יומן מונדיאל / שמינית הגמר

עשרים דקות של מסי בשיאו

הולנד הרימה מול ארה"ב משחק ואן חאלי אמיתי, שהציג את יכולתה להעלות את הרמה ואת יכולת הביצוע, עכשיו שכל משחק קובע ● ארגנטינה ניצחה את אוסטרליה במשחק שהיה ברובו משמים, אפילו קשה לצפייה, אבל היה בו את מסי - האיש שרואה כדורגל אחרת משאר בני אנוש ● שתי המנצחות ייפגשו ביום שישי ברבע הגמר

ליאו מסי במשחק ארגנטינה נגד אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
AP Photo/Pavel Golovkin
ליאו מסי במשחק ארגנטינה נגד אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022

במסיבת העיתונאים של נבחרת הולנד לקראת משחק שמינית הגמר מול ארצות הברית, התפתח ויכוח בין המאמן לואי ואן חאל ועיתונאי שטען שהכדורגל של ואן חאל משעממם. ואן חאל, אדם שאינו מאמין בתשובות שאינן בוטות וישירות, אמר שזהו כדורגל מנצח.

עיתונאי כדורגל הולנדי שמתלונן על כדורגל שלא מספיק סקסי בעיניו אינו בגדר חדשות גדולות. כלב נשך אדם משיעורי העיתונות. אני נכחתי בעימות כזה לאחר ניצחון של הולנד באצטדיון וומבלי על נבחרת אנגליה. אבל זה מה שעושה את הכדורגל ההולנדי למה שהוא. זהו כדורגל שכלתני ולפעמים הדיבורים עליו יותר מעניינים מהמשחק עצמו.

אבל לא אתמול. הו לא. הכדורגל אתמול לא היה משעמם בכלל. זה היה כדורגל מבריק, או לפחות סוג של מבריק, ומנצח.

ואן חאל אינו יוהאן קרויף. הוויכוח, הענייני והאישי עד אימה, בין שני המאמנים, הוגי דעות של המשחק, עיצב את הכדורגל ההולנדי המודרני. קרויף הוא אידיאולוג נוקשה של הכדורגל שהוא הפיץ בעולם. מערך התקפי של 4-4-3, קיצונים בכל צד, מהירות, משחק התקפי ולתת לכישרון לדבר. תמיד.

מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל במשחק מול נבחרת ארצות הברית בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל במשחק מול נבחרת ארצות הברית בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

פפ גוארדיולה הוא התלמיד והשליח שפיתח את השיטה של קרויף ועדכן אותה; ואן חאל הוא פרגמטיסט. הוא בן 71, לא בריא לגמרי, והוא רוצה לחזור הביתה ממש בסיום הטורניר עם פסל זהב כבד לשייט ניצחון בתעלות.

פפ גוארדיולה הוא התלמיד והשליח שפיתח את השיטה של קרויף ועדכן אותה; ואן חאל הוא פרגמטיסט. הוא בן 71, לא בריא לגמרי, והוא רוצה לחזור הביתה ממש בסיום הטורניר עם פסל זהב כבד לשייט ניצחון בתעלות

הולנד שלו לא תחזיק בכדור בשלושת רבעי מהזמן כי אין לה את הכלים לכך. היא לא תשחק באופן ראוותני, מרהיב ומסוכן. הולנד שלו, לעומת זאת, תדע לתסכל את היריב ולנצח עם התקפות שאת חלקן, זו שהובילה לשער הראשון אתמול למשל, ניתן לשים במוזאון המלכותי באמסטרדם. אבל תמיד יהיו הולנדים שזה לא יספיק להם.

האמריקאים התבססו עד כה על קישור חזק ומשחק אנרגטי. הם היו אמורים לנצל את האיטיות של דיילי בלינד באגף שמאל, אבל הולנד התכוננה למשחק הזה: קישור מעובה שנעזר גם בכוכבי ההתקפה חנק את מרכז השדה, חטף כדורים ויצא להתקפות. הפחד מכל איבוד שכזה חלחל למשחק האמריקאי והנה כל תכנון המשחק נעלם לו.

הנזק נגרם בדקה העשירית, כשהולנד החלה להניע את הכדור ליד רחבת ארצות הברית. 19 מסירות בחצי שלה הותירו את הגנת ארצות הברית חשופה לגמרי ואז בשתי מסירות העלו ההולנדים את הקצב ודנזל דומפריס מסר לממפיס דפאי שהבקיע מקצה הרחבה.

ממפיס דפאי מבקיע שער עבור הולנד במשחק מול ארצות הברית בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ממפיס דפאי מבקיע שער עבור הולנד במשחק מול ארצות הברית בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

ממפיס, שלא היה כשיר בשלושת המשחקים הראשונים, הראה את החשיבות של שחקן חוד ברמתו, אחת הנקודות הבעייתיות ביותר בנבחרת ארצות הברית, והיה אחד ההבדלים בין הולנד הפרגמטית של הסיבוב הראשון וזו שגם מרשימה.

דומפריס היה השחקן הטוב על המגרש, וסיים את המשחק עם שני בישולים, לממפיס ולבלינד, ושער אחד משלו שהכריע את התמודדות אחרי שהאמריקאים, שכמו אמריקאים, לא ויתרו בקלות וצמצמו ל-2:1. הוא גם הציל כדור אחד מקו השער בסיומו של יום עבודה פורה.

דומפריס היה השחקן הטוב על המגרש, וסיים את המשחק עם שני בישולים, לממפיס ולבלינד, ושער אחד משלו שהכריע את התמודדות אחרי שהאמריקאים, שכמו אמריקאים, לא ויתרו בקלות וצמצמו ל-2:1

אין להולנד אמבפה או מסי, אבל היכולת להוציא לפועל תוכנית משחק היא סוג של הברקה בעיני חובבי כדורגל רבים. זה היה משחק ואן חאלי אמיתי, מבלי להתחשב בטהרני אמסטרדם, אבל יחד עם זאת הציג את יכולתם של ההולנדים להעלות את הרמה ואת יכולת הביצוע, עכשיו שכל משחק קובע.

רק עשר דקות של זלזול והפגנת שחצנות הולנדית, מאפיין טיפוסי מאז ומתמיד, אפשרו לאמריקאים להבקיע שער ביזארי בעקב של האג'י רייט, אבל מעבר לכך, התוכנית של ואן חאל עבדה.

השער של האג'י רייט עבור ארצות הברית במשחק מול הולנד בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
השער של האג'י רייט עבור ארצות הברית במשחק מול הולנד בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

התוכנית, על פי אוקה קוק, מומחה כדורגל הולנדי, הייתה להתייחס למשחקי הסיבוב הראשון כהכנה לקראת משחקי הנוקאאוט. כאימון לקראת מפגשים אפשריים מול ארגנטינה, ברזיל וצרפת. לכן הכדורגל היה כה זהיר ומשעמם.

זה עדיין לא שכנע כוכבי עבר כמו מרקו ואן באסטן ורפאל ואן דר וארט שלא לתקוף אותו אחרי המשחק. כן, אין אנשים מרירים יותר משחקני עבר שבטוחים שהם היו הכי טובים, וכן, איש לא היה טוב יותר ממרקו ואן באסטן. אבל כמאמן הוא לא התקרב לרמתו של ואן חאל או להישגיו. הכדורגל המשוחרר של ואן באסטן, מאמן הולנד ביורו 2008, עם סגל טוב בהרבה, הסתיים בתבוסה לרוסיה. ומה עשינו בזה?

האמריקאים חוזרים הביתה ויתכוננו במשך ארבע שנים לאירוח הטורניר ב-2026 עם קנדה ומקסיקו. אחרי שלא השתתפו ברוסיה 2018, קטאר היה טורניר לא רע עבור הנבחרת, שבו שותפו צעירים רבים ומבטיחים כגון יונוס מוסא. הם קיבלו שיעור בכדורגל מהולנד וצפויים להשתפר עד לטורניר הביתי.

כשנחה עליו הרוח

מעניין מה אומרים כלי התקשורת בארגנטינה אחרי המשחק מול אוסטרליה. מה משדרים גבריאל בטיסטוטה וסרחיו אגווארו.

ליאו מסי מבקיע שער עבור ארגנטינה במשחק מול אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
ליאו מסי מבקיע שער עבור ארגנטינה במשחק מול אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

האם גם הם מטנפים על הנבחרת ומאמנה בעקבות 80 דקות משמימות? האם הם חושבים שהיא קשה לצפייה, מבזה את מורשת מרדונה וכו', או שהם מבינים שזהו טורניר וככה מתקדמים? לא שאין מקום לבחינה עצמית וביקורת, וארגנטינה רחוקה מלהיות מושלמת, אבל הנה-הנה היא ברבע גמר מול הולנד.

המחצית הראשונה הייתה נוראה ממש, התקפה אחת שהסתיימה בשער טיפוסי של מסי, האיש שרואה את הכדורגל באופן אחר משאר בני האנוש.

כששחקנים אחרים רואים מגינים מולם, את האפשרות להחטיא, את האכזבה מקהל, מסי רואה את הרווח הקטן ביותר, את התנועה למקום שבו הוא יכול לקבל את הכדור עם שבריר שנייה שיאפשר לו למצוא את הפינה. את הרשת.

כששחקנים אחרים רואים מגינים מולם, את האפשרות להחטיא, את האכזבה מקהל, מסי רואה את הרווח הקטן ביותר, את התנועה למקום שבו הוא יכול לקבל את הכדור עם שבריר שנייה שיאפשר לו למצוא את הרשת

המחצית השנייה התנהלה בהתאם לתסריט, ארגנטינה עלתה ליתרון של 0:2 משער של חוליאן אלברס אחרי טעות של מת'יו ראיין שוער אוסטרליה ואז, כפי שקורה בכדורגל, פרץ משחק משום מקום.

חואן אלברס וליאו מסי חוגגים את השער השני של ארגנטינה מול אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
חואן אלברס וליאו מסי חוגגים את השער השני של ארגנטינה מול אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

האוסטרלים, כמו אוסטרלים, לא היו מוכנים לוותר, להיכנע, להשלים עם הפסד, והבקיעו שער אחרי שכדור סתמי פגע באנסו פרננדס בדקה ה-77. לתשומת לב נבחרות פולין ומקסיקו.

האוסטרלים, כמו אוסטרלים, לא היו מוכנים לוותר, להיכנע, להשלים עם הפסד, והבקיעו שער אחרי שכדור סתמי פגע באנסו פרננדס בדקה ה-77. לתשומת לב פולין ומקסיקו

פריצה מסחררת של עזיז בייץ' בדקה ה-81 נעצרה רק בתיקול מושלם של ליסנדרו מרטינס, רגע מושלם של התקפה והגנה, פעולה שאם ארגנטינה תזכה בגביע, ידברו בה כשוות ערך לשער ניצחון בגמר.

בשניית הסיום הציל השוער אמי מרטינס בעיטה מקרוב של גרנג קואל האוסטרלי הצעיר ומנע הארכה. עוד 30 דקות, עם הרכב מבוגר, מול אוסטרלים במורל גבוה? לא בטוח שארגנטינה הייתה שורדת את זה.

וגם היו כעשרים דקות של מסי בשיאו. זהו מונדיאל 2022: כדורגל בינוני, דרמות מסעירות וכשנחה עליו הרוח – מסי.

ליאו מסי חוגג את ניצחון נבחרת ארגנטינה על אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
ליאו מסי חוגג את ניצחון נבחרת ארגנטינה על אוסטרליה בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 3 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

משחקי היום

צרפת – פולין. מסוכן להתנבא אחרי כל כך הרבה הפתעות, אבל ברוב המונדיאלים הן מסתיימות בשלב זה והתוצאות הפוכות לצפויות יותר. ואין צפוי יותר מניצחון קל של צרפת על פולין.

כל מה שהפולנים יכולים לעשות הוא לנסות את ההתנהגות הלאומית: פאסיב-אגרסיב. בואו ניתן לצאצאי נפוליאון לתקוף, אנחנו נתגונן ואולי נבקיע שער בהתקפת מעבר. ואם לא, אז אולי בפנדלים. מה רע 0:0 וניצחון בפנדלים. לא כל אחד חייב להיות מבריק ומוחצן. מה גם שיש לנו, פולין, את ויטק שצ'סני המצוין בשער שכבר עצר שני פנדלים, כולל אחד של מסי.

אנגליה – סנגל. אנגליה מצאה את השילוב ההתקפי במשחק מול ויילס עם מרקוס רשפורד ופיל פודן בחוד, אבל סנגל היא נבחרת בעלת חוסן מנטלי נדיר שהתמודדה מול מצרים בגמר אליפות אפריקה במשחק פליי-אוף העפלה למונדיאל וניצחה, בקושי, בגלל אותו קור רוח. אנגליה לא תרצה להגיע לדו-קרב בעיטות הכרעה. ממש לא.

עוד 1,122 מילים
סגירה