקיצונים מעוצמה יהודית. גם אם יגיע לקואליציה יצטרך לשכנע את הציבור ונציגיו כדי לבצע ולו קמצוץ מהשקפת עולמו (גם אם "התמתנה" בימים אלה מ"רבין בוגד" ל"רבין סייע לאויב").

גם נתניהו יודע את זה. אלא שבדרך לקלפי הכל כשר. כל מדורה וכל סיסמת הסתה וכל הקצנה שתביא עוד קולות מהשוליים הסהרוריים ותהנה משתיקת המרכז. משתיקת חברי הכנסת של הליכוד התלויים בגורלם האישי בכל מעשה טריפה ונבלה של נתניהו.

שתיקתם של אבי דיכטר, צחי הנגבי, יואב גלנט, מירי רגב, יואב קיש וחבריהם בליכוד, היא הקרקע הפורייה להזמנת בן גביר גם לבתי ספר ובהמשך לשולחן הממשלה שתקום.

רק ששם כבר יצטרכו כולם להתמודד מול האמת.

שינוי הדמוקרטיה יתקל במאבק אזרחי חריף וניסיון לכפות אורח חיים דיקטטורי יתקל חלילה גם במאבק אלים. הדרך למלחמת אזרחים בישראל עלולה להיות קצרה וכואבת.

בן גביר אולי יחייך ובאולפנים ימשיכו לקרוא לו "איתמר", אבל ישראל עלולה לבעור.

שינוי הדמוקרטיה יתקל במאבק אזרחי חריף וניסיון לכפות אורח חיים דיקטטורי יתקל חלילה גם במאבק אלים. בן גביר אולי יחייך ובאולפנים ימשיכו לקרוא לו "איתמר", אבל ישראל עלולה לבעור

הסכנה הזו מונחת לפתחם של כל מי שמראיינים ומסקרים את בן גביר.
ובוודאי את נתניהו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 772 מילים ו-1 תגובות
סגירה