חברות ישראליות מובילות משתתפות בכנס בחסות חברה רוסית תחת סנקציות

חשיפה כנס הגיימינג הבינלאומי WN יתקיים השבוע בתל אביב, ואחת מנותנות החסות הראשיות שלו היא VK Games - זרוע הגיימינג של VK, הרשת החברתית הגדולה ברוסיה, הנמצאת תחת סנקציות של המערב מאז פרצה המלחמה באוקראינה ● בין חברות הטק הישראליות המשתתפות בכנס: פלייטיקה, AppsFlyer ואיירון סורס ● מארגני הכנס: "כל חברה ואדם יכולים להשתתף בכנס, ללא הבדל גזע, דת ומין"

אילוסטרציה: חברת VK הרוסית (צילום: stLegat / Alamy)
stLegat / Alamy
אילוסטרציה: חברת VK הרוסית

בפברואר האחרון, כשרוסיה פלשה לאוקראינה, חברות הייטק רבות בישראל ובעולם כולו פירסמו הודעות תמיכה נרגשות בעם האוקראיני.

אחת מהן הייתה חברת פלייטיקה, שבתחילת אפריל הציעה עזרה לאוקראינים שנאלצו לברוח למדינות שכנות, והעלתה פוסט על אפשרויות עבודה באתרי החברה ברומניה ופולין.

חברת האינטרנט AppsFlyer, פירסמה באמצע מרץ פוסט על התכנסות שנועדה להביע תמיכה ביוצאי אוקראינה בישראל שדואגים למשפחותיהם, עם אור הלר מחדשות 13 שבדיוק חזר משדה הקרב ואנשי טיפול.

חצי שנה קדימה, פלייטיקה ו-AppsFlyer – לצד עשרות חברות גיימינג ישראליות אחרות – ישתתפו בשבוע הקרוב בכנס הגיימינג הבינלאומי WN, שיתקיים במלון איננרקונטיננטל בתל אביב.

מדובר בכנס שהחל את דרכו ברוסיה לפני כעשור כיוזמה של אתר הגיימינג הרוסי App2Top.ru, והחל מ-2016 הוא מתקיים בערים שונות בעולם, בעיקר במזרח אירופה. השנה הוא מגיע לתל אביב.

אחת הספונסריות הראשיות של הכנס – המכונות ספונסריות פלטינום – היא חברת VK Games, זרוע הגיימינג של הרשת החברתית הגדולה ברוסיה VK. ברביעי הקרוב תערוך VK Games מסיבה לכבוד הכנס, במועדון הגגרין בתל אביב.

כיום VK היא למעשה בבעלות ממשלתית, לאחר שבשנה שעברה חברת ייצוא הגז הממשלתית גזפרום והבנקאי יורי קובלצ'וק, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, השתלטו על החברה.

כיום VK היא למעשה בבעלות ממשלתית, לאחר שבשנה שעברה חברת ייצוא הגז הממשלתית גזפרום והבנקאי יורי קובלצ'וק, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, השתלטו על החברה

מנכ"ל VK הוא ולדימיר קיריינקו, בנו של סרגיי קיריינקו, ראש הסגל של פוטין ומקורבו. המסחר במניית החברה בבורסה בלונדון נעצר השנה, לאר שקיריינקו נכנס לרשימת הסקנציות של ארה"ב ובריטניה לאחר תחילת המלחמה באוקראינה. משמעות הסנקציות היא שלא ניתן לסחור עמו או עם חברות תחת הנהלתו.

מסיבת הנטוורקינג של כנס WN בתל אביב, בחסות VK Games (צילום: צילום מסך מתוך אתר הכנס WN)
מסיבת הנטוורקינג של כנס WN בתל אביב, בחסות VK Games (צילום: צילום מסך מתוך אתר הכנס WN)

לפני שלושה חודשים מכרה VK את חברת הגיימינג שלה, MY.GAMES בעסקת ענק של 642 מיליון דולר ליזם אלכסנדר חחבה. המכירה הגיעה בין היתר בעקבות החשש מהסנקציות העולמיות שיוטלו על הפעילות הגלובלית של החברה.

אולם המותג VK Games הוא אחד מהשירותים שמציעה VK העולמית לצד שירותי אחסון, וידאו, מייל ועוד. ההערכה היא כי ההשתתפות בכנס נועדה בין היתר להחזיר את VK לשוק הגיימינג העולמי.

המותג VK Games הוא אחד מהשירותים שמציעה VK העולמית לצד שירותי אחסון, וידאו, מייל ועוד. ההערכה היא כי ההשתתפות בכנס נועדה בין היתר להחזיר את VK לשוק הגיימינג העולמי

בספטמבר האחרון פורסם כי אפל הסירה את כל האפליקציות של VK ו-VKontakte מהאפסטור. באפל הסבירו את המהלך בכך שהאפליקציות הללו מופצות על ידי מפתחים וחברות שנשלטות על ידי גורמים תחת סנקציות.

בשאלות שהפננו למארגני הכנס, הם הודו כי אכן ישנן סנקציות נגד חלק מבעלי VK אבל טענו כי נגד VK Games עצמה אין כיום סנקציות. אולם VK Games הינה חלק אינטגרלי מ-VK העולמית, וכאשר לוחצים על לוגו VK Games באתר האינטרנט הרשמי של הכנס, מגיעים ל-vk.com.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם חברו האוליגרך אלישר אוסמאנוב, אשר רכש את VK ב-1.5 מיליארד דולר ב-2013 (צילום: AP Photo/RIA Novosti, Alexei Nikolsky, Presidential Press Service)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם חברו האוליגרך אלישר אוסמאנוב, אשר רכש את VK ב-1.5 מיליארד דולר ב-2013 (צילום: AP Photo/RIA Novosti, Alexei Nikolsky, Presidential Press Service)

ב-2014 המייסד פבל דורוב, שהקים גם את טלגרם, עזב את תפקידו כמנכ"ל VK, וטען כי עמיתיו של פוטין השתלטו על החברה בפועל, כתוצאה מסירובו לתת פרטים על משתמשי הרשת לסוכנות הביון הרוסית וסירובו לסגור קבוצות שתמכו באופוזיציונר אלכסיי נבלני.

VK נחשבת לאחת החברות הגדולות ברוסיה, ומחזיקה למעשה 90% מהאינטרנט הרוסי, עם 600 מיליון משתמשים ו-9 מיליארד פוסטים נצפים מדי יום. בדומה לגוגל ופייסבוק, היא מחזיקה תחתיה אינספור מותגים, המציעים חלופה רוסית ליוטיוב, מסנג'ר, לינקדאין ועוד.

הרשת החברתית VK היא לא רק חברה הנמצאת תחת סנקציות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, אלא גם נחשבת לאחת הרשתות החברתיות עם הכי הרבה גילויי אנטישמיות, לפי דוח של של התנועה למאבק באנטישמיות, שיצא ב-2021.

הרשת החברתית VK היא לא רק חברה הנמצאת תחת סנקציות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, אלא גם נחשבת לאחת הרשתות החברתיות עם הכי הרבה גילויי אנטישמיות

הדוח חשף כי הרשת מלאה בתכנים אנטישמיים, וכי רוב התכנים – 82% מהם – כלל לא הוסרו. רוב הפרסומים האנטישמיים כוללים ציורים בהם היהודים מופיעים כקריקטורה עם אף גדול במיוחד, מושווים למכרסמים או עלוקות, או טענות לפיהן היהודים שולטים בעולם.

מייסד VK וטלגרם, פבל דורוב (צילום: AP Photo/Tatan Syuflana)
מייסד VK וטלגרם, פבל דורוב (צילום: AP Photo/Tatan Syuflana)

בדוח של משרד התפוצות מ-2021 על גילויי שנאה ואנטישמיות ברשת, נכתב כי "יש שתי חברות שהפכו פופולריות לדיבור שנאה – VK וטלגרם. אין דיאלוג ממשלתי עם אותן חברות עד כה והן לא פירטו שום מדיניות או פעולה אקטיבית למיגור האנטישמיות, והן פחות רגישות לביקורת ציבורית ועמדה ממשלתית".

מלבד מסרים אנטישמיים, הרשת נחשבת גם לבמה המרכזית להפצת תעמולה אנטי-אוקראינית בוטה, לאחר שתעמולה דומה הוסרה מיוטיוב בחודשים האחרונים.

מלבד מסרים אנטישמיים, הרשת נחשבת גם לבמה המרכזית להפצת תעמולה אנטי-אוקראינית בוטה, לאחר שתעמולה דומה הוסרה מיוטיוב בחודשים האחרונים

פלייטיקה ו-AppsFlyer הן לא החברות הישראליות היחידות שמשתתפות בכנס. בין היתר ישתתפו גם חברת מון אקטיב, לייטריקס, קרייזלאבס, ויילד לייף סטודיוס, פלאריום ועוד.

חברת איירון סורס, אחת החברות הגדולות בתעשיית הגיימינג המקומית, תשתתף גם היא בכנס.

פוסט תמיכה באוקראינה שפרסמה חברת איירון סורס עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה בסוף פברואר 2022 (צילום: צילום מסך)
פוסט תמיכה באוקראינה שפרסמה חברת איירון סורס עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה בסוף פברואר 2022 (צילום: צילום מסך)

בפברואר האחרון פירסמה איירון סורד פוסט המדבר על התמיכה שהיא מעניקה לעובדיה באוקראינה – מתמיכה כספית ועד תמיכה בדיור – וכיצד היא מתכווונת לתמוך במטרות הומניטריות למען אוקראינה. כיום מעסיקה החברה עובדים אוקראינים שברחו מאזורי המלחמה.

חברה נוספת שתשתתף היא Funzy Games, כשהמנכ"לית והמייסדת מיטל בונדי תהיה אחת הדוברות בכנס. בפברואר האחרון, עם תחילת המלחמה, פירסמה החברה בלינקדאין פוסט נרגש שבו סופר כיצד "רוב הצוות המדהים שלנו נמצא כעת תחת אש ומפחד על חייו ועתיד מדינתו כדמוקרטיה חופשית".

"אנחנו נעשה הכל כדי לתמוך בצוות שלנו בימים אפלים אלו", נכתב, "אנחנו מחכים כעת לעשות משחקים נהדרים ביחד, לצחוק וליהנות מקייב ולהרגיש בטוחים".

כנס WN (קיצור של White Night – לילה לבן) נחשב לאחד הגדולים בתחום הגיימינג בעולם, ומתמקד בשוק הגיימינג במובייל המהווה 80% מהתעשייה. הכנס מתמקד בעיקר בסגירת עסקאות עתידיות בתעשייה, עם דגש גדול על עסקי המונטיזיציה – כלומר הגדלת נתח המשתמשים המשלמים של אותן חברות.

ישראל נחשבת למעצמת גיימינג עולמית, עם 170 חברות שמפתחות ומפיצות משחקים, ועוד עשרות חברות בתחומים קשורים, כפי שמציג אתר הכנס. שווי שוק הגיימינג הישראלי מוערך ב-9 מיליארד דולר עם קצב צמיחה שנתי (CAGR) של 8.4%.

ישראל נחשבת למעצמת גיימינג עולמית, עם 170 חברות שמפתחות ומפיצות משחקים, ועוד עשרות חברות בתחומים קשורים, כפי שמציג אתר הכנס. שווי שוק הגיימינג הישראלי מוערך ב-9 מיליארד דולר

חברת WN Media, המארגנת את הכנס, מורכבת מכמה חברות מדיה רוסיות שהתקבצו ב-2019 תחת המותג WN. מטרת החברה לפי האתר שלה היא להעצים והלגדיל את תעשיית משחקי הווידאו והמובייל, והיא מארגנת עשרות כנסים דיגיטליים בתחום בשנה, ומפעילה פלטפורמות ואתרים לקידום התעשייה. למרות שהוקמה מיוזמות ברוסיה, בשנים האחרונות היא עברה לפעול מאבו דאבי, שם גם יושבת ההנהלה שלה.

דוכן של VK Games באחד מכנסי WN ב-2021 (צילום: WN Conference)
דוכן של VK Games באחד מכנסי WN ב-2021 (צילום: WN Conference)

בעמוד הנחיתה של הכנס מוסבר כי השתתפות בכנס יכולה לתרום לחברות בסגירת עסקאות, מציאת פרטנרים מקומיים והרחבת רשת הקשרים בישראל – וצפויים להשתתף בו כ-1,500 איש במשך יומיים במלון דיוויד אינטרקונטינטל בתל אביב.

מסיבת הנטוורקינג הגדולה של הכנס, כאמור, היא בחסות VK Games הרוסית. הספונסר הראשי של הכנס היא ענקית הטכנולוגיה Yandex, הנחשבת לגוגל הרוסית, ובחודשים האחרונים מנסה להעביר חלק גדול מפעילותה מחוץ לרוסיה כדי למנוע את הפיכתה לחברה ממשלתית עם סנקציות בדומה ל-VK.

מסיבת הנטוורקינג הגדולה של הכנס היא בחסות VK Games הרוסית. הספונסר הראשי של הכנס היא ענקית הטכנולוגיה Yandex, הנחשבת לגוגל הרוסית

מנכ"ל Yandex לשעבר, ארקדי וולוז', פרש מתפקידו ביוני האחרון בעקבות הכנסתו לרשימת הסנקציות נגד רוסיה, לאחר שהואשם בתמיכה "חומרית או פיננסית" ברוסיה. ל-Yandex יש פעילות עסקית משמעותית בישראל והיא מעסיקה בארץ 450 עובדים ומפעילה מותגים כמו יאנגו, פעילות הקמעונאות והמשלוחים יאנגו דלי, וגם הקורקינטים של WIND.

אנה ז'רובה, מייסדת וראש העמותה "חברים ישראלים של אוקראינה", אומרת לזמן ישראל: "לא מתקבל על הדעת שחברות הייטק ישראליות רבות משתפות פעולה עם הכנס הזה – אמנם רוב נותני החסות הן חברות זרות, אבל יש גם כמה ישראליות ובנוסף ברשימת הדוברים מופיעים ישראלים רבים מחברות הייטק מאוד בולטות.

תהלוכת הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב להזדהות עם אוקראינה ונגד פלישת רוסיה, 26 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תהלוכת הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב להזדהות עם אוקראינה ונגד פלישת רוסיה, 26 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"אני לא בטוחה שבכל החברות מודעים לשותף המפוקפק של הכנס, אבל לאור הנוכחות הרוסית הרבה בכנס היה מן הראוי שלפחות יבדקו. מדובר בחברות הייטק שבזמנו תמכו מאוד באוקראינה ועכשיו אין להם בעיה להציג בזרועות שלובות עם חברת VK Games, שגם מארגנת את המסיבה של הכנס. מה גם שלחלק מחברות האלו יש שלוחות אמריקאיות ואירופאיות ולכאורה אסור להן לסחור איתה".

"מדובר בחברות הייטק שבזמנו תמכו מאוד באוקראינה ועכשיו אין להם בעיה להציג בזרועות שלובות עם חברת VK Games, שגם מארגנת את המסיבה של הכנס"

תגובות

ממארגני הכנס נמסר כי הם "חברה בינלאומית שפועלת מדובאי, וכל חברה או אדם יכולים להשתתף בכנס שלנו, ללא הבדל גזע דת ומין, כל עוד הוא לא נרדף על ידי החוק או עובר על החוק בדובאי או בישראל. ככל הידוע לנו, VK Games אינה תחת סנקציות באף מדינה נכון להרגע".

מ-AppsFlyer נמסר בתגובה: "למיטב הבנתנו מדובר בכנס שמאורגן על ידי חברה שפועלת מדובאי שאין עליה סנקציות. אנחנו ככלל לא משתתפים באירועים או כנסים שמאורגנים על ידי חברות או ארגונים שנמצאים תחת סנקציות, ובתוך כך גם הפסקנו לעבוד עם לקוחות ושותפים הנמצאים תחת סנקציות, ובהתאם לחוק. בכל מקרה, בעקבות הפנייה שלכם אנחנו בודקים את זה גם עם מארגני הכנס".

באיירון סורס ובפלייטיקה בחרו שלא להגיב.

עוד 1,326 מילים
סגירה