בחודש וחצי הגיעו לישראל כ־29 אלף עולים ומהגרים

בדיקת זמן ישראל מאז ההכרזה על גיוס מילואים ברוסיה, תושבים רבים מנסים לברוח ממנה – וישראל היא מהיעדים הבודדים שעוד אפשר להגיע אליהם ● רק כ־5,000 אזרחים שהגיעו מרוסיה בחודש האחרון הם עולים חדשים, השאר, כ־24 אלף איש, נכנסו לישראל עם אשרת תייר ● 693 גורשו, היתר נשארו למרות הקשיים התמידיים בהסדרת מעמדם

פליטים מאוקראינה בשדה התעופה בן גוריון, 15 במרץ 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
פליטים מאוקראינה בשדה התעופה בן גוריון, 15 במרץ 2022

הבריחה הגדולה מרוסיה: לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה שהגיעו לידי זמן ישראל, מספטמבר 2022 ועד ליום רביעי שעבר – נחתו בנתב"ג 29,396 איש שהגיעו מרוסיה.

ממשרד העלייה והקליטה נמסר כי רק כ־5,000 מהם הם זכאי עלייה (יהודים ובני זוג, הורים, ילדים ונכדים של יהודים) שהגיעו לישראל עם אשרה עולה לפי חוק השבות, שהוסדרה מראש ברוסיה בידי הסוכנות היהודית.

אף כי מדובר רק בחלק קטן של עולים – זהו שיא של שנים רבות בהיקף העלייה מרוסיה. בשנים 2019 ו־2021 הגיעו מרוסיה לישראל כאלף עולים לחודש. מאז תחילת המלחמה באוקראינה מספר העולים מרוסיה זינק לכ־3,000 עולים לחודש, נוסף על כ־2,000 עולים וכ־5,000 פליטים שהגיעו מאוקראינה מדי חודש.

שאר האנשים שהגיעו מרוסיה בחודש וחצי האחרונים – כ־24 אלף איש ואישה – נכנסו לישראל עם אשרת תייר. לא מדובר, כמובן, בתיירים רגילים. בעבר הגיעו לישראל מאות אלפי תיירים כאלה מרוסיה – אבל מאז מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה הם מעטים מאוד. רובם המכריע של ה"תיירים" החדשים ברחו מרוסיה בשל גיוס המילואים הנרחב שהוכרז ב־20 בספטמבר ובשל המצב הכלכלי.

כ־24 אלף רוסים נכנסו לישראל עם אשרת תייר. רובם המכריע של ה"תיירים" החדשים ברחו מרוסיה בשל גיוס המילואים הנרחב שהוכרז ב־20 בספטמבר ובשל המצב הכלכלי

צעירים רוסים עוזבים את המדינה אחרי ההכרזה על הגיוס לצבא, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Zurab Tsertsvadze)
צעירים רוסים עוזבים את המדינה אחרי ההכרזה על הגיוס לצבא, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Zurab Tsertsvadze)

חלק מה"תיירים" שהגיעו לישראל מתכוונים לשהות עד יעבור זעם אצל קרובי משפחה. אחרים מבקשים מקלט מדיני משום שהשתתפו במחאה נגד המלחמה והמשטר, או שערקו מהצבא הרוסי או ברחו מהמדינה. אחרים מצהירים על עצמם כיהודים וזכאי עלייה, אך בשל המצב ברוסיה לא הסדירו את אשרת העלייה שלהם שם ורוצים להסדיר אותה בארץ.

"תיירים" נוספים הם קרובי משפחה של עולים או של ישראלים שמבקשים להגיע יחד איתם או להתאחד איתם בארץ. לפי נתוני רשות ההגירה, עד כה סורבה כניסה של 693 איש ללא אשרת עלייה והם גורשו. השאר נשארים כאן עד להסדרת מעמדם, או עד שיוכלו לחזור.

לנהירה מרוסיה לישראל יש שתי סיבות: האחת היא שבישראל יש קהילה גדולה של דוברי רוסית שמחוברת לרוסיה בקשרי משפחה, חברות, תרבות ועסקים. הסיבה השנייה היא העובדה שישראל היא המדינה המפותחת היחידה שאזרחי רוסיה יכולים להיכנס אליה כיום.

לנהירה מרוסיה לישראל יש שתי סיבות: הקהילה הגדולה של דוברי הרוסית בישראל וקשריה עם רוסיה והעובדה שישראל היא המדינה המפותחת היחידה שאזרחי רוסיה יכולים להיכנס אליה כיום

הטיסות בין רוסיה לכל מדינות העולם המערבי, וכן יפן וקוריאה הדרומית, הופסקו כליל. מדינות האיחוד האירופי הגובלות ברוסיה – פולין, המדינות הבלטיות ופינלנד – אוסרות על כניסת רוסים לשטחן, למעט איחוד משפחות ומקרים הומניטריים.

שיירה רגלית של רוסים שנמלטים לגיאורגיה, 28.9.2022 (צילום: ِAP Photo)
שיירה רגלית של רוסים שנמלטים לגיאורגיה, 28.9.2022 (צילום: ِAP Photo)

סין ממילא כמעט אוסרת כיום על כניסת זרים. כך שהרוסים יכולים לצאת מארצם רק ל־30 מדינות, בעיקר מדינות ברית המועצות לשעבר או מדינות המזרח התיכון, כולל ישראל.

הנכנסים לישראל בלא תעודת עולה מקבלים היתר להישאר בישראל רק אחרי תהליך סינון תובעני. המהגרים מספרים על קשיים, שאלות קשוחות, איומים חוזרים ונשנים בגירוש ומאבק משפטי ובירוקרטי שעליהם לנהל כדי לא להיות מגורשים. ובכל זאת, רובם הגדול נשארו בינתיים בישראל בפועל.

מי שהשתתפו במחאה נגד השלטון ברוסיה נשארים בישראל ואינם מגורשים, גם אם אינם מקבלים הכרה כפליטים. לפי שעה, צו גיוס לצבא הרוסי אינו מהווה עילה למקלט מדיני בישראל ועריקים מצבא רוסיה אינם נחשבים למבקשי מקלט, אלא לתיירים רגילים, וחלקם מגורשים או נמצאים בסכנת גירוש.

קרובי משפחה מדרגה ראשונה של ישראלים ועולים אמורים להישאר בישראל (לרוב נדרשת מהם בדיקת דנ"א), אף כי היו לאחרונה מקרים שבהם קרובי משפחה גורשו. המדיניות לגבי מי שטוענים ליהדות ולזכאות לעלייה ולא הסדירו את זכאותם לכך ברוסיה אינה ברורה, וכפי שנחשף בזמן ישראל, היו לאחרונה מקרים שבהם טוענים ליהדות מרוסיה גורשו מישראל.

פיליפ שורו, פליט פוליטי מבלארוס מחתים דרכון בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)
פיליפ שורו, פליט פוליטי מבלארוס מחתים דרכון בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)

המדיניות לגבי מי שטוענים ליהדות ולזכאות לעלייה ולא הסדירו את זכאותם לכך ברוסיה אינה ברורה ולאחרונה היו מקרים שבהם טוענים ליהדות מרוסיה גורשו מישראל

"תיירים" שאינם קרובים מדרגה ראשונה של ישראלים ואינם מתנגדי משטר מורשים להישאר בארץ בתנאי שיש בידיהם כרטיס חזור לחצי השנה הקרובה, הזמנה למלון בארץ או כתובת של קרובים וחברים, שמוכנים להתחייב כי יגורו אצלם – וגם להתחייב שלא יישארו אצלם אחר כך, וכן להראות כי יש בידם עשרות אלפי שקלים כדי לממן את שהייתם בישראל עד לזמן חזרתם המיועדת.

לכל ה"תיירים" הללו אסור לעבוד, ואם לרשות ההגירה יש מידע על כוונה כלשהי שלהם לעבוד בישראל (אפילו טלפון של מעסיק) הם מגורשים לאלתר.

בגלל הבריחה הגדולה מהגיוס והעובדה שישראל היא ממקומות המקלט הבודדים שנותרו לרוסים, לרבים מהמהגרים שהגיעו לישראל בחודש וחצי האחרונים אין זיקה לישראל ולישראלים – גם לא עקיפה. זאת, בניגוד לגלי עלייה והגירה קודמים, כולל הגירת הפליטים האוקראינים בתחילת המלחמה הנוכחית, שבהם, על פי רוב, למי שהגיע לארץ הייתה סיבה מיוחדת כלשהי להגיע דווקא לכאן.

ישראל נוטה להימלט מהכרעות בנוגע למדיניות הגירה "רגילה" שאינה נוגעת לעלייה. אבל ייתכן שגל ההגירה הנרחב הזה יחייב אותה לקבל החלטות כאלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 708 מילים ו-1 תגובות
סגירה