אלפי מתנחלים יחגגו את ליל הסדר באביתר ובחומש במטרה להישאר שם

פרסום ראשון אלף מתנחלים צפויים לעלות לאביתר ועוד 500 לישיבה בחומש בליל הסדר הקרוב ● מאחורי המבצע עומד צבי סוכות, לשעבר מנכ"ל עוצמה יהודית ומי שצפוי להיכנס לכנסת כח"כ מטעם הציונות הדתית ● ראש מועצת יש"ע יוסי דגן כבר נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט, והוא מצהיר לזמן ישראל: "הבית הבא שלי יהיה ביישוב שא נור" ● ודווקא על נתניהו הם לא סומכים

שלט בכניסה למחאז אביתר בצפון השומרון, 18 בפברואר 2022 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
שלט בכניסה למחאז אביתר בצפון השומרון, 18 בפברואר 2022

הסערה סביב העלייה להר הבית של השר איתמר בן-גביר השכיחה מעט דרמות אחרות שמתרחשות במוקדים אחרים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בשטחים.

בכל יום אחר, הדרך לביטול חוק ההתנתקות – אחד החוקים המדיניים החשובים בתולדות המדינה – והכשרה פוטנציאלית של ארבעת ההתנחלויות שמהן נסוגה ישראל ב-2005 – חומש, גנים, כדים ושא נור – היו גוררים את מרב הכותרות.

הממשלה השישית של בנימין נתניהו מעמידה באור חדש גם את העתיד של התנחלויות ומאחזים נוספים שנויים במחלוקת, סביבם התנהלו מאבקי דמים לאורך שנים, דוגמת המאחז אביתר.

לזמן ישראל נודע כי אלף מתנחלים צפויים לעלות לאביתר ועוד 500 לישיבה בחומש בליל הסדר הקרוב, ב-5 באפריל. המתנחלים מתכוונים לממש בעצמם את קווי היסוד של הממשלה, ולא לעזוב את שני היישובים. מאחורי המבצע הזה עומד צבי סוכות, אחת הדמויות הידועות ממשבר אביתר, לשעבר מנכ"ל עוצמה יהודית.

המתנחלים מתכוונים לממש בעצמם את קווי היסוד של הממשלה, ולא לעזוב את שני היישובים. מאחורי המבצע הזה עומד צבי סוכות, אחת הדמויות הידועות ממשבר אביתר, לשעבר מנכ"ל עוצמה יהודית

צבי סוכות מפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 8 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
צבי סוכות מפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 8 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"זה יהיה המבחן האמיתי, בשטח, של הממשלה החדשה", אומר אחד המארגנים של המבצע הענק בפסח שיש מי שמכנים אותו 'סדר חדש'. "זה כבר לא הסכמים קואליציוניים והצהרות לבג"ץ. אלפים מאיתנו יעלו מחדש להתנחלויות, כדת וכדין, בידיעה שלא יפנו אותנו יותר".

ביום שני הודיעה המדינה לבג"ץ, שדן בעתיד הישיבה בחומש, כי בכוונתה לשנות את חוק ההתנתקות, כך שהמאחז חומש לא יפונה. את העמדה הממשלתית ניסחו שר הביטחון יואב גלנט, השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' ושר המשפטים יריב לוין.

העמדה החדשה, המשך להסכמים הקואליציוניים ולקווי היסוד של הממשלה, מעוררת התלהבות גדולה בקרב המתנחלים, שמרגישים כבר את השינוי. "הבית הבא שלי יהיה ביישוב שא נור", מתחייב כבר יוסי דגן, יו"ר מועצת יהודה ושומרון.

העמדה החדשה, המשך להסכמים הקואליציוניים ולקווי היסוד של הממשלה, מעוררת התלהבות גדולה בקרב המתנחלים, שמרגישים כבר את השינוי. "הבית הבא שלי יהיה ביישוב שא נור", מתחייב כבר יוסי דגן

דגן, איש הליכוד, שוחח שלשום עם שר הביטחון גלנט ואחר כך אמר לזמן ישראל: "כל עוד נשמה באפי, אפעל כדי לתקן את החרפה הלאומית הזו של ההתנתקות".

ראש מועצת יש"ע יוסי דגן בריאיון לזמן ישראל (וידיאו: שלום ירושלמי)

"החלטת הממשלה לא אומרת שאפשר לבנות מחר את כל היישובים מחדש, אבל זו קריאת כיוון ערכית מוסרית וציונית", ממשיך דגן. "זה מאפשר להסדיר את ישיבת חומש, ולתת לעניין הזה פתרון. אנחנו נבנה את יישובי צפון השומרון מחדש ונתקן את הפשע המוסרי של עקירת יהודים מבתיהם לחינם".

דגן וחבריו חשים כבר כמו בעלי הבית החדשים. היום (רביעי) יגיע לישיבה בחומש הרב הראשי דוד לאו וייתן שם שיעור תורה לזכרו של יהודה דימנטמן, שנרצח בפיגוע בחומש לפני שנתיים בדיוק. לפני שנה אסר שר הביטחון הקודם בני גנץ על הרב הראשי להגיע לחומש.

היום יגיע לישיבה בחומש הרב הראשי דוד לאו וייתן שם שיעור תורה לזכרו של יהודה דימנטמן, שנרצח בפיגוע בחומש לפני שנתיים בדיוק. לפני שנה אסר שר הביטחון הקודם בני גנץ על הרב הראשי להגיע לחומש

הישיבה בחומש הוקמה ופונתה פעמים רבות מאז ההתנתקות, בידי ממשלות הימין בראשות נתניהו. מבחינת המתנחלים האירוע היום הוא נקודת מפנה של ממש.

גם השיח בשטח משתנה, בהתאם להתפתחויות הפוליטיות. ביום שני הרס המנהל האזרחי כרם ענבים שניטע שלא כחוק, ליד ההתנחלות יצהר. צבי סוכות טוען כי "מישהו במנהל החליט לתקוע אצבע בעין של הממשלה החדשה. צריך להעיף אותו". סוכות אמור להיכנס לכנסת בזמן הקרוב ברשימת הציונות הדתית במסגרת החוק הנורווגי.

המחאז חומש בנובמבר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
המחאז חומש בנובמבר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

במקביל, גם רשימת המתקרנפים הולכת ומתארכת. שר החקלאות אבי דיכטר, ששולב אתמול בקבינט, הגן על המתנחלים שמבקשים לחזור לחומש, וסירב לומר אם הוא תומך בחזרה גם לשלוש ההתנחלויות האחרות שפונו ביהודה ושומרון. "יהיה דיון בממשלה", התחמק דיכטר בראיון לרשת ב' בתחילת השבוע.

דיכטר הגן על המתנחלים שמבקשים לחזור לחומש, וסירב לומר אם הוא תומך בחזרה גם לשלוש ההתנחלויות האחרות שפונו ביהודה ושומרון. "יהיה דיון בממשלה", התחמק דיכטר

דיכטר טען כי הוא הסתייג מתוכנית ההתנתקות, אבל ב-2006 הוא נבחר לכנסת ברשימת קדימה בראשות אהוד אולמרט שרצה בבחירות ההן תחת הדגל של תכנית ההתכנסות, המשך ישיר של תכנית ההתנתקות. היום דיכטר משנה גרסה יחד עם הפוזיציה החדשה שלו בליכוד ובממשלת הימין.

באביתר המצב פשוט יותר מבחינת המתנחלים. ביוני 2021 המאחז הקטן שהיה במקום הלך והתרחב בעקבות הרצח של בנימין גואטה בן ה-19 בצומת תפוח. לאירוע ההמונים הראשון שהתקיים במקום הגיעו שרי הממשלה של היום, שהיו אז בדרכם לאופוזיציה – ביניהם סמוטריץ', שלמה קרעי, עמיחי שיקלי, אורית סטרוק, אריה דרעי ועמיחי אליהו.

בתחילת יולי 2021 פונתה אביתר בהסכם שנחתם בין שר הביטחון גנץ והמתנחלים, עד שיתברר מעמד המקום. באוקטובר 2021 נמצא כי 60 דונמים מהמקום הם אכן אדמות מדינה.

אריה דרעי מבקר במאחז אביתר – מימינו צבי סוכות ומשמאלו יוסי דגן, 27 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
אריה דרעי מבקר במאחז אביתר – מימינו צבי סוכות ומשמאלו יוסי דגן, 27 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

בפברואר 2022, ימים ספורים לפני שעזב את תפקידו, אישר היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט את המתווה הזה ואפשר הקמה מחדש של ישיבה ויישוב חוקי במקום. מאז לא קרה דבר.

"אביתר הוקמה בחטא ולא כדין ולכן פונתה", אמר גנץ בזמנו לזמן ישראל. "אני שמח שלא פינינו את המקום בכוח. הישארות במקום תקרה רק אם זה חוקי ואם זה יתאפשר".

ביום שני שוחח כאמור יו"ר המועצה דגן עם שר הביטחון גלנט, אבל לא ידוע אם נושא אביתר עלה בשיחה.

"חתמנו הסכם עם המדינה", אומר דגן. "את המתווה שחתמנו אישר בשעתו הרב חיים דרוקמן. ישבנו שמונה שעות אצלו בבית לפני החתימה. דיברנו כל יום. בושה שהממשלה הקודמת לא קיימה את ההסכם. צריך לקיים את ההסכם בחודשים הקרובים. זה כתוב בקווי היסוד של הממשלה".

"את המתווה שחתמנו אישר בשעתו הרב חיים דרוקמן. ישבנו שמונה שעות אצלו בבית לפני החתימה. דיברנו כל יום. בושה שהממשלה הקודמת לא קיימה את ההסכם. צריך לקיים את ההסכם בחודשים הקרובים"

שר הביטחון יואב גלנט וראש מועצת יש"ע יוסי דגן במזנון הכנסת, 1 בינואר 2023 (צילום: יואב לאביוד)
שר הביטחון יואב גלנט וראש מועצת יש"ע יוסי דגן במזנון הכנסת, 1 בינואר 2023 (צילום: יואב לאביוד)

ובכל זאת, למרות מה שכתוב בקווי היסוד, עיקר החשש בקרב ראשי המתנחלים הוא מנתניהו.

במהלך עשרות השנים האחרונות למדו נתניהו והמתנחלים לכבד וגם לחשוד זה בזה. המתנחלים לא סומכים על ראש הממשלה ומכירים לדבריהם את הרגע שבו הוא יאמר להם שהביטחון והסכנה המדינית יותר דחופים.

רבים מבין המתנחלים מאמינים שנתניהו מכר את יהודה ושומרון כבר ב"דיל המאה" של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בינואר 2020, אז הסכים נתניהו להקמתה של מדינה פלסטינית.

השאלה היא מה יקרה ברגע האמת, כאשר המתנחלים יחזרו בפסח לאביתר – איך יגיבו נתניהו וגלנט, ומה יאמר סמוטריץ'. בינתיים הכיוון הוא חדש, ומבחינת המתנחלים אפילו היסטורי. אתמול הר הבית, מחר אביתר, חומש ושא-נור.

עוד 944 מילים
סגירה