מה זדוני בצילום? האם זה סנטה קלאוס על המרפסת?

בנימין נתניהו והרב חיים דרוקמן על המרפסת בכיכר ציון, צילום מסך מערוץ 11
בנימין נתניהו והרב חיים דרוקמן על המרפסת בכיכר ציון, צילום מסך מערוץ 11

חיים דרוקמן, מנהיגה הרוחני ופיזי של הלאומנות הדתית, פוליטיקאי, יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר הנהלה בתנועת בני עקיבא, מוביל מצעד הדגלים בירושלים וחתן פרס ישראל למפעל חיים, מת.

דרוקמן, מנהיגה הרוחני ופיזי של הלאומנות הדתית, פוליטיקאי, יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר הנהלה בתנועת בני עקיבא, מוביל מצעד הדגלים בירושלים וחתן פרס ישראל למפעל חיים, מת

בהספד בהלווייתו נתניהו סיכם כי דרוקמן "חי חיי נצח". על איזה יצור בזמן הלוויתו מתגלה כי אינו בן תמותה? האם דימה את הרב דרוקמן לרוזן דרקולה?

חיים דרוקמן היה בין חברי הכנסת הבודדים שנשארו במליאה כאשר מאיר כהנא נאם. ב-1984 אחרי הבחירות, הנשיא חיים הרצוג לא זימן את הח"כ הטרי כהנא כמקובל ללשכתו בטענה כי "תוכנית הדוגלת בגזענות, אפליה ושלילת זכויות מנוגדת לעקרונות תורת ישראל ואין לה מקום במדינה יהודית". חברי הכנסת והשרים, מימין ומשמאל היו מאוחדים בהחרמתו.

ברוך מרזל, שהיה פעיל ב"כך", ארגון הטרור של כהנא, מזכיר התנועה בכנסת ומי שלאחרונה (2019) התמודדותו לכנסת ב"עוצמה יהודית" נפסלה בשל הסתה לגזענות, הואיל בטובו להזכיר זאת בציוץ ולשתף סרטון של חיים דרוקמן נואם באזכרה של כהנא. על רקע תמונת הרב אמר דרוקמן: "עם ישראל הוא נצח, ארץ ישראל היא נצח, תורת ישראל היא נצח ומי שחי למען ערכי נצח אלה…הוא מתעצם בנצח וממשיך לחיות חיי נצח".

כאשר נתניהו אומר שדרוקמן "חי חיי נצח", הוא מצטט את דרוקמן מספיד את מאיר כהנא. הוא מצטט את חתן פרס ישראל מספיד את מאיר כהנא. הוא מצטט את יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מספיד את מאיר כהנא. הוא מראה לקהל איך בארבעים שנה נחצה מדבר מטאפורי בין חיים הרצוג לבין בוז'י הרצוג, בין איסור הכהניזם לבין החלפת מגילת העצמאות בו.

כשנתניהו אומר שדרוקמן "חי חיי נצח", הוא מצטט את דרוקמן מספיד את הרב כהנא ומראה איך ב-40 שנה נחצה מדבר מטאפורי בין חיים הרצוג לבין בוז'י הרצוג, בין איסור הכהניזם – לבין החלפת מגילת העצמאות בו

נשיא המדינה בוז'י הרצוג כתב בטוויטר ש"הרב דרוקמן היה שליח ציבור ומנהיג רוחני שהוביל בחזון ובמעשה כמה ממפעלי התורה, הציונות והתחייה החשובים ביותר של דורנו". בני גנץ כתב כי "הלב דואב על מותו של הרב דרוקמן, שזכיתי להיות מתלמידיו בישיבת אור עציון". אפילו ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כתב עליו שהיה "חתן פרס ישראל ואדם שכולו אהבת ישראל".

כיצד הצליח חיים-חיי-נצח דרוקמן להלך כדמות ממלכתית בין הבריות, בעוד כל פועלו הוקדש למציצת משאבי מדינת הלאום המודרנית לכינון התיאוקרטיה המשיחית הגזענית והמוטרפת שעקרונותיה נחשפים כניבים כעת לנגד עינינו בהסכמים קואליציוניים שרוקמים תלמידיו הנאמנים?

התשובה סוכמה באחד הרגעים הטלוויזיונים המדוייקים בתולדות המדינה. ב-2019 ערך עקיבא נוביק שאלון ידע סרוג למועמדת "ימינה" דאז רוני ססובר. ססובר החילונית התל אביבית לא זיהתה בחידון את תמונתו של הרב דרוקמן. היא גם לא ידעה להשלים את ישעיהו ח' פרק י' "עֻצוּ עֵצָה, וְתֻפָר;" ("דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם, כִּי עִמָּנוּ אֵל").

אפשר רק להניח שגם לא הכירה את המשמעות הפוליטית שקיבל המזמור בקרב האלקטורט המשיחי, שאת מנהיגו חיים דרוקמן כאמור לא ידעה לזהות בתמונה. עוצו עצה ותופר הפך להמנון המרדה (לכאורה) מתנחלי-משיחי נגד המדינה הדמוקרטית וחוקיה.

נדמה שאנו בסרט אימה המונע מבורות טהורה. סרט בו מספידים את דרקולה הנצחי כאציל ולא כערפד, מזמינים אותו פנימה למשכננו לקפה ועוגה. מעניין מה יקרה בסצנה הבאה.

כיצד הצליח חיים-חיי-נצח דרוקמן להלך כדמות ממלכתית בין הבריות, בעוד כל פועלו הוקדש למציצת משאבי מדינת הלאום המודרנית לכינון התיאוקרטיה המשיחית הגזענית והמוטרפת

להבדיל מהציבור החילוני המסומם באשליית הממלכתיות, חלקים בציבור הדתי יודעים בדיוק מי הוא דרוקמן, ובזמנו גם יצאו במחאה חריפה, כולל עצומה עם מאות חתימות, נגד הענקת פרס ישראל למפעל חיים למי שניצל את מעמדו הרם, ועוד כאיש חינוך, להגן על תוקפי מין סדרתיים שניצלו תלמידים.

דרוקמן הגן על זאב קופולוביץ', שהודה במסגרת עסקת טיעון בביצוע 12 עבירות של מעשים מגונים, 9 מהן בילדים מתחת לגיל 14, תלמידים שתגמל בציונים עבור מין. הוא הגן גם על מוטי אלון, עבריין המין שעליו דרוקמן הצהיר כי "שפכו את דמו". גם אחרי שהורשע, דרוקמן התעקש להזמין אותו ללמד אצלו בישיבה.

בתגובה לביקורת הפנים-מחנאית התפלפל דרוקמן בתגובה שהתפרסמה בעלון פרשת שבוע הנקרא בתוך בתי הכנסת של המחנה הלאומני דתי:

"אם בית המשפט היה אומר שהוא [מוטי אלון, עבריין המין שתקף את תלמידיו] צריך לחדול מללמד אנשים, הייתי מכבד את זה…בית המשפט לא אמר שום דבר בעניין, אז ממתי בוחרים לשפוט טוב יותר מהשופטים?".

לא "הנני", אלא השומר אחי אנוכי.

אסור להתבלבל, דרוקמן ידע היטב להתנגד לפסיקות בית המשפט. ב-2002 הגיש הצעה לתיקון חוק מקרקעי ישראל במטרה לאפשר הקמה של ישובים ליהודים בלבד, וזאת בעקבות הפסיקה בבג"ץ קעדאן, בו השופט אהרון ברק קבע:

"מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לא מתבקש כלל כי המדינה תנהג באפליה בין אזרחיה… המדינה – מדינת יהודים היא; המשטר המתקיים בה – הוא משטר דמוקרטי נאור, המעניק זכויות לכלל האזרחים, יהודים כלא יהודים".

על כך דרוקמן הצהיר כי:

"עם כל הכבוד לנשיא בית המשפט העליון, לא מפיו אנו חיים באשר למושג ציונות. איני מעלה בדעתי שציונות פירושה שדווקא בישוב יהודי יגורו ערבים".

דווקא.

עופר אדרת, כתב ההיסטוריה של הארץ, הנגיש בציוץ מופת את המתח בין ההספדים הממלכתיים את דמות האציל, ובין המציאות הערפדית, כשצירף לדברי הספד שגרתיים צילום ובו דרוקמן עומד לימינו של נתניהו על המרפסת בכיכר ציון לפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין.

ציוץ של עופר אדרת על חיים דרוקמן
ציוץ של עופר אדרת על חיים דרוקמן

בתגובות לציוץ, חשבון אנונימי עם 11 עוקבים תייג את קלמן ליבסקינד וכתב: "מניח שפספסת את בחירת התמונה הזדונית כשסימנת לייק על הציוץ הזה", ולכך ענה קלמן, "נכון. תודה".

מה בעצם זדוני בצילום? האם אינו נכון? האם זה בכלל סנטה קלאוס שם על המרפסת, מישהו שאולי רוני ססובר כן מזהה? ואולי האגדות על ערפדים נכונות והם אינם יכולים להסתכל על עצמם במראה?

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 860 מילים
סגירה