נאום לפיד השיג את מטרתו

"כולם רצו לגמד את לפיד, להתעלם, כאילו אין נאום. באה ההדלפה על המדינה הפלסטינית ותראה מה זה עשה. מהבחינה הזו הצלחנו", כך התבטא בכיר בפמליית ראש הממשלה בעצרת האו"ם, רגע לפני שלפיד עלה לדוכן ונשא נאום בוטח המציג חזון אופטימי אך חסר אחיזה במציאות ● אפילו את אבו מאזן, ששהה גם כן בניו יורק, לפיד לא פגש - וגם לא יפגוש ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית רה"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד מגיע לעצרת הכללית של האו"ם לשאת את נאומו, 22 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)
AP Photo/Julia Nikhinson
ראש הממשלה יאיר לפיד מגיע לעצרת הכללית של האו"ם לשאת את נאומו, 22 בספטמבר 2022

אתמול (חמישי), בכניסה לבניין האו"ם, פגשתי דיפלומט בכיר שהיה שותף בניסוח הנאום של ראש הממשלה יאיר לפיד ובחזרות שעשה מול הטלפרומפטר. האיש היה מרוצה עד השמיים.

"כולם רצו לגמד את לפיד ואת הנאום שלו. כולם רצו להתעלם, כאילו אין נאום. באה ההדלפה על המדינה הפלסטינית ותראה מה זה עשה. כולם מדברים היום על הנאום ומחכים לו. יש המון רעש בישראל וגם כאן. מהבחינה הזו הצלחנו. לפיד קיים, והוא במרכז העניינים", אמר הדיפלומט.

"כולם רצו לגמד את לפיד ואת הנאום שלו. כולם רצו להתעלם, כאילו אין נאום. באה ההדלפה על המדינה הפלסטינית ותראה מה זה עושה. יש המון רעש בישראל וגם כאן. מהבחינה הזו הצלחנו"

ברור שזו הייתה המטרה. דני דנון היה שגריר באו"ם חמש שנים והוא לא זוכר מנהיג שלא דיבר בעצרת הכללית לבני עמו. זו גם הסיבה שרוב הנאומים, למעט של המנהיגים החשובים והאטרקטיביים, לא זוכים להקשבה ואפילו לא לנוכחות גדולה באולם המליאה.

לפיד עשה בילד-אפ מרשים לנאום שלו, כולל כל ההכנות שהועברו לתקשורת מבעוד מועד. הנאום עצמו היה טוב – נאום השלום הראשון של לפיד, גם כראש הממשלה. הוא בנה אותו היטב. הטרור שפרץ באמצע פסגת הנגב, הגינוי המשותף של המנהיגים, שאיפות השלום של ישראל מול השקרים שמפיצים על ישראל האנטישמיים ברחבי העולם, ובראשם איראן.

ואז, לקראת הסוף, מתחת לאפו של סגן נשיא העצרת גלעד ארדן, שהזמין אותו לשאת את דבריו, הגיע השפיץ עם המדינה הפלסטינית. לפיד אמנם הזכיר את השם המפורש, שתי מדינות, אבל עטף את המדינה הפלסטינית שהוא מציע בהסתייגות גדולה. אולי נרתע קצת מהתגובות בארץ.

לקראת הסוף, הגיע השפיץ עם המדינה הפלסטינית. לפיד אמנם הזכיר את השם המפורש, שתי מדינות, אבל עטף את המדינה הפלסטינית שהוא מציע בהסתייגות גדולה. אולי נרתע קצת מהתגובות בארץ

המדינה הזו צריכה להיות שוחרת שלום, כך אמר, אבל המציאות בעזה מוכיחה את ההיפך. ישראל נסוגה ופינתה את כל היישובים אבל עשרות אלפי הרקטות המשיכו ליפול על ישראל.

פעם אחת, סיפר לפיד לארץ ולעולם, הוא היה צריך לגרור באמצע הלילה את בתו האוטיסטית שאינה מדברת לחדר המוגן בגלל ירי רקטות. אף אחד לא היה מוכן למציאות כזו, ולכן מדינה פלסטינית לא תקום עד שלא יבשילו התנאים.

אנחנו בנון סטרטר. לפיד קורא לשלום, הולך כברת דרך, אבל אין מציאות של משא ומתן ושל פשרה. יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נמצא בניו יורק כבר כמה ימים. היום הוא ינאם באו"ם ויתייחס כנראה לדברים של לפיד. יש לשניים האלה כל כך הרבה נושאי שיחה בימים אלה, אבל הם לא נפגשים ולא ייפגשו. זה המצב האמיתי.

ראש הממשלה יאיר לפיד נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 22 בספטמבר 2022
ראש הממשלה יאיר לפיד נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 22 בספטמבר 2022

מה שכן, לפיד הוא נואם טוב. יש לו את המניירות ואת ההטעמות הנכונות. הוא מדבר ולא מרצה את עמדותיו. ובכל זאת, קשה לומר שהוא סוחף. גם ברגעי השיא של הנאום אתמול, לא היו מחיאות כפיים מהאולם. העיקר מבחינתו הוא שהצליח לעורר עניין בארץ.

לפיד נואם טוב. יש לו את המניירות ואת ההטעמות הנכונות. הוא מדבר ולא מרצה את עמדותיו. ובכל זאת, קשה לומר שהוא סוחף. גם ברגעי השיא של הנאום אתמול, לא היו מחיאות כפיים מהאולם

היום לפיד חוזר לארץ, ויעשה את חשבון הרווח וההפסד הפוליטי. מי שעיכב אותו ביציאה היה דווקא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שלא פגש אותו. השיירה של הנשיא עברה ולפיד נאלץ לחכות, כי יש פריוריטי. גשם זועף ליווה אותו בדרך חזרה לארץ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 498 מילים ו-1 תגובות
סגירה