משחקי הכ(ע)ס

נבחרת איראן לא שרים את ההמנון במונדיאל, צילום מסך מסרטון בטוויטר
נבחרת איראן לא שרים את ההמנון במונדיאל, צילום מסך מסרטון בטוויטר

הרבה לפני שהתחיל, סיפק לנו המונדיאל כותרות רבות שהרעישו במערב – בעיקר סביב מקרי המוות של העובדים בבניית אצטדיוני הפאר של המדינה המוסלמית ותנאי העסקתם הנוראיים, או סביב פרשת ה"שוחד" לכאורה דרכה קטאר קיבלה את האירוח של המונדיאל.

עוד לפני שהתחיל, סיפק המונדיאל כותרות רבות שהרעישו במערב – בעיקר סביב מקרי המוות בבניית אצטדיוני הפאר ותנאי ההעסקה הנוראיים שם, או פרשת ה"שוחד" לכאורה שהביאה לקטאר את המונדיאל

עכשיו, משהחל המונדיאל, ציפינו – האוהדים והעוקבים אחר הנעשה במונדיאל – לכותרות קצת שונות. כותרות שיספק סיקור של כדורגל מרהיב, כזה שרואים רק פעם בארבע שנים. אך התבשרנו אחרת.

קטאר, המדינה המארחת, קבעה שיא שבעיקר מעיד כי גודל הקשר של המדינה ואזרחיה לענף הספורט המדובר הוא מקרי בהחלט – הפסד ראשון ב-92 השנים האחרונות של המדינה המארחת במשחק הפותח.

אבל גולת הכותרת אירעה במשחק שבין אנגליה לבין איראן כבר בדקות הראשונות. שחקני נבחרת איראן עלו בפנים נפולות לכר הדשא, ולקול האוהדים האיראנים השורקים בוז בעת השמעת ההמנון – לא שרו את ההמנון הלאומי גם הם. מחזה די נדיר, בהתחשב בכך שהמונדיאל הוא תחרות בין אומות, וגאווה לאומית היא חלק גדול מהסיפור כאן, אך לא במדינה בה מתחולל כיום מרי אזרחי אמיתי גם על כר הדשא.

קפטן הנבחרת, אחסאן חאג'סאפי, דאג להשמיע את דעתו בנושא המחאות באיראן: "חייבים להבין שהתנאים במדינה לא צודקים והאזרחים לא מאושרים. אנחנו כאן בקטאר, אבל אנחנו עם המפגינים ופה כדי להשמיע את קולם. אנחנו מקווים שהתנאים באיראן ישתפרו לטובת האזרחים".

אומץ מסוג זה בוודאי יזכה אותם באזרחות במדינת מקלט כזו או אחרת, אך הציפייה למחאות נוספות מצד שחקנים בולטים במדינות המערב – נכזבה.

אי שירת ההמנון הלאומי היא מחזה די נדיר, בהתחשב בכך שהמונדיאל הוא תחרות בין אומות, וגאווה לאומית היא חלק גדול מהסיפור כאן, אך לא במדינה בה מתחולל כיום מרי אזרחי אמיתי גם על כר הדשא

פיפ"א שלפה מבעוד מועד את הקלף המנצח, לפיו עפ"י ספר החוקים יישלף כרטיס צהוב לשחקן (קפטן) אשר יפר את תנאי המשחק ולא יעלה עם סרט הקפטן אשר סופק ע"י פיפ"א.

קפטני הנבחרות של גרמניה, בלגיה, הולנד, ווילס ושוויץ, אשר רצו להביע מחאה נגד מדיניות המדינה המוסלמית כלפי הקהילה הלהט"בית באמצעות ענידת סרט בצבעי הגאווה – חזרו בהן והסתפקו במחוות קטנות כדוגמת כריעת ברך.

ויתור על המחאה השקטה מסוג זה נתפס ע"י אוהדים רבים כמעשה פחדנות ורבים מהאוהדים הביעו את אכזבתם מכך.

גבורתם של שחקני נבחרת איראן, שככל הנראה יירדפו ע"י שלטונות איראן בשיתוף פעולה מלא מצד המדינה המאחרת, אל מול פחדנותם של הכדורגלנים החזקים בעולם המפחדים לפגוע בנבחרתם – מצטרפת לשורה של דילמות שמספק המונדיאל ה-ללא ספק חד פעמי הזה.

גבורת שחקני נבחרת איראן, שככל הנראה יירדפו ע"י שלטונות איראן בשת"פ מלא מצד המדינה המארחת, אל מול פחדנות הכדורגלנים החזקים בעולם – מצטרפת לשורת דילמות שמספק המונדיאל

ביום שלישי הקרוב נצפה כולנו במחזה די נדיר, קרב אמיתי בין ארה"ב לבין איראן -רק שהפעם הוא יהיה על המגרש.

דן גלבוע נשוי לענבל. אבא של הילל, רואי ואביגייל. סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן, סגן יו"ר ועד גנים גבעתיים, אזרח שדואג לעתיד הילדים, אומר כל מה שהוא חושב על מה שקורה בעולם ויותר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 443 מילים
סגירה