פרשנות הסדינים האדומים של בנימין נתניהו

גדעון סער כבר יודע שסיכויו לקבל תיק בכיר בקואליציה הבאה קלושים ● בטקס הדלקת המשואות בשבוע הבא, תגלה גם מארגנת האירוע מירי רגב מה מתכנן עבורה ראש הממשלה ● ככה זה כשמפרים את חוק הנאמנות בתרבות של נתניהו

מירי רגב וגדעון סער  (תצלום ארכיון) (צילום: פלאש90)
פלאש90
מירי רגב וגדעון סער (תצלום ארכיון)

בברית המועצות של שנות ה-50 נהגו לזהות את המעמד של חברי הפוליטביורו לפי הסדר שבו הם עמדו במצעדי ה-1 במאי, ובמערב היו מחכים בקוצר רוח למצעדים הללו כדי לראות מי עומד לצדו של יו"ר המפלגה על בימת הנשיאות, מי התקרב ומי התרחק. זו הייתה, בעצם, האינפורמציה היחידה שעמדה לרשותם בתנאים של מסך ברזל סגור ומסוגר.

אני מציע לנקוט באותה דרך ביום רביעי הבא, בטקס הדלקת המשואות. מעניין מאד היכן נמצא את שרת התרבות והספורט מירי רגב, שאחראית על האירוע. האם היא תשב ליד ראש הממשלה? האם ליד רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, כמו בשנה שעברה, אז היחסים בין השתיים היו בשיאם, והן נראו שמחות ומאושרות ביחד?

הטעות הגדולה של רגב הייתה בראיון רדיו מיד אחרי הפריימריס בליכוד בתחילת פברואר. רגב לא הייתה צריכה לומר, אבל היא הודתה שסימנה בטופס הבחירה את גדעון סער

הפעם זה קצת שונה. הקשר ההדוק בין נתניהו ורגב עבר טלטלה. הטעות הגדולה של רגב הייתה בראיון רדיו מיד אחרי הפריימריס בליכוד בתחילת פברואר. רגב לא הייתה צריכה לומר, אבל היא הודתה שסימנה בטופס הבחירה את גדעון סער. אבוי, סער הוא הסדין האדום של נתניהו, האיש המסוכן ביותר בשטח מבחינתו, מי שרקם נגדו פוטש עם חברו נשיא המדינה ראובן ריבלין, כדי להטיל את הרכבת הממשלה על מישהו אחר.

נתניהו לא שוכח. סער אמנם בכנסת, למגינת לבו של ראש הממשלה, אחרי שנבחר בפריימריס, אבל בעיני נתניהו הוא היה ונשאר חתרן פוליטי, שעדיין זומם להקים מחנה אלטרנטיבי בליכוד עם נאמנים פוטנציאליים כמו השרים חיים כ"ץ ומירי רגב, ח"כ מיכל שיר ואחרים. בשנה האחרונה ריגל נתניהו אחרי סער ודעתו רק התחזקה. הוא שמע שסער מעריך כי הליכוד עלול לרדת ל-20 מנדטים בבחירות, נתניהו יאלץ לפרוש לביתו ורק הוא יוכל להביא קהלים חדשים לליכוד.

תזכורת פוליטית: ביוני 2014 עמד סער בראש המטה בכנסת לבחירתו של ריבלין לנשיאות המדינה, בניגוד לדעתו של נתניהו. ריבלין נבחר, סער ביקש להתמודד בעצמו על ראשות הליכוד מול נתניהו, אבל החליט במפתיע לצאת לפסק זמן פוליטי, שעליו הודיע באירוע גדול בכפר המכבייה.

גדעון סער בארוע פרישתו מהחיים הפוליטיים, בספטמבר 2014 (צילום: פלאש90)
גדעון סער בארוע פרישתו מהחיים הפוליטיים, בספטמבר 2014 (צילום: פלאש90)

נתניהו עקב אחרי האירוע הזה בשבע עיניים. אנשים שהיו שם ניזוקו. השר יובל שטייניץ, למשל, הנאמן הגדול של נתניהו שישב אז על הבמה בכפר המכבייה, לא מונה לתפקיד שר הפנים בממשלה שהקים אז נתניהו. לימים עוד הורחב הקרע בין השניים, אם כי עכשיו היחסים ביניהם טובים יותר.

עכשיו נותר לבחון אם גם מירי רגב תשלם מחיר דומה בגלל שהעזה לתמוך בסער בפריימריס, יחד עם עשרות אלפים נוספים. במהלך מערכת הבחירות הרחיק נתניהו את רגב מהקמפיין. נתניהו ואנשיו טענו כי רגב "לא מרחיבה מעגלים", ולכן כדאי שתיעלם קצת מתמונות, סרטונים וקליפים.

רגב עשתה בעצם מסע בחירות עצמאי, בעיקר בערים ושכונות המזוהים עם הליכוד, שם היא זוכה לפופולאריות עצומה. אם להסתמך על מקורבי נתניהו, הוא לא מתכוון להרחיב את המעגלים של רגב גם בממשלה שלו. "רגב יכולה מבחינתנו להיות סגנית יו"ר הכנסת", אומר מקור, אבל קשה להניח כי נתניהו יוכל להתעלם לחלוטין מחברי הליכוד שהציבו את רגב במקום החמישי ברשימה, או בשפתו, "לבטל את דעת הבוחר".

ומה עם סער עצמו, מי שחולל את כל הבלגן? נתניהו לא רוצה לראות אותו בתפקיד בכיר בממשלה שלו, זה ברור. אלא שסער עדיין במקום הרביעי בליכוד, ונתניהו לא צריך מרד  בקואליציה. ההערכה הרווחת: נתניהו ייתן לסער תיק זוטר, אם בכלל, אבל לא בטוח שסער יסכים לקחת.

עוד 507 מילים
סגירה