יומן מונדיאל / שמינית הגמר

כוכבים נולדים

מול נבחרת פולין הכה מיותרת, צרפת עשתה בדיוק את מה שהייתה צריכה לעשות: מעט מעל למינימום. זה הספיק לשלושה שערים, אחד של מלך שערי צרפת בכל הזמנים, ושניים של מי שיחליף אותו תוך כמה שנים ● ברבע הגמר, צרפת תפגוש את ג'וד בלינגהאם מנבחרת אנגליה, נער בן 19 שמתגלה כאחד הקשרים הטובים ביותר במונדיאל 2022

שחקן אנגליה ג'וד בלינגהאם ושחקן סנגל קאלידו קוליבאלי בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022
שחקן אנגליה ג'וד בלינגהאם ושחקן סנגל קאלידו קוליבאלי בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022

מאטי קאש הוא שחקן אנגלי של אסטון וילה, לא כוכב גדול, אבל בזכות סבא פולני שהוגלה לסיביר במהלך רצח עם רוסי – בכל דור יש כזה – הוא זכה לזימון לשחק במונדיאל בנבחרת פולין. לא רע עבור מי שעבד פעם בחנות צעצועים ושיחק גם בליגה החמישית כמושאל.

כמו חבריו לנבחרת פולין, קאש היה שותף לתצוגות כה אנמיות שספק אם מישהו מהם כלל זוכר שהיה בקטאר – אבל לקאש יש מזכרת אמיתית: חולצה של ליאו מסי מהמשחק המחפיר מול ארגנטינה.

כמו חבריו לנבחרת פולין, קאש היה שותף לתצוגות כה אנמיות שספק אם מישהו מהם כלל זוכר שהיה בקטאר – אבל לקאש יש מזכרת אמיתית: חולצה של ליאו מסי מהמשחק המחפיר מול ארגנטינה

פולין הייתה כה עלובה במונדיאל 2022 עד שניתן לצפות מהפרלמנט הפולני לחוקק חוק שיאסור אזכור של האירוע הזה. מלבד השער מפנדל מאולץ שהם זכו לו בשניות הסיום מול צרפת, הפולנים הבקיעו רק במשחק מול ערב הסעודית; ולהוציא עשר דקות במחצית הראשונה מול צרפת, הפולנים כלל לא ניסו בשני במשחקים האחרונים שלהם מול אלופת העולם ומול ארגנטינה.

אוסטרליה, נבחרת עם כישרון דל בהרבה, עם שחקנים מהליגה הסקוטית, לפחות ניסתה לעשות משהו במשחקיה: האוסטרלים חזרו הביתה בראש מורם אחרי שהבקיעו בכל משחק – כולל שער יתרון מול צרפת – וכמעט גררו את ארגנטינה להארכה.

"אנחנו לא קיימים במונדיאל הזה", אמר זביגנייב בוניאק, גדול שחקני נבחרת פולין בכל הזמנים, ודייק. ביי פולניה, לא תחסרי לאיש (אם מישהו בכלל יזכור שנטלת חלק בטורניר).

שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי מנופף לקהל בסיום המשחק מול צרפת בשמינית הגמר במונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)
שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי מנופף לקהל בסיום המשחק מול צרפת בשמינית הגמר במונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)

מול נבחרת כה מיותרת, צרפת עשתה בדיוק את מה שהייתה צריכה לעשות: מעט מעל למינימום. זה הספיק לשלושה שערים, אחד של מלך שערי צרפת בכל הזמנים, ושניים של מי שיחליף אותו תוך כמה שנים.

זה היה יותר מדי קל, אבל ההגנה הפולנית לא הייתה מסוגלת להתמודד כלל עם שני כוכבי צרפת. פולין הגיעה בדקה אחת, ה-38, ליותר מצבים מאשר בכל הטורניר עד כה, אבל זו הייתה הפעולה החיובית האחרונה שלה על אדמת קטאר.

ההגנה הפולנית לא הייתה מסוגלת להתמודד כלל עם שני כוכבי צרפת. פולין הגיעה בדקה אחת, ה-38, ליותר מצבים מאשר בכל הטורניר עד כה, אבל זו הייתה הפעולה החיובית האחרונה שלה על אדמת קטאר

אוליבייה ז'ירו הבקיע ממסירה של קיליאן אמבפה בדקה ה-44 והפך למבקיע המצטיין בתולדות נבחרת צרפת עם 52 שערים – 21 שערים יותר מאמבפה. עד סוף המשחק, הפער הצטצמצם ל-19.

אמבפה יכול לפגוע בכך באין-ספור דרכים: קודם כל במהירות שלו, בכוח הפיזי וגם בבעיטות אדירות לפינה הקרובה, לפינה הרחוקה. לשטח הזה שהשוער לא יכול להגיע אליו. מגיני פולין נתנו לו פעמיים חצי מטר מרווח ברחבה וזה הסתיים בשני שערים מושלמים.

שחקני צרפת קיליאן אמבפה ואוליבייה ז'ירו חוגגים אחרי השער הראשון מול סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
שחקני צרפת קיליאן אמבפה ואוליבייה ז'ירו חוגגים אחרי השער הראשון מול סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

ברגע שאמבפה יוסיף את היכולת למסור מסירות מתוחכמות – וזה קורה ועוד ישתפר, בעיקר כשהוא יעבור לליגה אמיתית במקום מיצג השווא שהוא הליגה הצרפתית – הוא יצטרף לאותה חבורת על של שחקנים נדירים, הטובים בעולם ללא ספק, שמגדירים את תקופתם. כאלו שכל זוג עיניים מזהה מייד את איכותם.

אמבפה צפוי למצוא שם את ג'וד בלינגהאם, בחור בן 19 ממרכז אנגליה שמשחק בבורוסיה דורטמונד בגרמניה ונראה כרגע כאחד הקשרים הטובים ביותר בקטאר. בהתחשב בקצב ההתקדמות שלו, הוא צפוי להיות אחד הקשרים הגדולים של דורו.

לבלינגהאם יש את מה שאתה מצפה משחקן מעולה בגילו: יכולת טכנית, העזה, כושר גופני ויכולת להזיז הרים. במשחק אמש בין אנגליה וסנגל, בלינגהאם בישל את השער הראשון של ג'ורדן הנדרסון בפריצה סוחפת אבל בעיקר בזכות מסירה מדויקת תחת לחץ של המגן.

אבל יש לו גם בגרות נדירה למי שמשחק רק שנה וחצי בקבוצה בכירה. בליגנהאם קורא את המשחק כאילו היה לוח תוצאות ענק. למשל, בשער השני של אנגליה: הוא זיהה מסירה לא טובה מהאגף למרכז המגרש הסנגלי ורץ לעבר הקשר שמולו לפני כולם.

לבלינגהאם יש את מה שאתה מצפה משחקן מעולה בגילו: יכולת טכנית, העזה, כושר גופני ויכולת להזיז הרים. אבל יש לו גם בגרות נדירה למי שמשחק רק שנה וחצי בקבוצה בכירה

שחקני נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם וג'ורדן הנדרסון חוגגים אחרי השער הראשון שהבקיעו מול נבחרת סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
שחקני נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם וג'ורדן הנדרסון חוגגים אחרי השער הראשון שהבקיעו מול נבחרת סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בלינגהאם גבר על יריבו, השתלט על הכדור ועבר שחקן אחד ואז מסר לפיל פודן באגף שמאל. בלינגהאם לבדו הפך התקפה של סנגל למצב הבקעה קליל לזכות אנגליה, שהארי קיין ניצל. חפשו ביוטיוב את השער השני של איטליה מול גרמניה בחצי גמר 2006. קאנאברו וטוטי עושים שם את מה שבלינגהאם עשה בדוחה. כן, זו הרמה שהוא יכול להגיע אליה בקרוב.

סנגל הייתה טובה יותר במחצית השעה הראשונה והגיעה לשני מצבים אבל התפרקה אחרי ספיגת השער הראשון. את השער של קיין בדקה ה-44 מותר לספוג רק בתוספת הזמן של המשחק, כשאתה נאלץ לתקוף בעשרה שחקנים ולהפקיר את ההגנה. לספוג שער כזה במחצית הראשונה בפיגור של שער אחד בלבד מעיד על הבדלי הרמות הטקטיים. על היכולת להתמיד גם בפיגור של שער בתוכנית המשחק הנכונה.

שחקני סנגל שהצליחו בפתיחת המשחק להשתלט על מרכז המגרש, איבדו את המערך ומכאן הדרך להתמוטטות הייתה קצרה. אפשר להבין מהתוצאה 3:0 שאנגליה פירקה לסנגל את הצורה, אבל בעצם אלו הם הסנגלים בעצמם שאיבדו את צורת המשחק והגישו לאנגלים את הניצחון.

אפשר להבין מהתוצאה 3:0 שאנגליה פירקה לסנגל את הצורה, אבל בעצם אלו הם הסנגלים בעצמם שאיבדו את צורת המשחק והגישו לאנגלים את הניצחון

פעם היה נהוג לומר שהחולצה של נבחרת אנגליה היא אחת הכבדות בעולם. שחקנים שהצטיינו בליגה הפכו לאפורים ומפוחדים בטורנירים הגדולים. הם התקטטו עם התקשורת, המאמנים היו עסוקים בגריפת מיליונים באופן וולגרי והאווירה הייתה חמוצה. מלונות הנבחרת הפכו למחנות סגורים, השחקנים מתו משעמום, והחולצות הפכו לכבדות עוד יותר.

נבחרת אנגליה חוגגת אחרי הניצחון על סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022
נבחרת אנגליה חוגגת אחרי הניצחון על סנגל בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 4 בדצמבר 2022

גארת' סאות'יגייט הביא איתו שינוי תרבותי. האווירה קלילה בהרבה ודור של שחקנים צעירים בהנהגתו של הארי קיין הוותיק, מרגיש בנוח עם התקשורת, עם הלחץ ועם שלושה אריות על החולצה. לאנגליה יש את הסגל העמוק ביותר בטורניר, לצרפת את אמבפה – והנה, אחרי יום של שני נצחונות קלים, יש לנו מאבק במשקל כבד להתכונן אליו.

משחקי היום

יפן – קרואטיה. ארבעת משחקי שמינית הגמר עד כה הסתיימו בניצחונות חלקים פחות או יותר. רק ארגנטינה כמעט נקלעה לצרות, אחרי שלא ניצלה את שלל מצביה מול אוסטרליה. היום ייתכן מאבק צמוד ראשון בין יפן וקרואטיה. היפנים הרגישו בנוח עם לחץ מתמשך של גרמניה וספרד והציגו מחצית שנייה נועזת יותר. קרואטיה הבקיעה רק מול קנדה החלשה יחסית. יש מצב להארכה ואף יותר.

ברזיל – דרום קוריאה. ניימאר צפוי לחזור ולשחק אחרי שהתאושש מפציעה ואיתו הקרקס הגדול. השחקן הטוב ביותר של ברזיל בעשור האחרון הוא דמות מפלגת ומעוררת מחלוקת. תמיכתו בנשיא ז'איר בולסונארו הבזוי הפכה אותו לדמות שרבים במולדתו מתעבים.

בליל המהפך הפוליטי בברזיל חגגו רבים בקריאות "ניימאר, אתה תצטרך להצהיר", כשהם מתיחסים לעבירות מס המיוחסות לכוכב. לאור הפציעה של גבריאל ז'סוס, חלוצה של נבחרת ברזיל, לא נראה שיש לברזיל הרבה ברירות: היא זקוקה לניימאר כבר מול דרום קוריאה ולבטח בשלבים המתקדמים של הטורניר.

עוד 1,006 מילים
סגירה