גדעון סער וראובן ריבלין, ב-2017 (צילום: Roy Alima/Flash90)
Roy Alima/Flash90

פרשנות מתחת לפני השטח, החלו ההכנות לפריימריז בליכוד

דברי נשיא המדינה אתמול בוועידת המשפיעים, ונוכחותו של גדעון סער שם למרות החרם שהטיל נתניהו על הארוע, הדליקו נורות אדומות בסביבת ראש הממשלה ● אבל גם נתניהו יודע כי הבכירים סביבו כבר החלו בהכנות למאבק הירושה, למקרה ששוב לא יצליח להקים ממשלה ● "הם יכולים לעשות פריימריז ולבחור מישהו אחר במקומי", הזהיר נתניהו, "אבל מי שייבחר יהיה ראש האופוזיציה, ולא ראש הממשלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל לא מזמן שיחה עם בכיר בליכוד שהוא רוחש לו אמון. נתניהו נשאל מה יקרה אם אכן גוש הימין בראשותו לא יגיע ל-61 מנדטים. נתניהו טען באזני הבכיר כי במקרה כזה, הליכוד יפסיד את השלטון וילך לאופוזיציה. לא תהיה ממשלת אחדות בראשות בני גנץ, או רוטציה עם יו"ר ליכוד אחר.

"אני יודע כל מה שקורה סביבי," אמר נתניהו, לדברי הבכיר ששוחח עימו. "אני יודע שהם רוצים להפיל אותי, וכל אחד רוצה להיות במקומי בליכוד. הם רק לא מבינים דבר אחד: אם אני לא אהיה ראש הממשלה, הליכוד הולך לאופוזיציה. הם יכולים לעשות פריימריז ולבחור מישהו אחר במקומי, אבל מי שייבחר יהיה ראש האופוזיציה, ולא ראש הממשלה".

"אני יודע שהם רוצים להפיל אותי, וכל אחד רוצה להיות במקומי בליכוד. הם רק לא מבינים דבר אחד: אם אני לא אהיה ראש הממשלה, הליכוד הולך לאופוזיציה"

"למה אתה אומר את זה?", שאל הבכיר.

"זה פשוט", ענה לו נתניהו. "אם אין לי 61 (ממליצים), הנשיא אמנם יטיל עליי להרכיב ממשלה, אבל אם לא אצליח הוא לא יקבל מצב של פיזור הכנסת. בני גנץ יקבל אחריי את הימים שלו. בארץ תהיה היסטריה, רק שלא יהיו בחירות חדשות. כולם ירצו ממשלה. גנץ יקים בסוף ממשלה עם החרדים, וגם ליברמן ישב בה. מה יש? החרדים לא ישבו עם השמאל? ליברמן לא ישב עם החרדים? הכול אפשרי".

בשיחות בצמרת הליכוד, הנשיא ראובן ריבלין הוא דמות שלילית מרכזית. נתניהו והבכירים הגיעו למסקנה שהוא לא רוצה לבלות עם נתניהו את השנתיים האחרונות שנותרו לו במשכן הנשיא. הראיון עם ריבלין אתמול בוועידת המשפיעים של חדשות 12 רק חיזק את הנחת העבודה הזו. גם ההחלטה של ריבלין שלא להשתתף בטקסים בחברון שלשום יחד עם ראש הממשלה הגבירה את האיבה כלפיו.

נתניהו הגיע למסקנה שריבלין לא רוצה לבלות עמו את השנתיים האחרונות שנותרו לו במשכן הנשיא. דבריו אתמול בוועידת המשפיעים רק חיזק את הנחת העבודה הזו

ריבלין אמר בוועידה כי "הופתע" מההחלטה של נתניהו שלא להעביר את השרביט לגנץ אחרי שנכשל בניסיונו להקים ממשלה באפריל האחרון. הנשיא חזר ואמר כי יעשה את כול המאמצים כאזרח המדינה כדי שלא נלך למערכת בחירות נוספת, שלישית בתוך שנה.

הדברים של ריבלין הכניסו קו מתח חדש בליכוד. הבכירים בצמרת הליכוד מבינים היטב כי בעוד שבוע וחצי הם עשויים לעמוד בפני הרגע המכריע של חייהם. נתניהו עשוי שלא לזכות ברוב, הוא לא יצליח להקים ממשלה ואולי מישהו מהם ייקרא בסוף אל הדגל, למרות ההערכות של ראש הממשלה עצמו.

הבכירים לא מכינים את הפריימריז שלהם בגלוי, אבל בשטח אפשר להבחין בתנועה מואצת של כמה מהם. גדעון סער הופיע אתמול בוועידת המשפיעים באקספו בתל אביב, למרות החרם שהטיל נתניהו על כול האירוע. סער הוא היחיד בצמרת הליכוד שהמרה את פיו של ראש הממשלה. בוועידה הוא התריס נגד נתניהו וטען כי חוק החסינות הוא הליך שיפוטי ואינו חלק מההסכמים הקואליציוניים.

סער הוא היחיד בצמרת הליכוד שהמרה את פיו של ראש הממשלה. בוועידה הוא התריס נגד נתניהו וטען כי חוק החסינות הוא הליך שיפוטי ואינו חלק מההסכמים הקואליציוניים

בליכוד משוכנעים שסער, שהריץ את ריבלין לנשיאות המדינה בניגוד לדעתו של נתניהו, הוא הראשון שירים את נס המרד. סער וגלעד ארדן הם אנשי הליכוד השנואים ביותר על נתניהו ורעייתו. שניהם חשו את נחת זרועם של השניים לאורך תקופה. בליכוד מדברים היום על ברית חדשה-ישנה בין השניים, שפעם כבר שיתפו פעולה במאבקים פנימיים בליכוד.

ארדן פופולרי מאד בליכוד, ומצליח לתפוס תמיד את אחד המקומות הראשונים בפריימריז. לאחרונה הוא סירב לצאת ולכהן כשגריר באו"ם, על מנת להיות כאן בימים הגורליים של ספטמבר. ציר בינו ובין סער יכול להוות משקל נגד רציני מול מלך השטח של הליכוד, שר החוץ ישראל כ"ץ.

שחקן נוסף שמגלה פעילות אינטנסיבית לא אופיינית בימים אלה הוא יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. גם הוא מתחמם על הקווים וטורח לגלות נוכחות בכל מקום.

בליכוד מעריכים כי אדלשטיין רוצה להציע לחבריו בצמרת את העסקה הבאה: הם יכתירו אותו כיו"ר התנועה וראש הממשלה עד ל-2021. משם הוא יפרוש לתפקיד הנשיא, ועד אז יקיימו כל הדיאדוכים האחרים פריימריז מסודרים ויבחרו מתוכם את המנהיג הבא והמוסכם בליכוד.

עוד 618 מילים
סגירה