הניסיון להכפיש את היורש המיועד של אבו מאזן

בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח (צילום: AP Photo/Nasser Nasse)
AP Photo/Nasser Nasse
בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח

חשיפת ההקלטה שבה נשמע חוסיין א-שיח' כשהוא משמיץ את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומקלל אותו מסעירה את הרחוב הפלסטיני. קרב הירושה ברשות מסלים ונכנס לשלבים חדשים ובתנועת פת"ח חוששים מחיסולים פנימיים.

שיחת היום בשטחי הגדה ורצועת עזה היא ההקלטות שהפיצה סוכנות הידיעות "שהאב", המזוהה עם ארגון חמאס, הקלטות המשקפות את הסלמת קרב הירושה בצמרת הרשות הפלסטינית.

שיחת היום בשטחי הגדה ורצועת עזה היא ההקלטות שהפיצה סוכנות הידיעות "שהאב", המזוהה עם ארגון חמאס, הקלטות המשקפות את הסלמת קרב הירושה בצמרת הרשות הפלסטינית

בהקלטות נשמע חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף ויורשו המיועד של אבו מאזן, מכפיש את יו"ר הרשות, מכנה אותו "דפוק בראש" ומקלל אותו בקללה "בן 66 שרמוטות".

עוד נשמע חוסיין א-שיח' מאשים את אבו מאזן ביצירת האנרכיה בשטחי הגדה ובתכנון להיפטר מיאסר ערפאת.

חוסיין א-שיח' נשמע גם מותח ביקורת חריפה על ידידו הטוב ובן בריתו הפוליטי מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני.

אמש נועד חוסיין א-שיח' במוקטעה ברמאללה עם יו"ר הרשות אבו מאזן. הוא הכחיש כי אמר את הדברים וטען שמדובר בקלטת מזוייפת ש"בישל" חמאס בעזרת יריביו בצמרת פת"ח כדי לסכסך בינו לבין אבו מאזן ומאג'ד פרג'. השלישיה הזו נחשבת לציר שמנהיג כיום את הרשות הפלסטינית.

בהקלטות נשמע חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף ויורשו המיועד של אבו מאזן, מכפיש את יו"ר הרשות, מכנה אותו "דפוק בראש" ומקלל אותו בקללה "בן 66 שרמוטות"

כאמור, חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, נחשב ל"איש החזק" ברשות וליורשו המיועד של יו"ר היו"ר אבו מאזן.

הוא נהנה מתמיכה חזקה של יו"ר הרשות ומגיבוי מלא של מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני השולט על כ-30 אלף אנשי ביטחון חמושים, דבר שמעניק לחוסיין א-שיח' הגנה במקרה שקרב הירושה יתדרדר לעימות אלים בינו לבין בכירים אחרים בתנועת פת"ח, הרואים עצמם כיורשיו של יו"ר הרשות.

למשרד העניינים האזרחיים שהוא עומד בראשו יש נגיעה בכל תחומי החיים בגדה. למעשה הוא מפעיל מנגנון של "דיפ סטייט" וכל נושא עובר דרכו.

יש לו קשרים הדוקים עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן לצורך העבודה השוטפת, עם ראש השב"כ רונן בר, עם נציגות ה-CIA  בישראל ועם לשכת ראש הממשלה ולשכת שר הביטחון.

לפני כמה חודשים הוא נפגש עם יאיר לפיד לפני שהוא כניסתו לתפקיד ראש ממשלת המעבר.

הנשיא ביידן שביקר לפני כמה חודשים בישראל פגש את חוסיין א-שיח' בבית לחם ועל פי גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הוא נתן "אור ירוק" ליו"ר אבו מאזן להכשיר את חוסיין א-שיח' ליורשו הפוטנציאלי.

א-שיח' נהנה מתמיכה חזקה של אבו מאזן ומגיבוי מלא של מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני השולט על כ-30 אלף אנשי ביטחון חמושים, מה שמעניק לו הגנה אם קרב הירושה יתדרדר לעימות אלים

אחר כך החליט הממשל להזמין את חוסיין א-שיח' לוושינגטון לפגישות עם בכירי הממשל כדי לבחון דרכים לחיזוק הרש"פ והשליטה הביטחונית שלה.

חוסיין א-שיח' הגיע לוושינגטון ונפגש כבר  עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן, עם סגנית שר החוץ וונדי שרמן ועם פקידים בכירים בסטייט דיפרטמנט.

חוסיין מנהל מאבקים מרים נגד בכירים בפת"ח במסגרת קרב הירושה כדי לשמור על היתרון שהעניק לו יו"ר הרשות הוא הצליח לנטרל בינתיים את יריבו מרואן ברגותי ולמנוע את שחרורו האפשרי מהכלא הישראלי במסגרת עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס, וכן לחבל ביחסים בין בכיר פת"ח תאופיק אל-טיראווי לבין אבו מאזן.

יו"ר הרשות חשד באל-טיראווי כי הוא זה שהדליף לאמצעי התקשורת מסמכים מוועדת החקירה בנסיבות מותו של יאסר ערפאת, המעידים על כך שלאבו מאזן היה האינטרס החזק ביותר מכל בכירי הרשות לחסל את יאסר ערפאת.

אל-טיראווי הורחק על ידי אבו מאזן מהוועדה המרכזית של פת"ח וגורש מתפקיד ראש מועצת הנאמנים של אוניברסיטת "אלאיסתיקלאל" ביריחו.

עכשיו הצליחו כמה בכירים בפת"ח להתנקם בחוסיין א-שיח' בסיוע חמאס.

אל-טיראווי הורחק ע"י אבו מאזן מהוועדה המרכזית של פת"ח וגורש מתפקיד ראש מועצת הנאמנים של אוניברסיטת "אלאיסתיקלאל" ביריחו. עכשיו הצליחו כמה בכירי פת"ח להתנקם בחוסיין א-שיח'

נראה כי אין מדובר בקלטת מזוייפת אלא בהקלטת סתר בין חוסיין א-שיח' לבין  גורם ישראלי בכיר או מקורב לחוסיין א-שיח', שיורטה על  ידי המודיעין של חמאס או גורמי מודיעין פלסטינים.

אפשרות נוספת היא שמדובר בכמה הקלטות של שיחות ש"בושלו" ונערכו לקלטת אחת.

גורמים בפת"ח טוענים כי ייתכן שמדובר במעשה נקם של תאופיק אל טיראווי, שהיה ראש המודיעין הכללי. מקורביו של אלטיראווי מכחישים.

נראה כי למרות קידומו המטאורי של חוסיין א-שיח' לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, הוא חש כי אבו מאזן משחק בו ואיננו רוצה בו באמת כיורשו אלא משתמש בו לצורך יישום שיטתו ל"הפרד ומשול" בצמרת פת"ח.

לדברי גורמים בכירים בפת"ח, א-שיח' חושד כי אבו מאזן שוקל להכתיר את מחמוד אלעאלול כיורשו האפשרי, מחמוד אלעאלול משמש כעת בתפקיד סגן יו"ר תנועת פת"ח.

חוסיין א-שיח'  נפל בפח שטמנו לו יריביו והוא איננו מתכוון לעבור לסדר היום. מדובר באדם מאוד מתוחכם ומסוכן, ההערכה בתנועת פת"ח היא כי הוא יצליח לצאת מהמלכודת שטמנו לו יריביו.

הוא מחזיק חומר רגיש על יו"ר הרשות הפלסטינית ועל שני בניו, ואבו מאזן זקוק לו למקרה שיקלע לנבצרות רפואית או ימות כדי שישמור על האימפריה הכלכלית האדירה שהקים עבור שני בניו.

נראה כי למרות קידומו המטאורי של חוסיין א-שיח' לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, הוא חש כי אבו מאזן משחק בו ואיננו רוצה בו באמת כיורשו אלא משתמש בו לצורך יישום שיטתו ל"הפרד ומשול" בצמרת פת"ח

פרסום ההקלטה של חוסיין א-שיח' הינו שלב חדש בקרב הירושה, ובתנועת פת"ח חוששים כי השלב הבא יהיה שלב של חיסולים פנימיים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 816 מילים
סגירה