ראש הממשלה בנימין נתניהו במסוק, במהלך סיור באזור גוש עציון ובחטיבת עציון של צה"ל, 23 בנובמבר 2015 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ

איוש משרד הביטחון בעת הנוכחית מהווה אתגר לא פשוט עבור נתניהו

רשימת המועמדים לתפקיד שר הביטחון נחלקת בין אלה שרוצים את התיק ממניעים פוליטיים, לבין מי שרואים עצמם ראויים לנוכח ניסיונם המקצועי ● סמוטריץ' שייך לחלק הראשון, גלנט ודיכטר לשני ● לגבי סמוטריץ', נראה כי לשני הצדדים ברור שזה לא יקרה ● כך או אחרת, המשימות שמונחות כרגע לפתחה של מערכת הביטחון יחייבו את נתניהו למשנה זהירות בבחירת השר הממונה ● פרשנות

כשבצלאל סמוטריץ' נכנס שלשום (שלישי) למטה הציונות הדתית בקריית שדה התעופה, הקהל קיבל את פניו בשירת "הו, הא, מי זה בא: שר הביטחון הבא". סמוטריץ' חייך אך לא הגיב, ועד מהרה נישא על כתפיים.

בנאום הניצחון שלו, סמוטריץ' היה זהיר מאוד – עין אחת על קהל המפזזים מולו לצלילי מוסיקה חסידית, עין אחרת על מה יעשה או יאמר איתמר בן-גביר, אשר תיזמן את שעת הנאום שלו במטה של עוצמה יהודית לאחרי סמוטריץ'. אף מילה לא נאמרה על תיק הביטחון, ולא בכדי: גם סמוטריץ' מבין שבעניין זה, נתניהו הרבה יותר זהיר, הרבה פחות נדיב ומשמעותית יותר מחושב.

זהותו של שר הביטחון הבא לא ריחפה רק במטה סמוטריץ', אלא גם בבנייני האומה בירושלים, מוקד החגיגות של הליכוד. בהרכב המסתמן של הממשלה הבאה, רשימת המועמדים לתפקיד שר הביטחון נחלקת בין אלה שרוצים את התיק כדי לצבור כוח פוליטי לבין מי שרואה עצמו ראוי לנוכח ניסיונו המקצועי ובכירותו ברשימה. סמוטריץ' שייך לחלק הראשון, יואב גלנט ואבי דיכטר לשני.

בהרכב המסתמן של הממשלה הבאה, רשימת המועמדים לתפקיד שר הביטחון נחלקת בין אלה שרוצים את התיק כדי לצבור כוח פוליטי לבין מי שרואה עצמו ראוי לנוכח ניסיונו המקצועי ובכירותו ברשימה

לנתניהו ניסיון עשיר במצבים הללו של הרכבת ממשלה, חלוקת תיקים ותפירת משרדים. הוא יודע להיות יצירתי כשצריך – תשאלו את שר המים לשעבר זאב אלקין. אבל כשזה מגיע לביטחון, העיקרון שליווה את נתניהו במרבית שנותיו במשרד ראש הממשלה הוא להציב דמות בכירה שאפשר לסמוך עליה.

בצלאל סמוטריץ' חוגג במטה הציונות הדתית אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' חוגג במטה הציונות הדתית אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

נתניהו מעדיף במשרד הביטחון מישהו עם ניסיון שניתן להיוועץ בו ובמקרה הצורך גם להטיל עליו אחריות – לטוב ולרע. כך זה היה עם אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ. מהאפיזודה החולפת עם אביגדור ליברמן נתניהו יצא עם כוויות קשות, על המינוי של נפתלי בנט משיקולים פוליטיים הוא מתחרט. אלה טעויות שלא יחזרו בקדנציה הנוכחית.

כמובן, אי אפשר לבטל את הממד הפוליטי והלחץ שיופעל על נתניהו מבית ומהשותפות העתידיות. אולם לגבי סמוטריץ', נראה כי לשני הצדדים ברור שזה לא יקרה. נתניהו יצטרך לוליינות משמעותית כדי להסביר איך אדם ששירת שנה וארבעה חודשים בקריה, בגיל 28, ישלח לוחמים מעבר לקווי אוייב. ועוד לא אמרנו דבר על המעצר והחקירה שלו בשב"כ לפני ההתנתקות.

לגבי סמוטריץ', נראה כי לשני הצדדים ברור שזה לא יקרה. נתניהו יצטרך לוליינות משמעותית כדי להסביר איך אדם ששירת שנה וארבעה חודשים בקריה, בגיל 28, ישלח לוחמים מעבר לקווי אוייב

תארו לכם מצב – דמיוני או שלא – שבו סמוטריץ' פוגש בדיוני יום חמישי השבועיים עם צמרת צה"ל, שב"כ והמוסד את מי שחקר אותו. רק שהפעם ללא אזיקים, בעיניים גלויות, השולחן שמפריד בין השניים גדול יותר ובעיקר, עם סדר היררכי הפוך.

לגבי דיכטר, המשבר בינו לבין נתניהו היה בשנים האחרונות עמוק מאד. לא מעט חברי ליכוד בכירים מהדרום עלו למחות בלשכתו של נתניהו בירושלים כשחילק את התיקים בממשלה האחרונה שהרכיב, ב-2020, והשאיר את דיכטר בחוץ. לאחרונה היחסים בין השניים הופשרו קצת, אך ספק אם עד כדי מינויו של ראש שב"כ לשעבר לשר ביטחון.

חבר הכנסת אבי דיכטר בדיון משותף של ועדת החוץ והביטחון וועדת ביטחון הפנים, 4 באפריל 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת אבי דיכטר בדיון משותף של ועדת החוץ והביטחון וועדת ביטחון הפנים, 4 באפריל 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בניגוד לדם הרע עם דיכטר, לגלנט יחסים טובים עם נתניהו. גלנט ממוקד מטרה, לטוב ולרע, לא חרג אף פעם מהקו הליכודי – למעט אולי בפעם היחידה שבה קרא להצביע בעד חוק "ממדים ללימודים" של הקואליציה הנוכחית. בגלל העניין הערכי, הוא הסביר אז. השאלה היא האם נתניהו מחשיב את גלנט – שהיה כפסע מתפקיד הרמטכ"ל – כבעל ניסיון מספיק בעיניו כדי להיות המשענת הביטחונית.

אפשרות נוספת, קלושה, היא שנתניהו ימנה לתפקיד שר לא בכיר והוא עצמו יהיה שר הביטחון בפועל, בדיוק כמו שעשה בזמנו עם יובל שטייניץ במשרד אוצר. בכל מקרה, הוא לא יוכל להחזיק בתפקיד שר הביטחון בעצמו בשל כתב האישום נגדו (הלכת פנחסי-דרעי).

במצב הדברים הזה, נתניהו יחרוג מהעיקרון שלו למשענת ביטחונית משמעותית. אבל אולי נתניהו של 2022 הוא נתניהו אחר – בטוח בעצמו הרבה יותר, במיוחד כמי שמצטייר בעיני רבים בציבור כמר ביטחון. במקרה הזה, נתניהו ישמור לעצמו  גם יתרון פוליטי: בצוק העיתים, הוא תמיד יוכל להציע את התפקיד לגנץ, כדי שזה ייכנס לקואליציה אם היא תתערער.

ועוד לא אמרנו מילה על המצב הביטחוני. ללא ספק, נתניהו יורש מצב מורכב מאוד, כשהחזית הבוערת היא יהודה ושומרון. בצה"ל אמנם מדברים על דעיכה יחסית במהומות בעקבות כניעת "גוב האריות" ולצד התאוששות בפעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אבל המונח אינתיפאדה שלישית עדיין מרחף מעל הגדה. המצב נזיל ונפיץ, כל שכן כשאבו מאזן לא הופך צעיר, כל שכן כאשר במשרד הביטחון כבר לא יהיה מישהו שינסה לשמר מול המוקטעה ברמאללה קשר גלוי.

בנימין נתניהו ויואב גלנט במסיבת עיתונאים, 9 בינואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו ויואב גלנט במסיבת עיתונאים, 9 בינואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בחזית הסורית, נתניהו למעשה יורש מצב שדומה מאד לזה שהוא עצמו השאיר לנפתלי בנט לפני כשנה וחצי. חופש הפעולה של חיל האוויר נשמר, תמונת המודיעין של ישראל על המאמצים האירניים סבירה, רק הקשר עם חברו הטוב פוטין התרופף.

יהיה מעניין לעקוב אחרי האפיק הזה: האם רוסיה בעידן נתניהו תהיה סבלנית יותר כלפי תקיפות של ישראל? יאיר לפיד מבחינת הקרמלין היה סדין אדום. בנוסף, יהיה מעניין לראות איך יעמוד הקשר החברי של נתניהו עם פוטין בהקשר האיראני. ההתקרבות הצבאית בין מוסקבה וטהרן היא מצב חדש ומסוכן שעימו ישראל חייבת להתמודד, הן בעניין הכתב"מים והן בעניין הסכם הגרעין,  ועד כה הוא לא מבשר טובות.

האם רוסיה בעידן נתניהו תהיה סבלנית יותר כלפי תקיפות של ישראל? יאיר לפיד מבחינת הקרמלין היה סדין אדום. בנוסף, יהיה מעניין לראות איך יעמוד הקשר החברי של נתניהו עם פוטין בהקשר האיראני

בלי קשר למועד השבעת הממשלה החדשה, נתניהו יפגוש בקדנציה הבאה שלו – בין כראש וממשלה ואולי גם כשר ביטחון בפועל – רמטכ"ל חדש, הרצי הלוי, שייכנס לתפקידו ב-17 בינואר. הלוי, נזכיר, מונה בניגוד לדעתו של נתניהו כראש אופוזיציה, אשר תמך במועמד השני, האלוף אייל זמיר.

בצה"ל, אגב, נמנעים מלדבר על זהות שר הביטחון הבא, גם לא בשיחות אגב. כולם מבינים ונזהרים, שהרי צבא אמור להבין במטעני צד ומעגלי הדף מסוכנים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 878 מילים ו-1 תגובות
סגירה