השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)
מינהלת הר הבית

ממשלת נתניהו הקיצונית מרחיקה את ישראל מחזון של מזרח תיכון חדש

הפרובוקציה של בן-גביר עלולה להזיק ליחסים עם מדינות "הסכמי אברהם" ● גם אם נסראללה באמת חולה, חזבאללה לא יישאר בלי מנהיג ● באיראן שוב מבטיחים לנקום את חיסול סולימאני ● בערב הסעודית חוגגים את רונאלדו ורואים בזוגתו ג'ורג'ינה אפשרות לקידום מעמד האישה ● והשבוע לפני 58 שנה פת"ח ניסה לפגע במוביל הארצי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

זה לא יעבור בשתיקה

הירדנים זעמו, הסעודים גינו בחריפות – והאמירתים דחו את ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו באבו דאבי ופנו לנשיאות מועצת הביטחון של האו"ם על מנת לכנס באופן דחוף דיון בנושא עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר להר הבית.

מי שהוקסם מהתמונות של בן-גביר מתחבק עם השגריר האמירתי ביום הלאומי של איחוד האמירויות לפני כמה שבועות פשוט לא קרא נכון את המסר. המדינות שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל העניקו לממשלת נתניהו החדשה קרדיט מוגבל. הם קיוו שהוא ושריו יבינו את המסר, לא יהפכו את השולחן ולא יעשו שטויות.

אך בן-גביר ונתניהו לא הבינו את הרמז והמשיכו להתנהל בדורסנות האופיינית להם. לבן-גביר חשובה יותר הדעה של מצביעיו מדעתו של השליט האמירתי השייח' מוחמד בן זאיד או זה של המלך הירדני עבדאללה. במקביל, נתניהו כנראה שכנע את עצמו שהעניין הפלסטיני באמת לא מעניין אף אחד חוץ מקומץ של יהודים בארצות הברית – ושהערבים ישתקו גם הפעם.

זה לא קרה. מי שמתבונן בדינמיקת היחסים בין ישראל למדינות "הסכמי אברהם" יודע שכל שינוי בירושלים גורר גינויים והתפתחויות מדיניות. אם הטונים עדיין לא צורמים מדי זה רק בגלל שבבירות הערביות לא רוצים להיות מובכים על ידי השותפה החדשה שלהם – ישראל.

איתמר בן גביר בנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
איתמר בן-גביר ובנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

נתניהו כנראה שכנע את עצמו שהעניין הפלסטיני באמת לא מעניין אף אחד חוץ מקומץ של יהודים בארה"ב – ושהערבים ישתקו גם הפעם. זה לא קרה

הפעם האמירתים ביקשו לכנס את מועצת הביטחון בגלל סיבוב בן 13 דקות שהסתיים בלי אירועים מיוחדים ולא הביא לפרץ של אלימות בירושלים. מה הם יעשו כשתסריט האימים הזה יתגשם או אם בן-גביר וחבריו יבצעו עוד פרובוקציה, הפעם יותר משמעותית?

אין ספק שממשלת נתניהו החדשה רעה ליחסים בין ישראל למזרח התיכון. היחסים עם הירדנים לא ימשיכו להתפתח כפי שקרה בשנה וחצי האחרונות; מצרים אומנם שקועה במצוקה כלכלית אך עוקבת בדריכות אחרי מה שקורה בירושלים – והנזק ליחסים עם איחוד האמירויות, בחריין, וגם להסכם עם מרוקו, עלול להיות עצום.

לא מדובר בקטיעת יחסים או בפינוי של שגרירויות אלא ביטול של ביקורים חשובים, האטה ביישום של השקעות משמעויות והסכמים קודמים. כל זה מרחיק את ישראל מחזון של עידן חדש במזרח התיכון, שבו ישראל היא שותפה – לא אויבת.

נסראללה חולה? הפציינט מתבדח עם רופאיו, לבנון שוקעת

"השמועות על מותי היו מוגזמות": זה היה המסר העיקרי של חסן נסראללה בנאומו השבועי. מזכ"ל חזבאללה אומנם היה צרוד והשתעל, אך ברקע הדיווחים על שבץ, אובדן הכרה וטיפול נמרץ – נראה כי מצבו דווקא לא רע.

חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File)
חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File)

ייתכן מאוד שנסראללה חולה במחלה קשה ומסתיר זאת. הוא לא המנהיג הראשון או האחרון שנוהג כך. כמו כן, יש סיכוי שאת השמועות על מחלתו הקשה זרע נסראללה בעצמו כדי לבדוק את תגובת מקורביו ואויביו.

ייתכן שנסראללה חולה במחלה קשה ומסתיר זאת. הוא לא המנהיג הראשון או האחרון שנוהג כך. כמו כן, יש סיכוי שאת השמועות על מחלתו הקשה זרע נסראללה בעצמו

לא מפתיע כי השמועות הללו מייד תפסו כותרות: בריאותם של שועי עולם, ובמיוחד של מנהיגים פוליטיים וצבאיים – תמיד נמצאים במוקד העניינים. היעדר השקיפות רק מגביר ומזין את הרכילויות. אולם, השאלה שצריכה להישאל כאן היא האם מחלה קשה או מוות של מנהיג כמו חסן נסראללה ישפיעו על חוסנו ויכולתיו של הארגון שהוא מנהיג?

האם בהעדר יד מכוונת חזקה – או במקרה של חילופי שלטון – חזבאללה ייחלש עד שייעלם? האם בלי נסראללה אין חזבאללה? נסראללה אומנם מנהיג את ארגון הטרור השיעי כבר יותר מ־30 שנה (הוא הפך למזכ"ל אחרי חיסול קודמו עבאס מוסאווי בשנת 1992, במהלך פעולה צבאית של צה"ל) – ואין ספק שבמידה רבה הוא עיצב את חזבאללה, ארגון שהוקם בתחילת שנות ה־80, כעשור לפני שנסראללה השתלט עליו.

אך יחד עם זאת, מדובר בארגון עם היררכיה ברורה שלא נבנה סביב איש אחד. לחזבאללה יש הנהגה צבאית ומדינית, יש לו נציגויות בחוץ לארץ וצבא של תומכים בלבנון. במידה שחסן נסראללה יחלה או ימות – הממלכה הזאת לא תישאר בלי מלך.

מצעד של חזבאללה בלבנון, 2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
מצעד של חזבאללה בלבנון, 2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

אולם, גם יורשו של נסראללה יצטרך להתמודד עם אותן הסוגיות שמטרידות את הנהגת חזבאללה היום – מה מקומו של הארגון בטיטניק הלבנונית הקורסת? האם הארגון צריך לשאוף ליותר סמכויות, או דווקא להגביל את פעילותו על מנת לא להיתפס כאחראי לאסון המתמשך? כיצד להמשיך את מרוץ החימוש בזמן שישראל פוגעת באופן סיסטמתי בשיירות הנשק החולפות בין סוריה ללבנון? וכו'.

כאמור, גם אם הוא בריא לחלוטין, נסראללה מתקשה לנווט במים הסוערים של המשבר הלבנוני. גם יורשו – לכשיגיע ויעלה לשלטון – ימצא את עצמו באותה סירה.

גם יורשו של נסראללה יצטרך להתמודד עם אותן הסוגיות שמטרידות את הנהגת חזבאללה היום – מה מקומו של הארגון בטיטניק הלבנונית הקורסת? האם הארגון צריך לשאוף ליותר סמכויות, או דווקא להגביל את פעילותו?

המנהיג האיראני שוב מבטיח נקמה

על עמוד השער של העיתון האיראני "ג'ים־ג'אם" שהתפרסם ביום שני השבוע כיכבו 51 אמריקאים. על פי הפרסום בעיתון, הם אלה העומדים מאחורי חיסולו של קאסם סולימאני, הבכיר האיראני שעמד בראש "כוח קודס" והיה אמון על קידום הגמוניה איראנית ברחבי המזרח התיכון.

טקסים רבים התקיימו לכבודו של סולימאני ברחבי איראן. לפני שנה בדיוק הפסל של סולימאני בעיר שהרקורד בדרום־מזרח המדינה נשרף כליל, ובמהלך החודשים האחרונים – מאז שפרצה מחאת החיג'אב – נעשו ניסיונות נוספים לפגוע בפסליו.

אוהד חזבאללה מחזיק בתמונת קאסם סולימאני (צילום: (AP Photo/Hassan Amma)
תומך חזבאללה מחזיק בתמונת קאסם סולימאני (צילום: (AP Photo/Hassan Amma)

נשיא איראן אבראהים ראיסי נאם באירוע המוקדש לזכרו של סולימאני והבטיח לנקום "בכל מי שיידו הייתה מעורבת בחיסול השהיד". מבחינתם של המפגינים האיראניים, סולימאני הוא סמל לדורסנות ולאלימות המשטר האיראני – ועוד סיבה להמשיך למחות, להתנגד ולהיאבק נגד הרודנות.

נשיא איראן אבראהים ראיסי נאם באירוע המוקדש לזכרו של סולימאני והבטיח לנקום "בכל מי שיידו הייתה מעורבת בחיסול השהיד". מבחינתם של המפגינים האיראניים, סולימאני הוא סמל לדורסנות ולאלימות המשטר

כריסטיאנו רונאלדו ימציא מחדש את הכדורגל הסעודי?

במונדיאל בקטאר המזל לא האיר פנים לכריסטיאנו רונאלדו. אולם, לאלפי האוהדים הסעודים שבאו לברך את כוכב הכדורגל הפורטוגלי – שחתם על עסקת ענק עם מועדון "נאסר" והעתיק את מקום מגוריו לממלכה הסעודית – לא היה אכפת.

האוהדים ערכו לו את קבלת הפנים החגיגית ביותר, חגיגה שכל ספורטאי יכול רק לחלום עליה. לא ברור אם זה (וגם צ'ק שמן מאוד) שיפרו את מצב רוחו של הכוכב, שבכה לאחר ההפסד הצורב במונדיאל. הסעודים בהחלט תולים תקוות רבות ברונאלדו – ומקווים שהוא יחזק ויעצים את תרבות הכדורגל במדינה.

המונדיאל הערבי הראשון בקטאר, הניצחון הלא צפוי של נבחרת ערב הסעודית והעלייה המדהימה של מרוקו לחצי הגמר הפיחו לא מעט תקוות בחובבי הכדורגל ברחבי העולם הערבי. רבים מאמינים שההצטרפות של רונאלדו למועדון "אל־נאסר" היא הרבה יותר מרק קנייה של שם נוצץ – אלא התחלה חדשה לכדורגל המקומי.

כריסטיאנו רונאלדו מתקבל על ידי האוהדים של קבוצת אל־נאסר הסעודית, ריאד,3 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
כריסטיאנו רונאלדו במדי קבוצת אל־נאסר הסעודית, ריאד, 3 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

בינתיים, ג'ורג'ינה רודריגז – זוגתו ואם ילדיו של רונאלדו – מצאה את עצמה במוקד ההתעניינות העולמית. ביום קבלת הפנים לרונאלדו באצטדיון בריאד היא נצפתה לובשת עבאיה שחורה מעל ג'ינס וחולצת טי, אך לאחר כמה ימים היא פרסמה בעמוד האינסטגרם שלה תמונה בבגדי מעצבים קצרים.

ביום קבלת הפנים לרונאלדו באצטדיון בריאד רודריגז נצפתה לובשת עבאיה שחורה מעל ג'ינס וחולצת טי, אך לאחר כמה ימים היא פרסמה בעמוד האינסטגרם שלה תמונה בבגדי מעצבים קצרים

גולשים רבים תמכו בג'ורג'ינה ואף הביעו תקווה לכך שהיא תהפוך לקול עוצמתי בעד זכויות נשים בממלכה, בעוד שאחרים ציינו כי צורת הלבוש שלה לא מתאימה לערב הסעודית.

היום הזה בתולדות המזה"ת: ניסיון הפיגוע במוביל הארצי

ב־1 בינואר 1965 חדרו שלושה אנשי פת"ח מירדן לישראל וניסו לבצע פיגוע במוביל הארצי. החוליה הצליחה להניח מטען נפץ – אך הוא לא התפוצץ והתגלה על ידי סיור של משמר הגבול שעבר באזור.

בדרכה חזרה לירדן, נתקלה החוליה בחיילים ירדנים. בחילופי האש עם החיילים הירדנים נהרגו שני אנשי פת"ח אך אחד מהם הצליח לשוב לממלכה. על אף הכישלון, מבחינת אנשי הפת"ח ופלסטינים רבים ברחבי העולם – היה זה פיגוע מכונן.

התאריך של הפיגוע משמש לציון יום הקמת הפת"ח (אף שהארגון החל לפעול עוד בשנת 1959, התאריך נקבע כריאקציה נגד הקמת ארגון אש"ף בקהיר בשנת 1964, מה שנתפס כאתגר על ידי התנועות הפלסטיניות הלאומניות החדשות). בהמשך השנה אנשי פת"ח המשיכו להסתנן מירדן ולבצע פיגועים בישראל.

מצינורות המוביל הארצי, סמוך לעין שמר, 1965 (TaBaZzz ויקיפדיה) (צילום: מצינורות המוביל הארצי, סמוך לעין שמר, 1965 (TaBaZzz ויקיפדיה))
מצינורות המוביל הארצי, סמוך לעין שמר, 1965 (TaBaZzz ויקיפדיה)

שלושה אנשי פת"ח חדרו מירדן לישראל וניסו לבצע פיגוע במוביל הארצי. החוליה הצליחה להניח מטען נפץ – אך הוא לא התפוצץ והתגלה על ידי סיור של משמר הגבול

עוד 1,222 מילים
סגירה