ממשל ביידן נותן לגיטימציה לחוסיין א-שייח

חוסיין א-שייח (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
חוסיין א-שייח

חוסיין א-שייח, יורשו המיועד של אבו מאזן, יצא לשיחות בוושינגטון עם בכירי הממשל על חיזוק הרשות הפלסטינית והחזרת השליטה הביטחונית שלה על צפון הגדה. ממשל ביידן מעניק לגיטימציה לחוסיין א-שייח כיורש פוטנציאלי של אבו מאזן בעצם הזמנתו לשיחות על גורל הרשות הפלסטינית וחזון שתי המדינות.

ממשל ביידן מודאג מאוד מהאנרכיה הביטחונית בתחומי הרשות הפלסטינית בגדה ומהתגברות הטרור, דבר שנובע מהיחלשותה של הרשות הפלסטינית. מדובר בתהליך שהחל לאחר מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה במאי 2021 ונמשך עד היום, כשתנועות חמאס והג'יהאד האסלאמי מעודדות אותו כדי לזעזע את יציבות שלטונו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן).

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגר לפני כחודש לישראל ולרשות הפלסטינית את ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקאי, אשר נפגשה עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית על מנת לבחון דרכים כיצד ניתן לחזק את מעמדה של הרשות הפלסטינית ואת שליטתה הביטחונית בגדה.

בין היתר נפגשה ליף עם חוסיין א-שייח, מקורבו של יו"ר הרשות הפלסטינית ויורשו המיועד של אבו מאזן.

א-שייח הוא מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף וגם השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית והאחראי על הקשר עם ישראל.

כמו אבו מאזן, גם א-שייח מחזיק בדעה כי יש לשמור על הרשות הפלסטינית בכל מחיר ולמנוע את קריסתה, מכיוון שהיא נחשבת ל"הישג הלאומי החשוב ביותר של הפלסטינים בשלושת העשורים האחרונים".

כמו אבו מאזן, גם א-שייח מחזיק בדעה כי יש לשמור על הרשות הפלסטינית בכל מחיר ולמנוע את קריסתה, מכיוון שהיא נחשבת ל"הישג הלאומי החשוב ביותר של הפלסטינים בשלושת העשורים האחרונים"

מדובר, מבחינת אש"ף, בישות מדינית זמנית בדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

חוסיין א-שייח נחשב ל"איש החזק" ברשות הפלסטינית, למשרד העניינים האזרחיים שהוא עומד בראשו יש נגיעה בכל תחומי החיים בגדה, ולמעשה הוא מפעיל מנגנון של "דיפ סטייט" וכל נושא עובר דרכו.

יש לו קשרים הדוקים עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן לצורך העבודה השוטפת, עם ראש שב"כ רונן בר, עם נציגות הסי-איי-איי בישראל ועם לשכת ראש הממשלה ולשכת שר הביטחון.

לפני כמה חודשים הוא נפגש עם יאיר לפיד לפני שהוא כניסתו לתפקיד ראש הממשלה היוצאת.

הנשיא ביידן, שביקר באחרונה בישראל, פגש את א-שייח בבית לחם ועל פי גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הוא נתן "אור ירוק" ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להכשיר את א-שייח כיורשו הפוטנציאלי.

הנשיא ביידן, שביקר באחרונה בישראל, פגש את א-שייח בבית לחם ועל פי גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הוא נתן "אור ירוק" ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להכשיר את א-שייח כיורשו הפוטנציאלי

עכשיו הגיע ממשל ביידן להבנה כי התדרדרות המצב הביטחוני בצפון הגדה מאיימת על השלטון המרכזי של הרשות הפלסטינית ברמאללה והוא רוצה לחזקה.

לכן החליט הממשל להזמין את א-שייח לוושינגטון לפגישות עם בכירי הממשל כדי לבחון דרכים לחיזוק הרשות הפלסטינית והשליטה הביטחונית שלה.

כמו כן יידון גורלה של הרשות הפלסטינית ועתיד חזון פתרון שתי המדינות.

בין היתר אמור א-שייח להיפגש עם שר החוץ אנתוני בלינקן,עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם ראש הסי-איי-איי ויליאם ברנס.

במקביל ליציאתו של א-שייח לוושינגטון, הורה אבו מאזן למנגנוני הביטחון שלו "לאכוף את החוק והסדר בכל שטחי הרשות הפלסטינית בגדה".

גורמים אמריקנים אומרים כי הממשל פועל במהירות כדי לנסות ולהשיג רגיעה במצב הביטחוני בגדה.

חוסיין א-שייח ידרוש מבכירי הממשל לרסן את ישראל ולמנוע מכוחות צה"ל להיכנס למרכזי הערים ומחנות הפליטים בגדה שהינם בהגדרה על פי הסכם אוסלו שטחים בריבונות מלאה של הרשות הפלסטינית (שטחי A).

חוסיין א-שייח ידרוש מבכירי הממשל לרסן את ישראל ולמנוע מצה"ל להיכנס למרכזי הערים ומחנות הפליטים בגדה שהינם בהגדרה על פי הסכם אוסלו שטחים בריבונות מלאה של הרשות הפלסטינית (שטחי A)

האמריקנים נותנים לחוסיין א-שייח לגיטימציה בעצם הזמנתו לוושינגטון כנציג רשמי של הרשות הפלסטינית לשיחות מדיניות וביטחוניות שלא התקיימו עם הרשות הפלסטינית בחמש השנים האחרונות, בכירי הממשל ינסו לתהות על קנקנו מקרוב ולראות האם אכן יש לו את הפוטנציאל להיות יורשו האפשרי של אבו מאזן.

ההצעה של חוסיין א-שייח

על פי גורמים ברשות הפלסטינית, א-שייח צפוי לחזור בפני בכירי הממשל בשיחותיו בוושינגטון על ההצעה שהעביר לישראל לפני כמה שבועות, לפיה כוחות צה"ל יימנעו לתקופה של ארבעה חודשים מכניסה למרכזי הערים הפלסטיניות ומחנות הפליטים בגדה כדי למנוע חיכוך עם החמושים הפלסטינים וליצור רגיעה.

ההצעה של א-שייח מזכירה את ההצעה של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק שהעביר בתחילת האינתיפאדה הראשונה ב-1988 הצעה לישראל להפסיק לשישה חודשים את המלחמה באינתיפאדה כדי ליצור רגיעה בינה לבין הפלסטינים.

נראה שההיסטוריה חוזרת על עצמה: ישראל דחתה בזמנו את ההצעה של נשיא מצרים וגם כעת היא דוחה את הצעתו של חוסיין א-שייח.

גורמים ביטחוניים בכירים הסבירו כי ארגוני הטרור עלולים לנצל את ארבעת חודשי ההפוגה הביטחונית להתחזק ולהתחמש ביותר נשק, דבר שיקשה על פעולת צה"ל, בכל מקרה ישראל עסוקה כעת במערכת הבחירות ואיננה סבורה שזה הזמן המתאים לנהל משא ומתן על הרשות הפלסטינית כשאין מצב של יציבות פוליטית בישראל.

ביקורו של חוסיין א-שייח בוושינגטון ופגישותיו עם בכירים הממשל יחזקו את מעמדו בשטחים ובצמרת פת"ח, עד סוף השנה תכונס הועידה ה-8 של תנועת פת"ח שבוחרת את הנהגת התנועה ומסודותיה וא-שייח מתכנן לנצל אותה, בסיועו של אבו מאזן, כדי להרחיק את יריביו הפוליטיים מההנהגה – ובראשם תוופיק אלטיראווי ומרוואן ברגותי.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 760 מילים
סגירה