יוסי פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)
יוסי פישר

ריאיון "כשאתה מגיע למקום לפני כולם – זה מרגש"

מומחה התיירות יוסי פישר היה הישראלי היחידי בכנס התיירות הענק בערב הסעודית בחודש דצמבר ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר כי איש לא התרגש מזהותו וכי הרגיש בטוח להסתובב ברחובות העיר גם בלילה ● לדבריו, היעד השאפתני של ריאד להגיע לעד 100 מיליון תיירים בשנה הוא יעד ריאלי ומסביר שגם ישראל יכולה ליהנות מתנופת העשייה: "הם קונים מערכות מחשוב וסייבר כמו משוגעים"

יוסי פישר היה הישראלי היחיד – מתוך 5,000 משתתפים – בכנס התיירות הגדול בערב הסעודית בתחילית חודש דצמבר. פישר, מומחה לתיירות, אירוח ותעופה המשמש גם כעיתונאי ויועץ לא הסתיר את זהותו הישראלית.

בדרכון הזר המצוי בידיו – נוסף על דרכונו הישראלי – מצוין שהוא "נולד בתל אביב". בשבוע ששהה בריאד הוא לא הסתיר את מוצאו, להיפך – הוא סיפר על כך לכולם. לדבריו, הנוכחות שלו בערב הסעודית בשלהי 2022 התקבלה בטבעיות, בחביבות ובסקרנות – כאילו שישראלים נמצאים מאז ומעולם ברחובות הראשיים של ריאד.

בין ישראל לערב הסעודית אין כיום קשרים גלויים, אך בשנים האחרונות – אחרי החתימה על "הסכמי אברהם" – חלו שינויים קטנים: טיסות מסחריות ישראליות החלו לטוס מעל לשמי ערב הסעודית בדרך לבחריין, איחוד האמירויות והודו.

כמו כן פורסם כי כמה אנשי עסקים ישראלים ביקרו בערב הסעודית כדי לקשור קשרים מסחריים. במקביל, איש עסקים יהודי־אמריקאי חובש כיפה חצה את מדינות "הסכמי אברהם", ערב הסעודית וירדן ברכב בדרכו לישראל ובחזרה. כמה עיתונאים ישראלים אף נכנסו לערב הסעודית ופרסמו כתבות על הביקור.

יוסי פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)
פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: באדיבות המצולם)

כישראלי, הוא יצר קשר עם הגורמים המזמינים בערב הסעודית וביקש לוודא מראש שלא תהיה בעיה עם הגעתו. התשובות שהגיעו היו חיוביות וכך, בראשית חודש דצמבר, הוא עלה על טיסה לדובאי ומשם לריאד

והינה – עוד צעד קטן. פישר, שעוסק בעיקר בתיירות, ידע שהכנס השנתי של ארגון התיירות הגדול ה־WTTC) World Travel & Tourism Council) יביא אלפי משתתפים לריאד. באמצעות האתר שהוא מפרסם בו טורים וכתבות (אתר בשפה האנגלית המנוהל מהונג קונג) הוא פנה למארגני הכנס וביקש הזמנה.

כישראלי, הוא יצר קשר עם הגורמים המזמינים בערב הסעודית וביקש לוודא מראש שלא תהיה בעיה עם הגעתו. התשובות שהגיעו היו חיוביות וכך, בראשית חודש דצמבר, הוא עלה על טיסה לדובאי ומשם לריאד – ונכנס למדינה כשהוא משתמש בדרכונו הזר.

לפי "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ענף התיירות במדינה יצמח בצורה מהירה ויהיה חלק משמעותי בכלכלת המדינה הסונית. היעדים שבן סלמאן הציב שאפתניים למדי. הוא רוצה שההכנסות מהתיירות יהוו לפחות 10% מהתוצר הלאומי – ושלפחות מיליון אנשים יעבדו בתחום.

בערב הסעודית דנים מזה שנים ארוכות בדרכים לצמצום התלות בייצוא הנפט הגולמי. אחת מהן היא "הנפט הלבן", כלומר, הבאת עד 100 מיליון תיירים מדי שנה החל מ־2030. כדי להגיע ליעד הזה הולכים ונבנים בערב הסעודית פרויקטים שאפתניים ביותר, כולל שדות תעופה עצומים, ערים חדשות, רצועות חוף – וגם פארקים לאומיים, מרכזי שעשועים והמון בתי מלון.

יוסי פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)
בערב הסעודית בונים על "הנפט הלבן", דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)

בערב הסעודית הולכים ונבנים פרויקטים שאפתניים ביותר, כולל שדות תעופה עצומים, ערים חדשות, רצועות חוף – וגם פארקים לאומיים, מרכזי שעשועים והמון בתי מלון

עד לאחרונה רק מוסלמים הורשו להגיע למדינה למטרות תיירות דת בעיתות העלייה לרגל למכה ולמטרות דתיות אחרות. עוד הורשו להיכנס למדינה אנשי עסקים שהשלטון חפץ בנוכחותם. במסגרת חזון 2030 החליט בן סלמאן לפתוח את המדינה לתיירות, להתיר קבלת ויזות כניסה באופן דיגיטלי ולבנות יעדי תיירות גדולים.

אולם, קצת אחרי ההחלטה פרצה הקורונה ועיכבה את המהלך. ערב הסעודית היא מהמדינות הגדולות בעולם (מקום 14 בשטחה הגיאוגרפי) עם 36 מיליון אזרחים. לפי ההערכות, ההשקעה בתיירות בשנים הקרובות תגיע לשישה טריליון דולרים.

"הסיבה שאפשרה את ההגעה שלי לשם היא בנייה מסיבית של תשתיות תיירות, בהיקפים שהעולם לא ראה מזה עשרות שנים", אומר פישר בראיון לזמן ישראל. "הסעודים מתכננים פרויקטים בהיקפים עצומים – הן בגודלם הפיזי, הן בסכומים המשוקעים והן ביומרה.

"מדברים על הקמת אתר סקי במדבר בהשקעה של מאות מיליוני דולרים. בניית מלונות, אטרקציות, כבישים חדשים ופרויקט הענק – ה־Red Sea Project, מחוז שלם שיהיה אזור תיירותי נפרד מהמדינה וישתרע מעקבה בצפון ועד לקצה הדרומי של ים סוף".

יוסי פישר בכנס בריאד עם שר התיירות של קפריסין סאבס פרדיוס (צילום: יוסי פישר)
יוסי פישר בריאד (צילום: באדיבות המצולם)

פרויקט הים האדום מתפרש על אזור של 28 אלף קמ"ר וכולל איים, חופים, מדבריות והרים. יכללו בו כ־3,000 חדרי מלון, שדה תעופה ייעודי, מרינות ואזור מסחר

פרויקט הים האדום מתפרש על אזור של 28 אלף קמ"ר וכולל איים, חופים, מדבריות והרים. יכללו בו כ־3,000 חדרי מלון, שדה תעופה ייעודי, מרינות ואזור מסחר. הצפי הוא כי רק ליעד הזה יגיעו כמיליון תיירים בשנה.

"היקף הפרויקטים הללו הוא הסיבה שארגון התיירות הבינלאומי, ה־WTTC, התכנס השנה בריאד. הביאו את כל המומחים מהעולם למקום אחד. הכנס נערך בריץ קרלטון. אני שהיתי שם שבוע שלם, יצאנו לאתרי בנייה גדולים בפאתי ריאד וגם לאחת האטרקציות הנבנות בא־דרעיה, אתר המוכר על ידי אונסק"ו, עיר שנבנתה מלבני בוץ – וגם המקום שבו נוסדה שושלת סעוד.

"בפרויקט הזה הסעודים משקיעים הון לבניית אלפי חדרי בתי מלון מתוך כוונה שזה יהיה 'מוזיאון חי': התיירים יוכלו לצעוד בתוך השרידים של העיר העתיקה, להיכנס למוזיאונים, בתי קפה, לערוך קניות וליהנות מאטרקציות נוספות".

הם לא צריכים לפנות תושבים מקומיים כדי לבנות פרויקטים כאלה?
"הם אמרו לנו במהלך הכנס: 'אם יש לנו עודף של משהו – זה שטחים ריקים. אנחנו לא צריכים לגרש אף אחד', כך הם אמרו. א־דרעיה היא פרויקט שחזור של אזור שהיו בו חורבות. הם בנו שחזור היסטורי ועכשיו יחנכו את המקום להיות אחת האטרקציות התיירותיות הגדולות ביותר".

יוסי פישר בכנס בריאד עם שר התיירות של קפריסין סאבס פרדיוס
יוסי פישר בכנס בריאד עם שר התיירות של קפריסין סאבס פרדיוס (צילום: יוסי פישר)

בריאד יתכן שלא יפונו תושבים כדי להרחיב את אתרי התיירות, אולם לפי דיווחים בכלי התקשורת בעולם באזור העיר השנייה בגודלה, ג'דה, תושבים עניים ומהגרים סולקו מבתיהם בהתראות של 24 שעות כדי לפנות אזורים שלמים עבור בניית מלונות ואתרי בילוי.

לפי דיווחים בכלי התקשורת בעולם, באזור העיר השנייה בגודלה, ג'דה, תושבים עניים ומהגרים סולקו מבתיהם בהתראות של 24 שעות כדי לפנות אזורים שלמים עבור בניית מלונות ואתרי בילוי

אמנסטי אינטרנשיונל חשף צילומי לוויין המעידים על חיסול של כ־66 שכונות מגורים כדי להקים פרויקטים שאפתניים, במה שהוגדר על ידם כהפרת זכויות אדם.

בחזרה לפרויקט שושלת סעוד. "הסעודים מגדירים את הפרויקט כ'היהלום שבכתר'", אומר פישר. "זה אתר מורשת היסטורי, שמקדש גם את שושלת השלטון שהתפתחה לאורך 300 שנים".

ערב הסעודית אוסרת אלכוהול ולנשים אין מעמד שוויוני. איך הם יצליחו להפוך ליעד תיירותי גדול?
"אני יכול להגיד לך מה ראיתי במו עיני. ראיתי נשים נוהגות לבד. ראיתי נשים מסתובבות בחנויות לבד. דיברתי עם נשים באוטובוס, שנסעו איתי בהסעות של האירועים. הן היו פתוחות ודיברו על כלכלה ועל תיירות. הן עוטות כיסוי ראש אך הפנים גלויות".

מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

הבנייה המאסיבית לא יוצרת אזורים עם עובדים בתנאי חיים של עוני ופשיעה? 
"כיום יש ויזות עבודה לפועלים זרים. הסעודים מכניסים מיליוני עובדים בתחומי התשתיות, הסעדה, רפואה. הם מגיעים מהפיליפינים, בנגלדש, הודו, סרי לנקה. לגבי הבטיחות, אני הסתובבתי גם בלילה, יצאתי להליכות והרגשתי בטוח במיוחד כי הם קשוחים מאוד בנושא הפשיעה".

ומה בנושא צריכת האלכוהול?
"שאלנו את השאלה הזו במהלך הכנס. אמרנו לנציג משרד התיירות, 'הרי במפרציות ובמצרים מגישים אלכוהול, איך תתחרו בהם?' איש ממשרד התיירות השיב שבשלב ראשון הם לא ישנו את הגישה בנושא הזה – אבל הם יבחנו זאת בהמשך. אני נוטה להאמין שב'פרויקט הים האדום' הם ינקטו גישה ייחודית, בדומה לאי מקאו, המתקיים בנפרד מסין".

יעד של עד 100 מיליון תיירים בשנה נשמע מנופח, לא?
"זה היעד שלהם. לדבריהם בין 30–40 מיליון תיירים יגיעו במסגרת העלייה לרגל למכה. כמו כן יגיעו עוד 60–70 מיליון תיירים מהמערב, סין והודו לאזורים כמו העיר החדשה ניאום, הים האדום וג'דה – וגם לצורך טיול בהרים.

"יש עוד אטרקציות רבות, כמו אזור 'אלעולא', שדומה לפטרה של ירדן רק גדול בהרבה. בין אטרקציה לאטרקציה צריך לטוס – ולכן הם בונים עוד שדות תעופה, מלונות, רובעי מגורים יוקרתיים. אנשים יתרגשו להגיע לשם כי בתיירות, כשאתה מגיע למקום לפני שכל העולם גילה אותו – זה דבר מרגש".

גבר סעודי במוזיאון הלאומי של ריאד, ערב הסעודית. 16 באפריל 2015 (צילום: AP Photo/Hasan Jamali)
גבר סעודי במוזיאון הלאומי של ריאד, ערב הסעודית. 16 באפריל 2015 (צילום: AP Photo/Hasan Jamali)

"בין אטרקציה לאטרקציה צריך לטוס – ולכן הם בונים עוד שדות תעופה, מלונות, רובעי מגורים יוקרתיים. אני מאמין שעד 2030 הקשרים עם ישראל יתפתחו לאור ההזדמנויות והצרכים שלהם"

לתעשיית התיירות הישראלית יש איך להשתלב בכל ההשקעות הכספיות הגדולות הללו?
"ראשית, אם הם יארחו את המונדיאל ב־2030 זה כנראה יהיה יחד עם מצרים. לפי תקדים קטאר, הם יהיו חייבים לתת לישראלים להיכנס. באשר להשתלבות אחרת, כרגע הסעודים מחפשים לרכוש ידע.

"הם שולחים עשרות אלפי סטודנטים להכשרות בתחום התיירות ברחבי העולם, לימוד ניהול בתי מלון, אירוח, שירותים, הסעדה. אז הכשרות כוח אדם זה דבר שאולי אפשר להשתלב בו. נוסף על כך הם קונים מערכות מחשוב וסייבר כמו משוגעים. אני מאמין שעד 2030 הקשרים עם ישראל יתפתחו לאור ההזדמנויות והצרכים שלהם".

עוד 1,207 מילים
סגירה