מרב מיכאלי, גדעון סער, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת בעת השבעת חברי הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

עם השבעת הכנסת ה-25, הדיכאון והייאוש נחתו על גוש השינוי

את חדר הסיעה של מרצ העבירו לידי סיעת נעם ● את מפלגת העבודה, שהתכווצה לארבע מושבים, דחקו לקצה המסדרון, במקום ללא קליטה סלולרית ● השבעת הכנסת ה-25 אתמול הנכיחה לראשונה את מחיקת השמאל מהמפה הפרלמנטרית, וגוש השינוי נותר מצומק, מיואש ומסוכסך עם עצמו ● והעתיד לא צופן גדולות ונצורות ● פרשנות

התמונה אתמול במליאת כנסת הייתה עגומה לא רק מבחינת אנשי השמאל. גם בימין היו כאלה שהתקשו לראות את מפלגת העבודה ההיסטורית מאכלסת ארבעה מושבים בלבד ואת מליאת הכנסת בלי מרצ, שנמחקה כליל.

הכול נראה די מדכא. את מפלגת העבודה דחקו לקצה המסדרון של קומת הסיעות. המקום אמנם שופץ אבל אתמול התברר כי אין בו קליטה והתקשורת התקשתה לשדר את ההצהרה ההזויה מעט של יו"ר הסיעה מרב מיכאלי.

את מפלגת העבודה דחקו לקצה המסדרון של קומת הסיעות. המקום אמנם שופץ אבל אתמול התברר כי אין בו קליטה והתקשורת התקשתה לשדר את ההצהרה ההזויה מעט של יו"ר הסיעה מרב מיכאלי

מיכאלי טענה כי העבודה היא המפלגה היחידה שמיישמת דמוקרטיה, והיא תמשיך ותיאבק על כך. רק שבינתיים סירבה מיכאלי לאיחודים עם מפלגות אחרות ומתמודדים חדשים שעלולים היו לקחת לה את הבכורה ולא קיימה בחירות חופשיות ודמוקרטיות למוסדות העבודה בשנה וחצי האחרונות.

מיכאלי גם לא תקיים פריימריז בעבודה, כפי שנהוג היה לעשות שם אחרי כישלון צורב בקלפי. הפריימריז הבאים יתקיימו רק לקראת הבחירות הבאות. התקנון שמיכאלי יזמה מונע בכל מקרה את האפשרות של מצטרף חזק מבחוץ להתמודד על ראשות העבודה.

הנוכחות אתמול מסביב לשתי הסיעות הייתה דלה. רק חבר כנסת אחד לשעבר מהעבודה ניצל את זכותו להיכנס לאולם המליאה והגיע לאירוע ההשבעה של הכנסת החדשה: פרופ' שמעון שטרית.

שטרית היה חבר בקואליציה שבה הגיעו העבודה ומרצ ל-56 מנדטים ביחד. בכנסת ה-13, שנבחרה ב-1992, קיבלה העבודה 44 מנדטים ומרצ 12 מנדטים. הממשלה קמה אז יחד עם ש"ס, ושטרית משבח היום את "העבודה המשותפת, ההומוגניות שהייתה וההישגים שאליהם הגענו".

לא ראיתי אתמול בכנסת את החברים הטובים לדרך שאיתם רוצה מיכאלי לצאת לכאורה למלחמה על הדמוקרטיה. מי שעף מהרשימה – נעלם. רם שפע, אמילי מואטי, אבתיסאם מראענה וכל האחרים לא באו אתמול. גם השר עמר בר-לב לא הגיע לישיבת הסיעה.

במרצ המצב הרבה יותר גרוע, מן הסתם. במשרדים של מרצ בכנסת נותרו רק הכתובות עם שם המפלגה, וגם אותן יסירו בקרוב. את אולם ועדת המדע בקומת הוועדות, שבו קיימה מרצ את הישיבות שלה, ירשה המפלגה שהיא ההיפוך המובהק שלה – נעם. גם זה סמלי.

במשרדי מרצ נותרו רק הכתובות עם שם המפלגה, וגם אותן יסירו בקרוב. את אולם ועדת המדע, שבו קיימה מרצ את ישיבות הסיעה שלה, ירשה המפלגה שהיא ההיפוך המובהק שלה – נעם. גם זה סמלי

מוסי רז היה השריד היחידי של מרצ שהסתובב אתמול במשכן. הוא הגיע לארוז כמה דברים וברח מהמשכן לפני שהחלה ישיבת ההשבעה של הכנסת החדשה.

העתיד לא צופן גדולות ונצורות. ברור לכולם שמרצ תחסר. ראשי גוש השינוי עדיין רבים ביניהם ללא תקנה. במפלגות הללו קשה גם לאתר להט אופוזיציוני, כמו אצל המפלגות שעכשיו בקואליציה. הליכוד, הציונות הדתית והסיעות החרדיות שלא נרתעו משום מהלך או תרגיל מלוכלך עד שהפילו את הממשלה.

העתיד לא צופן גדולות ונצורות. ברור לכולם שמרצ תחסר. ראשי גוש השינוי עדיין רבים ביניהם ללא תקנה. במפלגות הללו קשה גם לאתר להט אופוזיציוני, כמו אצל המפלגות שעכשיו בקואליציה

מיקי לוי, יו"ר הכנסת, היה האופוזיציונר הבולט ביותר לממשלות נתניהו האחרונות, אבל קשה לדעת מה יעשה עכשיו. גדעון סער וזאב אלקין מהמחנה הממלכתי יכולים לתרום לאופוזיציה ואולי גם יבגני סובה מישראל ביתנו. אני קצת מתקשה לאתר פייטרים אחרים. גם פעולה חוץ פרלמנטרית לא נראית באופק.

אפילו אלי אבידר, שהיה מפעילי מחאת הדגלים השחורים בהפגנות בלפור, מייחל לארבע שנות שלטון הימין מסיבה אחת: זו התקופה המינימלית, לדבריו, שאפשר יהיה לשקם ולבנות בה מחדש את גוש השינוי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אין גוש שינוי וגם לא היה... זוהי פיקציה של התקשורת כמשקל נגד למחנה הלאומי ולתת תחושה למתנגדי נתניהו שישראל כביכול מחולקת חצי בחצי ובכך לדחוף אותם לצאת לקלפי. גנץ לא מכיר בבכורת יאיר, ... המשך קריאה

אין גוש שינוי וגם לא היה… זוהי פיקציה של התקשורת כמשקל נגד למחנה הלאומי ולתת תחושה למתנגדי נתניהו שישראל כביכול מחולקת חצי בחצי ובכך לדחוף אותם לצאת לקלפי.
גנץ לא מכיר בבכורת יאיר, מיכאלי רואה עצמה כמייצגת מורשת רבין ובכלל אביגדור לא מקבל מרות של אף אחד שלא לדבר על נציגי הערבים שבכלל לא בכיס של יאיר.

עוד 520 מילים ו-4 תגובות
סגירה