יו"ר מרצ זהבה גלאון, ספטמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

הנהלת מרצ מתכנסת היום תחת עננת אי-ודאות וחובות גדולים

זהבה גלאון צפויה להודיע היום כי תעזוב את תפקיד יו"ר המפלגה בעוד כחודש, וכרגע אין קופצים על התפקיד ● מרצ נמצאת במצב עגום, עם חוב המוערך בכ-16 מיליון שקל - בנוסף לחובות בהיקף לא ידוע לספקים ועובדים מהבחירות האחרונות ● במפלגה גם חצויים האם יש למרצ בכלל עתיד - ואיך הדבר ישפיע על הבחירות ברשויות המקומיות בשנה הבאה

היום (שלישי) תתכנס בבית דניאל בתל-אביב ישיבת הנהלת מרצ, גוף המורכב מ-70 איש, ובראשו עומדת עדיין יו"ר המפלגה זהבה גלאון.

גלאון מלקקת את הפצעים מקריסת מרצ ונפילתה אל מתחת לאחוז החסימה, והיא צפויה להודיע היום כי תמשיך בתפקיד עד לסוף השנה – כלומר עוד כחודש בלבד. גלאון לא מתכנתת להתנתק רעיונית ממרצ אחרי התפטרותה, היא פשוט לא מעוניינת לנהל את המפלגה.

גלאון מלקקת את הפצעים מקריסת מרצ ונפילתה אל מתחת לאחוז החסימה, והיא צפויה להודיע היום כי תמשיך בתפקיד עד לסוף השנה – כלומר עוד כחודש בלבד

משיחות עם גורמים בכירים במרצ עולה תמונה עגומה. בסיום מערכת הבחירות, החוב של המפלגה מוערך בכ-16 מליון שקל. את הסכום הזה אמורה המפלגה להחזיר לכנסת שהפכה בשנים האחרונות (בחסות שינויי בחקיקה) להיות הגוף המממן בחירות במדינה.

בנוסף, מעבר לחוב מימון המפלגות, מרצ עדיין צריכה לשלם לספקים, עובדים, וקבלני משנה שעבדו עם המפלגה במהלך הבחירות האחרונות. סכום החוב לעובדים, ספקים וקבלנים נמוך בהרבה, אך כרגע עוד לא ידוע מה גובהו – שכן המפלגה לא סיימה את מלאכת הנהלת החשבונות.

זהבה גלאון וראשי מרצ בישיבת סיעה בתל אביב, 28 באוגוסט 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
זהבה גלאון וראשי מרצ בישיבת סיעה בתל אביב, 28 באוגוסט 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בישיבת ההנהלה היום ישתתפו גם מזכ"ל המפלגה תומר רזניק, יו"ר ועדת הכספים של המפלגה תום דרומי ומספר חברי כנסת לשעבר, בהם מוסי רז, גבי לסקי ומיכל רוזין. השרים מטעם המפלגה – ניצן הורביץ, תמר זנדברג ועיסוואי פריג' – לא ישתתפו בישיבה. ח"כ לשעבר יאיר גולן שוהה בחו"ל וגם הוא לא יגיע לישיבת הנהלת המפלגה.

עם עזיבתה המתוכננת של גלאון, אין כרגע פוליטקאי המעוניין לקחת על עצמו את המשימה המדכדכת של הובלת מרצ, במיוחד כשהפרויקט העיקרי שניצב בפני הנהלת המפלגה הוא מציאת דרך לכיסוי החובות.

עם עזיבתה המתוכננת של גלאון, אין כרגע פוליטקאי המעוניין לקחת על עצמו את המשימה המדכדכת של הובלת מרצ, במיוחד כשהפרויקט העיקרי שניצב בפני הנהלת המפלגה הוא מציאת דרך לכיסוי החובות

מפלגה שאינה מיוצגת בכנסת ישראל רשאית במהלך שנה שאינה שנת בחירות לגייס תרומות מהציבור, עד לגובה של 24 אלף שקל מאדם (אסור לגייס תרומות מחברה פרטית ו/או אזרח זר). ההגבלה הכללית בשנה שהיא שנת בחירות עומדת על 2,400 ש"ח.

למפלגת מרצ אין נכסים (נדל"ן או כל מקור מניב אחר) והדרך להחזרת הכסף לכנסת עשויה להיות מאתגרת מאוד, בלשון המעטה. לזמן ישראל נודע כי במרצ עשויים לחשוב על פנייה לציבור בניסיון לבצע גיוס המונים, אך ברור לכולם שזה יהיה מהלך כמעט בלתי אפשרי.

פעילי מרצ מגיבים לתוצאות המדגמים בליל הבחירות לכנסת ה-25, 1 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)
פעילי מרצ מגיבים לתוצאות המדגמים בליל הבחירות לכנסת ה-25, 1 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)

אם הכסף לא יוחזר מהמפלגה לכנסת, הסכום יהיה "חוב אבוד", בדומה לניסיונות גביית חובות בעבר ממפלגות אחרות שלא עברו את אחוז החסימה ולא הצליחו להשיב את חובותיהן.

אם הכסף לא יוחזר לכנסת, הסכום יהיה "חוב אבוד", בדומה לניסיונות גביית חובות בעבר ממפלגות אחרות שלא עברו את אחוז החסימה ולא הצליחו להשיב את חובותיהן

בעבר, מפלגות כגון "התנועה הירוקה" בראשות סתיו שפיר ומפלגת "העצמאות" בראשות אהוד ברק, נותרו חייבות לכנסת (המשמשת כגוף בנקאי במקרה הזה) כל אחת, כ-4 מליון שקל, והם פנו לכנסת על מנת להגיע להסדר החזרת חובות.

אולם למעשה, מרגע שהן לא התמודדו הלאה במערכות בחירות הבאות, לא נותר למפלגות הללו מקור ממנו ניתן להחזיר את הכספים – ולמעט הסכומים שהיו ברשותם באופן נזיל, חובן של שתי המפלגות הפך לחוב אבוד.

מקרה אחר, שונה מהחובות של המפלגות לעיל, הוא המקרה של מפלגת גשר של אורלי לוי-אבקסיס.

חברי הברית הפוליטית של המחנה הדמוקרטי. מימין: ניצן הורוביץ, אהוד ברק וסתיו שפיר. יולי 2019 (צילום: פלאש90)
חברי הברית הפוליטית של המחנה הדמוקרטי. מימין: ניצן הורוביץ, אהוד ברק וסתיו שפיר. יולי 2019 (צילום: פלאש90)

לוי-אבקסיס חתמה הסכם שיתוף פעולה פוליטי עם מפלגת העבודה (ולאחר מכן גם מרצ היתה תחת אותה הקורה) ומפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ לקחה על עצמה לשלם את החובות של גשר. החוב באותה העת, בהתמודדות לכנסת ה-22, עמד על כ 1.3 מליון שקל.

לוי-אבקסיס נשענה על מימון המפלגות של מפלגת העבודה, ואחרי הבחירות דילגה בבת אחת לזרועות הליכוד, כשהיא נטולת חובות. בסופו של דבר, בבחירות לכנסת ה 25, לוי-אבקסיס נפלטה מהכנסת אחרי שלא הצליחה להתברג למקום משמעותי בפריימריז בליכוד.

מעבר לנושאים הכספיים, לא בטוח שתצא מישיבת ההנהלה של מרצ היום בשורה על המשך הדרך. כאמור, רבים מבין הדמויות שהובילו את המפלגה בשנים האחרונות לא צפויים להשתתף. בהנחה שהממשלה הבאה של ישראל – הממשלה ה-37 – תחזיק מעמד מספר שנים, מרצ עשויה לרדת מהבמה הציבורית לחלוטין ולא להתאושש מההפסד הצורב.

מעבר לנושאים הכספיים, לא בטוח שתצא מישיבת ההנהלה של מרצ היום בשורה על המשך הדרך. בהנחה שהממשלה הבאה תחזיק מעמד מספר שנים, מרצ עשויה לרדת מהבמה הציבורית לחלוטין

משיחות עם בכירים במפלגה עולה כי חלקם חושבים שאין למפלגה הזו עתיד, במצב הפוליטי שנוצר במדינה. להחלטה על עתידה של המפלגה עשויה להיות גם השפעה על התמודדויות של חברי מועצה וראשי ערים ברחבי המדינה בעוד עשרה חודשים.

מודעת בחירות של מרצ על גבי אוטובוס בירושלים, 23 באוקטובר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מודעת בחירות של מרצ על גבי אוטובוס בירושלים, 23 באוקטובר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למשל, בעיריית תל-אביב תמיד הייתה נוכחות משמעותית לרשימת מרצ, עם 4-6 חברי מועצה בכל מערכות הבחירות. חברי מועצת עיריית תל-אביב שנבחרו מטעם מרצ הצליחו גם להגיע להשפעה ארצית ולהתברג בכנסת, כמו תמר זנדברג וגבי לסקי.

כזכור, השר ניצן הורביץ עשה בעבר מהלך בכיוון ההפוך כאשר התמודד על ראשות עיריית תל-אביב. בהווה, בראשות עיריית הוד השרון, מכהן אמיר כוכבי, ראש עיר שרץ עם מרצ. בשאר המדינה ישנם עוד חברי מועצה שהם אנשי מרצ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בטרגדיה, החטא של הגיבור הוא שמוביל לאובדנו. במשך שנה מרצ היתה שותפה ליישומה של מדיניות ימנית נוקשה בתחום הכיבוש. היא הניחה לאיילת שקד להתעלל בעובדים זרים ופליטים. היא הניחה לחוליות התלי... המשך קריאה

בטרגדיה, החטא של הגיבור הוא שמוביל לאובדנו. במשך שנה מרצ היתה שותפה ליישומה של מדיניות ימנית נוקשה בתחום הכיבוש. היא הניחה לאיילת שקד להתעלל בעובדים זרים ופליטים. היא הניחה לחוליות התליינים של גנץ לרצוח ילדים. היא צלבה את עצמה על ערך הרל"ב, וכשהגיעו הבחירות, התברר, כצפוי, שאם המטרה העליונה היא רל"ב, אז אפשר גם להצביע ליש אטד.

https://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=5977

עוד 742 מילים ו-3 תגובות
סגירה