קבוצת הטרור "גוב האריות" בעיר שכם

צעירים פלסטינים מפגינים בשכם, 11 בפברואר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
צעירים פלסטינים מפגינים בשכם, 11 בפברואר 2022

בעיר שכם פועלת קבוצת טרור חדשה בשם "גוב האריות" שמבצעת פיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים. שכם הולכת בעקבות ג'נין – בדיוק כפי שהיה באינתיפאדה הראשונה. גורמים בפת"ח אומרים כי הגדה בשלב מעבר לקראת אינתיפאדה מזויינת חדשה.

אחת מקבוצות הטרור החדשות שפועלות בשכם קיבלה בתחילת השבוע מכה חזקה כאשר כמה מחבריה נתקלו במארב של  צה"ל באזור הר גריזים הסמוך לעיר. המחבלים, שנסעו במכונית ובאופנוע, נמלטו – אך צה"ל הצליח להרוג את המחבל סאאד אלכוני ושלושה מחבלים נוספים נפצעו ונמלטו לשכם.

אלכוני הוא המחבל החמישי המשתייך לקבוצה הזו שנהרג על ידי כוחות צה"ל בשנה האחרונה. לפניו נהרגו המחבלים מוחמד אל-עזיזי, עבד אל-רחמן צובח, אסלאם צבוח ואברהים אל-נאבולסי.

לפני כן חיסל צה"ל בשכם שלושה מחבלים חמושים המשתייכים לקבוצה המכונה "גדוד שכם", עם זיקה לארגון הג'יהאד האסלאמי, והם: מוחמד א-דח'יל, אשרף מזבלט ואדהם מברוכה.

קבוצת "גוב האריות" ("ערין אל-אוסוד" בערבית) מבצעת כבר תקופה ארוכה פיגועי ירי נגד המתנחלים ונגד חיילי צה"ל. הפעילות שלה מתרכזת בירי על מחסומי צה"ל באזור שכם, על ההתנחלות הר ברכה ועל מתנחלים הנעים בצירים באזור.

"גוב האריות" מבצעת כבר תקופה ארוכה פיגועי ירי נגד המתנחלים ונגד חיילי צה"ל. הפעילות שלה מתרכזת בירי על מחסומי צה"ל באזור שכם, על ההתנחלות הר ברכה ועל מתנחלים הנעים בצירים באזור

הקבוצה הזו מונה כמה עשרות מחבלים חמושים ומרכזה הוא העיר העתיקה של שכם, "הקסבה" שבה פעלו במהלך האינתיפאדה הראשונה קבוצות טרור כמו "הפנתר השחור" של תנועת פת"ח ו"הנשר האדום" של ארגון החזית העממית. הקבוצות האלה פעלו גם באזור ג'נין. כל חברי החוליות האלה נהרגו על ידי צה"ל או נעצרו.

פעילות הקבוצות החמושות בשכם התחזקה בתחילת שנת 2022 כתוצאה מההשפעה של קבוצות דומות שהחלו לפעול באזור ג'נין. התהליך נובע מהיחלשות כוחות הביטחון של הרש"פ.

את קבוצת "גוב האריות" בשכם הקימו המחבלים מוחמד אל-עזיזי ועבד אל-רחמן צובח שחוסלו על ידי צה"ל.

קבוצת הטרור הזו טוענת שאיננה משתייכת לשום פלג פלסטיני; היא דוגלת במאבק מזויין נגד ישראל תחת הסיסמה "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד נביאו"; וחורטת על דגלה את סמלי הטרור מכל הארגונים הפלסטינים: יאסר ערפאת (פת"ח), השייח' אחמד יאסין (חמאס), אבו עלי מוסטפא (החזית העממית) ופתחי שקאקי (הג'יהאד האסלאמי).

בשבוע שעבר נכנסו חברי הקבוצה לקרבות בירי חי עם מנגנוני הביטחון הפלסטיני לאחר שעצרו את מחבל חמאס מוסעב אשתייה שהיה מבוקש על ידי ישראל והרש"פ. בחילופי האש נהרג פלסטיני ושלושה אחרים נפצעו.

חברי הקבוצה של "גוב האריות" הם רעולי פנים ולובשים בגדים שחורים, כשסרט אדום קשור לקני הרובים שלהם כדי לסמל ששום ירייה איננה נורית לשווא.

קבוצת "גוב האריות" זוכה לתמיכה גדולה של תושבי שכם ואלפי תושבים השתתפו בהלוויות של חברי הקבוצה שנהרגו על ידי צה"ל.

גורמי ביטחון בישראל טוענים כי הג'יהאד האסלאמי, איראן וחמאס מממנים בכסף את פעילות המחבלים החמושים באזורי ג'נין ושכם. פעיל בכיר של הג'יהאד האסלאמי, השייח' בסאם א-סעדי אפילו נעצר בג'נין על ידי שב"כ בחשד לתמיכה בקבוצות האלה, אבל הפלסטינים טוענים שפעילות הקבוצות היא "חוצה מפלגות".

חברי הקבוצות האלה מציגים את עצמם כ"תופעה לאומית" חדשה שאיננה משתייכת לשום פלג פלסטיני, שיש להן את ההנהגה הצעירה שלהם ואת הסמלים הפועלים בשטח. לחלק מחברי הקבוצות החמושות החדשות יש קרובי משפחה במנגנוני הביטחון של הרש"פ.

חברי הקבוצות האלה מציגים את עצמם כ"תופעה לאומית" חדשה שאיננה משתייכת לשום פלג פלסטיני, שיש להן את ההנהגה הצעירה שלהם ואת הסמלים הפועלים בשטח

לכך יש להוסיף את פעילות הטרור הגוברת של הזרוע הצבאית של חמאס שהגבירה את הגיוס של תושבים בגדה לביצוע פעולות טרור בשטחי הגדה. השב"כ עצר באחרונה שתי חוליות כאלה שביצעו פיגועי ירי ותכננו פיגועים נוספים.

הכאוס הביטחוני בשטחי הגדה גובר ומחייב פעילות נמרצת של צה"ל נוכח אוזלת ידה של הרש"פ להתמודד עם התופעה החדשה.

אי אפשר יהיה יותר להסתפק במעצרי מבוקשים, מדובר ביותר מאלף מחבלים חמושים בצפון הגדה וחייבים לטהר את השטח, אחרת הטרור יזלוג לתוך ערי ישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 573 מילים
סגירה