בנימין נתניהו עובר מאחורי ג'ו ביידן בזמן שהוא עומד לחתום בספר המבקרים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Debbie Hill, Pool)
AP Photo/Debbie Hill, Pool
בנימין נתניהו עובר מאחורי ג'ו ביידן בזמן שהוא עומד לחתום בספר המבקרים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010

"אין ספק שאנחנו נכנסים לעידן מאתגר"

יחסים בינלאומיים נשיא ארה"ב ימשיך לפעול לצמצום חילוקי הדעות הפומביים עם ישראל, אבל כל סטייה מהקונצנזוס האמריקאי בנושא ירושלים והגדה המערבית תוביל לחיכוכים ● אם נתניהו חולם להרחיב את מורשת ההסכמים האזוריים הוא חייב לעמוד בהתחייבותו ולהקפיא את סיפוח שטחי הגדה המערבית עד 2024 לפחות

הבית הלבן עשה כמיטב יכולתו לשדר תחושה של נורמליות. אחרי הבחירות האחרונות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לברך את בנימין נתניהו על ניצחונו.

"הנשיא אישר את חוזקה של השותפות הבין־מדינית והדגיש את תמיכתו הבלתי מתפשרת בביטחון ישראל", ציינה בהודעתה דוברת הבית הלבן, שהוסיפה כי ארה"ב מצפה "להמשיך לעבוד עם ממשלת ישראל לקידום האינטרסים והערכים המשותפים".

"שיחת טלפון חמה, שיחה מצוינת… קשרים שאי אפשר לשבור", צייץ בטוויטר שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס, בניסוח המזכיר את סגנון הכתיבה של הנשיא האמריקאי הקודם דונלד טראמפ, שהוביל את תור הזהב ביחסי הממשלות.

ביידן ניסה לשמר את הקשרים החמים האלה עד כה, אם כי הייתה לו הפריווילגיה לעבוד במשך רוב כהונתו עם ממשלת האחדות היוצאת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד – שני מנהיגים שהאינטרסים שלהם חפפו את האינטרסים שלו.

ארכיון: שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס ויושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נפגשים בכנסת ב־9 בדצמבר 2021 (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)
ארכיון: שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס ויושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נפגשים בכנסת ב־9 בדצמבר 2021 (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

גם אם ביידן ידוע ביחסי הידידות שלו עם נתניהו – אי אפשר לומר את אותו הדבר על שותפיו הניציים של יו"ר הליכוד, שללא ספק ינסו למשוך את המדיניות הישראלית עוד יותר ימינה והרחק מפתרון שתי המדינות

אולם, גם אם ביידן ידוע ביחסי הידידות שלו עם נתניהו – אי אפשר לומר את אותו הדבר על שותפיו הניציים של יו"ר הליכוד, שללא ספק ינסו למשוך את המדיניות הישראלית עוד יותר ימינה והרחק מפתרון שתי המדינות, שממשל ביידן היה רוצה לראות.

"הנשיא הצליח לעבוד היטב עם ראש הממשלה נתניהו במשך עשורים", אמר גורם אמריקאי בכיר שביקש להישאר בעילום שם. "אבל אין ספק שאנחנו עומדים להיכנס לעידן שיהיה הרבה יותר מאתגר".

מחוץ לשליטת ביידן

העידן הזה החל עוד לפני שנתניהו הרכיב ממשלה, עם החלטת ה־FBI בחודש שעבר לפתוח בחקירה בנושא נסיבות מותה של העיתונאית הפלסטינית־אמריקאית שירין אבו עאקלה. המהלך הזה גונה על ידי ישראל, שהודתה כי חייל צה"ל ככל הנראה היה האחראי לירי, אך התעקשה כי הירי בוצע בטעות וכי די בחקירתה שלה, שנבחנה על ידי הרשויות האמריקאיות.

על פי גורם המעורה בנושא, ביידן לא ביקש לקיים חקירה אמריקאית עצמאית והבית הלבן הודיע לישראל כי מחלקת המשפטים פתחה בחקירה ללא ידיעתו. אולם, ההתפתחות הזאת רק מדגימה כיצד ביידן אינו האחראי הבלעדי לקביעת המדיניות האמריקאית בנוגע לישראל.

עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין ב-11 במאי 2022 (צילום: אל ג'זירה)
עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה בג'נין ב־11 במאי 2022 (צילום: אל ג'זירה)

"זו לא המפלגה הדמוקרטית של הנרי "סקופ" ג'קסון", אמר ביידן לנתניהו בשיחת הטלפון האחרונה ביניהם, בעודו מרפרר לסנאטור הפרו־ישראלי המובהק, שכהונתו הארוכה הסתיימה בשנות ה־80.

מספר הולך וגדל של חברי ממשל דמוקרטים מסרב לקבל את הנרטיב הישראלי, בכלל זאת בפרשת אבו עאקלה. לדברי הגורם המעורה, הלחץ מצד הקונגרס מילא תפקיד מרכזי בהחלטת ה־FBI לפתוח בחקירה.

מספר הולך וגדל של חברי ממשל דמוקרטים מסרב לקבל את הנרטיב הישראלי, בכלל זאת בפרשת אבו עאקלה. לדברי הגורם המעורה, הלחץ מצד הקונגרס מילא תפקיד מרכזי בהחלטת ה־FBI לפתוח בחקירה

הלחץ הזה לא הגיע רק מצד חברי קונגרס המזדהים עם קבוצת ה"סקווד" הפרוגרסיבית. בין אלה שהתבטאו בעד חקירה עצמאית נמנים גם הדמוקרטים המתונים קורי בוקר ורוברט מננדז.

מננדז ותומך ותיק נוסף של ישראל – חבר בית הנבחרים בראד שרמן – אף נקטו בצעד חריג לפני הבחירות האחרונות בישראל והתריעו כי יושב ראש עוצמה יהודית איתמר בן גביר עלול לגרום לנזק ביחסים בין שתי המדינות.

 איתמר בן-גביר בשייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן גביר בשייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

מחלקת המדינה האמריקאית גם לא חיכתה עד שבן גביר ימונה לשר כדי להתבטא בעניין, וגינתה אותו על השתתפותו ב"טקס נתעב" לזכר הפעיל הקיצוני מאיר כהנא.

עם זאת, בנוגע לאיום האיראני והנכונות המוכחת של נתניהו למחות בקולו נגד מדיניות הנשיאים המכהנים – אין ככל הנראה חילוקי דעות גדולים בממשל האמריקאי. המשא ומתן להחייאת הסכם הגרעין – הכולל הקלה בסנקציות בתמורה לריסון תוכנית הגרעין – כשל.

ממשל ביידן אף מוסיף סנקציות חדשות על גורמים וחברות איראניים כמעט מדי שבוע, עליהן הוא מכריז בהצהרות שמזכירות את אלה שהיו בתקופת טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין מלכתחילה.

ירושלים תחילה

אולם, עבור ארה"ב, הנושא הדוחק ביותר בכל הנוגע לישראל הוא שמירה על השקט בירושלים, כך על פי מייקל קופלו מהפורום למדיניות ישראל, שטוען כי בן גביר מהווה מכשול בפני המאמץ הזה.

ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Debbie Hill, Pool)
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Debbie Hill, Pool)

עבור ארה"ב, הנושא הדוחק ביותר הוא שמירה על השקט בירושלים, כך לפי מייקל קופלו מהפורום למדיניות ישראל, שטוען כי בן גביר מהווה מכשול בפני המאמץ הזה

קופלו מזכיר לדוגמה את הלשכה הזמנית שהקים יושב ראש עוצמה יהודית בשכונת שייח' ג'ראח כדי לתמוך בקבוצות יהודיות־לאומניות המבקשות לפנות משפחות פלסטיניות מהאזור – מהלך שממשל ביידן מתנגד לו.

חבר הכנסת מהימין שעומד להתמנות לשר לביטחון לאומי בממשלה המסתמנת חדל לאחרונה לדבר על התרת תפילה יהודית על הר הבית, אבל אמר ביום ראשון שהוא מתכנן לבקר באתר הנפיץ בשבועות הקרובים, צעד שעלול להצית עימותים.

אף על פי שצפויים מן הסתם חילוקי דעות סביב ההתנחלויות בגדה המערבית, קופלו טוען כי סביר יותר שממשל ביידן יתנגח עם ישראל בנושא ירושלים, בהתחשב ביכולתה המוכחת של עיר הקודש לשמש כחבית נפץ שבכוחה להצית עימות רחב יותר.

"עמדת הממשל [נגד] ניסיונות להשגת הסכם שלום ישראלי–פלסטיני לא הולכת להשתנות. כמובן, ההתנחלויות הן תמיד סיבה לדאגה, אבל אני חושב שבשני העשורים האחרונים הבית הלבן מעדיף פשוט לשמור על השקט ולא להצטרך להתעסק עם התפרצויות גדולות של אלימות", אומר קופלו. "אם זה מה שאתה מנסה להימנע ממנו, אז ירושלים בהחלט הולכת להיות בראש רשימת הדאגות".

רעולי פנים מתעמתים עם כוחות הביטחון במסגד אל-אקצא, 15 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
רעולי פנים מתעמתים עם כוחות הביטחון במסגד אל־אקצא, 15 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

להחרים את בן גביר

ממשל ביידן עשה לו הרגל לעמוד בקשר עם השר לביטחון הפנים עמר בר־לב על מנת לדחוף לשקט בירושלים, אולם, לדברי גורם אמריקאי, לא סביר שהממשל יקיים קשר כזה עם יורשו, בן גביר, או עם יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שככל הנראה ימונה לשר האוצר הבא.

קופלו משער שהחרם עשוי לחול על שרים נוספים ממפלגת עוצמה יהודית, אולם גם מציין כי המחוקקים הרפובליקאים לא צפויים לנקוט באותה מדיניות. "יהיה פוטנציאל למצבים לא נעימים אם נבחרים רפובליקאים יזמינו את בן גביר לארה"ב והממשל יסרב להיפגש איתו במהלך ביקורו.

ממשל ביידן עשה לו הרגל לעמוד בקשר עם השר לביטחון הפנים בר־לב על מנת לדחוף לשקט בירושלים, אולם, לדברי גורם אמריקאי, לא סביר שהממשל יקיים קשר כזה עם יורשו

"הבן אדם הורשע בתמיכה בארגון טרור. לא נראה לי שזה יהיה בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין [מצד ממשל ביידן] לשלול ממנו ויזה. ללא ספק תהיה לכך סיבה מבוססת יותר מהסיבה לאסור על כניסת רשידה טליב ואילהאן עומאר לישראל", הוא הוסיף, כשכוונתו להחלטת נתניהו מ־2019 נגד חברות ה"סקווד", בשל תמיכתן בחרם על ישראל.

אולם, אף שירושלים אולי עולה על הגדה המערבית ברשימת הנושאים שבגינם ארה"ב תהיה מוכנה לבטא התנגדות כלפי ישראל, זה לא אומר שנתניהו יקבל אור ירוק מביידן להרחיב את הנוכחות היהודית מעבר לקו הירוק.

ה"סקווד" (משמאל): רשידה טליב, אילהאן עומאר, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז ואייאנה פרסלי (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

כמה ימים אחרי ניצחונו של נתניהו בבחירות, ניידס הזהיר כי ארה"ב תיאבק "בכל ניסיון" לספח את שטחי הגדה המערבית. יו"ר הליכוד התחייב להקפיא את המהלך השנוי במחלוקת לפחות עד 2024, וסביר להניח שלא ירצה לסכן את "הסכמי אברהם" שכבר חתם עליהם ואת הסיכוי לחתום על הסכמים חדשים עם מדינות נוספות.

כמה ימים אחרי ניצחונו של נתניהו בבחירות, ניידס הזהיר כי ארה"ב תיאבק "בכל ניסיון" לספח את שטחי הגדה המערבית. יו"ר הליכוד התחייב להקפיא את המהלך השנוי במחלוקת לפחות עד 2024

עם זאת, דווח כי במסגרת המשא והמתן הקואליציוני נתניהו הסכים להעביר את המנהל האזרחי – גוף צבאי השולט בהיבטים שונים של החיים האזרחיים בכ־60% משטחי הגדה המערבית – למשרד האוצר בראשות סמוטריץ', מהלך שהמבקרים מכנים כ"סיפוח דה פקטו".

על פי דיווחים שונים הוא גם הסכים לקדם את הסדרתם של יותר ממאה מאחזים בלתי חוקיים הפזורים בגדה המערבית, מהלך נוסף שארה"ב תבקש לבלום.

דחיקת מחמוד עבאס

קופלו סבור כי למרות האופי הניצי של ממשלת ישראל הבאה, היא עדיין תהיה מוכנה להיענות לבקשות מסוימות מצד ארה"ב לשיפור החיים של הפלסטינים בגדה המערבית. פרויקטים שכבר אושרו – כמו מתן גישה לשירותי סלולרי בדור 4G והרחבת שעות הפעילות של מעבר אלנבי בין הגדה המערבית לירדן – לא בהכרח ייגנזו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבית לחם, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבית לחם, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

"סמוטריץ' ובן גביר לא בהכרח יתנגדו לצעדים כלכליים […] כל עוד יובהר היטב שהפלסטינים לא יקבלו שום אמצעים של ריבונות, או אולי אפילו אוטונומיה", אומר קופלו. "חלפו הימים שבהם [יושב ראש הרשות הפלסטינית] מחמוד עבאס ביקר בביתו של שר הביטחון", אומר קופלו.

קופלו סבור כי למרות האופי הניצי של ממשלת ישראל הבאה, היא עדיין תהיה מוכנה להיענות לבקשות מסוימות מצד ארה"ב לשיפור החיים של הפלסטינים בגדה המערבית

בהתחשב בתפקיד המכריע שממלאת ארה"ב בשיתוף הפעולה האזורי, נתניהו יזדקק לממשל ביידן כדי להרחיב את מה שהוא רואה כחלק מרכזי של מורשתו – "הסכמי אברהם".

לפיכך, ראש ממשלת ישראל המסתמן – כמו ביידן – יעדיף לצמצם ככל הניתן את חילוקי הדעות הפומביים ביניהם. אולם, זה לא יהיה אפשרי אם בסופו של דבר נתניהו יהיה מחויב לשותפיו הקואליציוניים יותר מכפי שהם יהיו מחויבים אליו.

עוד 1,272 מילים
סגירה