חברה ישראלית מוכרת לצבא אוקראינה מערכות נגד כטב"מים

חשיפה לזמן ישראל נודע כי חברת תעשייה ביטחונית ישראלית מוכרת מערכות ליירוט ושיבוש רחפנים לצבא אוקראינה, המשתמש בהן ליירוט כלי טיס בלתי מאויישים של צבא רוסיה ● המכירה מתבצעת דרך פולין על מנת לעקוף את האיסור על מכירת אמצעי לחימה לאוקראינה ● גורם בתעשייה הצבאית: ממשלת ישראל מעלימה עין

חייל אוקראיני באזור קייב משגר כטב"מ מסוג FlyEye WB שצבא אוקראינה קיבל מפולין, 2 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
AP Photo/Efrem Lukatsky
חייל אוקראיני באזור קייב משגר כטב"מ מסוג FlyEye WB שצבא אוקראינה קיבל מפולין, 2 באוגוסט 2022

חברת תעשייה ביטחונית ישראלית מוכרת לצבא אוקראינה, דרך פולין, מערכות anti-drone – מערכות ליירוט ושיבוש כלי טיס בלתי מאויישים (רחפני קרב). כך נודע לזמן ישראל.

גורם בחברה הסביר לזמן ישראל כי המכירה מתבצעת דרך פולין כדי לעקוף את האיסור של מדינת ישראל על מכירת אמצעי לחימה מתקדמים לאוקראינה.

החברה מדווחת למשרד הביטחון כחוק על המכירה לפולין, ונראה כי היא מעמידה פנים שאינה מודעת, כביכול, לעובדה שפולין משמשת למעשה כמתווכת להעברת האמל"ח לאוקראינה. אוקראינה משתמשת במערכות הישראליות במלחמת בפלישה הרוסית במזרח אוקראינה.

החברה מדווחת למשרד הביטחון כחוק על המכירה לפולין, ומעמידה פנים שאינה מודעת, כביכול, לעובדה שפולין משמשת למעשה כמתווכת להעברת האמל"ח לאוקראינה

גם רוסיה וגם אוקראינה משתמשות במלחמה ביניהן באלפי כטב"מים – רחפני קרב, המכונים בשני הצדדים "קמיקזות". הכטב"מים משמשים לכיוון פצצות ואש ארטילרית, לנשיאת חימוש קל והעברתו לשדה הקרב ולריגול ואיסוף מידע.

חלק מהכטב"מים יוצרו למטרות צבאיות ואחרים הם רחפנים אזרחיים שעברו הסבה. כלי הטיס של צבא רוסיה הם מתוצרת רוסית, ושל צבא אוקראינה מתוצרת בריטית וטורקית.

רחפן המשמש ככטב"מ לצרכים צבאיים, אילוטסרציה (צילום: Jacek Halicki, מאושר לשימוש הוגן)
רחפן המשמש ככטב"מ לצרכים צבאיים, אילוטסרציה (צילום: Jacek Halicki, מאושר לשימוש הוגן)

צה"ל משתמשת במערכות anti-drone ליירט חדירות כטב"מים ורחפנים מעזה, לבנון וסוריה. ישראל היא מהמובילות בעולם בפיתוח וייצור מערכות anti-drone ויש בה לפחות שש חברות העוסקות בכך: התעשייה האווירית, אלביט מערכות, חברת MCTECH, קבוצת אבנון וחברת Spear.

מערכות anti-drone ישראליות משמשות את צבא אזרבייג'ן במלחמה שהוא מנהל נגד ארמניה ונמכרות לארה"ב ולמדינות שונות בדרום-מזרח אסיה, באמריקה הלטינית ובאפריקה, וכן לפולין, צ'כיה ומדינות נוספות במזרח אירופה.

גורמים בתעשייה הביטחונית מבהירים כי מערכות anti-drone מוגדרות כ"טכנולוגיה הגנתית מתקדמת" ולכן אינן מקבלות היתר למכירה לאוקראינה, אך נראה כי בממשלת ישראל לא מעוניינים לטרפד את העסקה ומעדיפים להעלים ממנה עין.

 מערכות anti-drone מוגדרות כ"טכנולוגיה הגנתית מתקדמת" ולכן אינן מקבלות היתר למכירה לאוקראינה, אך נראה כי בממשלת ישראל לא מעוניינים לטרפד את העסקה ומעדיפים להעלים ממנה עין

העולם המערבי מספק לאוקראינה נשק ואמל"ח רבים, אך במשרד הביטחון הישראלי מתנגדים בחריפות למכירת נשק התקפי לאוקראינה וגם למכירת מה שמוגדר כ"טכנולוגיה הגנתית מתקדמת". זאת, בטענה שהדבר יפגע ב"יחסים הרגישים" עם רוסיה.

ישראל אף טרפדה את כוונת ארה"ב למכור לאוקראינה מערכות כיפת ברזל, שהן פיתוח משותף של התעשיות הביטחוניות של ארה"ב וישראל שנמכר למדינות רבות נוספות.

עשן מיתמר בשמי אודסה שבאוקראינה בעקבות הפגזות במקום, 16 ביולי 2022 (צילום: Nina Lyashonok, AP)
עשן מיתמר בשמי אודסה שבאוקראינה בעקבות הפגזות במקום, 16 ביולי 2022 (צילום: Nina Lyashonok, AP)

ישראל כן מספקת לאוקראינה ציוד הגנתי בסיסי, כולל קסדות ואפודי מגן, חלקו בחינם, בנוסף לתרופות, שמיכות ושאר ציוד הומניטרי שנמסרים לרשויות האוקראיניות ולארגונים הומניטריים הפועלים בה, ולבית חולים שדה שהפעיל שם המרכז הרפואי שיבא לתקופה קצרה באביב.

במאי פורסם בכלי תקשורת בישראל ובאוקראינה כי ישראל תיענה לדרישה אמריקאית להגמיש את המגבלות ותמכור לאוקראינה גם "נשק הגנתי לא קטלני", אך לא ברור אם התקבלה החלטה כזאת בסופו של דבר, ואיזה נשק היא כוללת בדיוק.

טרם התקבלה תגובה ממשרד הביטחון.

עוד 399 מילים ו-1 תגובות
סגירה