גדי איזנקוט בארוע בחירות של המחנה הממלכתי, 23 באוגוסט 2022

איזנקוט מאתגר את שותפיו במחנה הממלכתי, והסדקים מתחילים לבצבץ

אחרי שהצהיר כי מי שלא זוכה במספר מנדטים דו-ספרתי גבוה לא יכול להיות רה"מ, איזנקוט ממשיך לשחרר הצהרות המעמידות את שותפיו בניגוד עניינים ● השבוע הופיע בפני תלמידי ישיבה באפרת, ולא חסך מהם את דעותיו על מפעל ההתנחלויות, על כוונות הימין לפרק את המנהל האזרחי, ועוד ● הפערים האידאולוגים הללו ילכו ויתרחבו - ופירוק המחנה הממלכתי הוא רק עניין של זמן ● פרשנות

גדי איזנקוט הולך על הקצה. ביום ראשון הוא הופיע בפני תלמידי הישיבה התיכונית באפרת ואמר להם בפנים את מה שהוא חושב, ועל הדרך עשה בלגן בימין וגם במחנה הממלכתי.

איזנקוט התריע מפני כיבוש הגדה מחדש, תקף את מי שרוצה לפרק את המנהל האזרחי (בצלאל סמוטריץ') והבהיר שזה ימיט עלינו אסון. איזנקוט ציין שלושה ראשי ממשלה שביצעו "תהליכים משמעותיים" מול הפלססטינים – יצחק רבין בהסכמי אוסלו, בנימין נתניהו בהסכמי וואי ואריאל שרון בהתנתקות – והודיע שכל מי שרוצה לחזור לגוש קטיף ימיט עלינו אסון.

את הרתיעה שלו מההתנחלויות בעזה הביע איזנקוט כבר בעבר, בשיחות עם מקורבים. את תוכנית חמשת האצבעות של גולדה מאיר וישראל גלילי – בתמיכת יצחק רבין – מ-1972, שהקימה התנחלויות בין עזה לרפיח כדי ליצור רצף יהודי, כינה הרמטכ"ל לשעבר "קצרת רואי ואיוולת פוליטית אסטרטגית".

את תוכנית חמשת האצבעות של גולדה מאיר וישראל גלילי – בתמיכת יצחק רבין – מ-1972, שהקימה התנחלויות בין עזה לרפיח כדי ליצור רצף יהודי, כינה הרמטכ"ל לשעבר "קצרת רואי ואיוולת פוליטית אסטרטגית"

איזנקוט, מתברר, הצליח להיות פוליטיקאי רק לאורך זמן קצר. לפני חודש, באירוע השקת המחנה הממלכתי עם בני גנץ וגדעון סער, הוא נשא נאום קצת אפור שלא הכעיס אף אחד, כולל סער, שישב לצדו על הבמה.

האמירה המדינית היחידה של איזנקוט באותו ערב נשמעה מסורבלת בהתאם: "צריך לקדם מדיניות פעילה כדי לחסום את ההתפתחות המסוכנת של מדינה דו-לאומית, שאגב זוכה בסקרים לערכים של 80% של אזרחי ישראל שחושבים שזו סכנה לאומית שיכולה להוות סיכון למפעל הציוני".

גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט במסיבת עיתונאים להשקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט במסיבת עיתונאים להשקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בישיבה התיכונית באפרת, איזנקוט היה כבר נחרץ יותר, וצריך להעריך אותו על כך, אבל הדברים הם ניגוד מובהק לכל מה שחושבים שותפיו הבכירים, בראשם סער וזאב אלקין. סער בעד החלת ריבונות ישראלית מלאה ביהודה ושומרון והתנגד בחריפות להתנתקות בעזה וביהודה ושומרון. אלקין עצמו גר במשך שנים ארוכות בהתנחלות כפר אלדד.

סער לא הגיב עדיין על הדברים של איזנקוט באפרת, אבל שחרר אמירה ימנית קשה משלו שלא מקובלת על כל השותפים במחנה הממלכתי. סער מתנגד לכל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת.

סער לא הגיב עדיין על הדברים של איזנקוט באפרת, אבל שחרר אמירה ימנית קשה משלו שלא מקובלת על כל השותפים במחנה הממלכתי. סער מתנגד לכל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת

"אנחנו מכירים את העמדות של איימן עודה ואחמד טיבי", אמר אתמול (שני) לבריאיון למנעם חלבי, עורך "כול אל-נאס". "אלה עמדות קיצוניות, לפעמים אנטי ישראליות ואנחנו לא נקים ממשלה שתישען על הרשימה המשותפת, נקודה. הממשלה הזו לא תחזיק מעמד".

צריך רק להזכיר כי גנץ היה מוכן להקים ממשלה שתישען על הצבעה חד-פעמית של הרשימה המשותפת. איזנקוט עצמו מתנגד לשיתוף פעולה כזה. אגב, אלקין מתנגד גם לשיתוף פעולה פרלמנטרי לא מחייב עם הרשימה המשותפת – נוסחה שאותה מנסה לשווק ראש הממשלה יאיר לפיד בהזדמנויות שונות. אלקין טוען כי שיתוף פעולה כזה לא עבד ובעצם פירק את הממשלה הנוכחית.

מקורבי איזנקוט ניסו אתמול להלבין את הדברים שאמר באפרת. מתן כהנא, שלקח את איזנקוט לישיבה, הסביר כי הרמטכ"ל לשעבר רק ציין שהמהלכים היו משמעותיים ולא נקט עמדה לכאן או לכאן. כהנא אפילו ציין שאיזנקוט אמר באפרת שהוא תומך בהסכם שאליו הגיע גנץ עם המתנחלים באביתר, וצריך להשאיר את הישיבה שנבנתה שם.

מתן כהנא על הבמה עם מועמדי המחנה הממלכתי בארוע השקת קמפיין הבחירות של הרשימה, 6 בספטמבר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מתן כהנא על הבמה עם מועמדי המחנה הממלכתי בארוע השקת קמפיין הבחירות של הרשימה, 6 בספטמבר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

איזנקוט אמנם אמר שאם הושג הסכם באביתר צריך לעמוד בו, אבל הוא התנגד נחרצות לכניסה של המתנחלים לאביתר, טען שזו "פלישה טרייה" וצריך לפנות אותם כמו כל התנחלות שאינה חוקית. איזנקוט מתנגד גם לישיבה שנמצאת בחומש, בניגוד לחוק ההתנתקות.

ההליכה הזו של כולם בין הטיפות, ההסברים והתירוצים לא יכולים להחזיק ימין ושמאל במפלגה אחת לאורך זמן. הפיצוץ יגיע מתישהו, וזה קרה כמעט בכל מפלגות המרכז עד היום.

ההליכה הזו של כולם בין הטיפות, ההסברים והתירוצים לא יכולים להחזיק ימין ושמאל במפלגה אחת לאורך זמן. הפיצוץ יגיע מתישהו, וזה קרה כמעט בכל מפלגות המרכז עד היום

איזנקוט בונה על ההסכם לשיתוף פעולה שחתם עם גנץ וסער בתחילת אוגוסט. בהסכם הזה נכתב כי המפלגה מאשרת תפיסת ביטחון לאומי שכוללת מניעת מדינה דו-לאומית וצמצום הסכסוך. ראינו הסכמים כאלה. כאשר האינטרסים מדברים, עושים מהם טיארה.

איזנקוט הצליח לסבך את המחנה הממלכתי עם אתגר נוסף כשטען כי מי שלא ישיג מספר דו-ספרי גבוה של מנדטים לא ראוי להיות ראש ממשלה. אף פוליטיקאי מצוי לא היה נופל לפח הזה, והוא מעמיד מכשול בפני עצמו ובפני מפלגתו.

מאז אותה הצהרה של איזנקוט בערוץ 12, ראשי המחנה הממלכתי לא יודעים איך להתמודד איתה, מנסים להתחמק, או מנסים להסביר שאיזנקוט אמר שעד 12 מנדטים זה לא לגיטימי.

ההצהרה הזו די בעייתית מבחינה נוספת: איזנקוט הגיע למחנה הממלכתי על תקן האיש שיזניק אותה למספר דו-ספרתי גבוה. בינתיים המפלגה הזו מדשדשת סביב ה-12 מנדטים, פחות ממה שיש היום לכחול-לבן ותקווה חדשה ביחד.

איזנקוט הגיע למחנה הממלכתי על תקן האיש שיזניק אותה למספר דו-ספרתי גבוה. בינתיים המפלגה הזו מדשדשת סביב ה-12 מנדטים, פחות ממה שיש היום לכחול-לבן ותקווה חדשה ביחד

אתמול בבית הספר בליך טען איזנקוט כי הלך לשותפות עם גנץ כאשר הוא עמד בסקרים על 10 מנדטים ולפיד על 24 מנדטים. לפיד הציע לו פי שלושה ממה שהוא קיבל אצל גנץ, אבל המספרים לא עניינו אותו, אלא האמונה בגנץ וההליכה עם סער. מעניין מה יקרה אם וכאשר המספרים הללו יצטמצמו. הימור שלי: העסק יתפרק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
איזנקוט לא פוליטקאי לפני זמן קצר כמו שגתוב במאמר רק לפני חודש הוא היה פוליטיקאי עוד במדים ודאג לממש את השקפותיו עןד שהיה במדים הוא וכל הצמרת הבכירה של צהל דואגים לממש את השקפתם והם מתרפ... המשך קריאה

איזנקוט לא פוליטקאי לפני זמן קצר כמו שגתוב במאמר רק לפני חודש הוא היה פוליטיקאי עוד במדים ודאג לממש את השקפותיו עןד שהיה במדים הוא וכל הצמרת הבכירה של צהל דואגים לממש את השקפתם והם מתרפדים את ממשלות הימין בכל זמן נתון בדרך שקטה ומתוחכמת בדיוק כמו שהפרקליטות ובתי המשפט והיעוץ המשפטי בכנסת ובממשלה תוקעים מקלות בגלגלי בימין כך שישלוט רק בכיביכול הגיע הזמן שהימין יורד את הכפפות ואת ממלכתיות היתר שלו ויתחיט לממש את המטרות אליהם הוא נבחר

עוד 784 מילים ו-2 תגובות
סגירה