כיתה, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
istockphoto
כיתה, אילוסטרציה

דור הבורות

משבר החינוך: בתיה"ס מבטלים מקצועות ומגמות, בעיקר במדעים; מורים לאנגלית מועסקים בפנסיה; הייטקיסטים בלי הכשרה מלמדים מתמטיקה; מחנכות "מפוצלות" לשתי כיתות – ובתיכון מגיעים לשעתיים ביום ● המורים הוותיקים עובדים יותר, נשברים ועוזבים גם כן, חלקם עוברים ללמד במסגרות העשרה פרטיות באותם המוסדות: "מאז הקורונה המצב פשוט אסון" ● בהסתדרות המורים מעדיפים לא להתייחס ● בדיקת זמן ישראל

משבר החינוך: בתיה"ס מבטלים מקצועות ומגמות, בעיקר במדעים; מורים לאנגלית מועסקים בפנסיה; הייטקיסטים בלי הכשרה מלמדים מתמטיקה; מחנכות "מפוצלות" לשתי כיתות – ובתיכון מגיעים לשעתיים ביום ● המורים הוותיקים עובדים יותר, נשברים ועוזבים גם כן, חלקם עוברים ללמד במסגרות העשרה פרטיות באותם המוסדות: "מאז הקורונה המצב פשוט אסון" ● בהסתדרות המורים מעדיפים לא להתייחס ● בדיקת זמן ישראל

לד' ממרכז הארץ יש שני בנים, תלמידי תיכון, שלומדים בשני בתי ספר שונים. לקראת סוף השנה שעברה התחלף בכיתה של הבכור המורה למתמטיקה. "מהר מאוד גילינו שיש למורה החדש בעיה קשה של יחסי אנוש עם התלמידים", מספר האב. "ההנהלה ניסתה לעזור למורה לשנות את התנהלותו, אבל אחרי כמה חודשים הרימו ידיים והמורה פוטר".

אלא שבתחילת השנה ציפתה לד' ובניו הפתעה. "בתיכון של הבן הצעיר שלי היה מורה למתמטיקה שעזב אחרי זמן קצר, ולקח זמן לחפש מורה חדש. בסוף, זמן קצר אחרי שהמורה של הבכור שלנו פוטר – הוא התקבל במהירות לעבודה בבית הספר ובכיתה של אחיו".

בקיץ האחרון, בזמן המשא והמתן על ההסכם לשיפור מעמד המורים, פורסמו כתבות רבות על המחסור במורים ועל איכות ההוראה.

לפי נתוני משרד החינוך מחודש יולי, חסרים בחינוך העברי הממלכתי והממלכתי־דתי 5,671 עובדי הוראה, ביניהם 117 גננות, 2,351 מורים בחינוך היסודי, 855 מורים בחטיבות הביניים, 1,245 מורים בתיכון ו־1,103 בחינוך המיוחד.

מימין: שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר בחתימה על הסכם השכר החדש. 20 באוקטובר, 2022 (צילום: דוברות משרד האוצר)
מימין: שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר בחתימה על הסכם השכר החדש. 20 באוקטובר 2022 (צילום: דוברות משרד האוצר)

מחלקת המחקר של הכנסת פרסמה באוגוסט כי 85% מבתי הספר העבריים, ו־95% מבתי הספר במרכז הארץ, מדווחים על מחסור במורים, וב־58% מהם המנהלים התכוונו לשכור מורים ללא הכשרה מתאימה.

הפרסומים הללו לוו באזהרה: המחסור יחמיר עוד יותר אם שכר המורים ומעמדם לא ישתפרו. ההסכם עם המורים נחתם וכלל העלאת שכר חדה – והדיווחים על המחסור במורים נעלמו. זאת אף שמחסור של אלפי מורים לא יכול להיעלם בין לילה. ואכן, בדיקה פשוטה מגלה כי המחסור במורים עדיין נמשך ומשבש קשות את הלמידה והשגרה בכיתות.

במשרד החינוך ובהסתדרות המורים הבהירו בתשובה לשאלות זמן ישראל כי אין להם נתונים מעודכנים על הנושא. עם זאת, גורמים בשני הגופים ציינו כי המצב לא השתפר משמעותית מאז אוגוסט.

אין מורה, אז ביטלו את המקצוע

"המחסור במורים נמשך גם אחרי הסכם השכר, כמובן", אומרת סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה כהן־שיינדורף. "היה ברור לכולם שזה יהיה המצב. המחסור קיים בכל הארץ, גם בממלכתי וגם בממלכתי־דתי".

אודליה כהן-שינדורף (צילום: אלמוג גבאי)
אודליה כהן־שינדורף (צילום: אלמוג גבאי)

עם זאת, לפי דיווחי ההורים, המחסור החמור ביותר קיים במרכז הארץ, שם יש למורים את החלופות התעסוקתיות המגוונות ביותר. לדברי כהן־שיינדולף: "חסרים מורים גם במקצועות ליבה.

"בבית הספר של הילדים שלי חסרה מורה ללשון (עברית). במקום שתי מורות ללשון יש אחת, ופשוט הורידו שעות הוראה של המורה שנשארה כדי לפזר אותה על יותר כיתות. בחלק מהשעות שבהן לימדו לשון יש עכשיו בכיתה 'בייביסיטרית'. בכיתות הגבוהות ילדים מסיימים מוקדם יותר בגלל שביטלו שיעורים.

"ויש גם מקומות שפשוט מבטלים מקצועות. בבית ספר בחוף השרון, למשל, אין מורה למדעים – אז פשוט ביטלו את השיעור. יש בתי ספר בלי מורה לתנ"ך ולא מלמדים שם תנ"ך. יש בתי ספר עם חוסר של יותר ממורה אחד למדעים. אז במקום ללמד במגמת מדעים פיזיקה, כימיה וביולוגיה – מלמדים בכל שנה רק אחד מהם, לפי מה שיש. או שפשוט סוגרים מגמות.

"בבית הספר חסרה מורה ללשון, אז פשוט הורידו שעות של המורה שנשארה כדי לפזר אותה על יותר כיתות, ובחלק מהשעות שבהן לימדו לשון יש עכשיו בכיתה 'בייביסיטרית'"

מחנך בכיתה, אילוסטרציה (צילום: iStock / gorodenkoff)
מחנך בכיתה, אילוסטרציה (צילום: iStock / gorodenkoff)

"הבעיה הכי חמורה היא באנגלית, כבר כמה שנים – דווקא בתקופה שבה הכול גלובלי וידיעת האנגלית חשובה מאי־פעם. אז מצד אחד מנמיכים את הרף ומכניסים מורים לאנגלית שלא כל כך יודעים ללמד ואין להם הכשרה.

"מצד שני, אם מורה טוב לאנגלית רוצה לצאת לפנסיה, עושים הכול כדי שלא יצא על ידי תמריצים, לחץ ומניפולציות רגשיות ובירוקרטיות. קרובת משפחה שלי, מורה לאנגלית, היא בת 71 ועדיין מועסקת ב־40% משרה".

"הבעיה הכי חמורה היא באנגלית – דווקא בתקופה שבה הכול גלובלי וידיעת האנגלית חשובה מאי־פעם. אז מכניסים מורים לאנגלית שלא כל כך יודעים ללמד ואין להם הכשרה"

מתי התחילה הבעיה ולמה?
"בעל־יסודי הבעיה קיימת כבר כמה שנים, עם השחיקה במעמד המורים ובמשכורות שלהם. ביסודי זה התחיל מאז הקורונה בגלל הטרפת שהייתה, בעיקר ביסודי. זה התיש אותם. כיום חסרים ביסודי עוד יותר מורים מאשר בעל־יסודי".

לאן הולכים המורים שעזבו?
"למגוון מקצועות. מעטים, בעלי היכולות הגבוהות ביותר, הלכו להייטק. אחרים למכירות, למשל. לא מזמן נתקלתי במורה שעזבה וכיום מנהלת חנות אופנה.

תכתובת בין נער לאמו על רקע המחסור במורים, נובמבר 2022
תכתובת בין נער לאמו על רקע המחסור במורים, נובמבר 2022

"יש כאלה שמעדיפים להישאר בשכר נמוך – ואפילו לרדת בשכר אבל ללכת לעבודה בלי כאבי הראש. אחת נעשתה ספרנית, אחת כותבת תוכן, אחת הפכה ליועצת הורות.

"רוב המורות שעזבו היו צעירות בלי הקביעות, אבל יש אפילו מורות עם קביעות שמוכנות לוותר על הביטחון ולהפוך לפרילנסריות כי הן מותשות. אני לגמרי מבינה אותן".

"יש כאלה שמעדיפים להישאר בשכר נמוך – ואפילו לרדת בשכר אבל ללכת לעבודה בלי כאבי הראש. אחת נעשתה ספרנית, אחת כותבת תוכן, אחת הפכה ליועצת הורות"

את חושבת שהסכם השכר יעזור להכניס מורים איכותיים למערכת?
"בטווח הארוך, אני מקווה שאם אנשים טובים יתלבטו בין הוראה למקצוע אחר, הסכם השכר ימנע מהם לפסול הוראה על הסף. אבל זה ייקח זמן".

ומה הפתרון כרגע, לדעתך, אם יש כזה?
"קודם כל, כמו שעשו עם הרופאים בקורונה – למפות איפה יש מחסור ולמשוך מורים ללמד שם. יש מורים, בעיקר מתחילים, שעוד לא קיבלו קביעות, שמלמדים פחות ממשרה, במשכורות רעב. אפשר להגדיל להם את המשרה במקום שחסרים מורים. אפשר גם לתת מענקים לאנשים שעזבו את המקצוע, לתמרץ אותם לחזור.

עובד הייטק צעיר. אילוסטרציה (צילום: iStock)
עובד הייטק צעיר. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"אפשר גם לגייס אנשים טובים להוראה. ליצור שיתופי פעולה עם חברות ההייטק. יש הרבה פרויקטים של מחויבות חברתית, ואפשר לעשות הכשרות מהירות ולהכניס אותם תוך כמה חודשים ללמד אנגלית, מתמטיקה, מדעים, מחשבים. אפשר לעשות את זה כתרומה של החברה שלהם, בסבסוד ממשלתי – וגם לנצל שיתופי פעולה כאלה ולשלוח תלמידים להתנסות בחברות".

אתם מדברים עם אנשי משרד החינוך על הרעיונות הללו?
"מדברים, הם מקשיבים בעניין אבל אנחנו לא רואים צעדים מעשיים מצדם".

למה, לדעתך?
"יש נוקשות במערכת. יש חלוקה נוקשה מדי בין המחוזות. כל מפקח מקבל אזור קטנטן ומנהל אותו כאילו מדובר בטריטוריה אוטונומית משלו. זה מכשיל פתרונות המבוססים על עבודה מערכתית.

"העיר שלנו, רעננה, למשל, שייכת לשני מחוזות שונים. אם יש מחסור במורים במחוז אחד ואפשרות לגייס מורים במחוז אחר, זה מסובך מבחינה מנהלתית ולמפקחים בשני המחוזות חסר מידע על כך".

"רעננה, למשל, שייכת לשני מחוזות שונים. אם יש מחסור במורים במחוז אחד ואפשרות לגייס מורים במחוז אחר, זה מסובך מנהלתית ולמפקחים בשני המחוזות חסר מידע על כך"

.תלמידים ערבים-ישראלים, אבו גוש (צילום: אייזק הררי, פלאש 90)
.תלמידים ערבים-ישראלים, אבו גוש (צילום: אייזק הררי, פלאש 90)

בחברה הערבית מדווחים על מורים מובטלים. יש יוזמות לשלוח מורים ערבים ללמד בבתי ספר עבריים, ולא רק ערבית. אבל פורסם שהורים מתנגדים לכך.
"הילדים שלי לומדים בבתי ספר דתיים, ובאחד מהם יש מורה ערבי מצוין למחשבים ולרובוטיקה. לא שמעתי על תלונה אחת נגדו מהצוות או ההורים להיפך, מרוצים ממנו ומחמיאים לו.

"אני מבינה שאין מחסור במורים ערבים ושיש שם מורים טובים, אבל להרבה מהם אין עברית מספיק טובה כדי ללמד בעברית, וזאת בעיה. גם החלוקה הנוקשה בין המחוזות מקשה, כי רוב המחוזות שייכים ליהודים או לערבים".

"אין מחסור במורים ערבים ויש שם מורים טובים, אבל להרבה מהם אין עברית מספיק טובה כדי ללמד בעברית, וזאת בעיה. גם החלוקה הנוקשה בין המחוזות מקשה"

"דור שלם לא יודע אנגלית ומדעים"

למשרד החינוך דווקא יש תוכנית לשילוב עובדי הייטק בהוראה, שנמצאת בשלבי יישום, אבל חלק מההורים לא מתייחסים אליה כפתרון אלא כחלק מהבעיה.

סיגל שפיץ טולדנו יו"ר משותף ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית (צילום: תמר מלין)
סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר משותף בוועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית (צילום: תמר מלין)

לדברי סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר משותף בוועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, שחלק מילדיה לומדים בבתי ספר: "מכניסים לכיתה מורה שהגיע מההייטק, איש חכם, אבל בלי שום הכשרה, שלא למד הוראה בשום מסגרת. נתקלתי במקרה שהביאו מורה למתימטיקה שהיה מנכ"ל בהייטק. הוא רגיל כבר שנים לדבר עם מבוגרים, מלמעלה, ושמקשיבים לו.

"אדם כזה לא יודע לעבוד עם ילדים. בטח לא עם כיתה צפופה של 30 ומשהו ילדים אחרי הקורונה. חלקם עם הפרעת קשב וריכוז, חלקם ילדי חינוך מיוחד בתוכנית השילוב. הוא יודע מתמטיקה, אבל לא ללמד מתימטיקה, זאת תורה בפני עצמה שהוא לא מכיר. אין לו מושג מה לעשות כשהילדים מצפצפים עליו וזורקים עליו דברים.

"זאת לא אשמת המורים הללו, פשוט ההחלטה לשכור אותם שגויה. זאת זילות של המקצוע. יש לי תעודת הוראה אז אני יודעת שבבתי ספר להוראה מלמדים כמה דברים חיוניים – וזה לא עובד בלי הידע הבסיסי הזה".

"הביאו מורה למתימטיקה שהיה מנכ"ל בהייטק. הוא לא יודע לעבוד עם כיתה של 30 ילדים, חלקם עם הפרעות קשב. הוא יודע מתמטיקה, אבל לא ללמד מתמטיקה, זאת תורה בפני עצמה שהוא לא מכיר"

למה אנשי הייטק בוחרים להפוך למורים?
"חלקם מתוך אידיאליזם, חלקם כחוויה וכי הם יכולים להרשות לעצמם תקופה בשכר נמוך, חלקם מובטלים כרגע כי יש פיטורים בהייטק – ולא רוצים לשבת בבית. אבל בפועל הם עוזבים אחרי זמן קצר. בכלל, רוב המורים שנמצאים פחות מחמש שנים במערכת ואין להם קביעות – עוזבים, זאת הסיבה העיקרית למצוקת כוח האדם.

כיתה בבית הספר כרמים בירושלים, 1 בספטמבר 2021; תצלום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
כיתה בבית הספר כרמים בירושלים, 1 בספטמבר 2021; תצלום ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"בגני הילדים זה הכי קשה, כי כשחסרה גננת או סייעת סוגרים את הגן לפני הזמן וההורים לא יכולים לעבוד. בבית הספר יש גיבוי וכשחסרים מורים מעבירים אותם מהכיתות הנמוכות לגבוהות, ובכיתות הגבוהות לומדים פחות והולכים הביתה מוקדם כדי שבכיתות הנמוכות יוכלו להישאר עד סוף היום.

"אבל גם המצב בבתי הספר מזעזע. הבעיה הכי חמורה היא עם המורים למדעים ואחר כך לאנגלית. גדל דור שלם של ילדים שיוצאים לאוניברסיטה ולשוק העבודה בלי לדעת אנגלית ומדע. זה רע מאוד".

"את המחסור במורים באנגלית אפשר לפתור. יש ארגונים בינלאומיים שמלמדים אנגלית בעולם, בלמידה מרחוק, או ששולחים מורים למדינות שצריכים אותם. חלקם מתנדבים לעזור במדינות מתפתחות. אבל ישראל יכולה לשכור מורים כאלה בתשלום או תמורת הוראת עברית ותנ"ך – או לקבל אותם כתרומה מארגונים יהודיים.

"עוד לפני הנושאים המקצועיים והלימודיים, המחסור במורים פוגע בתלמידים, בממד החברתי והרגשי. כדי לחסוך כוח אדם 'מפצלים' מורים מחנכים בין הכיתות, וכל מחנך אחראי על שתי כיתות.

"מעבירים מורים מהכיתות הנמוכות לגבוהות ובכיתות הגבוהות לומדים פחות כדי שבכיתות הנמוכות יישארו עד סוף היום"

אלימות בבית ספר בישראל, תמונת אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה: אלימות בבית ספר בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"אז במקום 32 תלמידים יש למחנך 64. כמה קשר כבר יש לו עם כל אחד מהם? כמה זמן יש לו להקדיש להם באחד־על־אחד? וכל זה קורה בקרע הזינוק ברמת האלימות, הבדידות, ההתמכרות למסך, ההיפוכונדריה, הילדים הכבויים והמסתגרים אחרי הקורונה. ככל שלתלמידים יותר קשה – למורים יותר קשה, ויותר עוזבים, ואז נעשה עוד יותר קשה".

"המורים הקיימים עובדים פי אחד וחצי"

בהסתדרות המורים לא רצו לסייע בכתבה, אולי כדי לא לפגוע ברושם החיובי שנשאר מהסכם השכר. גורם בהסתדרות המורים המליץ לנו להתרכז "במחסור בסייעות בגני הילדים, זה הסיפור עכשיו", אף שהמחסור בגננות ובסייעות, בניגוד למחסור במורים, מסוקר היטב.

בהיעדר גיבוי ממשרד החינוך או מהסתדרות המורים, המורים ששוחחנו איתם התראיינו בעילום שם. תיאור המצב שלהם דומה מאוד לזה של ההורים.

"כדי לחסוך כוח אדם, 'מפצלים' מורים מחנכים בין הכיתות, וכל מחנך אחראי על שתי כיתות. אז במקום 32 תלמידים, יש למחנך 64. כמה קשר כבר יש לו עם כל אחד מהם?"

מורה בבית ספר יאנוש קורצ'ק בירושלים, מאי 2011 (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
מורה בבית ספר יאנוש קורצ'ק בירושלים, מאי 2011 (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

"חסרים הרבה מאוד־מאוד־מאוד מורים – וזה מורגש בעבודה שלנו, כל יום, וגם בחיי הילדים שלנו", אומרת יעל (שם בדוי), מורה ביסודי מהשרון ובעצמה אם לשני תלמידי תיכון.

לדבריה: "מדללים את חומר הלימוד לשלד של השלד, בכל המקצועות. המורים שכן נמצאים נותנים כמה שאפשר – והמנהלים עסוקים בלי סוף בסידור הפאזל הבלתי אפשרי של המערכת.

"אז בתיכון מבטלים שעות. בבית הספר של הילד שלי הוא היה אמור ללמוד אתמול שעתיים. בתיכון! שעתיים. אז הילד פשוט לא מגיע – וביסודי עושים שעות חופשיות. קרחנה".

"במקצועות המבוקשים הופכים את העולם כדי לקבל מורים. המורה לאנגלית אצלנו סחט מערכת מאוד נוחה כדי לא לעזוב. במדעים התקבל מורה בלי מושג בחומר, אז הזיזו אותו למקצוע אחר, ושלושת המורים האחרים למדעים עובדים פי אחד וחצי באותו שכר כדי למלא את החסר.

"בתיכון מבטלים שעות. בבית הספר של הילד שלי הוא היה אמור ללמוד אתמול שעתיים. בתיכון! שעתיים. אז הילד פשוט לא מגיע. וביסודי עושים שעות חופשיות. קרחנה"

מורה תומכת בתלמידה, אילוסטרציה (צילום: iStock / DGLimages)
מורה תומכת בתלמידה, אילוסטרציה (צילום: iStock / DGLimages)

"מורה התחננה לצאת לפנסיה מוקדמת ולא נותנים לה. בקיצור, מוציאים את המיץ ומורים עוזבים – והבעיה מחמירה עוד יותר, וכך הלאה". אחת מבנותיה של יעל חיה בסקנדינביה והיא מציינת: "חשבתי שזה בלגן ישראלי, אבל לפי הבת שלי גם שם יש מחסור במורים. משהו במקצוע הזה השתבש ודורש חשיבה מחדש. לא יודעת להגיד מה הפתרון".

הבעיה לא פסחה גם על המקום הפגיע ביותר – החינוך המיוחד. "אנחנו במחסור כוח אדם כללי, מורים, סייעים, מקצועות פרא־רפואיים", אומרת מורה לחינוך מיוחד בירושלים.

לדבריה, "לפעמים לא מצליחים לפתוח כיתות ונאלצים לבקש מההורים שיגיעו לעזור לנו, או להשאיר את הילדים בבית. המצב יוצר מצוקה איומה גם במשפחות וגם בצוותים החינוכיים.

הבעיה לא פסחה גם על המקום הפגיע ביותר – החינוך המיוחד. "לפעמים לא מצליחים לפתוח כיתות ונאלצים לבקש מההורים שיגיעו לעזור לנו, או להשאיר את הילדים בבית"

סייעת בחינוך מיוחד, אילוסטרציה (צילום: iStock / krisda Bisalyaputra)
סייעת בחינוך מיוחד, אילוסטרציה (צילום: iStock / krisda Bisalyaputra)

"יש מורים שעובדים מתחילת השנה שישה ימים בשבוע, לרוב עד השעה 18:00. אין לנו אפשרות למילוי מקום כי אין ממלאי מקום. החינוך המיוחד עובד גם בקיץ ובחגים במתכונת קייטנה, ככה שמורים לא יכולים לצאת לחופשים במצב כזה".

מורים בורחים לתוכניות החינוך הפרטי

כל ההורים והמורים שאיתם שוחחנו מסכימים שלבעיה אין "פתרון של זבנג וגמרנו". אולם, חלקם טוענים שחלק מהבעיה נובע ממחדלים של מערכת החינוך וכי ניתן היה להקל עליה.

"המחסור במורים החמיר במידה רבה בקיץ הזה, כשכל המערכת הייתה עסוקה באיומי השביתה ולא נעשתה כמעט היערכות", אומר אייל טל, דובר הנהגת ההורים הארצית ויו"ר הנהגת ההורים בבית הספר רעות לאומנויות בחיפה.

"כדי להכניס מורים חדשים צריך לעשות מכרזים, אבל כמעט לא עשו. המכרזים נעשים על ידי העיריות, אבל זה דורש את שיתוף הפעולה של הסתדרות המורים ומשרד החינוך – והם לא היו שם.

כיתת לימוד ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב, 19 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
כיתת לימוד ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב, 19 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

"בהרבה ערים, כולל חיפה, המכרזים יצאו לדרך רק עכשיו. אז אני מקווה שהמצב ישתפר עכשיו כמו שמבטיחים לנו. מתחילת השנה נשארנו בלי מורה לתיאטרון וזה השבית מגמה שלמה. רק בשבוע שעבר נכנסה מורה והמגמה חזרה לפעול".

"בהרבה ערים המכרזים יצאו לדרך רק עכשיו. מתחילת השנה נשארנו בלי מורה לתיאטרון וזה השבית מגמה שלמה. רק בשבוע שעבר נכנסה מורה והמגמה חזרה לפעול"

אתה חושב שכל המחסור במורים נובע מבעיה נקודתית של עיכוב במכרזים?
"ממש לא! יש לכך הרבה גורמים והוא מתרחש כבר שנים. אבל הבעיה החמירה עוד יותר בבת אחת השנה, כשמורים יצאו לפנסיה ולא היה מי שיחליף אותם".

הורים ומורים אחרים מצביעים על גורם נוסף שמחמיר לדעתם את הבעיה – ההפרטה הזוחלת של מערכת החינוך, שיצרה איים של חינוך פרטי שהמורים בורחים אליהם, על חשבון החינוך הציבורי.

מדובר לא רק בבתי ספר פרטיים־למחצה ("חינוך מוכש"ר"), אלא גם בתל"ן – חברות פרטיות המספקות שיעורי העשרה בתוך בתי הספר ובשעות הלימודים, על חשבון תשלומי הורים מוגברים במקומות שבהם ההורים מאשרים זאת.

אנה נבות, יו"ר ועד ההורים העירוני בפתח תקווה (צילום: נרקיס דומוב)
אנה נבות, יו"ר ועד ההורים העירוני בפתח תקווה (צילום: נרקיס דומוב)

בוועדת החינוך של הכנסת ובארגונים חברתיים נשמעת ביקורת חריפה על התל"ן, בטענה שהיא מעניקה יתרון לתלמידים ממעמד הביניים על חשבון החלשים. אבל הורים ומורים טוענים שהתל"ן פוגע גם בתלמידים שמקבלים אותו, משום שהוא גוזל מהם מורים שהיו תורמים להם יותר אם היו מועסקים כעובדי הוראה מן המניין. בעיקר בגלל שתל"ן מתקיים גם במקצוע שבו שורר המחסור הקשה ביותר במורים – אנגלית.

"מורים למקצועות הכי נדרשים, כולל אנגלית, בורחים מהמערכת לעבוד בתוכנית גפ"ן", אומרת אנה נבות, יו"ר ועד ההורים העירוני בפתח תקווה וחברת הנהגת ההורים הארצית.

לדבריה, "המורה מקבל בגפ"ן יותר מאשר במשרד החינוך, אבל השיעור שהוא נותן פחות רציני. ובגלל שהוא ספק חיצוני למערכת, המנהל לא יכול לשבץ אותו בצורה שמתאימה למערכת ותעזור לה להתמודד עם המחסור. מן הפרטה מוזרה, מזיקה וחוקית.

התל"ן קיים כבר שנים רבות. האם המחסור במורים התחיל בגלל תל"ן?
"לא. המחסור התחיל בקורונה עם הלמידה מרחוק שהייתה פשוט סיוט לכולם, כולל המורים. אחר כך כבר נוצרה אנרציה, מורים עזבו, נעשה קשה עוד יותר ואז עוד מורים עזבו. התל"ן פשוט נותן להם אופציה נוחה לעזוב אליה, מקום שהם יכולים לעבוד פחות ולקבל יותר".

"המורה מקבל בגפ"ן יותר מאשר במשרד החינוך, אבל השיעור שהוא נותן פחות רציני. המנהל לא יכול לשבץ אותו בצורה שמתאימה למערכת ותעזור להתמודד עם המחסור. מן הפרטה מוזרה, מזיקה וחוקית"

הפגנה בכיכר הבימה על פגיעה בזכויות המורים. אפריל 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה בכיכר הבימה על פגיעה בזכויות המורים. אפריל 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לאן הולכים אלה שלא הופכים למורים בתל"ן?
"יש כאלה שפותחים חברות משלהם לשירותי הוראה ואחרים פונים לתחומים אחרים – לאו דווקא לעשות הרבה כסף. מכירה כאלה שנעשו עובדים סוציאליים, מקצוע קשה ולא מתגמל".

ההסכם להעלאת שכר המורים יפתור את הבעיה, עם הזמן, לדעתך?
"ההסכם הוא רק פלסטר על מצב המערכת. הוא כולל כמעט רק תוספת שכר".

זה לא חשוב? המורים השתכרו שכר מחפיר והרבה מאלה שעזבו ציינו שזאת הסיבה.
"זה חשוב מאוד. טוב שהעלו להם. אבל כדי שיגיעו לעבודה עם רצון וכוח צריך עוד דברים. קורסים, הכשרות ותמריצים למורים טובים, שיהיה להם לאן לשאוף".

הסתדרות המורים התנגדה בחריפות לשכר דיפרנציאלי למורים.
"יכול להיות שזאת הייתה טעות שתפגע גם במורים עצמם. אבל תשמע, אני לא בטוחה שאנחנו – ההורים – הכתובת למציאת פתרונות. יש משרד חינוך שצריך להתעורר ולעשות משהו".

תלמידים נבחנים, אילוסטרציה (צילום: iStock / Drazen Zigic)
תלמידים נבחנים, אילוסטרציה (צילום: iStock / Drazen Zigic)

לדברי נבון: "בפתח תקווה יש כ־60 בתי ספר, וברובם נאלצים להטיל על כל מחנכת אחריות על יותר מכיתה אחת. זה אסון. מבטלים טיולים., מבטלים שיעורי פיזיקה ומחשבים. החלונות במערכת הופכים למרפסות והילדים צוברים פערים. זה פוגע בהכנה לבגרויות. מצפים מהילדים שייבחנו באותה רמה שנבחנו בעבר אבל הם פחות מוכנים".

"המורים עושים עבודת קודש ואין לי טענות אליהם. המנהלים בכלל עושים מעל ומעבר. לא מזמן דיברתי עם מנהל בשבע בערב וגיליתי שהוא עדיין בבית הספר. רוב האנרגיה שלו הולכת על התמודדות עם הבלגן הניהולי הזה, במקום לעסוק בפדגוגיה. חלקם נשברים ועוזבים ונוצר גם מחסור ענק במנהלים".

בתי ספר נשארים בלי מנהל?
"לא. פשוט מסננים פחות ומביאים מנהלים פחות טובים. בקבוצת וואטספ לאיתור מנהלים עוברות לפעמים דקות מהרגע שמשרה מתפנה ועד שהיא נתפשת"

"הילדים צוברים פערים. זה פוגע בהכנה לבגרויות. מצפים מהילדים שייבחנו באותה רמה שנבחנו בעבר אבל הם פחות מוכנים"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, 31 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, 31 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מכיר והתריע לגבי האתגר הלאומי של המחסור במורים (בעיקר בגוש דן), ולכן, פעל ופועל במגוון ערוצים, ביניהם: הסכם השכר, פעילות מול מכללות להוראה, שילוב עובדי הוראה מהחברה הערבית, עבודה מול רשויות מקומיות לטובת הכשרות, פנייה לבוגרי תעודת הוראה שלא השתלבו מהשנים האחרונות ועוד.

"עם זאת, מחסור אסטרטגי בעובדי הוראה דורש שנים של מילוי השורות בהכשרה, לצד הסבות מקצועיות מותאמות. תקוותנו ששיפור השכר יהווה אחד מהגורמים להגדלת האטרקטיביות של העבודה במערכת החינוך".

עוד 2,649 מילים
סגירה