צבא פקיסטן מציג טיל שאהין-3 בעל ראש נפץ גרעיני בצעדה הצבאית לרגל יום פקיסטן באסלאמאבאד, 23 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Anjum Naveed)
AP Photo/Anjum Naveed

ערב הסעודית פוזלת לעבר נשק גרעיני ומטפחת את הערוץ הפקיסטני

בסוף השבוע רמז שר החוץ הסעודי כי מדינתו תצטייד בנשק גרעיני כדי ליצור ממד של הרתעה מול איראן ● העיניים כעת מופנות אל פקיסטן: מזה כארבעים שנה מרחפות שמועות על מעורבות סעודיה בפרויקט הגרעין של אסלאמאבד, ולברית המתהדקת הזו מתווספת גם ההתקרבות האחרונה בין ערב הסעודית וסין ● פרשנות

כשתשומת הלב העולמית וגם האזורית נתונה בעיקר למונדיאל ההפתעות בקטאר, העניינים במזרח התיכון ממשיכים לרתוח.

במהלך כינוס של מנהיגים ערביים באבו דאבי בסוף השבוע הניח שר החוץ של ערב הסעודית אקדח על השולחן, אמנם במרומז אבל המסר היה די ברור. בהמשך לשאלת עיתונאי מה תעשה ערב הסעודית אם איראן תחזיק בנשק גרעיני ענה הנסיך פייסל בן פארחאן: "כל האפשרויות פתוחות וערב הסעודית תעשה הכל כדי לא להישאר חשופה מול איום כזה".

במשתמע, ערב הסעודית אומרת כי היא תצטייד בנשק גרעיני כדי ליצור ממד של הרתעה מול איראן. עכשיו נשאלת השאלה, מאין היא תשיג את היכולת הזו?

כבר יותר מארבעה עשורים יש שמועות רבות על המעורבות הסעודית בפרויקט הגרעין של פקיסטן. בנייר עמדה שפירסם השנה מכון המחקר The Washington Institute, נטען כי ככל שהמגעים עם איראן לגבי עסקה חדשה יתעכבו ואיראן תמשיך להיות מדינת סף, כך גוברים הסיכויים שערב הסעודית תצטייד בפצצה.

אף אחד לא אומר את הדברים המפורשים של רכישת פצצה מוכנה מפקיסטן, אבל הרמזים בהקשר הזה ברורים, כמו גם ניתוח היחסים בין שתי המדינות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימרן קאהן בריאד, 15 באוקטובר 2019 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימרן קאהן בריאד, 15 באוקטובר 2019 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

ערב הסעודית מעולם לא אישרה את השמועות על התמיכה שלה בפרויקט הגרעין של פקיסטן וכך גם השלטונות באסלאמאבאד. את הרמז העבה ביותר למעורבות כזו נתן בתחילת השנה ד"ר עלי עאוודה אסרי,  מי שהיה שגריר ערב הסעודית בפקיסטן בין השנים 2001 ל-2009. במאמר שפרסם בעיתון Arab News באפריל השנה, הוא כתב:

"ערב הסעודית סיפקה עזרה במהלך שנות השבעים לנשיא זולפיקאר עלי בהוטו, על מנת לסכל את השאיפות הגרעיניות של הודו".

צריך לשים לב היטב לניסוח: המילה המפורשת הייתה לסכל (thwart). אף מילה מעבר לכך, אבל גם כאן הרמז ברור מאוד.

סקירה היסטורית של היחסים בין ערב הסעודית לפקיסטן יכולה להצביע על עומק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בעניין טכנולוגיית הגרעין, אם כי בשום שלב ערב הסעודית לא חצתה קו אדום בעניין הזה – כנראה כדי לא להסתכן בביקורת או בסנקציות בינלאומיות.

סקירה היסטורית של היחסים בין ערב הסעודית לפקיסטן יכולה להצביע על עומק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בעניין טכנולוגיית הגרעין, אם כי בשום שלב ערב הסעודית לא חצתה קו אדום בעניין הזה

ב-1999, מייד אחרי שפקיסטן השלימה סדרה של ניסויים גרעיניים מוצלחים, ביקר במדינה הנסיך סולטן, מי שהיה אז שר ההגנה של ערב הסעודית. במהלך הביקור הוא נלקח על ידי ראש ממשלת פקיסטן דאז נוואז שריף לסיור באתר העשרת האורניום בקהוטה, ליד אסלאמאבאד.

טילים בליסטיים תוצרת פקיסטן מוצגים בצעדה הצבאית לרגל יום פקיסטן באסלאמאבאד, 25 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Anjum Naveed)
טילים בליסטיים תוצרת פקיסטן מוצגים בצעדה הצבאית לרגל יום פקיסטן באסלאמאבאד, 25 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Anjum Naveed)

אלא שהפקיסטנים לא הסתפקו רק בביקור הזה. בהמשך נלקח שר ההגנה הסעודי למפעל צבאי, שם הוצגו לו טילים בליסטיים מדגם Ghauri. הטילים הללו – מתוצרת מקומית פקיסטנית, על בסיס טכנולוגיה של קוריאה הצפונית – יכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. מדוע היה לפקיסטנים כל כך חשוב להציג לסעודים את מרכיבי היכולות הגרעינית? במונחים יהודיים יש שיקראו לזה הכרת הטוב.

בתחילת 2019 חשף "הוושינגטון פוסט" כי ערב הסעודית בנתה מפעל לטילים ארוכי טווח בבסיס הצבאי Al-Watah סמוך לריאד. מניתוח של תצלומי לווין, המפעל נראה דומה בגודלו ובפריסה שלו למפעל פקיסטני מקביל בעיר קאנפור. מומחים מערכים כי הוא נועד לפתח טילים ארוכי טווח מבוססי דלק מוצק, שיחליפו את הטילים הסיניים הישנים שסופקו לממלכה ב-1987 ומונעים על ידי דלק נוזלי.

בתחילת 2019 נחשף כי ערב הסעודית בנתה מפעל לטילים ארוכי טווח בבסיס צבאי סמוך לריאד. מניתוח של תצלומי לווין, המפעל נראה דומה בגודלו ובפריסה שלו למפעל פקיסטני מקביל בעיר קאנפור

אגב, הטילים הסינים הללו הוצגו רשמית לראשונה על ידי ריאד במצעד צבאי ב-2014, 27 שנים אחרי שסופקו. המטרה הייתה להעביר מסר לאיראן ולארצות הברית – שהיו עמוק בתוך המשא ומתן לקראת הסכם הגרעין שנחתם ביולי 2015.

לערוץ החשוב הזה מבחינת ערב הסעודית יש הוכחות נוספות. לא בכדי מקפיד יורש העצר מוחמד בן סלמאן לבקר תדירות בפקיסטן. עד 2019, הוא ביקר בה שלוש פעמים, כשכבר בביקור הראשון שלו ב-2016, שנה אחרי חתימת הסכם הגרעין, הכריזו פקיסטן וערב הסעודית על הסכם שיתוף פעולה צבאי מקיף.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם נשיא סין שי ג'ינפינג בריאד, במהלך פסגת מועצת מדינות המפרץ, 9 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם נשיא סין שי ג'ינפינג בריאד, במהלך פסגת מועצת מדינות המפרץ, 9 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

כאן נשאלת השאלה, מה יש לפקיסטן להציע לסעודיה, שמחזיקה בנשק אמריקאי מתקדם בכל המערכים שלה,  מלבד טכנולוגיה וידע בבניית מערך הרתעה גרעיני?

לברית המתהדקת הזו, יחד עם הרמז העבה של שר החוץ הסעודי בסוף השבוע, צריך לחבר גם את ביקורו הטרי של נשיא סין בערב הסעודית לפני שבוע.

שלא כמו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שהתקבל על ידי דרג סעודי זוטר בעיר ג'דה, הנשיא שי ג'ינפינג התקבל בטקס מפואר בבירה ריאד ואפילו נפגש עם המלך עצמו.

שלא כמו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שהתקבל על ידי דרג סעודי זוטר בעיר ג'דה, הנשיא שי ג'ינפינג התקבל בטקס מפואר בבירה ריאד ואפילו נפגש עם המלך עצמו

סין נמצאת בשיח רצוף עם ערב הסעודית. מפעל הטילים הסעודי נועד על פי ההערכות לפתח את הגרסה הסעודית של הטיל הסיני M-11, שדגמים ישנים שלו נמצאים בידי פקיסטן ומהווים חלק מהמערך הגרעיני שלה.

בנוסף, ערב הסעודית מדברת עם הסינים על שיתוף פעולה בפרויקטים של גרעין אזרחי. זו הייתה אחת הדרישות שלהם מהממשל האמריקאי כשהנשיא ביידן נכנס לבית הלבן. תשובה עדיין לא התקבלה – אבל הסעודים לא ממתינים. הם ממשיכים הלאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נשק גרעיני זה אחד מביטויי ההתאבדות ההולכת ומתקרבת של האנושות. חזרה לאורח חיים פשוט ומיגור הקפיטליזם התחרותי דורסני הרסני, תוך הקניית ערכים רוחניים בכיוון של בעל הסולם - זה התרופה
עוד 750 מילים ו-1 תגובות
סגירה