אישה מביעה סולידריות עם המחאה באיראן במונדיאל בקטר, 25 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
AP Photo/Frank Augstein

בניגוד לכותרות בעולם, איראן מחריפה את רדיפת הנשים

איראן שוקלת לשנות את הענישה על הפרת חובת החיג'אב אבל משטור הנשים האיראניות ימשיך ואף ביתר שאת ● בסוריה נאלצים להשבית מוסדות ציבוריים בגלל המחסור בדלק ● הסרט "פארחה" זוכה לתמיכה בירדן ● בערב הסעודית החליטו להקים אתר סקי ● והשבוע לפני 35 שנה פרצה האינתיפאדה הראשונה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

משטר האייתוללות ביטל את משטרת המוסר?

השמועה על כך שאיראן החליטה לבטל את משטרת המוסר השנואה נפוצה לכל עבר בתחילת השבוע, אך כמעט מייד התברר שבפועל המציאות שונה.

לא רק משטרת המוסר עוקבת אחר נשות איראן, מעירה להן על החיג'אב ועל הבגדים, עוצרת, אוסרת ומענה. גם כוחות הבסיג' המתנדבים וגם כוחות הביטחון האחרים של איראן מופקדים על כך. כל עוד חובת החיג'אב במדינה נשארת בעינה – גם אם משטרת המוסר תבוטל – הפיקוח יימשך.

סגן המג'ליס (הפרלמנט האיראני) וחבר הוועדה הפרלמנטרית לתרבות, חוסיין ג'לאלי, מיהר לנפץ ביום שלישי את המיתוס ולהפריך את השמועות על ביטול חובת החיג'אב. אולם, הוא הסביר כי הרשויות במדינה אכן שוקלות שינויים מסוימים בנושא ההענשה.

על פי ג'לאלי, מי שלא תעמוד בחובת החיג'אב קודם כל תקבל אזהרה. לאחר מכן, במקרה של הפרה חוזרת, "ייחסמו חשבונות הבנק של אותה אישה". כך הצליח השלטון האיראני להצטייר בעולם כמי שמוכן להתגמש לנוכח המחאה. בפועל, מתברר שגם גופים אחרים יטפלו בנושא – והשליטה על הנשים האיראניות תמשך ואף תוחרף.

מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר באיראן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

על פי ג'לאלי, מי שלא תעמוד בחובת החיג'אב תקבל אזהרה. לאחר מכן, במקרה של הפרה חוזרת, "ייחסמו חשבונות הבנק של אותה אישה". כך הצליח השלטון האיראני להצטייר בעולם כמי שמוכן להתגמש לנוכח המחאה

בינתיים, גם אחותו של המנהיג הרוחני, בדרי חוסייני חמינאי, וגם הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי הביעו תמיכה במתנגדים והתנערו מהדיכוי האכזרי נגדם. אחותו של המנהיג הרוחני ביקרה את השלטונות באופן חריף שאינו משתמע לשני פנים. לפני כחודש בתה נעצרה במהלך אחת ההפגנות בטהרן.

סוריה נותרה ללא דלק

השלטונות בסוריה החליטו לסגור השבוע מוסדות ציבוריים ומוסדות חינוך למשך יומיים בשל מחסור מתמשך בדלק – תוצאה ישירה של הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על משטרו של בשאר אל־אסד.

לפי התקשורת הממלכתית בסוריה, מוסדות וסוכנויות ממשלתיות באזורים בשליטת דמשק אמורים להיסגר ב־11 וב־18 בדצמבר. לפי הדיווחים, ההחלטה הגיעה אחרי שעובדים רבים לא הצליחו להגיע לעבודה משום שגם התחבורה הציבורית לא פעלה.

עם זאת, בחודש האחרון סוריה דווקא קיבלה יותר דלק – כשלושה מיליון חביות בסך הכול. אולם, גם הכמות הזאת לא מספיקה כדי להמשיך את החיים כסדרם, למרות הניסיונות של התקשורת הממלכתית בסוריה לשדר "עסקים כרגיל".

ארכיון: משבר הדלק בסוריה (צילום: SANA via AP, File)
ארכיון: משבר הדלק בסוריה (צילום: SANA via AP, File)

בעקבות המצב הכלכלי פרצו מחאות בדרום סוריה, שם החל לפני כמעט 12 שנים "האביב הערבי" הסורי. מאות אזרחים יצאו לרחובות העיר א־סווידא כדי למחות נגד יוקר המחיה והמחסור בדלק

בעקבות המצב הכלכלי פרצו מחאות בדרום סוריה, שם החל לפני כמעט 12 שנים "האביב הערבי" הסורי. מאות אזרחים יצאו לרחובות העיר א־סווידא כדי למחות נגד יוקר המחיה והמחסור בדלק ובסחורות. אנשי כוחות הביטחון של אסד ניסו לפזר את ההפגנה והשתמשו בנשק חם. מפגין אחד נורה למוות, עשרות נפצעו.

א־סווידא נמצאת בלב "ארץ הדרוזים", בדרום סוריה. לפני כמה שנים פרצו בעיר מהומות דומות, כשהשלטונות החליטו לגייס את הצעירים הדרוזים לצבא בניגוד להסכמות שהושגו לפני כן. בסופו של דבר המחאות הללו דוכאו והשלטונות הגיעו להסכמות חדשות עם הבכירים במחוז. נראה שבגלל המצב הכלכלי הגרוע האזרחים המיואשים שוב מתכוונים לצאת לרחובות ולמחות.

הירדנים תומכים ב"פארחה"

בזמן שבישראל דורשים מנטפליקס להסיר את הסרט "פארחה" של הבמאית הירדנית דארין סאלום, בירדן יוצאים נגד "הצנזורה הישראלית". הסרט – המגולל את סיפורה של נערה פלסטינית בשנת 1948, כשהכפר שלה נכבש על ידי צה"ל ומשפחתה מוצאת להורג – זכה לביקורות אוהדות בעולם הערבי, שם רבים מאמינים שהגיע הזמן לספר את הסיפור של הנכבה הפלסטינית.

מצפייה בסרט ברור מה הקפיץ את השרים אביגדור ליברמן וחילי טרופר, שהאשימו את היוצרת של הסרט בשקרים בוטים ואף איימו להפסיק את המימון של התיאטרון היפואי "אל סראיא", שהחליט להקרין את הסרט.

הסרט אכן מציג רק את הזווית הפלסטינית ולא דן בכלל בזו הישראלית, בדיוק כמו הסרטים הישראליים בנטפליקס ובכלל, שמציגים אך ורק את נקודת המבט הישראלית על אירועי 1948

הסרט אכן מציג רק את הזווית הפלסטינית ולא דן בכלל בזו הישראלית, בדיוק כמו הסרטים הישראליים בנטפליקס ובכלל, שמציגים אך ורק את נקודת המבט הישראלית על אירועי 1948 – ו"שוכחים" לספר על אירועי הנכבה ועל משמעותם עבור הפלסטינים.

במצב הנוכחי, כשלא מתקיים שום דיאלוג בין הנרטיבים, מובן שאלה יהיו התגובות והתובנות. כל צד תמיד יציג את עצמו כחף מפשע ואת השני כרשע מוחלט. אך הניסיונות להוריד את "פארחה" מנטפליקס או לסגור את התיאטרון היחיד שמציג את הסרט בישראל – הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון – נראים עלובים במיוחד.

גם אם בעקבות הלחץ הישראלי בנטפליקס יורידו את הסרט – שמאות אלפים כבר צפו בו – הדיון על נכבה במזרח התיכון ובעולם לא ייפסק. יהיה עוד סרט ותהיה עוד סדרה ועוד ספר. כפי שמעידים האירועים של המונדיאל בקטר, העולם הערבי לא שוכח.

אפשר להאשים את העולם הערבי בהתעלמות מגורל הפליטים הסורים או מהסבל של בני העם היזידי – זה לא ישנה את המציאות. ישראל צריכה למצוא דרך להתמודד עם האמת הכואבת על 1948. הייתה כאן מלחמה ובעקבות המלחמה נהרגו חפים גם בצד השני, בוצעו זוועות ומרבית העם הפלסטיני מצא את עצמו מחוץ לבית.

חיילי חטיבה 8 במלחמת העצמאות (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
חיילי חטיבה 8 במלחמת העצמאות (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)

גם אם בעקבות הלחץ הישראלי בנטפליקס יורידו את הסרט – שמאות אלפים כבר צפו בו – הדיון על נכבה במזרח התיכון ובעולם לא ייפסק. יהיה עוד סרט ותהיה עוד סדרה

האמת הזאת לא נוחה והיא לא מסתדרת יפה בתוך הנרטיב "קראנו להם להישאר והם פשוט ברחו בלי שום סיבה הנראית לעין", אבל חייבים להתמודד איתה כי היא תמשיך להגיח דרך המסכים, הרשתות החברתיות וגם על ידי לחץ בינלאומי.

ערב הסעודית בונה את אתר הסקי הראשון שלה

אם בקטר אפשר לקיים מונדיאל ובדובאי יש אתר סקי מקורה – למה שבערב הסעודית לא יתקיימו המשחקים האסיאתיים החורפיים לחופי הים האדום? האקלים החם והמדברי לא אמור להפריע. השבוע הניחו בעיר החדשנית נאום – המוקמת בימים אלה לאורך הים האדום בערב הסעודית – את אבן הפינה של אתר הסקי העתידי.

מבחינתו של יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן, לערב הסעודית יש את כל מה שיש לשכנתה – איחוד האמירויות – ואף יותר מכך. התחרות בין שתי המדינות מוכרת ומתקיימת בהרבה מאוד תחומים – החל מהענקת אשרות מיוחדות למדענים וחוקרים מוכשרים בכל התחומים ועד לחיוב של חברות זרות להעביר את המטה שלהם לערב הסעודית.

ערב הסעודית מושכת אליה הרבה תשומת לב שלילית בגלל ההפרות בנושא זכויות האדם, ובדיוק כמו מדינות האחרות בשכונה היא מנסה ליצור לעצמה תדמית חדשה

עכשיו העניין הגיע גם לתחום הבידור והספורט. ערב הסעודית מושכת אליה הרבה תשומת לב שלילית בגלל ההפרות בנושא זכויות האדם, ובדיוק כמו מדינות האחרות בשכונה היא מנסה ליצור לעצמה תדמית חדשה – צעירה, קולית וספורטיבית.

מירוץ דקאר עובר במדבריות ערב הסעודית באזור שבו תוקם העיר נאום, 6 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue, עיבוד מחשב)
מרוץ דקאר עובר במדבריות ערב הסעודית באזור שבו תוקם העיר נאום, 6 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue, עיבוד מחשב)

הכסף לביצוע התוכניות הללו בינתיים לא חסר, ואם הכל ילך לפי התוכנית – בקרוב המבקרים בערב הסעודית יוכלו ליהנות לא רק מטיולים במדבר ומביקורים באתרי המורשת האסלאמית, אלא גם לעשות סיבוב באתר סקי מרהיב.

היום הזה בתולדות המזה"ת: האינתיפאדה הראשונה

ב־8 בדצמבר 1987 התקיימה הלוויה לארבעה פועלים פלסטינים ממחנה הפליטים ג'באליה שבעזה, שנהרגו בתאונת דרכים. התאונה נגרמה אחרי שנהג ישראלי פגע בשתי מוניות. לאחר ההלוויה נפוצו בעזה שמועות כי התאונה הייתה בכלל פגיעה מכוונת כנקמה על רצח של שלמה סקל, שנדקר למוות יומיים לפני כן, ב־6 בדצמבר, בשוק המרכזי בעזה.

בבוקר המוחרת החלו בני נוער במחנה ליידות אבנים לעבר חיילי צה"ל. בזמן שהכוחות ניסו לאתר את המיידים, קבוצה של פלסטינים תקפה את הג'יפ שלהם ואת הקצין האחראי על ביטחונם. אחד מהפלסטינים ניסה לחטוף את נשקו של הקצין ושני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר הג'יפ.

האינתיפאדה נחלשה משמעותית רק אחרי מלחמת המפרץ ופסקה סופית לקראת החתימה על הסכמי אוסלו בין ישראל להנהגה הפלסטינית בראשות ערפאת

פלסטיני אחד נהרג ושישה נפצעו. מוצב צה"ל בג'באליה נכבש והוצת על ידי ההמון הזועם. מאוחר יותר באותו היום חטפו אלפי פלסטינים את גופתו של ההרוג מחדר המתים בבית החולים א־שיפא וערכו לו מסע הלוויה שהפך להתפרעויות קשות. לאחר מכן מחאות פרצו גם בירושלים וגם במחנות הפליטים בגדה המערבית.

האינתיפאדה נחלשה משמעותית רק אחרי מלחמת המפרץ ופסקה סופית לקראת החתימה על הסכמי אוסלו בין ישראל להנהגה הפלסטינית בראשות יאסר ערפאת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ואף אחד לא פוצה פה על הנכבה של יהודי מדינות ערב, שנאלצו לברוח מהיום להיום. זה לא חדש שהעולם הערבי רואה רק את הצד שלו, ואת הצד שלו בלבד, מבלי לעשות חשבון נפש עם עצמם לגבי הנכבה שהביאו על... המשך קריאה

ואף אחד לא פוצה פה על הנכבה של יהודי מדינות ערב, שנאלצו לברוח מהיום להיום.
זה לא חדש שהעולם הערבי רואה רק את הצד שלו, ואת הצד שלו בלבד, מבלי לעשות חשבון נפש עם עצמם לגבי הנכבה שהביאו על עצמם.

עוד 1,183 מילים ו-2 תגובות
סגירה