פרשנות שליחותו הזמנית של המקורב מספר אחת

יריב לוין הוא לא רק הפוליטיקאי הקרוב ביותר לבנימין נתניהו - הוא גם חברו הטוב, בן-בית בבית ראש הממשלה המיועד, מי שיודע את כל הסודות ומייעץ לנתניהו גם בתחומים שאינם פוליטיים ● לפיכך, אין שום בסיס לדיווחים שנפוצו כאילו היה פיצוץ בין השניים - הם מתואמים עד לצעד האחרון ● מינוי לוין באופן זמני ליו"ר הכנסת הוא רק צעד ראשון בפרויקט שהשניים עמלים עליו וייחלו לו מזה זמן רב

שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שר המשפטים יריב לוין

בנימין נתניהו ויריב לוין הם ישות אחת. אין ביניהם כל ויכוח או חילוקי דעות אמיתיים, אחדות המטרה מוחלטת ואין שום מהלך שלא נעשה בלי תיאום מדוקדק. לוין הוא כנראה היחיד שנתניהו סומך עליו בפוליטיקה המקומית.

במהלך השנים האחרונות הפכו השניים גם לחברים ולוין, אורח קבוע בבית ראש הממשלה המיועד, יודע את כל הסודות ומייעץ לנתניהו גם בתחומים שאינם פוליטיים. לוין היה כידוע פרקליט ירושלמי מצליח לפני נבחר לכנסת ב-2009.

בתוקף הנסיבות הללו, אין שום סיכוי שהמינוי של לוין כיו"ר הזמני של הכנסת לא נעשה בתיאום מלא בינו ובין נתניהו. הדיווחים שנפוצו אתמול כאילו היה פיצוץ בין נתניהו ולוין על רקע הדרישות של לוין לבצע רפורמות במשרד המשפטים, וזה מה שהוביל את לוין לתפקיד היו"ר הזמני – לא יכולים לקרות.

אין שום סיכוי שהמינוי של לוין כיו"ר הזמני של הכנסת לא נעשה בתיאום מלא בינו ובין נתניהו. הדיווחים שנפוצו אתמול כאילו היה פיצוץ בין נתניהו ולוין – לא יכולים לקרות

בין נתניהו ולוין אין פיצוצים, גם אם יש מי שמנסה לחרחר ריב. לפני שבוע הדליפו גורמים בלשכה המתוככת של נתניהו כאילו ראש הממשלה המיועד לא סומך על לוין, ולכן הוא לא יהיה יו"ר זמני של הכנסת, מה שמתברר כפייק ניוז מובהק.

יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)
יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)

אתמול בערב (ראשון) העביר נתניהו החלטה בין חברי סיעת הליכוד על מינויו של לוין כיו"ר הזמני של הכנסת עד להשבעת הממשלה בעוד שבועיים. ההחלטה התקבלה פה אחד במשאל טלפוני בין חברי הסיעה. היום תאשר הכנסת את המינוי ברוב קולות הקואליציה החדשה.

נתניהו צריך את לוין בשבועיים האלה כדי שיטפל בהעברת כמה חוקים הכרחיים לצורך הקמת הממשלה – ביניהם חוק דרעי, שמאפשר ליו"ר ש"ס לכהן כשר; וחוק בן גביר, שיעניק לשר המיועד סמכויות שליטה על המשטרה.

נתניהו צריך את לוין בשבועיים האלה כדי שיטפל בהעברת כמה חוקים הכרחיים לצורך הקמת הממשלה – ביניהם החוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר; והחוק שיעניק לבן גביר סמכויות שליטה על המשטרה

בליכוד נפוצה אתמול הערכה כי הזמני הוא הקבוע, ולוין יהיה יו"ר הכנסת לאורך כל הקדנציה. זה כנראה לא יקרה. ראשית, לוין לא רוצה להיות יו"ר הכנסת הקבוע, אלא שר המשפטים; שנית, נתניהו רוצה את לוין בתפקיד שר המשפטים, חבר הקבינט ויו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה.

לוין הוא היחיד שנתניהו יכול לסמוך על הרפורמות המשפטיות שהוא ינפק לו במשרד. את תפקיד יו"ר הכנסת הקבוע הוא יעביר למישהו אחר, אולי אמיר אוחנה או דוד אמסלם.

יריב לוין בפעם האחרונה שהיה יושב ראש הכנסת, יוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יריב לוין בפעם האחרונה שהיה יושב ראש הכנסת, יוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בליכוד המתח אדיר, כולם מחכים לתפקיד המיניסטריאלי או הפרלמנטרי שיקבלו, וכל מהלך של ראש הממשלה המיועד מתפרש לכל הכיוונים.

לכולם ברור דבר אחד: נתניהו ימסור את התיקים ואת התפקידים האחרים רק ברגע האחרון, אחרי שיעברו כל החוקים הדחופים. נתניהו יודע שאם ימנה היום את השרים, עוד יהיו כמה ממורמרים שעלולים לטרפד את החוקים הללו.

אתמול העריך גורם בסביבת נתניהו את חלוקת התיקים באופן הבא:

  • יואב גלנט – ביטחון;
  • ישראל כ"ץ – חוץ;
  • יריב לוין – משפטים;
  • אלי כהן – תחבורה;
  • מירי רגב – חינוך;
  • אמיר אוחנה – כלכלה מורחב;
  • ניר ברקת – מדע;
  • אבי דיכטר – אנרגיה;
  • חיים כץ – תיירות;
  • יואב קיש -תקשורת;
  • מיקי זוהר – ספורט;
  • שלמה קרעי – חקלאות;
  • עדית סילמן – שוויון חברתי;
  • גילה גמליאל – הגנת הסביבה;
  • אופיר אקוניס – מודיעין.

לפי אותו גורם, בועז ביסמוט או עמיחי שיקלי יהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת ודוד ביטן ישמש כיו"ר ועדת הכלכלה.

בועז ביסמוט בנאומו הראשון בכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בועז ביסמוט בנאומו הראשון בכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

צריך כמובן לקחת את החלוקה הזו בערבון מוגבל כי הדבר תלוי במשתנים רבים ובהתפתחויות שונות בשבועיים הקרובים, אבל זו הרוח המנשבת היום בצמרת הליכוד.

עוד 524 מילים ו-1 תגובות
סגירה