המומנטום אצל האוקראינים

לוחמים אוקראינים בדרך למחוז דונצק במזרח אוקראינה, 28 באוגוסט 2022. (צילום: AP Photo/Leo Correa, File)
AP Photo/Leo Correa, File
לוחמים אוקראינים בדרך למחוז דונצק במזרח אוקראינה, 28 באוגוסט 2022.

הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זלוז'ני עידכן כי כוחות צבא אוקראינים התקדמו צפונה מחרקיב עד למרחק של 48 ק"מ מהגבול עם רוסיה והם ממשיכים לדחוף גם דרומה וגם מזרחה באותו אזור. הוא הוסיף שחיילי צבא אוקראינה כבשו מחדש יותר מ-3,000 קמ"ר של שטח רק החודש.

הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זלוז'ני עידכן כי כוחות צבא אוקראינים התקדמו צפונה מחרקיב עד למרחק של 48 ק"מ מהגבול עם רוסיה והם ממשיכים לדחוף גם דרומה וגם מזרחה באותו אזור

השאלה הגדולה היא האם הרוסים ינסו להוציא לפועל מתקפת נגד חדשה משלהם לאחר שיצליחו לארגן את הכוחות שנסוגו ממחוז חרקיב?

כרגע קצת קשה לראות את זה קורה, בהתחשב בכאוס שבו הם נמצאים. הם הותירו אחריהם עשרות טנקים, כלי רק"מ, מערכות ארטילריה, רכבים וציוד. המתקפה האוקראינית, אגב, נמשכת גם כעת, והולכת ומתקרבת לכיוון הגבול הרוסי צפונית לחרקיב.

מה בדיוק מתככנים האוקראינים? האם ינסו להמשיך לכיוון חבל דונבאס, דהיינו מחוזות לוהנסק ודונייצק? או שמא יחליטו לנוע דווקא דרומה? המומנטום נמצא כעת אצל צבא אוקראינה, וצריך לראות האם וכיצד הוא ינצל אותו כדי להמשיך ולהתקדם.

הנשיא ולודימיר זלנסקי התייחס אמש למתקפת הנגד האוקראינית במחוז חרקיב, ואישר שצבא אוקראינה שיחרר כ-2,000 קמ"ר מידי הכובש הרוסי מאז החלה מתקפת הנגד בתחילת החודש. מדובר עד אותו רגע בהתקדמות של 70 ק"מ בכמה ימים, באזורים שלצבא הרוסי לקחו שבועות רבים להשלים את כיבושם בחודשים האחרונים.

זלנסקי אמר בין השאר:
"בימים אלה הצבא הרוסי מציג את המיטב שלו – מראה את גבו. בסופו של דבר, זו בחירה טובה עבורם לברוח. לא יהיה ולא יהיה מקום לכובשים באוקראינה".

השאלה הגדולה היא האם הרוסים ינסו להוציא לפועל מתקפת נגד חדשה משלהם לאחר שיצליחו לארגן את הכוחות שנסוגו ממחוז חרקיב? כרגע קצת קשה לראות את זה קורה, בהתחשב בכאוס שבו הם נמצאים

אתמול השתתף זלנסקי באופן מקוון בוועידה השנתית ה-17 של "יאלטה והאסטרטגיה האירופית", בה נידונה בין השאר האפשרות של הצטרפות אוקראינה לאיחוד האירופי (לא בקרוב), וזלנסקי התייחס למלחמה ולמה צפוי להתרחש בקרוב. הוא הדגיש:
"ישנם שלושה תנאים בסיסיים להשגת שלום – נשק, תחמושת, כספים. חובה לשמור על התמיכה באוקראינה במלחמה. רוסיה עושה הכל כדי לשבור את ההתנגדות של אוקראינה, את ההתנגדות של אירופה והעולם, בתשעים הימים הבאים של החורף הזה. 90 הימים הבאים יהיו מכריעים יותר מ-30 שנות עצמאות אוקראינה. 90 הימים הללו יהיו מכריעים יותר מכל שנות קיומו של האיחוד האירופי. החורף יקבע את עתידנו ואת הסיכונים".
זלנסקי התייחס לחורף המתקרב, ולעובדה שרוסיה תנסה באופן מכוון להפוך אותו לקשה יותר. הוא אמר:
"אנחנו חייבים להילחם. לסבול את החורף. לעזור למי שחלש יותר. להגן על מי שצריך הגנה. להגביל את עצמנו במה שאפשר להגביל. ולהגביל את רוסיה בכל מה שצריך להגביל אותה".
לדבריו, נכון לעכשיו, מו"מ עם רוסיה אינו אפשרי, מכיוון שאי אפשר לסמוך על הנשיא פוטין:
"כרגע לא ייתכן מו"מ עם הפדרציה הרוסית בנוגע לסיום המלחמה. אין ביטחון שהם יעמדו בהבטחותיהם".

זלנסקי: "90 הימים הבאים יהיו מכריעים יותר מ-30 שנות עצמאות אוקראינה. 90 הימים הללו יהיו מכריעים יותר מכל שנות קיומו של האיחוד האירופי. החורף יקבע את עתידנו ואת הסיכונים"

זלנסקי הדגיש שלאוקראינה אין דרך אחרת מלבד להביס את רוסיה בשדה הקרב:

"כולנו מאמינים בניצחון, וזה העיקר. הנשק העיקרי שלנו הוא שאנחנו מאמינים, יודעים, מרגישים ניצחון".

בינתיים עדכנו הרשויות באוקראינה כי במהלך אתמול נהרגו במחוז דונבאס במזרח אוקראינה עשרה אזרחים ו-19 נפצעו כתוצאה מהפגזות של הצבא הרוסי על מספר ערים ויישובים. ואילו בליל אמש נורו טילים לעבר העיר דנייפרופיטרובסק, ואדם בן 72 נפצע באורח קשה. נגרם נזק כבד למבנים. גם העיר ניקופול הופגזה עם 35 פגזים וטילי גראד שגרמו לפציעת שלושה בני אדם ונזק רב למבנים ורכוש. פגזים נחתו גם על העיר מיקולאייב בדרום אוקראינה, וגרמו לפציעת תשעה בני אדם ונזק רב. ארבעה מהפצועים פונו לבתי חולים.

כמי שכפאו שד, אתמול שחרר סוף סוף משרד ההגנה הרוסי הודעה המתייחסת לנסיגה המבוהלת של הצבא הרוסי מגזרת מחוז חרקיב. בהודעה נכתב בין השאר:

"על מנת להשיג את המטרות המוצהרות של המבצע הצבאי המיוחד לשחרור דונבאס, הוחלט לרכז מחדש את הכוחות הרוסיים המוצבים באזורי באלקליה ואיזיום כדי למקד את המאמצים לכיוון דונייצק. לצורך כך בוצע תוך שלושה ימים מבצע לצמצום וארגון העברה של כוחות מאיזיום-באלקלי לשטח הרפובליקה העממית של דונייצק. במהלך מבצע זה בוצעו מספר פעולות הסחת דעת והטעייה באשר לייעוד הפעולות האמיתיות של הכוחות".

כל בר דעת מבין שההודעה הזו מאולצת, שקרית ומטעה.

היא נועדה להסתיר אמת כואבת מאוד – כישלון צבאי ספקטקולרי של הצבא הרוסי מהרבה בחינות – מודיעינית, צבאית ותודעתית.

כל בר דעת מבין שהודעת משרד ההגנה הרוסי מאולצת, שקרית ומטעה. היא נועדה להסתיר אמת כואבת מאוד – כישלון צבאי ספקטקולרי של הצבא הרוסי מהרבה בחינות – מודיעינית, צבאית ותודעתית

צבא אוקראינה רשם בימים האחרונים את ההישג הגדול ביותר שלו מאז שהצליח להניס את הצבא הרוסי ממבואותיה הצפוניים של קייב לפני כמה חודשים. עפ"י דיווחים ממזרח אוקראינה המתקפה האוקראינית פשוט לא עוצרת – כוחות אוקראיניים נכנסו לליס'צאנסק במחוז לוהנסק, עיר שכיבושה הושלם ע"י רוסיה רק בתחילת יולי לאחר קרבות קשים. יותר מזה – יש דיווחים על קרבות כעת סמוך לנמל התעופה של דונייצק בפאתיה הצפוניים של העיר.

נמתין לראות עד כמה הדיווחים הללו מהימנים, אבל סביר מאוד שהם כאלה, בהתחשב במהירות שבה נסוגים הכוחות הרוסים מאזורים רבים בגזרה הזו, נסיגות שפשוט מאפשרות לאוקראינים לשעוט מזרחה ודרומה במהירות. במקביל יש דיווחים גם על התקדמות מסויימת של הצבא האוקראיני מערבית לעיר חרסון בדרום.

אבל נשים רגע בצד את עדכוני ההתקדמות הללו, כדי להבהיר משהו חשוב – מדובר בהישג צבאי משמעותי מאוד עבור אוקראינה, שמלמד הרבה על האופן המושכל שבו היא מפעילה את צבאה וממקסמת את היתרונות שלו אל מול צבא רוסי שבקושי מחזיק מעמד בגזרה הזו, למעשה מתפורר.

ההישג הגדול הזה בשטח לא היה אפשרי לולא הסיוע המערבי, ובעיקר האמריקאי לצבא אוקראינה. לסוללות הארטילריה האמריקאיות "הימארס" יש תפקיד קריטי בהצלחה הזו, בזכות האופן שבו הן שינו את פני שדה הקרב מאז כניסתן לשימוש מבצעי בחודש יולי. הן השמידו מאות מאגרי תחמושת, ארטילריה וציוד של הצבא הרוסי ופגעו קשות ביכולתו הלוגיסטית. אבל יש גם מערכות אחרות שמסייעות מאוד לצבא האוקראיני, שחייליו השכילו ללמוד באופן מהיר איך לתפעלן – מתותחי "הוביצר", דרך מל"טים מסוגים שונים, מערכות טילי נ"ט ונ"מ ועוד ועוד, וכמובן סיוע מודיעיני טקטי יקר ערך של מדינות המערב ונאט"ו. מי שתהה עד כמה קריטי הסיוע של המערב קיבל תשובה.

צבא אוקראינה רשם בימים האחרונים את ההישג הגדול ביותר שלו מאז שהניס את הצבא הרוסי ממבואותיה הצפוניים של קייב לפני כמה חודשים. עפ"י דיווחים ממזרח אוקראינה המתקפה האוקראינית פשוט לא עוצרת

בנוסף צריך גם לדעתי להזהיר מפני אופוריה ושאננות שבאופן טבעי משתוללות במצב כזה. לא ברור איך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיב לתבוסה הטקטית המהדהדת הזאת, ומלחמה היא עסק מאוד הפכפך ומתסכל. אז נמתין ונראה. בינתיים, לעת עתה, המומנטום כמובן כולו אצל האוקראינים.

עיתונאי "ידיעות אחרונות" ופרשן לענייני רוסיה, לשעבר כתב ״קול ישראל״ ו״ידיעות אחרונות״ במוסקבה, יליד ירושלים, אוהב מאוד כדורגל אנגלי בכלל ואת ליברפול בפרט, חיית ספרים, אקטואליה וחדשות חוץ במיוחד, שנהנה לסקר מה מתרחש בעולם ואיך הכל קשור אחד לשני. התגורר בעשרים השנים האחרונות בחמש מדינות - בריטניה, צרפת, ספרד, רוסיה וכעת הולנד. איש העולם הגדול:)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,024 מילים
סגירה