יו"ר הליכוד בנימין נתניהו נפגש עם מנהיגי מפלגות הימין כדי להרכיב ממשלה, 6 בנובמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו נפגש עם מנהיגי מפלגות הימין כדי להרכיב ממשלה, 6 בנובמבר 2022

חיבוק הדוב החזק של הציונות הדתית

לא סמוטריץ' היה זה שמנע מנתניהו להקים ממשלה עם רע"ם אלא המוניטין המפוקפק של ראש הממשלה לשעבר ● אולם, סמוטריץ' ובן-גביר עשו הכול כדי להדהד את החסרונות של נתניהו ולהיות הכתובת של מצביעי הימין המתוסכלים מיו"ר הליכוד ● הקואליציה החדשה תהיה צרה ולא שמחה במיוחד, כשהחוליה החלשה עשויה להיות נתניהו עצמו ● פרשנות

ההקלטה של בצלאל סמוטריץ' נחתה כרעם במערכת הבחירות המנומנמת.

בהקלטה, ליו"ר מפלגת הציונות הדתית היה הרבה מה לומר על אופיו של בעל בריתו הפוליטי בנימין נתניהו. "אם הייתי רוצה לקחת שני מנדטים מביבי, הייתי צריך להיכנס באימ־אימא שלו. הוא שקרן בן שקרן. הוא לא רצה ללכת עם רע"ם? רצה באבי־אביו! אני היחיד שעמדתי בפרץ", אמר סמוטריץ' בהקלטה שפורסמה בכאן חדשות ב־23 באוקטובר.

סמוטריץ' אישר משהו שנתניהו חזר והכחיש: החיזור הנלהב של הליכוד אחרי מפלגת רע"ם האסלאמיסטית בשנה שעברה. אילו נחל נתניהו הצלחה באותם מאמצים – הוא היה מנצח גם בבחירות הכנסת ה־24.

פרשנים שונים כינו את ההקלטה כ"פצצה" וכ"שוֹק". הלעג והוולגריות ("להיכנס באימ־אימא שלו") הפכו את האירוע לסיפור המרכזי של הבחירות במשך כמה ימים. אם רע"ם הייתה מעניקה לנתניהו את הקואליציה שלו, אמר סמוטריץ', למפלגה הערבית הייתה השפעה אדירה עליו.

בפוסט בטוויטר כתב סמוטריץ' משהו שנראה כמו חזרה נוספת על ההאשמה מאשר התנצלות: "אני גאה שהובלתי את ההתנגדות לעבאס ולאחים המוסלמים ושמח שהמחנה הלאומי כולו התייצב מאחורי העמדה הזו"

"ברגע שהוא הסכים להקים איתם ממשלה, בסוף, בקצה, הוא תלוי בהם. אז מה זה משנה [אם הוא הבטיח להם פחות מלפיד]? אז בשלב הראשון הוא היה מוכן לתת להם פחות, אחר כך הוא היה נותן להם את כל מה שהם רוצים, אחרת הם היו מפילים אותו והולכים לבחירות".

אף על פי כן, הודה סמוטריץ', "אני מיישר קו עם הנרטיב שהוא [נתניהו] מייצר [שהוא מעולם לא חיזר אחרי רע"ם], כי הוא משרת את מה שאני חושב שנכון לעם ישראל".

בת שיחו, שלא נשמעת בהקלטה, ככל הנראה מעלה את האפשרות שנתניהו הוא לא האדם הנכון להוביל את המדינה, ולכך משיב סמוטריץ':

חכי עוד. נתניהו, גם הפיזיקה או הביולוגיה תעשה את שלה. הוא לא יישאר פה לנצח; מתישהו הוא יורשע בבית משפט, אני יודע מה? בואו, קצת סבלנות בחיים. אין ספק שנתניהו זה צרה, בסדר? אבל עכשיו תבחר בין צרה לצרה. החלטת שנתניהו זה האירוע ואני אמכור הכול?

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה בכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה בכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סמוטריץ' אומנם הצטער על הדברים אחרי פרסומם, אבל לא הפגין מבוכה. הוא התנצל על ה"סגנון", לא על תוכן ההאשמה שהטיח בנתניהו. לערוץ 13 אמר: "אמרתי שם דברים שלא הייתי צריך לומר ברמת הסגנון, ועל זה אני מתנצל בפני נתניהו ובעיקר בפני הציבור".

בפוסט בטוויטר הוא כתב משהו שנראה כמו חזרה נוספת על ההאשמה מאשר התנצלות: "אני גאה שהובלתי את ההתנגדות לעבאס ולאחים המוסלמים ושמח שהמחנה הלאומי כולו התייצב מאחורי העמדה הזו, ואני מתנצל על המילים הלא ראויות שנאמרו בחדר הסגור לפני זמן רב".

כשהליכוד אהב את רע"ם

סמוטריץ', כמובן, צודק בנושא להיטותו של נתניהו בשנה שעברה להרכיב קואליציה עם רע"ם.

הרשת לא שוכחת – וגם מצביעי הימין לא שוכחים בקלות. הוויכוח סביב שותפות בין הליכוד לרע"ם מילא את הכותרות הראשיות במשך שבועות. כבר לא היה ספק בנוגע לעמדת נתניהו ודובריו.

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

עיתונאים התומכים בנתניהו, כמו יהודה שלזינגר מישראל היום, פרסמו כבר ב־3 באפריל 2021 ציוצים עם אמירות כמו, "מעדיף ממשלה עם בן דוד [מנסור עבאס] שרוצה לחיות ביחד מממשלה עם אח מסית שרוצה לשלוח [את החרדים] על מריצה למזבלה".

ב־11 באפריל, אחד מתומכיו המובהקים של נתניהו, שדרן הרדיו יעקב ברדוגו, פרסם מאמר דעה שבו הזהיר כי אם לא תוקם קואליציית ליכוד–רע"ם, "השמאל יחגוג", וטען כי קואליציה עם רע"ם בראשות הימין עדיפה על אותה קואליציה בראשות השמאל.

תומכיו של נתניהו לא הסתירו ולא עידנו את דעותיהם. השיח היה בוטה. ב־19 באפריל ינון מגל כינה את סמוטריץ' ותומכיו "חבורת מגלומנים כפויי טובה, שפוסלים אנשים על סמך דתם, גם אם הם מושיטים יד ומתנערים מטרור – בושה לציונות הדתית".

וכך זה נמשך: מצעד מתמשך ומרשים של תמיכה קולנית מצד נאמניו של נתניהו, בצעד השנוי במחלוקת שביקש לנקוט בו.

אמיר אוחנה ותומכי הליכוד חוגגים במטה המפלגה מייד עם היוודע תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אמיר אוחנה ותומכי הליכוד חוגגים במטה המפלגה, 1 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

חברי הכנסת מטעם הליכוד היו חלק מגל התמיכה הזה. גלית דיסטל־אטבריאן – ששוריינה ברשימת הליכוד על ידי נתניהו באופן אישי – הציגה את סמוטריץ' כגזען בשל התנגדותו. "לא מחרימים את הערבים. 'ערבים' זאת לא מילה גסה.

"מנסור עבאס הוא קול חדש שמעורר תקווה עצומה […] לא מעודד פילוג, לא מחרים את 'המפלגות הציוניות', מושיט יד לנתניהו. וטוב מאוד שנתניהו הושיט יד בחזרה".

"בצלאל", כתב חבר הכנסת מהליכוד יואב קיש לסמוטריץ' בפוסט בטוויטר ב־2021, "יש הבדל בין [הרשימה] המשותפת שנלחמת נגדנו על זהותה של מדינת ישראל לבין מנסור עבאס"

"בצלאל", כתב חבר הכנסת מהליכוד יואב קיש לסמוטריץ' בפוסט בטוויטר ב־27 במאי 2021, "יש הבדל בין [הרשימה] המשותפת שנלחמת נגדנו על זהותה של מדינת ישראל לבין מנסור עבאס (לא חושב שהוא ציוני) שלא מנסה לשנות את אופי המדינה ושם בצד את המחלוקות על מנת לפעול אזרחית למען הציבור שהוא מייצג […] להתייחס אליהם כמקשה אחת, בעיניי זו טעות".

נתניהו אפילו גייס את מנהיגיו הרוחניים של סמוטריץ' כדי לשנות את דעתו. ב־3 במאי, לבקשת נתניהו, הרב חיים דרוקמן, הדמות הרבנית הבכירה בציונות הדתית, קיים עם עבאס פגישה בארבע עיניים.

הרב חיים דרוקמן (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הרב חיים דרוקמן (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש90)

נתניהו קיווה שהפגישה תביא להתגברות על הסתייגויותיו של סמוטריץ'. חודש לאחר מכן, ב־14 ביוני, יום אחרי הקמתה הרשמית של ממשלת בנט–לפיד, אתר "סרוגים" פרסם כותרת ובה ציטוט של הרב החרד"לי צבי ישראל טאו, שבנימה עוקצנית תלה ב"חסידותו היתרה" של סמוטריץ' את האשמה בהדחתו של נתניהו מכיסא ראש הממשלה.

עם זאת, נתניהו, כשמאתגרים אותו עם העובדות לעיל, מתעקש לדבר על ניואנסים. לטענתו, השיח שקיים עם רע"ם מעולם לא כלל מקום בשולחן הקואליציה, אלא רק תמיכה חיצונית.

מדובר בטענה מוזרה שמעלה את השאלה מדוע שרע"ם תהיה מעוניינת בהסדר שכזה? הטענה הזו גם נסתרה על ידי רבים מנציגיו של נתניהו עצמו ועל ידי עבאס. השורה התחתונה היא פשוטה: כמעט כולם, ובכלל זאת בליכוד עצמו, מאמינים לסמוטריץ'.

בעיית האמון של נתניהו

המוניטין הזה של ראש הממשלה לשעבר כאדם שאי אפשר להאמין לו מגיע עם מחיר כבד בשנים האחרונות. זה היה המכשול הגדול ביותר שלו בפני ניצחון במשך 43 חודשים של תיקו פוליטי.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 5 ביולי 2020 (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 5 ביולי 2020 (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP)

אחרי שלושה עשורים בפוליטיקה ו־12 שנים רצופות בשלטון – הוא שיקר לכל כך הרבה בעלי ברית והפר כל כך הרבה הבטחות כבדות משקל. ההבטחה האחרונה שהפר הייתה כשמנע מבני גנץ את ראשות הממשלה למרות הסכם הרוטציה והתחייבותו המפורסמת שלא יהיו "טריקים" או "שטיקים".

הבעיה לא אתית אלא טקטית. כמעט כל מנהיג מהימין שפנה נגדו בארבע השנים האחרונות נושא בלבו זיכרונות של בגידה מצדו. הניסיון הזה מנע מנתניהו את היכולת להחזיר אותם אל צדו באמצעות הבטחות לתקצוב, תיקים או הבטחות בנושאי מדיניות. הם פשוט לא מאמינים להבטחות האלה.

כאן טמונה האירוניה בהתנגשות בין נתניהו לסמוטריץ' באביב 2021,שהפכה לסיפור המוביל בשבוע האחרון של מערכת הבחירות האחרונה. גם אם סמוטריץ' היה מאשר הסכם עם רע"ם – רע"ם הייתה דוחה אותו

כאן טמונה האירוניה בהתנגשות בין נתניהו לסמוטריץ' באביב 2021, שהפכה לסיפור המוביל בשבוע האחרון של מערכת הבחירות האחרונה: גם אם סמוטריץ' היה מאשר הסכם עם רע"ם, רע"ם הייתה דוחה אותו.

בסוף מאי 2021 נתניהו התקשר לעבאס. זו הייתה השיחה האחרונה במסגרת שורה של שיחות שיזם נתניהו עם יו"ר רע"ם כדי למנוע את הקמת ממשלת בנט–לפיד.

ראש הממשלה יאיר לפיד מחליף עם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כיסאות בכנסת, 30 ביוני 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ראש הממשלה יאיר לפיד מחליף עם נפתלי בנט כיסאות בכנסת, 30 ביוני 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בהדלפה של השיחה לערוץ 12, ככל הנראה על ידי גורמים ברע"ם, נשמע נתניהו אומר לעבאס: "אני היחיד שיכול להוביל את זה [שילוב רע"ם בקואליציה], כל ההבטחות שלהם [של לפיד ובנט] על הקרח.

"אני מאמין בשינוי, אני רוצה לעשות את זה איתך. אני היחיד שיכול לפתוח דף חדש עם החברה הערבית […] המעמד שלי והעובדה שהממשלה שלי תהיה ימנית תאפשר לי לעשות דברים שהם לא יוכלו להרשות לעצמם לעשות".

כמה ימים מאוחר יותר, ב־3 ביוני, בריאיון לכאן 11, עבאס נשאל למה סירב להפצרותיו של נתניהו? "בסופו של דבר", אמר עבאס, "הגעתי לרגע ההכרעה, ואז אתה שואל את עצמך אם אתה מאמין לצד השני שהוא אכן יקיים [את התחייבויותיו], שיש רצון טוב, יש כוונות טובות, כי אפשר לכתוב כל דבר על הנייר".

ברגע האמת, עבאס פעל על פי הדפוס הרווח: הוא העדיף את ממשלת בנט–לפיד על פני נתניהו משום שלא היה בטוח שהבטחותיו הנלהבות של נתניהו יקוימו

ברגע האמת, עבאס פעל על פי הדפוס הרווח: הוא העדיף את ממשלת בנט–לפיד על פני נתניהו משום שלא היה בטוח שהבטחותיו הנלהבות של נתניהו יקוימו. ואכן, אי אפשר להבין באמת את ההפסד של נתניהו בשנה שעברה בלי להבין את הדינמיקה הזאת.

יושב ראש רע"ם מנסור עבאס בכנסת בירושלים, 13 ביוני 2021 (צילום: AP Photo, Ariel Schalit)
יושב ראש רע"ם מנסור עבאס בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: AP Photo, Ariel Schalit)

ב־29 במאי 2021 נתניהו הזמין את גדעון סער, אז יו"ר מפלגת תקווה חדשה, לפגישה כדי לדון בהצעה מדהימה להסכם רוטציה שלפיו נתניהו יפנה את הדרך וסער יכהן ראשון כראש הממשלה. סער, בדומה לעבאס, סירב מייד.

הוא הניח, כך אמר לאחר מכן, שלא היה מדובר בהצעה אמיתית אלא בתחבולה שנועדה לזרוע חוסר אמון בקואליציה המתהווה. נראה כי נתניהו אישר את החשד הזה כשהצוות שלו כפי הנראה הדליף את הצעתו לסער גם אחרי שנדחתה.

בהכרזה הפומבית על הקמת הממשלה עם יאיר לפיד ב־30 במאי, נפתלי בנט הדגיש את הנקודה. "היה ניסיון נוסף, אחרון, פומבי, להקים ממשלה [בראשות נתניהו], כשגדעון סער ראשון ברוטציה ונתניהו שני", הוא אמר. "אני כרגיל נתתי את הסכמתי. הניסיון כשל כי אף אחד כבר לא מאמין שההבטחות יקוימו".

לא סמוטריץ' היה זה ששלל מנתניהו את הקואליציה שלו עם רע"ם. היה זה נתניהו, שהמוניטין שלו אחראי לכך שקואליציה כזאת, או כל הסכם שידרוש מרע"ם להמר על הבטחותיו של נתניהו, מעולם לא היה באמת על הפרק.

שלט בחירות של בנימין נתניהו נתלה בירושלים, 10 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שלט בחירות של בנימין נתניהו בירושלים, 10 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

מתנגדי נתניהו מצביעים לנתניהו

כל זה מחזיר אותנו לאוקטובר 2022 ולאמירה של סמוטריץ' בהקלטה המודלפת כי נתניהו הוא "שקרן בן שקרן". עם חשיפת ההקלטה, ההנחה הרווחת – גם בקרב יועציו של נתניהו – הייתה שסמוטריץ' הוא מקור ההדלפה.

סמוטריץ', אדם מאמין, מקפיד שלא לשקר באופן ישיר. בהקלטה עצמה הוא מסביר: "אני לא משקר כשמראיינים אותי [בנוגע לטענת נתניהו שמעולם לא חיזר אחרי רע"ם]. אני אומר שאני לא עסוק במה היה, לא חשוב".

ב־24 באוקטובר, למוחרת פרסום ההקלטה, מגיש חדשות 13 אודי סגל שאל את סמוטריץ' מפורשות אם הוא המדליף. "זה שם אותך כמי שעמד מול נתניהו ומנע ממנו להקים קואליציה עם מנסור עבאס, הנה 'הימין האמיתי'", הציע סגל.

התגובה של סמוטריץ' הייתה קצרה, מבטלת ומתחמקת: "בוא, בוא, עזוב, באמת".

בצלאל סמוטריץ' נישא על ידי ההמון בצעדת הדגלים ליד שער שכם, 15 ביוני 2021 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' נישא על ידי ההמון בצעדת הדגלים ליד שער שכם, 15 ביוני 2021 (צילום: נתי שוחט, פלאש90)

בין אם סמוטריץ' היה זה שהדליף את ההקלטה ובין אם לא – הוא נהנה מתשומת הלב שהיא משכה, שכללה ראיונות בטלוויזיה וברדיו ולהג בלתי פוסק ברשתות החברתיות. היא העניקה לו הזדמנות לחזור שוב ושוב על הביקורת שלו כלפי נתניהו (שנתניהו חיזר אחרי רע"ם, שסמוטריץ' הוא שעצר אותו, ושנתניהו שיקר על כך מאז לתומכיו) – בזמן שהוא לכאורה מתנצל על כך.

בין אם סמוטריץ' היה זה שהדליף את ההקלטה ובין אם לא – הוא נהנה מתשומת הלב שהיא משכה. ההקלטה העניקה לו הזדמנות לחזור שוב ושוב על הביקורת שלו כלפי נתניהו – בזמן שהוא לכאורה מתנצל

ההתנכלות הזאת לפטרונו ולבעל בריתו הפוליטי העמידה באור הזרקורים את התזוזה הדרמטית שחלה במערכת הבחירות האחרונה. בארבעת סבבי הבחירות האחרונים מפלגות הימין התמודדו לצדו של נתניהו, תוך התעקשות כי נתניהו הוא האדם הנכון להנהיג את ישראל.

אבל בסבב החמישי, אחרי ארבעה כישלונות בקלפי ותסכול גובר לנוכח אי־יכולתו להביא ניצחון, החל להתרחש שינוי עמוק במחנה של נתניהו. במקום להתמקד בחוזקות של נתניהו, מסעות התעמולה של מפלגות הימין בחרו להתמקד יותר ויותר בחולשותיו.

בעיני חלקים הולכים וגדלים של הימין הישראלי, נתניהו נתפס כנקודת חולשה – לא רק מבחינה אלקטורלית אלא גם בנושאים מדיניים. תחת שלטונו של נתניהו, לא של בנט, התחוללה התפרצות האלימות בערים המעורבות במאי 2021, שגררה ביקורת מרה בימין.

התפרעויות מחוץ לכפר הבדואי אל-אטרש בנגב, 13 בינואר 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
התפרעויות מחוץ לכפר הבדואי אל־אטרש בנגב, 13 בינואר 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

זעם רב מבעבע מתחת לפני השטח בשל גלי האלימות, הטרור והפשיעה ביישובים שהם מעוזי הימין, מירושלים ועד יישובי הפריפריה בצפון ובדרום. היה זה תחת שלטונו של נתניהו שארגוני הפשע הערביים, ובכלל זאת ביישובים הבדואיים בנגב – בסיס הבוחרים של רע"ם – גדלו באין מפריע עד למצב שבו הם מטילים טרור כמעט יום־יומי על תושבי יישוביהם ועל יישובים יהודיים סמוכים.

נתניהו הוא ללא ספק מנהיגו הבלתי מעורער של הימין, אך התסכול כלפיו הלך וגבר עם השנים.

הכתובת לימנים מתוסכלים

אבל לאן ילך ימני מתוסכל אם הוא לא מוכן לאחד כוחות עם המרכז–שמאל כפי שעשו תקווה חדשה או ישראל ביתנו?

במערכת הבחירות האחרונה, סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר עבדו קשה להיות הכתובת הזאת, הבית הטבעי של קולות המחאה נגד נתניהו, שבכל זאת רוצים לראות את נתניהו כראש הממשלה. בינתיים הם מצליחים.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: Flash90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: Flash90)

סמוטריץ' ובן-גביר רואים את נתניהו כחלש, והם מתכוונים – הם אינם מסתירים זאת, זה היה מסר הבחירות המרכזי שלהם – להפעיל לחץ בלתי פוסק כדי לאלץ את נתניהו לזוז ימינה ברגע שישוב לכיסא ראש הממשלה.

סמוטריץ' ובן-גביר רואים את נתניהו כחלש, והם מתכוונים – הם אינם מסתירים זאת – להפעיל לחץ בלתי פוסק כדי לאלץ את נתניהו לזוז ימינה

סמוטריץ' מדגיש את הנקודה הזאת תדיר. ב־20 באוקטובר, למשל, הוא שיתף ציוץ של בני גנץ, שבו הבטיח שר הביטחון לא לשבת בקואליציה עם נתניהו. "שר הביטחון הכושל", טען סמוטריץ', "שכבר הפר את הבטחות הבחירות בעבר, התחיל הערב את המסע שלו, שבסופו ינסה לזחול לממשלה עם נתניהו. רק אם נהיה גדולים ממנו תקום בוודאות ממשלת ימין על מלא!"

הנקודה של סמוטריץ' לא הייתה שגנץ עשוי לבקש להצטרף לקואליציית נתניהו – אלא שנתניהו יהיה להוט לקבל אותו. נתניהו, הם מאמינים, נחלש מאוד בעקבות ארבעת הכישלונות שנחל בסבבי הבחירות האחרונים. זה הזמן של הימין הקיצוני לזרוח, להיות היד היציבה על הגה הממשלה, שתחזיק בו יחד עם המנהיג הוותיק ההולך ודועך.

נתניהו מודע לכל זה. אבל הוא תיעדף את היכולת של הימין הקיצוני להוציא לקלפי לפחות עוד מנדט או שניים של מצביעים מאוכזבים, שקודם לכן היו נשארים בבית. וזה עבד.

יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו, מצביע בבחירות בקלפי בירושלים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו מצביע בקלפי בירושלים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

השפלות חוזרות

כפי שמעידה ההקלטה של סמוטריץ', שני מנהיגי הימין הקיצוני למעשה פתחו במרד נגד נתניהו, עטוף בחיבוק דוב. חישבו על התמיכה שהחליטו פתאום להציע לנתניהו, בלי שהתבקשו, בנוגע למשפט שלו.

סמוטריץ', מיוזמתו שלו, הציע באמצע אוקטובר להעביר חוק שיבטל את עבירת הפרת האמונים, שנמצאת בבסיס שלושה מתוך שבעת האישומים במשפט נתניהו. שבועיים לאחר מכן, שוב בלי שהתבקש על ידי נתניהו, בן-גביר הציע להעניק לנתניהו חסינות כוללת מפני העמדה לדין באמצעות "החוק הצרפתי".

מבקרי נתניהו הניחו כי הוא זה שעומד מאחורי ההצעות הללו. אולם, בפועל, משום שהן הגיעו מיוזמת הציונות הדתית בשבועיים הרגישים שלפני יום הבחירות – זה מזיק הרבה יותר.

ההצעות לא הגיעו מהליכוד. הן תפסו את המפלגה לא מוכנה. דוברי הליכוד, שהתקשורת פנתה אליהם בעקבות ההצעה של סמוטריץ', הבטיחו לעיתונאים כי ביטול העבירה לא ישפיע על משפט נתניהו מפני שלא יחול רטרואקטיבית.

בנימין נתניהו ופמלייתו מגיעים לבית המשפט המחוזי בירושלים, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)

זו הייתה טעות מוזרה שהעידה כי בליכוד לא קראו את הטקסט שפורסם על ידי הציונות הדתית. אולם, העיתונאים קראו את ההצעה וגילו כי היא דווקא תחול רטרואקטיבית על משפט נתניהו. לאימתו של הליכוד, סמוטריץ' הגה הצעת חוק שנתפרה בדיוק מביך לבעיותיו המשפטיות של נתניהו.

לאימתו של הליכוד, סמוטריץ' הגה הצעת חוק שנתפרה בדיוק מביך לבעיותיו המשפטיות של נתניהו. הרגע הזה החל לחשוף דפוס מסוים. ההצעות הללו לא נועדו להביע תמיכה, אלא להחליש את נתניהו

הרגע הזה החל לחשוף דפוס מסוים. ההצעות הללו לא נועדו להביע תמיכה, אלא להחליש את נתניהו. הן גררו את המשפט שלו אל תוך הישורת האחרונה של מרוץ הבחירות, כשאף אחד אחר לא דיבר עליו – ונופפו באופן משפיל בשחרור שלו מהמשפט.

ב־23 באוקטובר, כשסמוטריץ' נשמע אומר בהקלטה המודלפת: "מתישהו הוא יורשע בבית משפט, אני יודע מה", בליכוד התחילו לחבר את הנקודות.

אפילו כשהציעו לנתניהו שחרור מהמשפט שלו, הם הציבו דרישות. לפני שבועיים, סמוטריץ' דרש בפומבי את משרדי הביטחון, האוצר והמשפטים, מנופי הכוח המרכזיים בממשלה. בן-גביר דרש את המשרד לביטחון הפנים, והציג תוכנית בת עשר נקודות למלחמה בגל הטרור האחרון ובפשיעה בערי הדרום.

ח"כ איתמר בן-גביר בשכונת א-טור בירושלים, 13 באוקטובר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ איתמר בן-גביר בשכונת א־טור, ירושלים, 13 באוקטובר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

למי שעקב בתשומת לב נדמה היה שבימים האחרונים למסע הבחירות הציונות הדתית עושה כמיטב יכולתה להזכיר למצביעי הימין את מגרעותיו הרבות של נתניהו, בעודה תומכת בו.

נתניהו נאלץ לדחות את ההצעות לחילוץ מבעיותיו המשפטיות: הוא מלמל בריאיון כי הליכוד, ולא הציונות הדתית, יחזיק במשרדים הבכירים כמו הביטחון והאוצר – ושחרר לתקשורת ידיעה לפיה גורם עלום שם בליכוד התלונן כי בן-גביר "יצא משליטה".

למי שעקב בתשומת לב נדמה היה שבימים האחרונים למסע הבחירות הציונות הדתית עושה כמיטב יכולתה להזכיר למצביעי הימין את מגרעותיו הרבות של נתניהו

לקראת הבחירות האחרונות נתניהו היה נתון בין מלחציים. מצד אחד ניצבו המפלגות הנחושות להרחיק אותו מהשלטון, שכבר לא מאמינות להבטחותיו – בו בזמן, המחנה של נתניהו הולך ונשבה בקסמם של כוחות עולים וצעירים הנחושים לשלוט בו ולהבטיח שייצמד למדיניות הימין.

בשלב הזה היה כבר מאוחר מדי לשקול מחדש את החלטתו לאחד ולהרחיב את הימין הקיצוני. שום אלטרנטיבה לכוחות הללו לא ממתינה בצד השני כדי לתפוס את מקומם. עכשיו, אחרי שרכב לזכייה בבחירות על גל הימין הקיצוני שעמל לייצר – הוא יפנה את תשומת לבו לריסון שאיפותיהם של סמוטריץ' ובן-גביר.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בוועדת הבחירות המרכזית עם הגשת רשימת הציונות הדתית לכנסת ה-25, 14 בספטמבר 2022 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בוועדת הבחירות המרכזית, 14 בספטמבר 2022 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

הקואליציה החדשה תהיה צרה יחסית, ולפיכך כנראה לא שמחה במיוחד. החוליה החלשה והמרירה בתוכה עשויה להיות נתניהו עצמו. אם סמוטריץ' ובן-גביר לא יידעו את מקומם, אם יהפכו לאיום פוליטי על ידי החלשתו והשפלתו, ואם מנהיג הליכוד יזהה דרך להחלישם – הוא יעשה זאת.

אם סמוטריץ' ובן-גביר לא יידעו את מקומם, אם יהפכו לאיום פוליטי על ידי החלשת והשפלת נתניהו, ואם מנהיג הליכוד יזהה דרך להחלישם – הוא יעשה זאת

עוד 2,524 מילים
סגירה