האם התהליך עם סעודיה אמיתי או שמדובר בתעלול יחצ"ני חסר סיכוי?

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בעיר העתיקה בירושלים, 20 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בעיר העתיקה בירושלים, 20 באוקטובר 2021

באחרונה פורסמה כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לצרף את סעודיה להסכמי אברהם, וכמו כל כוונותיו והחלטותיו של נתניהו – גם את צירוף סעודיה להסכמי אברהם יש לבחון על פי אמת מידה זאת: איך זה משרת את ענייניו המשפטיים.

באחרונה פורסמה כוונת נתניהו לצרף את סעודיה להסכמי אברהם. כמו כל כוונותיו והחלטותיו של נתניהו – גם את צירוף סעודיה להסכמים יש לבחון על פי אמת מידה זאת: איך זה משרת את ענייניו המשפטיים

מה הקשר בין יוזמה מדינית מול סעודיה למשפטי נתניהו? נקודת המוצא צריכה להיות שבסופו של יום נתניהו חותר להסדר טיעון בלי קלון. לצורך זה הוא חייב להופיע כמנהיג חיובי המקדם את ישראל לעתיד טוב יותר, ותדמית זאת ספגה מהלומה עם ההסכמים הקואליציוניים שבהם הופיע נתניהו כסכנה לישראל וכמנהיג שלילי.

אם זה השיקול, הרי כבר לא חשוב אם יש או אין תהליך אמיתי עם סעודיה. מספיק שמדברים על זה כדי להחזיר לנתניהו את תדמית המנהיג הגדול שאין בלתו, שרק הוא יכול לקדם את ישראל – ועל השופטים לשקלל זאת בבוא היום.

לעצם הדיבורים על כך שיש תהליך, בלי צורך בתהליך אמיתי – זה לבדו יכול לרסן את איתמר בן גביר על הר הבית ואת בצלאל סמוטריץ' בהתנחלויות. ואכן, יש לשים לב שחג החנוכה היה הראשון מזה חגים רבים שעבר בשלום על הר הבית. הממשלה החדשה עדיין לא הושבעה אז, אבל איתמר בן גביר איים לעלות להר הבית אך לא עלה בסוף. אני מייחס זאת לנתניהו שהרגיע אותו, ביחוד אחרי שערוריית אורית סטרוק והאמירה על כך ש"לא ניתן לכפות על רופא לטפל בניגוד לאמונתו".  גם הנשיא בוז'י הרצוג הזמין את בן גביר להרגעה, בלי ספק לבקשת נתניהו.

מן הסתם נתניהו יאמר לשני שותפיו הבכירים שהם חייבים להתחשב "ביוזמה מול סעודיה" ולשמור על שקט תעשייתי. זה גם יעזור לנתניהו להוכיח לעולם שהוא מצליח לשלוט בממשלה ושהוא בעל הבית האמיתי.

כשזה השיקול, כבר לא חשוב אם יש או אין תהליך אמיתי עם סעודיה. מספיק שמדברים על זה כדי להחזיר לנתניהו את תדמית המנהיג הגדול שאין בלתו, שרק הוא יכול לקדם את ישראל – ועל השופטים יהיה לשקלל זאת

הבעיה היא שהשניים לא ממש סופרים את סעודיה. אחרי שהביאו לארץ בתושייה רבה והשקעה גדולה את הפרות האדומות שאמורות לטהר באפרן את הר הבית ולאפשר את הפריצה למסגד אל-אקצא עצמו, לא מו"מ עם סעודיה כזה או אחר ישכנע אותם לזנוח את "הערכים".

מבחינת סמוטריץ "ההתיישבות הצעירה" של נוער הגבעות היא תכלית כל הדברים, ונתניהו עוד עלול לגלות, אם לא גילה עדיין, שהשניים לא עשויים מאותו חומר של כנועי הליכוד.

אבל בואו נצא מתוך הנחה שיש דברים בגו. על מה עשויים להישען סיכויי הצלחת המגעים? נתניהו אמר כי צירופה של סעודיה יסייע לפתרון הבעיה הפלסטינית. בבסיסה זאת הנחה נכונה. הדרך לפתרון הבעיה הפלסטינית עוברת דרך הסכמה ישראלית-כלל ערבית, מכיוון שהפלסטינים לבדם לא מסוגלים לקבל החלטה.

זאת הייתה ההנחה שהנחתה את יוזמת טראמפ, אבל היא לא הצליחה לעבור, כי המפה ששרטט דונלד טראמפ למדינה הפלסטינית נדחתה בידי המתנחלים, ומכיוון שנתניהו היה זקוק להם במערכות הבחירות הבלתי נגמרות, הוא דחה את יוזמת טראמפ. סעודיה, שגילתה עניין ביוזמה, איבדה עניין וקשה לדעת אם תסכים כעת, כאשר סמוטריץ' הוא מלך יהודה ושומרון.

רק שהשניים לא סופרים את סעודיה. אחרי שהביאו לארץ בהשקעה גדולה פרות אדומות שיטהרו באפרן את הר הבית ויאפשרו פריצה למסגד אל-אקצא, לא מו"מ עם סעודיה ישכנעם לזנוח את "הערכים"

בלי שמדינה פלסטינית תוזכר בנוסח זה או אחר, אין שום סיכוי לצירופה של סעודיה להסכמי אברהם. זה היה ברור לנתניהו בימי טרמאפ, אבל הוא סיפר לשותפיו בהתנחלויות שיוזמת טראמפ הייתה סיפוח. מה מרה הייתה אכזבתם כאשר גילו שנתניהו הסתיר מהם את האמת, שיוזמת טראמפ הייתה מדינה פלסטינית בגבולות הנוחים ביותר שעלו על השולחן מעולם מבחינת ישראל.

מה שקסם לסעודיה ביוזמת טראמפ היה הרעיון של החלפת האפוטרופסות הירדנית הבלעדית ברחבת אל-אקצא ב"וויסאיה" – אפוטרופסות חדשה שירדן היא רק חברה בו, אבל סעודיה היא השותפה הבכירה בו. ובנוסף לכך – את הבירה הפלסטינית היו אמורים לקבוע בכפר אבו דיס ולא בעיר העתיקה עצמה.

אבל לא רק שסעודיה איבדה עניין בהסכמי אברהם, היא גם החליפה את בעלי הברית האסטרטגיים שלה מארצות הברית של ג'ו ביידן, לרוסיה של פוטין ולסין, ומכאן גם לאיראן.

האם נתניהו שוחח עם ולדימיר פוטין כדי שיסייע לו בקידום המהלך לנוכח יחסיו המשופרים עם ריאד? ומה נתניהו מוכן לשלם על כך? בהקרבת אוקראינה?

מה שנתניהו צריך לתת לסעודיה – ברור. בראש ובראשונה בהר הבית, שיקום הסטטוס קוו עם האיסלאם באופן שלא יציג את סעודיה כמי שמכרה את אל-אקצא לפרות האדומות של שוחרי המקדש. אבל גם מפת המדינה הפלסטינית של טראמפ צריכה לחזור לשולחן. האם סמוטריץ יסכים? האם את סעודיה זה בכלל מעניין כאשר טראמפ איננו?

בלי שמדינה פלסטינית תוזכר בנוסח זה או אחר, אין שום סיכוי לצירוף סעודיה להסכמי אברהם. זה היה ברור לנתניהו בימי טראמפ, אבל הוא סיפר לשותפיו בהתנחלויות שיוזמת טראמפ הייתה סיפוח

יש לקוות שנתניהו יצליח במהלכיו, ובאמת יביא לידי פריצת דרך רשמית עם סעודיה. אבל כל עוד הפרות האדומות רועות באחו – כנראה בגולן – אין סיכוי למהלך כזה להתגשם.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 770 מילים
סגירה