חיים כפרובוקציה

כוחות בטחון בשיח ג'ראח בזמן עימותים בין יהודים לפלסטינים. 13 באוקטובר, 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
כוחות בטחון בשיח ג'ראח בזמן עימותים בין יהודים לפלסטינים. 13 באוקטובר, 2022

סיפור מוזר קרה בחג סוכות שני בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים, כשלושה שבועות לפני הבחירות. תושבי השכונה, המהווה חלק מחוד החנית במאבק הפלסטיני בגירוש ובעצירת האפרטהייד, כבר ראו וחוו הרבה מאד מהאבסורד, הציניות והרוע הצרוף שיש לאנושות להציע. אבל מה שקרה באותו יום היה חריג.

תושבי שכונת שייח' ג'ראח, המהווה חלק מחוד החנית במאבק הפלסטיני, כבר ראו וחוו הרבה מאד מהאבסורד, הציניות והרוע שיש לאנושות להציע. אבל מה שקרה כ-3 שבועות לפני הבחירות היה חריג

בשעת בוקר התייצבו בלב השכונה שני טיפוסים לא מוכרים. הם הביאו איתם שולחן וסוכה מתקפלים, ומיקמו אותם בצמוד למגרש החנייה ליד רחוב דלמן. בדיוק אותה סוכה כמו זו של הסמל איתמר בן-גביר, במגרשה של משפחת סאלם, מול אותו מגרש חנייה, שהוקמה לפני כשנה כחלק מהרצון להבעיר להבות ולמרר את חיי תושבי שייח ג'ראח הפלסטינים.

מאז אכן התחממו העניינים: השלכות אבנים הדדיות, הצתות כלי-רכב ועוד. לפני כחודש, במהלך עימותים בשכונה, שלף בן-גביר אקדח וקרא לשוטרים "תירו בהם" (לעבר הפלסטינים), מאות יהודים השליכו אבנים לעבר בתי פלסטינים ונופצו שמשות מכוניות.

לפני כשנה וחצי, מרחק עשרים מטרים משם, נורתה בגבה הנערה ג'נה קסוואני בכדור גומי בידי שוטר מג"ב, ללא הצדקה ובניגוד לנהלים. קסוואני, אז בת שש-עשרה, נפגעה מהירי בעודה בחצר הבית ומבלי שהייתה מעורבת כלל בהתגרויות השוטרים. שניות לאחר הירי, אף הושלך לביתה של קסוואני רימון הלם שהתפוצץ בצמוד אליה ולבני-משפחה אחרים.

לפני כשנה וחצי נורתה בגבה הנערה ג'נה קסוואני בכדור גומי בידי שוטר מג"ב, ללא הצדקה ובניגוד לנהלים. קסוואני, אז בת 16, נפגעה מהירי בעודה בחצר הבית ומבלי שהייתה מעורבת כלל

כשבירושלים הוציאו לדרך פעילי ימין קיצוני צעדות דגלים לכבוד יום ירושלים, יצאו גם חוליות ימין לצעדות שלא כחלק מהמתווה שסוכם עם המשטרה. שני היעדים של הצעדות האלה היו השכונות שייח' ג'ראח ועיסאוויה, מה שגרר התגרויות ועימותים עם תושביהן הפלסטינים, ירי במכת"זיות-בואש, רימוני הלם ועוד.

בשבועות האחרונים, לקראת הבחירות ואחריהן, התרבו מאד מקרי האלימות, ההתנכלויות וההצתות. זאת שגרת החיים של הפלסטינים בשייח' ג'ראח מאז החל גל הפלישות היהודי. התוצאה היא שבשכונה קיימת נוכחות משטרה קבועה ויומיומית.

צמד הטיפוסים הלא-מוכר פרשו את השולחן והחלו לפזר עליו מוצרי עישון קנאביס. הם גם נשאו עמם שלט מבד יוטה ועליו הכתובת "סמוקי מאנקי". תושבים פלסטינים – בגירים כקטינים – מעידים שהשניים החזיקו ברשותם קנאביס ואף הציעו להם לעשן.

גם כמה פעילים ימין קיצוני המתגוררים בשכונה בצמוד לסוכתו של בן-גביר, הגיעו למקום, וביניהם לצמד האורחים התפתח דין-ודברים. אחד מהם, אושר גבאי, נידון בשנת 2018 לשלוש שנות מאסר לאחר שהיכה באכזריות גברים ונשים פלסטינים על רקע לאומני.

גבאי הוא נוכח קבוע בשייח' ג'ראח ומעורב בתקריות, התגרויות ואיומים שוטפים על הפלסטינים בשכונה. בינואר השנה, באחת ההפגנות בשכונה, שלף גבאי אקדח Airsoft (נראה כאקדח רגיל, היורה כדורי פלסטיק קטנים וקשים, הגורמים נזק; כלי נשק אלה מדמים סיטואציות מלחמתיות ומשמשים גם להכשרות כוחות ביטחון, ביניהם הישראליים, ולאימון חיילים) ואיים על נערים פלסטינים, שסברו כי מדובר באקדח רגיל.

צמד הטיפוסים הלא-מוכר פרשו את השולחן והחלו לפזר עליו מוצרי עישון קנאביס. הם גם נשאו עמם שלט מבד יוטה ועליו הכתובת "סמוקי מאנקי". על פי העדויות הם החזיקו קנאביס והציעו לעשן

נחזור למקרה שאירע בסוכות האחרון. דקות לאחר הופעת השניים וכבר נוצרה במקום התקהלות בת כמה עשרות מתושבי השכונה. המתח גבר. אחד התושבים יצר קשר טלפוני עם קצין משטרה והסב את תשומת לבו למתרחש. לנוכח העובדה שכח משטרה מצוי בשכונה דרך קבע, הגיעו במהרה שוטרים לזירה. הם הורו לשני האורחים לקפל את השולחן והסוכה, ולעזוב את המקום. התפתח דין-ודברים, שסופו במעצר השניים, שאף נלקחו בניידת לתחנה.

דובר משטרת ירושלים מסר בהתייחסו לאירוע, כי "כוחות משטרה הגיעו למקום בעקבות דיווח על הקמת סוכה לא חוקית".

המקרה העסיק את תושבי שייח' ג'ראח גם בשעות הבאות. לאיש מהם לא היה מושג מי השניים ומה הביא אותם לשכונה. ההערכה הרווחת הייתה שמדובר בפרובוקציה. בשכונה אולי הכי נפיצה בישראל כיום נדרש מעט מאד לייצר תבערה. לכולם גם ברור מי היה משלם את מחיר הפרובוקציה: הפלסטינים.

"מספיק שמישהו היה מקבל את ההצעה שלהם לעשן קנאביס והוא היה נעצר או להבדיל, 'מעוכב בתמימות' לחקירה יומיים אחר-כך על עניין אחר ואז היו מוצאים שעישן קנאביס", אומר תושב השכונה, נשוי ואב לילדים. הוא מתגורר סמוך למקום האירוע ואף היה עד למתרחש. לדבריו, "המשטרה רק מחפשת שניפול למלכודות האלה. לא רק שמאשימים אותך במעורבות בהפרת סדר, עוד יפילו על האנשים צריכת סמים ועם זה יבואו בפני שופט".

שני האורחים הלא-קרואים שנעצרו בידי המשטרה הם דקל דוד עוזר וכארם שביטה. עוזר הוא עורך-דין ומייסד תנועת "דור אמת" למען לגליזציה ומי שפועלת ליצירת לובי חזק בכנסת לקידום מטרה זאת. התנועה, מספר דף הפייסבוק שלה, "פוקדת אזרחים למפלגות הדמוקרטיות בכדי להביא ללגליזציה של צמח הקנביס במדינה. אנחנו מציגים מועמדים מטעמנו למפלגות הדמוקרטיות בכדי להכניס לכנסת חברי כנסת תומכי-לגליזציה".

המקרה העסיק את תושבי שייח' ג'ראח גם בשעות הבאות. לאיש לא היה מושג מי השניים ומה הביא אותם לשכונה. ההערכה הייתה שמדובר בפרובוקציה. לכולם גם ברור מי היה משלם את מחירה: הפלסטינים

במאמר מדצמבר 2013, שטח עוזר את הטקטיקה בה הוא מאמין: "באמת אפשר לשנות, אבל לא באמצעות הפגנה. החוק הוא תוצאה של הפוליטיקה. הפוליטיקה היא משחק של כח. מי שאין לו כח – לא יקשיבו לו. זה לא משנה כמה היגיון נביא איתנו…  בלי כח – לא יתנו לנו כלום".

שביטה הוא ראש מפלגת אוסרת אל-איסלמיה (משפחת אל-אסלאמיה) שהתמודדה בבחירות האחרונות ברשימה משותפת עם עלה ירוק. הוא גם בעליו של סמוקי מאנקי – עסק למכירת מוצרי עישון קנאביס וכן להדרכת מטופלים בעישון קנאביס רפואי ולהכוונה בקבלת רישיון רפואי. בעברו ובהכשרתו הוא אח מוסמך שעבד במחלקות פסיכיאטריות.

במסגרת הפעילות שלהם, מקדמים עוזר ושביטה את הסכם "ברית שבט אברהם", הסכם שלום בין יהודים וערבים, והם חתמו על עותק ממנו במסגד בטירה. לדברי עוזר, "פוליטיקאים מגיעים לשייח ג'ראח בדרך-כלל כדי להסית, לצעוק שנאה או אם אתה בן-גביר כדי לשלוף אקדח. אמרנו לאנשים בשכונה שבאנו לעשות שלום. אחרי עשרים דקות הגיע קצין לא-חכם ואמר לנו שנסגור את הסוכה, כי זאת הפרת סדר ציבורי".

בין השניים לשוטרים התפתח עימות, שכלל גם דחיפות, בסיומו עוכבו ונלקחו לתחנת משטרה, כששביטה אף אזוק בידיו. על כך נמסר מהמשטרה, כי "במקום אותרו מספר מעורבים שסירבו להוראות השוטרים וגידפו אותם. בנוסף, אחד מהם סירב להזדהות וסירב לעיכוב ונעצר, והאחר עוכב. שני המעורבים הועברו לתחנת המשטרה שם שוחררו בתנאים מגבילים. נציין כי המשטרה פועלת באזור כל העת למניעת אירועי חיכוך מכל סוג שהם ושמירה על הסדר הציבורי".

יותר מאדם אחד מעיד, ששמעו את עוזר ושביטה אומרים לפעילי הימין הקיצוני המתגוררים בשכונה לאחר שאלה ניגשו אליהם לברר מה הביא אותם לשם, כי הם הגיעו "בתיאום עם בן-גביר". בשיחה איתו אומר עוזר, כי "לא היה באמת תיאום עם בן-גביר, אבל אמרנו להם את זה כדי שיהיה שקט ולא בלגן".

יותר מאדם אחד מעיד, ששמעו את עוזר ושביטה אומרים לפעילי הימין הקיצוני המתגוררים בשכונה, לאחר שאלה ניגשו אליהם לברר מה הביא אותם לשם, כי הם הגיעו "בתיאום עם בן-גביר"

לדבריו, "העמדנו את בן-גביר במבחן. הוא אמר שהוא לא שונא ערבים, אלא מחבלים. כארם ואני אמרנו, 'כל הכבוד, גם אנחנו שונאים מחבלים'. פנינו אליו שיחתום על ברית שבט אברהם. מצדי, נבוא למערת המכפלה ונחתים אותו שם. בן-גביר התכתב עם כארם ואמר לו 'כן אחי, אני איתך', אבל הוא לא רוצה לחתום. מתחמק בתירוצים של לפני בחירות. מבחינתו לנופף באקדח זה קמפיין הבחירות שלו".

ספק אם בן-גביר – שמומחיותו בפרובוקציות שפלות לקידום אג'נדות פשיסטיות – הוא האדם להשתמש מולו בטקטיקות כאלה. אבל הוא ודאי לא הראשון לנסות אותן מולו. בשנת 2012 התמודד עוזר בפריימריס של מפלגת העבודה. קודם לכן, שימש כיועץ של שלי יחימוביץ', כשזו היתה חברת-כנסת. בשנת 2011 ייסד עם אורן לייבוביץ' את אתר המגזין "קנאביס". אחר-כך היה חבר מפלגת "עלה ירוק" ופרש גם ממנה. לקראת בחירות מרץ 2020 הביע לייבוביץ' תמיכה בליכוד והשתתף בתשדיר תעמולה של המפלגה. הליכוד, מצדו, קנה מודעות באתר במסגרת קמפיין הבחירות. ליבוביץ' הסביר אז, שהוא "תומך בכל מי שתומך באג'נדה".

לייבוביץ' הצטלם לצד ניר ברקת ואמיר אוחנה וביקש להודות "לראש הממשלה נתניהו על זה שנפגש איתי, התעמק, למד וקיבל החלטה נכונה. אני בפעם הראשונה בחיי הולך להצביע ליכוד, אני קורא לכם התומכים – מי שמאמין ורוצה שזה יקרה, בואו נצביע ליכוד. שסוף-סוף תקום ממשלה חזקה, שלא נלך לעוד בחירות, ושנוכל להביא את הבשורה הזאת גם למדינת ישראל". האידיאולוגיה מתה; תחי האג'נדה.

נתניהו, ה-מומחה בפיזור הבטחות מבלי כוונה לקיים אותן, אכן הצהיר לפני סבב הבחירות השלישי על תמיכתו בלגליזציה. הגמול הגיע בדמות כתבות באתר "קנאביס". כותרת אחת סיפרה שבעקבות תמיכתו של נתניהו "שני מנדטים עברו משמאל לימין", ולפי כותרת אחרת "נתניהו החליט: ארבעים אלף תיקים פליליים יימחקו – ועדת לגליזציה תוקם בהקדם". מיותר לציין, שלאחר הרכבת הממשלה בראשותו במרץ 2020, לא קוימה אף אחת מההבטחות.

נתניהו, ה-מומחה בפיזור הבטחות מבלי כוונה לקיים אותן, אכן הצהיר לפני סבב הבחירות השלישי על תמיכתו בלגליזציה. הגמול הגיע בדמות כתבות באתר "קנאביס"

"אני ניהלתי את המשא-ומתן מול נתניהו במסגרת קמפיין הבחירות", מעיד עוזר, "אנחנו הרי יודעים שלא נגיע לכנסת או שהסבירות לזה נמוכה. לכן אנחנו מתחזקים פעילות שהיא חוץ-פרלמנטרית. הקמפיין, בנסיבות האלה, לעולם לא יכול להיות מיותר, כי בין אם נכנסת ובין אם לא – הפעילות החיצונית התחזקה. גם בבחירות 2015 עשינו את זה ולפני כן הייתי עם אלדד יניב ב'ארץ חדשה'".

"בסיבוב הבחירות השלישי, במרץ 2020, רצינו שנתניהו יתמוך בלגליזציה", הוא ממשיך, "בסוף הרי צריך ששים-ואחד חברי-כנסת שיתמכו. אז אני צריך את נתניהו, שעבור אנשים מסוימים מעמדו קדוש. אנשים שלו דיברו איתי שאהיה יועץ בצוות הפוליטי שמכתיב מסרים לקמפיין. אמרתי להם שבכסף לא יקנו אותי ולא משנה הסכום. אבל אם נתניהו יקדם לגליזציה, אני אעזור לכם בקמפיין לגליזציה. בלי כסף, כמחויבות ציבורית. התחילו דיונים בינינו, הסברנו להם מה לכתוב בסקרים, איזה מסרים. יש לי תיק מסרים שאי אפשר ליפול איתו".

הדיאלוג ביניכם לא נשאר רק ברמת שיתוף-פעולה אסטרטגי; קראתם לאנשים להצביע לנתניהו.

"נכון. ההיגיון היה שבתמורה להתחייבות של נתניהו לתמוך בלגליזציה, גם לפיד יתמוך בזה ואחר-כך גם האחרים. שבועיים לפני הבחירות אנשי הליכוד פתאום אמרו שהם לא יודעים. אמרתי להם, שאם הם לא תומכים – אני יוצא לתקשורת ואומר שנתניהו מתנגד ללגליזציה אחרי שניהלנו איתו משא-ומתן סודי של חודשיים. הם חשבו על זה והחליטו שהם מסכימים. ככה התחיל הקמפיין של נתניהו שאמר שהוא תומך בלגליזציה במודל קנדה. מאיפה הוא שמע על זה? ממני. למה אמרתי לו שיגיד מודל קנדה? כי גנץ ולפיד תומכים במודל קולורדו, ואתה חייב לעשות משהו אחר כדי להגיד שהם מטומטמים. אין לזה באמת סיבה, זה סתם ספין".

השיחה עם עוזר נערכה כשבוע לפני סבב הבחירות האחרון. האפשרויות להרכבת ממשלה לאחר הבחירות היו ידועות: ממשלה לא בראשות נתניהו או ממשלה בראשותו, שבמילותיו של עוזר, תהיה "רודנות חרדית-משיחית". הוא מבין שממשלה כזאת לא תקדם לגליזציה ואם תקום "המשמעות תהיה שאם אני אצליח יותר מדי בעבודה שלי – מה מה שבדרך-כלל קורה – תרמתי את תרומתי להרס מוחלט של המדינה".

השיחה עם עוזר נערכה כשבוע לפני סבב הבחירות האחרון. האפשרויות להרכבת ממשלה היו ידועות, כשממשלה בראשות נתניהו, במילותיו של עוזר, תהיה "רודנות חרדית-משיחית" ולא תקדם לגליזציה

אני רוצה לראות שהבנתי נכון: קראתם להצביע לנתניהו למרות שאתה אומר שממשלה חרדית-משיחית בראשותו לא תקדם לגליזציה – מלכוד.

"נכון ועובדה שנתניהו לא תומך בזה היום".

סביר שהוא גם לא באמת תמך אז; הוא השתמש בכם.

"נכון, אבל גם לאמירות מהפה אל החוץ יש השפעה. לגליזציה היא ביטול של עבירה פלילית. צרכני קנאביס עדיין סובלים מסלידה חברתית. אם נתניהו אמר שהוא תומך בלגליזציה, תרמתי לצמצום הסלידה מהצרכנים. האם אני מעדיף דיקטטורה חרדית-משיחית עם קנאביס מאשר המצב הקיים ובו בג"ץ שמאפשר פשע נגד אנושות כלפי צרכני הקנאביס, מודיע לי שהוא לא מחויב לדון בזה והופך את כולנו לעבריינים? כן. הסדר הקיים שיתפוצץ, אני רוצה שנתניהו יפרק את מערכת המשפט, אני בעד כאוס".

נתניהו לא מנהל מערכה נגד מערכת המשפט מהסיבות שאתה מדבר עליהן, אלא מסיבות אישיות של בריחה מהרשעה.

"נכון, אבל אני רוצה שיטת משטר אחרת ונתניהו מפרק לי את הקיימת. האם אני רוצה לנצל את המצוקה המשפטית של נתניהו לטובתי? ברור. כולם עושים את זה. זאת פוליטיקה. זה כמו מלחמה. האויב הוא בית-המשפט העליון. הרודנות החרדית-משיחית תוביל בוודאות למלחמת אזרחים, הם לא יחזיקו מעמד. במצב הזה, אני מעדיף את נתניהו, כי הוא יפורר לחלוטין את הסדר הקיים".

זה כמו מלחמה. האויב הוא ביהמ"ש העליון. הרודנות החרדית-משיחית תוביל בוודאות למלחמת אזרחים, הם לא יחזיקו מעמד. במצב הזה, אני מעדיף את נתניהו, כי הוא יפורר לחלוטין את הסדר הקיים"

לשם קידום אג'נדת הכאוס, נדרשות פרובוקציות. ההגעה לשייח' ג'ראח היתה כזאת. "מה הם רצו להשיג בהגעה שלהם לשכונה? אנחנו יכולים להניח, אבל ברור שמדובר בפרובוקציה שעלולה הייתה בקלות להביא להפרת סדר ציבורי", אומר קצין משטרה, "הניצוץ הכי קטן מספיק להרים את השכונה באוויר. שייח' ג'ראח היא בעלת פוטנציאל רגיש, ישנם מעשים שבקלות יכולים להביא להפרת סדר, שבהשוואה אליהם, בניית סוכה לא חוקית היא עבירה שולית. הם הרי לא חשבו להקים סוכה בשער שכם, שם זה יותר מסוכן מבחינתם".

הוא מספר שלמשטרה לא ידוע על נסיונות לשדל קטינים לעשן קנאביס באירוע ומציינים שלא התקבלו תלונות על כך מהתושבים, אבל במשטרה לא פוסלים את האפשרות שהדבר אכן קרה.

עוזר לא מתכחש שמדובר היה בפרובוקציה. "צריך עוד פרובוקציות כאלה", הוא אומר, "הרי מה זאת פרובוקציה? לעורר את האנשים ולטלטל את השיח. השאלה לאן הפרובוקציה לוקחת. אם זה שימוש באקדח – הפרובוקציה היא כלי איום, כלי של שנאה. לי יש טריק אחר. אני לא מאמין בהפגנות. המטרה היתה שאנשים יראו שאפשר לשנות. מפתים אותם, במרכאות, עם הקנביס, עם שבט אברהם, עם הבאנג, הכייף. משהו חיובי לילדים. פסטיבל, שייהנו".

הכל טוב ויפה, רק למה בשייח' ג'ראח?

"בגלל ששם יש אש. יש מה לכבות. אנחנו נוכיח שאפשר לכבות כל אש, כל ויכוח. נכון שיש מטורפים שרוצים לבנות בית-מקדש. יש לנו פתרון גם לזה. בואו נצחק, בואו נדבר על מוסיקה, בואו נדבר על קנאביס ובריאות. זה החיים. תן לי לנסות ובדקה אני פותר את הבעיה בשייח' ג'ראח. זה ויכוח משפטי סביב שתי גישות משפטיות. בית-משפט עליון הוא גוף מושחת עד היסוד, שאסור לתת לו לפתור דבר. תציע לאנשים פי מאה פיצוי כספי על הקרקע והם יתפשרו".

"בגלל ששם יש אש. יש מה לכבות. אנחנו נוכיח שאפשר לכבות כל אש, כל ויכוח. נכון שיש מטורפים שרוצים לבנות בית-מקדש. יש לנו פתרון גם לזה. בואו נצחק, בואו נדבר על מוסיקה, בואו נדבר על קנאביס ובריאות"

כשלושה שבועות מאוחר יותר, לקראת חצות הלילה ולאחר שהתבהרו תוצאות הבחירות פשטו עשרות יהודים על שייח' ג'ראח וזרקו אבנים לעבר בתי הפלסטינים. הם התפרעו ואיימו, ובמקום התפתחו עימותים בינם לפלסטינים ולכוחות המשטרה.

מפלגת אוסרת אל-איסלמיה קיבלה 1,524 קולות בבחירות. אפילו קול אחד לא הגיע מתושבי שייח' ג'ראח הפלסטינים. אלה לא לקחו חלק בבחירות. הם מנועים מלהצביע מתוקף החוק הישראלי. אותם לא מטרידה פרובוקציה למען לגליזציה של קנביס. למעשה, אין אפקטיביות לפרובוקציה כזאת במקרה שלהם, כי ממילא היא לא תתורגם לקלפי. דווקא פרובוקציות הם מכירים מצוין, לגליזציה פחות. בפוליטיקת הפרובוקציות, הם תמיד אלה שמשלמים את המחיר.

חיים שדמי עושה סרטים, כותב ספרים והרבה שנים שהוא עיתונאי (לרוב בפרינט או בכתובה, אבל גם בטלוויזיה). הוא פיראט ממייסדי חבורת הקריים-מיניסטר גאנג ובסוף יפליג בנחת אל האופק, אבל עד אז – יש לו כמה עניינים לסדר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 2,268 מילים
סגירה