יושב ראש מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

אפשר עדיין להגביל את הסמכות החריגה של סמוטריץ'

ב־2012 נתניהו נכשל בשינוי הנוסחה לבחירת מזכירו הצבאי, כשניסה לדלג על סבב המינויים שתכנן הרמטכ"ל דאז גנץ ● עתה, סמוטריץ' הצליח לכפות למעשה סבב מינויים על הצבא ● מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר איתן דנגוט אמר לזמן ישראל כי עדיין קיימת דרך יציאה מהפלונטר הפוליטי הזה על־ידי מיקוד סמכויות השר בעניינים אזרחיים של ההתיישבות היהודית בלבד

בצלאל סמוטריץ' הצליח איפה שבנימין נתניהו נכשל. לראשונה מאז שנוסד צה"ל, לא הרמטכ"ל ולא שר הביטחון ימנו קצינים לתפקידם. לא עוד התייעצות בין רמטכ"ל לשר ביטחון על סבב מינויים – עם ראיה רחבה של ניהול כוח אדם לעשור קדימה – אלא הודעה לקונית, זה האיש…

בישראל של 2022 המונח "עוצמת החלש" היא ההגדרה הטובה ביותר למשא והמתן הקואליציוני. ב־2012 ביקש נתניהו למנות את תת אלוף הרצי הלוי, אז מפקד אוגדת הגליל, למזכירו הצבאי.

נתניהו התכוון להקפיץ את הלוי לדרגת אלוף ולדלג על סבב המינויים שתכנן הרמטכ"ל בני גנץ. הלוי לא נפל למלכודת, סירב והתיישר עם החלטת הרמטכ"ל. הניסיון הפוליטי להתערב בהיררכיה הצבאית נהדף באיבו.

נתניהו ניסה לחרוג מהנוהל הקבוע: הרמטכ"ל מביא שמות של מועמדים לראש הממשלה, בהתאם לסבב מינויים שהוא מתכנן – ומתוכם בוחר ראש הממשלה, לא להיפך. בצלאל סמוטריץ' הפך את הנוסחה – הוא בוחר מי יהיה ראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי, ובכך, למעשה, משפיע – שלא לומר כופה – סבב מינויים על הצבא מעל לראשם של שר הביטחון והרמטכ"ל.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

סמוטריץ' הפך את הנוסחה – הוא בוחר מי יהיה ראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי, ובכך, למעשה, משפיע – שלא לומר כופה – סבב מינויים על הצבא

אם תרצו, הדבר משול לשר בריאות שממנה עבור שר האוצר את ראש אגף התקציבים. הממשק היום־יומי יהיה עם שר האוצר – אבל הכפיפות לשר הבריאות. ועוד לא נאמר דבר על העובדה שההסכם החדש מייתר למעשה את היועץ המשפטי למשרד הביטחון בכל הקשור לתשובות המדינה לבג"ץ בעניין ההתיישבות בגדה המערבית.

הכול אמור להיות תחת סמכותו ואישורו של השר החדש, שיקבל מחלקה משפטית משלו. בעניין הזה סמוטריץ' ללא ספק הגיע מוכן, הוא רוצה גייסות משפטיים משלו לכל עימות עתידי עם היועץ המשפטי לממשלה.

הציבור הישראלי לא ממש מבין את חשיבותו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים עבור צה"ל. עובדתית, המעורבות של הגוף הזה שזורה בכל הפעילות של צה"ל בגדה המערבית. המנהל האזרחי הוא הממשק עם הפלסטינים בתחום האזרחי, המנהלי, הכלכלי ובחלק מהמקרים גם הביטחוני, בכל הקשור לשיח הקבוע עם המקבילים ברשות.

לכל מפקד חטיבה בגדה המערבית יש קצין מנהל אזרחי שיושב עימו בדיונים. הוא למעשה משלים את עבודת הקמ"ן. לא פעם קצין המנהל האזרחי מביא את תמונת המודיעין העכשווי האזרחי של הצד השני: איזה חמולה מסוכסכת עם אחרת, המתח הפנימי בתוך מנגנוני הביטחון הפלסטינים, בעיות מוניציפליות ומה הלך הרוח ברחוב. מודיעין משלים למודיעין הפח"ע שמביאים אמ"ן ושב"כ.

שוטרי משמר הגבול ליד המאחז קומי אורי שבהתנחלות יצהר, הגדה המערבית, 27 בינואר 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
שוטרי משמר הגבול ליד המאחז קומי אורי שבהתנחלות יצהר, הגדה המערבית, 27 בינואר 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

ההסכם החדש מייתר את היועץ המשפטי למשרד הביטחון בכל הקשור לתשובות המדינה לבג"ץ בעניין ההתיישבות בגדה המערבית. הכול אמור להיות תחת סמכותו ואישורו של השר החדש, שיקבל מחלקה משפטית משלו

את המבנה השזור הזה המהלך הפוליטי של נתניהו–סמוטריץ' עומד לפרק. גם אם יגידו שכלום לא ישתנה, גם אם יגידו כי שתי הידיים על ההגה. "מתפ"ש ירוק היה מושג שאני טבעתי", אומר האלוף במילואים איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים בריאיון לזמן ישראל.

"ירוק, הכוונה שהוא חלק מהכוחות שעומדים לרשות צה"ל. בין אם זה קצין המנהל האזרחי שיושב ליד המח"ט, או ראש המנהל האזרחי שיושב לצד מפקד אוגדת איו"ש אצל אלוף הפיקוד, ובין אם זה המתאם בעצמו שיושב בשולחן המטכ"ל. הכפיפות כאן ברורה: מבצעית, מנהלית, מודיעינית. כל שינוי במרקם הזה יפגע בביטחון המדינה".

למרות הקביעה החדה הזו של דנגוט, הוא עדיין רואה דרך ביניים שתאפשר אולי לצאת מהפלונטר הפוליטי. דנגוט מדבר על מיקוד השר החדש בעניינים אזרחיים של ההתיישבות היהודית בלבד – ללא נגיעה בממשק מול הפלסטינים כמו, למשל, במעברים לישראל, בתיאום הביטחוני מול מנגנוני הביטחון של הרשות או בטיפול ובניהול של פרויקטי תשתית בינלאומיים.

כיום ארה"ב, גרמניה והאיחוד האירופי מנהלות כמה פרויקטים כאלה בתיאום עם צה"ל והדרג המדיני דרך מתאם הפעולות. "ועדת התכנון העליונה יכולה בהחלט להיות תחת השר החדש", אומר דנגוט."היא בהכרח תהיה כפופה למדיניות הממשלה ולאישורה, כך שיהיו כאן יחסית איזונים ובלמים בהקשר האזרחי היהודי.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר, האלוף במילואים איתן דנגוט, 2014 (צילום: Gili Yaari/Flash90)
מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר, האלוף במילואים איתן דנגוט, 2014 (צילום: Gili Yaari/Flash90)

"הכפיפות כאן ברורה: מבצעית, מנהלית, מודיעינית. כל שינוי במרקם הזה יפגע בביטחון המדינה". למרות הקביעה החדה הזו של דנגוט, הוא עדיין רואה דרך ביניים שתאפשר אולי לצאת מהפלונטר הפוליטי

"אבל את כל שאר המרכיבים אסור להוציא מסמכותו של אלוף הפיקוד, הוא הריבון בשטח והוא חייב את כל הכלים הניהוליים כדי לקבל את ההחלטות הצבאיות והאזרחיות כאחד".

גורמים ביטחוניים מדברים גם על הסכנה בביקורת הבינלאומית, אולי עד כדי נקיטת צעדים מעשיים.

אף שישראל מגונה חדשות לבקרים על כיבוש דה פקטו, עדיין, המארג המשפטי שיצר את המציאות בשטח מאפשר לה להימנע מהגעה שיטתית לבית הדין הלאומי בהאג, כל שכן לאחרונה עם המאמץ הפלסטיני המוגבר של מחמוד עבאס. העברת סמכות השליטה לגורם חדש, צבוע פוליטית באופן מובהק, מסכן את הסטטוס קוו העדין הזה מול העולם.

עוד 700 מילים
סגירה