יומן מונדיאל / שלב הבתים

אומנות הגולים של ספרד צריכה להדאיג את גרמניה

ספרד נראתה אמש כנבחרת הטובה ביותר עד כה - מרשימה, יעילה ומענגת ● מנגד, גרמניה לא השכילה לנצל את חילופי ההרכבים במשחקים שהופכים לארוכים יותר ויותר - ומסתכנת בהדחה מוקדמת ממש כמו במונדיאל הקודם ב-2018

שחקן נבחרת ספרד גאבי חוגג שער במשחק מון קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
AP Photo/Pavel Golovkin
שחקן נבחרת ספרד גאבי חוגג שער במשחק מון קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022

לפני ארבע שנים וחצי ערך מגזין גרמני ישיבת מערכת לקראת מונדיאל 2018. כמו בכל טורניר גדול, קיים המגזין אירועי צפייה המונית במשחקי גרמניה, ונדרשה הערכות מוקדמת וסידורים רבים ויקרים. "מה יקרה אם נעוף אחרי שלושה משחקים?" שאל אחד העורכים.

לרגע קצר השתררה דומייה ואחריה כולם פצרו בצחוק גדול והמשיכו בהכנות.

גרמניה לא אמורה לעוף אחרי שלושה משחקים. היא בדרך כלל מגיעה לפחות לחצי הגמר ומשחקת שבעה משחקים במונדיאל. אבל אחרי שלושה משחקים במונדיאל הקודם ברוסיה, גרמניה חזרה הביתה – עוד אלופת עולם שהודחה כבר בסיבוב הראשון, כמו ספרד ואיטליה קודמותיה.

אתמול גרמניה שיחקה מול יפן שהייתה טובה ממנה ברוסיה אבל עדיין, גרמניה תמיד תהיה פייבוריטית מול יריבה אסייתית. מעצמת העל של הכדורגל העולמי אולי כשלה פעם אחת, אבל פעמיים ברציפות?

אחרי 45 דקות נראה היה שהסדר העולמי הושב. גרמניה הוליכה 0:1 מפנדל של אילקאיי גונדואן אחרי מחצית בשליטתה. כן, עוד משחק משעמם, עם שער מפנדל ואחרי 0:0 נוראי בין קרואטיה ומרוקו במשחק הצהריים. תיקו אפס שלישי כבר ביום הרביעי של המונדיאל. ברוסיה, בכל הטורניר היה רק אחד.

לא מספיק שערים, יותר מדי פנדלים ומשחקים דלים, רטנו פה ושם כמה עשרות מיליוני צופים ברחבי העולם ולא העלו בדעתם מה צפוי להם במחצית השנייה.

המשחק בין גרמניה ויפן במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr Josek)
המשחק בין גרמניה ויפן במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr Josek)

גרמניה שיחקה טוב יותר בתחילת מחצית השנייה, החזיקה בכדור 73% מהזמן, הגיעה למצבי הבקעה שלא נוצלו והותירו את המשחק פתוח, ובעידן הפוסט קורונה זהו פתח גדול מאוד.

פעם שיחקו כדורגל בלי אפשרות לערוך חילופים, בהדרגה גדל המספר לשלושה חילופים ובתקופת הקורונה לחמישה. פתאום ההרכב איתו מסיים מאמן את המשחק חשוב לא פחות מזה שהוא פותח איתו ויש אפשרות לתמרונים.

בטורניר הנוכחי, השופטים קיבלו הוראה להוסיף יותר דקות למשחק וכך רוב המשחקים מתארכים ליותר ממאה דקות, והתמרון הטקטי במחצית השנייה הופך למשמעותי עוד יותר.

עד לדקה ה-75 ערך האג'ימה מוריאסו, מאמן יפן, חמישה חילופים – ואלו ניצחו את המשחק. ריצו דואן השווה בדקה ה-75, ובניגוד ללא מעט נבחרות – כן, מרוקו וקרואטיה, אני מתכוון אליכם – היפנים לא הסתפקו בתיקו וניסו להכריע. בדקה ה-83 נשלח כדור ארוך לעבר טאקומה אסאנו, שניצל קו נבדל לא מאורגן, וזה הכניע את מנואל נוייר מקרוב.

המשחק בין גרמניה ויפן במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
המשחק בין גרמניה ויפן במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

בבית בו משחקת גם ספרד, ההפסד הגרמני עשוי להתגלות כקריטי ומשמעותי יותר מהפסדה של ארגנטינה לערב הסעודית. ההגנה הגרמנית הייתה פגיעה ולפעמים ממש מרושלת, היפנים הצליחו לאיים בהתקפות מהירות, וגרמניה אמנם יצרה מצבי הבקעה – אבל הצליחה לכבוש רק בפנדל.  וזה במשחק שבו הם החזיקו בכדור באחוז גבוה מאוד מהזמן. מול ספרד זה לא יקרה.

מאמן גרמניה האנזי פליק והצוות שלו צפו אתמול במשחקה של ספרד מול קוסטה ריקה ושקשקו בלדהוזן שלהם. ספרד החזיקה בכדור 84% מהזמן, ובמילים אחרות: שחקני קוסטה ריקה נגעו בכדור בעיקר כשהם חידשו את המשחק אחרי ספיגת שער. בשאר שלבי המשחק הם רדפו אחרי הצללים של שחקני ספרד וניסו להרחיק את הכדור מרחבתם.

על נבחרת ספרד בתור הזהב של 2008-2012 – אז זכתה בשתי אליפויות אירופה ואליפות עולם אחת – נהגו לומר שהיא הורגת את היריבה באלף חתכים. זו הייתה מחמאה וגם תלונה.

ספרד, הייתה טענה כזו, משעממת. הבקיעה רק שמונה שערים כשזכתה במונדיאל 2010. ובכן, אתמול נשארו יותר מאלף מסירות קצרות ואליהן נוספו גם תכלית, יעילות ושערים. הרבה שערים. שער בכל פעם שספרד רצתה אחד. שבעה בסך הכול.

מרקו אנסניו ודני אולמו מנבחרת ספרד חוגגים שער במשחק מול קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
מרקו אנסניו ודני אולמו מנבחרת ספרד חוגגים שער במשחק מול קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

ספרד, בעיקר בחצי שעה הראשונה, נראתה כנבחרת הטובה ביותר עד כה, טובה יותר גם מאנגליה וצרפת שכה הרשימו בתורן. דני אולמו, מרקו אסנסיו ופראן טורס בפנדל הבקיעו תוך 31 דקות והכריעו את המשחק. טורס הוסיף שער נוסף במחצית השנייה, גאבי בן ה-18 כבש את השער היפה במשחק, קרלוס סולר ואלברטו מורטה השלימו את השביעייה.

מה ניתן ללמוד מהמשחק? לא הרבה. ספרד היתה מרשימה, יעילה ומענגת, אבל תולדות ימי המונדיאל רצופים בנצחונות ענק מול יריבות חלשות. אולי זה המקרה גם הפעם, אבל ישנו סיכוי גדול יותר שספרד באמת נבחרת מעולה – ואלו חדשות רעות מאוד עבור גרמניה. הפסד מול ספרד כמעט בוודאות יסים את דרכה של גרמניה בטורניר.

קנדה השתתפה רק פעם אחת במונדיאל, ב-1986, הפסידה בכל משחקיה ולא הבקיעה שער. ולכן כשקיבלה אמש פנדל במשחק מול בלגיה, אחרי עשר דקות בהן היא שטפה את כר הדשא ויריבתה על שלל כוכביה, זה היה רגע היסטורי.

קנדה השתתפה רק פעם אחת במונדיאל, ב-1986, הפסידה בכל משחקיה ולא הבקיעה שער. ולכן כשקיבלה אמש פנדל במשחק מול בלגיה, זה היה רגע היסטורי

אלפונסו דייוויס, הכוכב והשחקן הבכיר בנבחרת, עמד מרחק של 11 מטרים מכניסה לספרי ההיסטוריה, ואמנם הוא שחקן שעשוי להיות מהטובים בעולם וכבר עכשיו במרשים במדי ביירן מינכן, אבל אתמול המשא הזה היה כבד מדי עבורו. מול טיבו קורטואה, אחד השוערים הטובים בעולם ובהיסטוריה, הוא כשל ובעט חלש, בעיטת עונשין שקורטואה הדף.

המשחק בין בלגיה וקנדה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
המשחק בין בלגיה וקנדה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

שאר המשחק התנהל בהתאם לאחד התסריטים המוכרים ביותר בעולם הכדורגל: האנדרדוג משחק בהתלהבות אבל לא מצליח להבקיע, ואילו הקבוצה היריבה מנצלת רגע אחד של היסוס ובאמצעות יכולת התקפית מבקיעה.

מישי באטשואיי כבש את שער הניצחון הבלגי באחת ההזדמנויות הבודדות של נבחרתו שנראתה מרושלת, עייפה ולעיתים פאסיבית לגמרי – אבל כשהייתה צריכה, הבקיעה בקור רוח.

הבקעת שער היא המלאכה הקשה ביותר בכדורגל. היא הבדל בין שחקני הצמרת, אלו שרואים את השער מקרוב ונדרכים; ואלו שברגע שמתקרבים לשוער היריבה ולרשת הנכספת רועדות להם הרגליים. זה היה ההבדל בין בלגיה, שעשתה את המינימום, וקנדה – ששיחקה נהדר עד לשלב שבו הייתה צריכה לעבור את קורטואה.

זו הסיבה שגרמניה צריכה לדאוג. נבחרת ספרד הפכה את הבקעת השער למשהו פשוט וקל. עוד מסירה קדימה אחרי רבות שקדמו לה. לא דרמה ולא היסטוריה אלא, כך זה נראה, כיף של ממש. וכך, אם היא תמשיך, נכנסים לספרי ההיסטוריה.

נבחרת ספרד הפכה את הבקעת השער למשהו פשוט וקל. עוד מסירה קדימה אחרי רבות שקדמו לה. לא דרמה ולא היסטוריה אלא, כך זה נראה, כיף של ממש

שחקני נבחרת ספרד חוגגים גול נוסף במשחק מול קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
שחקני נבחרת ספרד חוגגים גול נוסף במשחק מול קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

משחקי היום

שוויץ – קמרון. שוויץ הרשימה בטורניר היורו האחרון ואף ניצחה את צרפת במשחק דרמטי. קמרון תמיד נושאת איתה ציפיות מאז 1990 – ובדרך כלל מאכזבת.

אורוגוואי – דרום קוריאה. אורוגוואי היא הנבחרת המצליחה ביותר באליפויות העולם יחסית לגודל המדינה, עם שתי זכיות בתואר ופס ייצור של שחקנים מהטובים בעולם – מאוכלוסיה בת 3.5 מיליון איש בלבד. דרום קוריאה היא הנבחרת האסייתית המצליחה ביותר במונדיאלים, היבשת של סעודיה ויפן. זה יכול להיות המשחק שיפתיע לטובה.

פורטוגל – גאנה. כריסטיאנו רונאלדו, המובטל המפורסם בעולם, ינסה להוכיח שהוא אינו אגו ענק שגופו המזדקן כבר לא יכול להצדיק – אלא שחקן שיכול עדיין להוביל את נבחרתו להישגים. העניין הוא שפורטוגל היא כבר לא נבחרתו, הוא אינו יכול להוביל קבוצות ברמות העליונות וצריך להשתלב בקבוצה בתפקיד משני.

ברזיל – סרביה. המונדיאל הקודמים היו למעשה אליפויות אירופה עם עוד נבחרת או שתיים משאר העולם. השליטה האירופאית בשלבים המכריעים המוחלטת ומאז 2006 שלושה מבין ארבעת הגמרים היו כל-אירופאים. אחרי הפתיחה הכושלת של ארגנטינה, ברזיל היא אולי הנבחרת היחידה שתצליח לערער על יחסי הכוחות האלו. מול סרביה, זה יהיה מבחן כוח רציני עבורה.

עוד 1,041 מילים
סגירה