הדווחית המיוחדת של האו"ם פרנצ'סקה אלבנזה, 27 באוקטובר 2022 (צילום: lev radin / Alamy Stock Photo)
lev radin / Alamy Stock Photo

היסטוריה של הטיה נגד ישראל

היסטוריית ההתבטאויות ברשתות החברתיות של שליחת האו"ם לשטחים הפלסטיניים, עו"ד פרנצ'סקה אלבנזה, חושפת אנטישמיות והטיה נגד ישראל ● הדַוָוחית, שהצהירה על אובייקטיביות בעת הגשת מועמדותה, אף הודתה אשתקד על אפשרות לחוסר אובייקטיביות מצדה ● אלבנזה אומנם התנצלה שאמרה ש"שדולה יהודית שולטת בארה"ב" אך ממשיכה לפמפם דימויים אנטישמיים

עורכת הדין העומדת בראש ועדת החקירה של האו"ם בנושא היחס של ישראל לפלסטינים במהלך מבצע "צוק איתן" אמרה בעבר כי "השדולה היהודית" שולטת בארה"ב.

השליחה האיטלקית של מועצת האו"ם לזכויות אדם, עורכת הדין פרנצ'סקה אלבנזה, מונתה מוקדם יותר השנה לדווחית המיוחדת של האו"ם לענייני זכויות אדם בשטחים הפלסטיניים. הדַוָוח אמור להיות גורם בלתי תלוי העוקב וחוקר אחר הפרות של זכויות אדם בשטחים הפלסטיניים, מפרסם דוחות ציבוריים בנושא ועובד עם ממשלות וגופים אחרים.

אלבנזה – שטוענת שהיא מתחרטת על הערותיה בנושא ה"שדולה יהודית" – היא מבקרת חריפה של ישראל. משלחת ישראל לאו"ם התנגדה באופן רשמי למינויה בטענה שיש לה הטיה מובהקת נגד מדינת ישראל.

מסקירה של פרסומיה בפייסבוק – ומדברים שאמרה בתקשורת ובשיחות עם קבוצות אקטיביסטיות – עולה כי נוסף על ההשתלחות ב"שדולה היהודית" היא גם ביטאה אהדה כלפי ארגוני טרור, דחתה את החששות הביטחוניות של ישראל, השוותה את ישראל לנאצים והאשימה את מדינת היהודים בפשעי מלחמה פוטנציאליים.

הדווחית המיוחדת של האו"ם פרנצ'סקה אלבנזה, אוקטובר 2022 (צילום: צילום מסך מיוטיוב, על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הדווחית המיוחדת של האו"ם פרנצ'סקה אלבנזה, אוקטובר 2022 (צילום: צילום מסך מיוטיוב, על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

מסקירה של פרסומיה בפייסבוק – ומדברים שאמרה בתקשורת ובשיחות עם קבוצות אקטיביסטיות – עולה כי נוסף על ההשתלחות ב"שדולה היהודית" היא גם ביטאה אהדה כלפי ארגוני טרור והשוותה את ישראל לנאצים

אלבנזה מתייחסת לישראל כ"מפעל התנחלות קולוניאלי" וליהודים בישראל – ובשטח המנדט הבריטי שלפני קום המדינה – כ"זרים לא קרואים", שהכניעו את האוכלוסייה הפלסטינית הילידית.

בדוח הרשמי הראשון שלה לאו"ם השנה היא קראה לדחיית פרדיגמת הסכסוך, תיארה את ישראל כמדינה מדכאת והציגה את ה"התנגדות" הפלסטינית כלגיטימית. כמו כן, היא כמעט ולא מכירה בטרור הפלסטיני. ב־2014, במכתב פתוח שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה, אלבנזה גינתה את ארה"ב ואת אירופה על התנהגותן במהלך מבצע "צוק איתן".

אמריקה ואירופה – שאחת מהן כנועה לשדולה היהודית והשנייה לרגשות האשמה בגלל השואה – עמדו מנגד והמשיכו לגנות את המדוכאים הפלסטינים, שמגנים על עצמם באמצעים היחידים שיש להם (טילים פרימיטיביים), במקום לגרום לישראל להתמודד עם אחריותה כלפי החוק הבינלאומי.

באותו הזמן היא לא הייתה מועסקת על ידי האו"ם אבל כבר עבדה בסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (אונר"א). לפי העמוד שלה בלינקדאין, מדובר בסוכנות של האו"ם המסייעת לפלסטינים עקורים ולצאצאיהם. המכתב שפרסמה נועד לגייס תרומות עבור אונר"א.

גבר פלסטיני מעמיס על עגלה רתומה לסוס שקי קמח שהתקבלו מסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), ליד מחסן בעזה, 30 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
גבר פלסטיני מעמיס על עגלה רתומה לסוס שקי קמח שהתקבלו מסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), ליד מחסן בעזה, 30 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

נכון לזמן פרסום הכתבה, הפוסט – שנחשף עתה לראשונה – עדיין מופיע בעמוד הפייסבוק האישי שלה, שפתוח לצפייה ציבורית ומציג אותה כחוקרת של האו"ם. בפוסט אחר מאותה שנה, שהוסר לאחר פנייה של זמן ישראל ללשכתה, אלבנזה התייחסה לשדולה היהודית ול"חמדנותה של ישראל".

דבריה כוונו ל־BBC בהקשר לאופן הסיקור שלו את הסכסוך הישראלי–פלסטיני, אף שתאגיד השידור הבריטי הוא לרוב ביקורתי כלפי ישראל. "השדולה הישראלית נמצאת בבירור בוורידים ובמערכת שלכם ואתם תיזכרו כמי שהיו בצד של האח הגדול בסיוט האורווליאני הזה, שנגרם שוב על ידי חמדנותה של ישראל. תתביישו לכם, BBC", היא כתבה.

בשנה שעברה היא טענה כי השדולות היהודיות והפרו־ישראליות משפיעות על מכירות הנשק של ישראל ומשתיקות ביקורת כלפי ישראל.

ההתייחסויות ליהודים ולשדולות היהודיות כבעלי כוח לא פרופורציונלי נחשבות לאנטישמיות משום שהן מעלות באוב דימויים עתיקים מתיאוריות קונספירציה בנושא היהודים השולטים בעולם מתוך הצללים. רבים מהסטריאוטיפים האלה מתארים את היהודים כחמדנים.

הקהל בכנס איפא
אילוסטרציה: הקהל בכנס איפא"ק (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

ההתייחסויות ליהודים ולשדולות היהודיות כבעלי כוח לא פרופורציונלי נחשבות לאנטישמיות משום שהן מעלות באוב דימויים עתיקים מתיאוריות קונספירציה בנושא היהודים השולטים בעולם

"הדיבור על שדולה יהודית מאוחדת ורבת עוצמה מזין את הסטריאוטיפ על כוח יהודי, שיש יד יהודית זדונית המתמרנת ממשלות", אומרת סוזן הלר פינטו, סגנית הנשיא לענייני מדיניות בינלאומית בליגה נגד השמצה.

"כשהיא טוענת שאמריקה כנועה לשדולה היהודית, זה מחזק את הדימוי הזה של השדולה היהודית ככול־יכולה ואת אמריקה, פעולותיה ומדיניותה כמוכוונות על ידי אותה שדולה יהודית. זה אנטישמי", אומרת הלר פינטו. "מדובר בהצהרות מכלילות. זו לא ביקורת פוליטית על פעולות ישראל אלא אפיונים גורפים המעוררים דימויים אנטישמיים עתיקים".

מוקדם יותר השנה, אחד מחברי ועדת החקירה של האו"ם בנושא הפרת הזכויות בישראל ובשטחים התנצל בעקבות התבטאות דומה בנוגע ל"שדולה היהודית", שעוררה סערה. אחרי פניית זמן ישראל, אלבנזה ניסתה להרחיק את עצמה מהתבטאויותיה.

"חלק מהמילים שהשתמשתי בהן במהלך התקיפה של ישראל ברצועת עזה ב־2014 היו בלתי ראויות, לא מדויקות מבחינה אנליטית ופוגעניות שלא במתכוון", היא אמרה באמצעות לשכתה.

רחוב הרוס ברצועת עזה אחרי מבצע צוק איתן (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
הריסות בעזה אחרי מבצע "צוק איתן" (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

"כשהיא טוענת שאמריקה כנועה לשדולה היהודית, זה מחזק את הדימוי הזה של השדולה היהודית ככול־יכולה ואת אמריקה, פעולותיה ומדיניותה כמוכוונות על ידי אותה שדולה יהודית. זה אנטישמי"

"אנשים עושים טעויות. אני מרחיקה את עצמי מהמילים האלה, שלא הייתי משתמשת בהן היום, וגם לא השתמשתי בהן בתור הדווחית המיוחד של האו"ם. אולם, אסור שתשומת הלב תהיה מוסחת מהפרקטיקות הבלתי חוקיות של ישראל, שגורמות סבל למיליונים ומפירות זכויות אדם על בסיס יום־יומי בשטחים הפלסטיניים הכבושים", היא הוסיפה. "על זה אני מחויבת לדווח וזה מה שצריך לעמוד במוקד העניין שלנו".

קוד התנהגות

בטופס הגשת המועמדות שלה לתפקיד הדווחית המיוחדת, אלבנזה הצהירה כי אין "שום סיבה", בהווה או בעבר, שתעמיד בסימן שאלה את אמינותה או את סמכותה המוסרית וכי אין לה "שום השקפות או דעות קדומות היכולות להטות" את אופן החקירה שלה.

דווחים מיוחדים לא מקבלים תשלום על עבודתם והם ממונים לתקופה של שלוש שנים, עם אפשרות הארכה לשלוש שנים נוספות. קוד ההתנהגות של מועצת זכויות האדם לבעלי מנדט מטעם האו"ם מדגיש כי עליהם להיות אובייקטיביים, להימנע מ"מוסר כפול ופוליטיזציה" ולפעול ב"יושרה, בחוסר פניות, בשוויון, בכנות ובתום לב".

גם דַווחים קודמים לענייני פלסטינים גילו התנגדות נחרצת כלפי ישראל – שהיא המדינה היחידה שהאו"ם ממנה לה חוקר באופן קבוע. שורה של ממונים מטעם האו"ם החזיקו בתפקיד הדווח המיוחד לשטחים הפלסטיניים מאז 1993.

עימות בין כוחות צה"ל ומפגינים פלסטיניים ביטא שליד חברון, 9 ביולי 2021 (צילום: Wissam Hashlamon/Flash90)
עימות בין כוחות צה"ל ומפגינים פלסטיניים ביטא שליד חברון, 9 ביולי 2021 (צילום: Wissam Hashlamon/Flash90)

קוד ההתנהגות של מועצת זכויות האדם לבעלי מנדט מטעם האו"ם מדגיש כי עליהם להיות אובייקטיביים, להימנע מ"מוסר כפול ופוליטיזציה" ולפעול ב"יושרה"

אולם, אלבנזה גם השוותה את ישראל לגרמניה הנאצית, מה שנתפס בישראל כפוגעני וכעלבון לקורבנות השואה. בפוסט מ־2015 – שנחשף על ידי זמן ישראל – היא שיתפה תמונה של חייל נאצי וגבר יהודי לצד תמונה של חייל ישראלי וגבר פלסטיני.

בריאיון לתקשורת האיטלקית היא אף השוותה בין הנכבה לבין השואה, התבטאות שדווחה על ידי הקבוצה הפרו־ישראלית משמר האו"ם (UN Watch). השוואת ישראל לגרמניה הנאצית נחשבת לאנטישמית על פי ההגדרה המקובלת שניסחה הברית הבינלאומית לזכר השואה. אלבנזה התבטאה לאחרונה כנגד ההגדרה הזאת.

התנגדות מזוינת

אלבנזה ביקרה את ישראל בחריפות בהתבטאויות נוספות מהתקופה האחרונה, שבהן דחתה שוב ושוב את דאגותיה הביטחוניות של ישראל, גם אחרי שמונתה לתפקיד הדווחית המיוחדת, והצדיקה את האלימות נגד ישראל והישראלים.

בחודש שעבר היא אמרה בפודקאסט כי חששותיה הביטחוניים של ישראל הם "חשיבה פרנואידית". "ישראל לא יכולה לטעון להגנה עצמית בזמן שהיא כובשת באופן בלתי חוקי, ובזמן שהיא מבצעת פעולות תוקפניות נגד מדינה אחרת", היא אמרה. "מי שיש להם זכות להגנה עצמית הם הפלסטינים".

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור מסגד אל־אקצא,15 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור מסגד אל־אקצא,15 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

בחודש שעבר היא אמרה בפודקאסט כי חששותיה הביטחוניים של ישראל הם "חשיבה פרנואידית". "ישראל לא יכולה לטעון להגנה עצמית בזמן שהיא כובשת באופן בלתי חוקי"

בריאיון לתקשורת האיטלקית מוקדם יותר השנה היא האשימה את ישראל בכך שהיא "מאוד יעילה בדחיפת המשוואה 'התנגדות שווה טרור'. אבל הכיבוש בבירור מחייב ויוצר אלימות". בריאיון אחר היא אמרה שהאלימות הפלסטינית היא "בלתי נמנעת".

מוקדם יותר השנה, אחרי ההתלקחות בין עזה לישראל, היא אמרה כי זכות ההתנגדות של הפלסטינים "טבועה בזכות הקיום שלהם כעם". היא גם אמרה שזכותם של הפלסטינים להתנגדות מזוינת היא "שיח נחוץ" שנעדר מהדיון הציבורי.

בנאום וידאו שנשאה בעזה מוקדם יותר החודש היא אף אמרה כי קיימת זכות "ההתנגדות לכיבוש". זמן ישראל תרגם את דבריה מהתרגום הסימולטני לערבית משום שלא ניתן היה להשיג את השמע המקורי באנגלית. "הכובש לא יכול להגיד שהוא מגן על עצמו", היא אמרה לקהל בעזה הנשלט על ידי חמאס מאז ההשתלטות האלימה על הרצועה ב־2007.

לפני שבע שנים היא הביעה שמחה על הסרת חמאס מרשימת ארגוני הטרור על ידי בית הדין של האיחוד האירופי:

שתי חדשות טובות אחת אחרי השנייה מהרדיו בזמן שחטפתי תנומה: נרמול היחסים בין ארה"ב לקובה והסרת חמאס מרשימת ארגוני הטרור. אני חולמת?

תהלוכה של חמאס בעזה, 6 באוקטובר 2006 (צילום: Ahmad Khateib/Flash90)
תהלוכה של חמאס בעזה, 6 באוקטובר 2006 (צילום: Ahmad Khateib/Flash90)

גם הפוסט הזה הוסר לאחרונה. מלשכתה של אלבנזה סירבו להתייחס לבקשת זמן ישראל לפוסט הזה ולדומים לו. אולם, בהזדמנות אחת לפחות היא גינתה את ירי הרקטות הפלסטיניות לעבר ישראל.

"ירי רקטות חסר הבחנה מעזה הוא לא תגובה קבילה להפצצות הבלתי חוקיות של ישראל, משום שהוא פוגע באזרחים ולפיכך גם בלתי חוקי", היא אמרה מוקדם יותר השנה.

האשמות בפשעים חמורים

אלבנזה שוללת כל נוכחות ישראלית בגדה המערבית ומכנה אותה כ"שליטה זרה". לטענתה, אין לכך "שום הצדקה, "שום סיבה". לדבריה, מדובר ב"מכשיר ליישוב הארץ".

ישראל מצדיקה את נוכחותה בגדה המערבית – שגבעותיה משקיפות על המישורים המרכזיים של המדינה – בנימוקים ביטחוניים. קיימות גם עדויות מתועדות רבות לנוכחות יהודית בגדה המערבית מלפני אלפי שנים, המוכרות על ידי אונסק"ו וגופים אחרים.

המאחז הלא חוקי אביתר, 27 ביולי 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
המאחז הלא חוקי אביתר, 27 ביולי 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

ב־2018 אלבנזה פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה צילום מסך עם ציטוט המיוחס לדוד בן־גוריון, שאומר, "נבטל את החלוקה ונתרחב לכל פלשתינה". הציטוט הוא ככל הנראה תרגום של מכתב שנוי במחלוקת שכתב בן־גוריון לבנו ב־1937.

אלבנזה הוסיפה כי ההשתלטות על כל "פלסטין (ולמעשה על הרבה יותר) הייתה תמיד התוכנית של הציונים". היא גם אמרה כי ייתכן שישראל אשמה בפשעים חמורים כגון רצח עם, טיהור אתני, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

השנה היא אמרה ש"עשרות" עיתונאים נהרגו בסכסוך מאז שנת 2000, כולם על ידי ישראל. על פי נתונים סטטיסטיים של האו"ם – שתי הטענות שקריות. "קיימת פרקטיקה של הרג מכוון, שיכולה בהחלט [להיחשב] כפשע נגד האנושות", היא ציינה.

אף שהצהירה על אובייקטיביות בעת הגשת מועמדותה לתפקיד הדווחית המיוחדת – היא הודתה בפאנל שנערך בשנה שעברה כי היו לה ספקות לגבי קבלת המשרה. "נושא שיש לי עליו דעות אישיות עמוקות"

אולם, כאמור, אף שהצהירה על אובייקטיביות בעת הגשת מועמדותה לתפקיד הדווחית המיוחדת – היא הודתה בפאנל שנערך בשנה שעברה כי היו לה ספקות לגבי קבלת המשרה. "עמוק בפנים אולי חששתי כי חקירת הנושא – שיש לי עליו דעות אישיות עמוקות – עלולה לפגוע באובייקטיביות שלי", היא אומרת.

לפני שנכנסה לתפקיד במאי האחרון, ישראל טענה כי ההטיה המוקדמת שלה אמורה לפסול אותה מקבלת המשרה. "דעתה של הדווחית המיוחדת החדשה נגד ישראל – אותה הביעה במאמרים, באירועים ובערוצי תקשורת רבים – מראה שהיא לא מתאימה לתפקיד", אמרה בזמנו מרב מרקס, היועצת המשפטית של המשלחת הישראלית דאז לאו"ם בז'נבה.

גם הוועד היהודי־האמריקאי גינה אז את מינויה. ישראל – בגיבויה של ארה"ב – מאשימה מזה זמן רב את מועצת האו"ם לזכויות אדם בהטיה נגד ישראל ובאופן כללי מסרבת לשתף פעולה עם חוקריה.

הדים לדברי קותרי

התבטאויותיה של אלבנזה על "הלובי היהודי" מהדהדות דברים שהשמיע לאחרונה גורם נוסף באו"ם המנהל חקירה נגד ישראל. ביולי האחרון, מילון קותרי – חבר בוועדת האו"ם לחקירת חשדות לפשעי מלחמה מצד ישראל – אמר כי המדיה החברתית "נשלטת ברובה על ידי השדולה היהודית". הוא גם תהה מדוע ישראל התקבלה כחברה באו"ם.

ועדת החקירה הבלתי מוגבלת של קותרי תוארה כביקורתית בצורה חריפה כלפי ישראל. תומכי ישראל מצביעים על כך שהיא מתעלמת כמעט לחלוטין מהטרור ומהאלימות הפלסטינית.

נציבי האו"ם נאווי פילאי (משמאל) ומילון קותרי, דנים בנושא חקירת ישראל במטה האו"ם בניו יורק, 27 באוקטובר 2022 (צילום: לוק טרס)
נציבי האו"ם מילון קותרי ונאווי פילאי דנים בחקירת ישראל במטה האו"ם בניו יורק, 27 באוקטובר 2022 (צילום: לוק טרס)

בשבוע שעבר, 49 חברי קונגרס אמריקאים הביעו את דאגתם בנושא ההטיה של הוועדה נגד ישראל במכתב לשגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס־גרינפלד, זאת בעקבות דבריו של קותרי על "השדולה היהודית".

אחת הדוברות בגנות השימוש בדימוי של "השדולה היהודית" היא שליחת מחלקת המדינה האמריקאית למאבק באנטישמיות דבורה ליפשטדט, שתיארה את ההתבטאויות של קותרי כבלתי קבילות.

"זה מקומם שמומחה לזכויות אדם הממונה [על ידי מועצת האו"ם לזכויות אדם] על ישראל והגדה המערבית ועזה חוזר על דימויים אנטישמיים ומטיל ספק בלגיטימיות של ישראל כחברה באו"ם"

"זה מקומם שמומחה לזכויות אדם הממונה [על ידי מועצת האו"ם לזכויות אדם] על ישראל והגדה המערבית ועזה חוזר על דימויים אנטישמיים ומטיל ספק בלגיטימיות של ישראל כחברה באו"ם", כתבה ליפשטדט. "זה בלתי מתקבל על הדעת שההתבטאויות האלה מגיעות מחבר ממונה בוועדת חקירה".

לשכת ראש הממשלה וגורמים בקנדה, בבריטניה ובכמה מדינות נוספות גינו גם כן את הערותיו של קותרי. לשכתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמרה בתגובה להערותיו של קותרי ש"אין מקום לאנטישמיות בעבודת האו"ם".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (צילום: Michael Kappeler/DPA via AP, Pool)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (צילום: Michael Kappeler/DPA via AP, Pool)

"ישראל היא מדינה חברה באו"ם ללא עוררין, עם אותן זכויות וחובות כמו שאר 192 המדינות המרכיבות את הארגון הזה", אמר דובר מטעם גוטרש. גוטרש התבטא נגד אנטישמיות בחודש שעבר, ונפגש בשבוע שעבר עם מנהיגים יהודים כדי לדון בדעות הקדומות.

אלבנזה היא גם לא הדווחית המיוחדת הראשונה המואשמת בהפצת דימויים אנטישמיים. ב־2011 המשפטן האמריקאי ריצ'רד פאלק, ששימש אז בתפקיד הדווח, זכה לגינוי על פרסום קריקטורה אנטישמית.

"מעשיו של פאלק בזמנו וההצהרות של הגורמים באו"ם רק מזינים את חוסר האמון של האנשים בטענות שהאו"ם מאוזן וקונסטרוקטיבי בכל מה שנוגע לישראל, ואפילו ליהודים", אומרת הלר פינטו מהליגה נגד השמצה.

ההגנה על קותרי

אלבנזה הגנה על קותרי וכינתה את הביקורת נגדו כ"טענות מגוחכות לאנטישמיות" ו"מסע הכפשה". לדבריה, הביקורת על ועדת החקירה "נראית מתואמת. אני חושבת שזה צריך לעורר בדיקה".

בשבוע שעבר אלבנזה אמרה כי ישראל העניקה לה היתר לבקר בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, אבל על פי פוסטים מאוחרים יותר נראה כי ישראל חסמה את הביקור

היא גם ביטאה ספקות לגבי מעורבותה של ישראל באו"ם וכינתה את הפעילות הפרו־ישראלית "מתועבת". "זה צריך לעורר בדיקה רצינית באו"ם", היא אמרה. "אני באופן אישי ראיתי הפרה של קוד ההתנהגות על ידי הרשויות הישראליות, השגריר הישראלי".

בשבוע שעבר אלבנזה אמרה כי ישראל העניקה לה היתר לבקר בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, אבל על פי פוסטים מאוחרים יותר נראה כי ישראל חסמה את הביקור בעקבות ההצהרות שהשמיעה.

הדוח הראשון שלה כדווחית – שפורסם באוקטובר – מתאר את ישראל כ"משטר רכושני, סגרגטיבי ודכאני במתכוון". לדו"חות של חוקרים מטעם האו"ם יש חשיבות רבה מחוץ לאו"ם, שכן הם מצוטטים על ידי התקשורת וארגונים אחרים, וכך מגיעים לידיעת הציבור, שסביר להניח לא מודע להטיה שבבסיס ההאשמות.

הפגנות נגד ישראל ובעד הפלסטינים בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
הפגנות נגד ישראל ובעד הפלסטינים בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
עוד 2,008 מילים
סגירה