יומן מונדיאל / שלב הבתים

רגעים קטנים של חסד ספורטיבי

17 דקות הסיום במשחק בין ויילס וארצות הברית סיפקו כדורגל מותח, ולמרות שבסיומן נקבע התיקו הראשון באליפות - זו הייתה הפוגה נעימה מהפוליטיקה שהמשיכה להיות דומיננטית ביום השני של המונדיאל ● נבחרת איראן אמנם הפסידה 6:2 לאנגליה, אבל בזכות האומץ שהפגינה נגד משטר האייתוללות היא עשויה להיזכר כאחת הנבחרות החשובות בטורניר רצוף המבוכות

 שחקן נבחרת אנגליה ראחים סטרלניג מבקיע שער במשחק מול נבחרת איראן בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
AP Photo/Frank Augstein
 שחקן נבחרת אנגליה ראחים סטרלניג מבקיע שער במשחק מול נבחרת איראן בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022

איאמה או היד (Yma o hid) – "עדיין כאן" בוולשית – הוא שיר עם מתחילת שנות השמונים של דפיד יואן (Dafydd Iwan). זהו שיר למען שימור השפה והזהות הוולשית ובעקיפין גם מחאה נגד ראש הממשלה דאז מרגרט תאצ'ר, והדיכוי התרבותי של הוולשים.

יואן אף נעצר בשל פעילותו הלאומנית, אבל השיר הפך נקודת ציון תרבותית חשובה ו שיר אוהדי הנבחרות הוולשיות בענפי הספורט השונים. עתה, עם השתתפות נבחרת ויילס במונדיאל לראשונה מזה 64 שנים, השיר הפך גם לשיר הרשמי של נבחרת הכדורגל.

ניתן היה לשמוע את השיר במהלך המחצית השנייה של המשחק בין ויילס וארצות הברית. זהו שיר נבחרת מושלם, הוא מעיר את האוהדים, דוחף את השחקנים וקליט למרות שהוא מושר בשפה שרוב האוהדים לא שולטים בה ומדבר על שאיפות שרובם לא חולקים.

רוב תושבי ויילס מרגישים בנוח כחלק מהממלכה המאוחדת אבל השיר והנבחרת מהווים מקור חשוב, או תחליף, לזהות הוולשית שלהם. נבחרת כדורגל היא מוסד לאומי חשוב, אבל התפקיד שלה משתנה ממקום למקום.

מול ארצות הברית נראה היה במחצית הראשונה שלויילס לא יעזרו השירים וגם לא יכולת הזמרה של אוהדי הנבחרת, מהטובים בעולם אוהדי הכדורגל.

ארצות הברית היתה טובה בהרבה במחצית הראשונה ועלתה ליתרון משער מצוין של טימותי וואה, בנו של ג'ורג' וואה, נשיא ליבריה המכהן ומגדולי שחקני הכדורגל באפריקה בכל הזמנים.

זה נראה כעוד משחק לא מעניין כשלושת קודמיו, אבל ויילס ערכה שינויים טקטיים, קיפר מור נכנס למשחק, וויילס החלה ללחוץ ולהגיע למצבי הבקעה. עבירה על גארת' בייל הובילה לפנדל אותו הבקיע הכוכב בדקה ה-82 – ומכאן ועד לסיום, סוף סוף התנהל משחק מותח.

זה נראה כעוד משחק לא מעניין כשלושת קודמיו, אבל ויילס ערכה שינויים טקטיים, קיפר מור נכנס למשחק, וויילס החלה ללחוץ ולהגיע למצבי הבקעה

שחקן נבחרת ויילס גארת' בייל מבקיע שער בפנדל לקראת סיום המשחק מול נבחרת ארה"ב בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
שחקן נבחרת ויילס גארת' בייל מבקיע שער בפנדל לקראת סיום המשחק מול נבחרת ארה"ב בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

במשך 17 דקות (תשע מהן תוספת זמן), שתי הקבוצות חיפשו ניצחון והיו קרובות אליו – כשכל התקפה נראתה כזו שתביא לשער כזה או להתקפה מתפרצת של היריבה. זו אותה דרמה קטנה שהיא הבסיס לספורט. למרות שבסיומן של אותן דקות סיום נקבע התיקו הראשון באליפות., היה זה המשחק הראשון עם מאבק של ממש, דרמה, וקונפליקט ספורטיבי.

במשחק נוסף באותו בית שיחקו אנגליה ואיראן, שם הקונפליקט היה פוליטי. פיפ"א כפתה על נבחרת אנגליה ושאר נבחרות מערב אירופאיות שלא לעלות למשחק עם סרט קפטן בצבעי הקשת והכיתוב "אהבה אחת". גם זה היה יותר מידי עבור המארחים הרגישים.

שחקני איראן לא שרו את ההמנון הלאומי ואוהדי איראן ביציעי החרישו את נגינתו בקריאות בוז. "זהו ההמנון של הרפובליקה האסלאמית ולא של העם האיראני", הם אמרו – והמחאה זכתה להד בינלאומי.

שחקני איראן לא שרו את ההמנון הלאומי ואוהדי איראן ביציעי החרישו את נגינתו בקריאות בוז. "זהו ההמנון של הרפובליקה האסלאמית ולא של העם האיראני", הם אמרו

אוהדי נבחרת איראן מחזיקים שלטי מחאה נגד שלטון האייתוללות במשחק מול נבחרת אנגליה בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
אוהדי נבחרת איראן מחזיקים שלטי מחאה נגד שלטון האייתוללות במשחק מול נבחרת אנגליה בשלב הבתים במונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

על המגרש הנבחרת האיראנית לא היוותה תחרות לאנגליה, ששלטה במשחק מהדקה הראשונה. אנגליה ירדה למחצית ביתרון 0:3 וניצחה בסיום 2:6. את השער הראשון כבש ג'וד בלינגהאם, בן ה-19, מהבולטים בדור השחקנים הצעירים של אנגליה. אחר כבש בוקאיו סאקה צמד שערים, וראחים סטרלינג, מרקוס רשפורד וג'ק גריליש הבקיעו שער כל אחד.

מהדי טרמי כבש את שני השערים לזכות איראן – השני בפנדל מופרך לחלוטין בשניות הסיום, אחרי עוד התערבות מיותרת של צוות שופטי ה-VAR, תופעה שכבר הפכה לחלק מהכדורגל.

ספק אם הנבחרת האיראנית תתקדם מעבר לשלב המוקדמות, אבל אם היא תצליח לתרום למהפכה העממית נגד שלטון האייתוללות היא תזכר כאחת הנבחרות החשובות בטורניר רצוף המבוכות. נבחרת לאומית יכולה לחזק נטיות לאומניות, להפוך לכלי למשטרים חשובים – ולעיתים לכלי נגדם.

ספק אם הנבחרת האיראנית תתקדם מעבר לשלב המוקדמות, אבל אם היא תצליח לתרום למהפכה העממית נגד שלטון האייתוללות היא תזכר כאחת החשובות בטורניר רצוף המבוכות

שחקן נבחרת אנגליה בוקאיו סאקה מבקיע שער במשחק מול נבחרת איראן ביום השני של המונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
שחקן נבחרת אנגליה בוקאיו סאקה מבקיע שער במשחק מול נבחרת איראן ביום השני של המונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

היום השני של המונדיאל בישר על בעיות מחשב בכניסה לאצטדיונים, אוהדים עם חולצות וכובעים בסימן הקשת הלהט"בית שלא אושרו להכנס לאצדיונים, וגם דיווח על מספר צופים גדול מתכולת האצטדיון, למרות קרחות גדולות ביציעים בכל שלושת המשחקים.

השקר והיח"צנות הנבובה הפכו לחלק מהותי מקטאר 2022 למרות חוסר התועלת בהם. הדיווח השקרי על תפוסת האצטדיונים – שכל אחד יכול לזהות כפייק מייד  – הוא רק סמל למדיניות הקטארית. ניתן להבטיח מונדיאל מסוג אחד ולספק אחד אחר לגמרי, לספר על תכולה של 110% ולגבות 300 דולר ללילה במחנות אוהדים בתנאים בלתי נסבלים.

השקר והיח"צנות הנבובה הפכו לחלק מהותי מקטאר 2022 למרות חוסר התועלת בהם. הדיווח השקרי על תפוסת האצטדיונים – שכל אחד יכול לזהות כפייק מייד  – הוא רק סמל למדיניות הקטארית

במשחק השלישי נפגשו הולנד וסנגל למפגש נטול היבטים פוליטיים, ללא הפגנות מחאה אבל עם תקוות גדולות. הולנד, נבחרת שהיתה שותפה למשחקים גדולים ולחידושים בעולם הכדורגל, תמיד מסקרנת; ואילו סנגל כנבחרת האפריקאית הבכירה עוררה תקוות שאולי הפעם זה יקרה ונבחרת מהיבשת תגיע לשלבים המתקדמים של האליפות.

שחקן נבחרת סנגל איסמעילה סאר במשחק נגד נבחרת הולנד ביום השני של המונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
שחקן נבחרת סנגל איסמעילה סאר במשחק נגד נבחרת הולנד ביום השני של המונדיאל בקטאר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

כגודל הציפיות גודל השיעמום. רוב המשחק התנהל ללא סיכון השערים ובניטרול הדדי, ורק התעוררות הולנדית לקראת הסיום הצילה את הטורניר מתיקו 0:0 ראשון.

קודי גקפו, השחקן המבטיח ביותר בסגל ההולנדי, כבש בנגיחה בדקה ה-84 ודייוי קלאסן הוסיף שער שני עמוק בתוך תוספת הזמן שהציב את הולנד בעמדה מצוינת בראש הבית.

עוד 755 מילים
סגירה