השקר הקרוי "העם בחר"

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה לצד השרים אריה דרעי ויריב לוין, וראש הסגל צחי ברוורמן, 8 בינואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
עמוס בן גרשום/ לע"מ
ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה לצד השרים אריה דרעי ויריב לוין, וראש הסגל צחי ברוורמן, 8 בינואר 2023

יריב הדמוקרטיה לוין ואחריו יתר שרי הליכוד מהדהדים את הסיסמה "העם בחר" כדי להצדיק את ההפיכה המשטרית והמשפטית שמוביל לוין בגיבוי הנאשם בשוחד בנימין נתניהו.

ובכן, צריך לומר – מדובר בשקר מתועב. בישראל לא נערך משאל עם על סוגיה אחת – הרפורמה המשפטית של לוין.

יריב הדמוקרטיה לוין ואחריו יתר שרי הליכוד מהדהדים את הסיסמה "העם בחר" כדי להצדיק את ההפיכה המשטרית והמשפטית שמוביל לוין בגיבוי הנאשם בשוחד בנימין נתניהו

הממשלה שנבחרה – נבחרה בקולות מספר מפלגות, שכל אחת מהן מחזיקה מצע שונה (לליכוד אין בכלל מצע שפורסם) וכל אחת מהן מחזיקה בעצם בגרונו את רה"מ ואת יכולתו לשמר קואליציה מתפקדת בשלטון.

המפלגות המרכיבות את הממשלה אינן "העם", אלא חלק יחסי של הציבור לפי גודלן. ההסכם הקואליציוני אינו משקף את רצון העם, אלא את תוצאות המו"מ הקואליציוני בין דרישות כל השותפים.

מיותר לומר שההסכם תלוי בשותפים הקיצוניים ביותר. מפלגת עוצמה יהודית, שמצעה גזעני, לאומני, מדיר נשים ולהט"בים – מחזיקה 7 מנדטים. בלעדיה אין קואליציה ואין ממשלה. לכן הצליחה לקבל תחת אחריותה משרד ממשלתי בכיר שעליו הופקד אדם שנאשם כבר בעשרות עבירות והורשע ברבות מהן, לרבות תמיכה בארגון טרור.  זה לא רצון העם.

מפלגת הציונות הדתית המשיחית הלאומנית, שמחזיקה גם היא 7 מנדטים, הצהירה על רצון מנהיגה להנהיג בישראל של 2023 את חוקי דוד המלך ולחזור למדינת הלכה. זה לא רצון העם.

מפלגות החרדים בעיקר מעוניינות בפטור מגיוס ומימון מלא של אברכי הישיבות בלי לימודי ליבה. המפלגות הללו אינן ציוניות וסוגיות ארץ ישראל השלמה אינן בראש דאגותיהם למרות שחברו למפלגות הימין הדתי לאומי והציונות הדתית והליכוד.

זה לא רצון העם לממן את המשתמטים ולשלוח את בני החילונים לשרת אותם.

מיותר לומר שההסכם תלוי בשותפים הקיצוניים ביותר. מפלגת עוצמה יהודית, שמצעה גזעני, לאומני, מדיר נשים ולהט"בים – מחזיקה 7 מנדטים. בלעדיה אין קואליציה ואין ממשלה

ש"ס בכלל תמכה בזמנו של הרב עובדיה יוסף בהסכמי אוסלו והעדיפה שלום על אדמה. אז איזה רצון עם מייצגת ש"ס של אריה דרעי, המצוי בעצמו באמצע הליך בלתי חוקי ורגע לפני פסילתו כשר בבג"ץ?

הליכוד, שמתהדר בהיותו מפלגה לאומית ליברלית, ליברלית, ליברלית (האות ל' של ליברליות אפילו מיוצגת במח"ל), חבר למפלגות שהליברליות רחוקה מהן כמו המרחק בין רוסיה לאוקראינה. גבול משותף אבל מלחמת עולם ניטשת בין הצדדים.

האם העם של הליכוד בחר לוותר על הליברליות? לא.

כלומר העם לא בחר את מה שטוענים במפלגות הללו על כל דבר ועניין שהן מנסות לקדם והוא בסך הכל תוצאה של אותו הסכם בין קיפודים. שותפים לקואליציה.

כך נוצר מצב אבסורדי ומעוות, לפיו הבחירות לכנסת מוצגות כאילו העם בחר בכל מצע קיצוני, בכל דרישה מופרכת, מטורללת, אנטי דמוקרטית של כל אחת משותפות הקואליציה. אבל זו הייתה בעצם עסקת סחטנות.

כדי לקבל את דרישותיהן, כפו השותפות על נתניהו, הנאשם בעצמו בשלושה כתבי אישום, להעביר מיד חוקים לפי דרישתם, עוד בטרם הושבעה הממשלה. החוקים הועברו באורח חפוז, בלי ש"העם" היה יכול בכלל לתת דעתו על נזקיהם.

כך נוצר מצב אבסורדי ומעוות, לפיו הבחירות לכנסת מוצגות כאילו העם בחר בכל מצע קיצוני, בכל דרישה מופרכת, מטורללת, אנטי דמוקרטית של כל אחת משותפות הקואליציה. אבל זו הייתה בעצם עסקת סחטנות

כעת בא לוין ומסביר שבג"ץ יוכל לפסול חוקים אם הם לא חוקקו באופן מנהלי תקין, אבל לא יוכל לפסול חוקים שהועברו לפי הנוהל. כלומר בג"ץ יוכל לפקח רק על הפרוצדורה ולא על התוכן. אם הכנסת תעביר בפרוצדורה נכונה ותקינה (ועדת שרים; דיונים בוועדת חוק חוקה ומשפט; קריאה ראשונה, שנייה ושלישית וכולי) חוק שפוגע בשוויון, פוגע בכבוד האדם, מפלה לרעה קבוצות אוכלוסייה וכדומה – הרי שבג"ץ שאחרי רפורמת לוין לא יוכל לפסול את החוק כי "ההליך היה חוקי".

אבל העם לא בחר מדינה שזה הבג"ץ שלה. העם לא בחר לתת ללוין יד חופשית להשתולל באופי המשטר כאוות נפשו. "העם" הוא גם אותו חלק שהפסיד בבחירות ונציגיו יושבים כעת באופוזיציה.

עכשיו כדאי שנגדיר רגע את מצבה של ממשלת ישראל החדשה. ראש הממשלה מסתובב עם חבילת חמאה על ראשו ומחלק תפקידים תחת ניגוד עניינים אינהרנטי בכל פעולה שלו כשהחמאה נוזלת על חליפתו, ראשו ואזניו באור הפנסים במשרדים ובאולפנים.

לצידו יושב אריה דרעי ועל ראשו חבילת חמאה כפולה הנמסה לאור יום על כל השולחן.

מולם יושבים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ כשעל ראש כל אחד מהם חבילת חמאה ישנה של עבריינות, תמיכה בטרור או חשד לתכנון פיגוע המוני, מטפטפת מאז עברם הפלילי על סביבתם.

אבל העם לא בחר מדינה שזה הבג"ץ שלה. העם לא בחר לתת ללוין יד חופשית להשתולל באופי המשטר כאוות נפשו. "העם" הוא גם אותו חלק שהפסיד בבחירות ונציגיו יושבים כעת באופוזיציה

עוד יושבים שם בשולחן הממשלה שר הביטחון יואב גלנט, שחבילת החמאה שלו חזרה אל ראשו במטבח של משרד הביטחון, ובכנסת יושב דוד ביטן עם חבילת חמאה וגם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יושב עם חבילת חמאה שמרחה עליו הוועדה לחקר אסון המירון.

כל האנשים האלה לא יכולים להגיד מילה מוסרית או ערכית אחת לאזרחי ישראל  או לפקידים, או לקצינים שתחת אחריותם.

ובכן לראשונה מכהנת בישראל ממשלה של נאשמים ועבריינים שעל ראשם חבילות חמאה בגין מעשיהם הבלתי חוקיים או החשדות הפליליים נגדם והם אלה שאמורים כעת לשמור על הקופה הציבורית, להפעיל את השב"כ, המוסד וצה"ל,  לטפל בשכר הרופאים וברפורמות במערכת החינוך והמשפט ולהסביר לכולנו שזה מה שהעם בחר.

איך הם בכלל יכולים לצאת החוצה? להופיע בציבור עם חבילות חמאה על ראשם?
החמאה הזו תימס על כל גופם לתוך המכונית ועד שיגיעו הביתה להתקלח ולהחליף בגדים החמאה כבר תימס בבוץ הסמיך של הגשם. הבוץ של המדינה – תוצאות בחירות 2022.

הציבור ידע ולמרות זאת בחר בהם, טוענים תומכי הממשלה כאילו הבחירה הזו מכשירה את השרץ. כאילו ההמון יכול למחוק את העבירות ולטהר את הרזומה הפלילי של מנהיגיו.

לראשונה מכהנת בישראל ממשלת נאשמים ועבריינים שעל ראשם חמאה בגין מעשיהם הלא חוקיים או החשדות הפליליים נגדם, והם אלה שאמורים כעת לשמור על הקופה הציבורית, להפעיל את השב"כ, המוסד וצה"ל

לא. ממש לא. הבחירות לא מתנהלות בישראל על אותן נורמות חברתיות פשוטות של יושר, נאמנות לחוקי המדינה ומוסר אנושי פשוט שנכתב כבר לפני אלפי שנים: לא תגנוב, לא תשקר ועוד. נורמות שנצרבו במגילת העצמאות ובגופם של מי שנאבקו על קיומה ואופייה של המדינה עוד הרבה לפני לוין והנתניהוז.

השקר הזה צריך לעבור מהעולם של  השיח החברתי. העם לא בחר לתת לכל שותף קואליציוני להתפרע בחוקים ונהלים ומינויים ללא בקרה ופיקוח – כי פשוט מדובר פה בניהול מדינה, בחיי אדם, בתקציבי עתק, בתכנון העתיד ובדאגה לכלל העם היושב בציון ולא רק לגחמות של חברי הקואליציה.

בינתיים, אחרי חודשיים של מו"מ קואליציוני ושבוע של תפקוד ממשלה חדשה, נראה שהמציאות היא לא בדיוק מה שמסבירים לנו חבריה בביטוי "העם בחר".

סמוטריץ' מאיים על הפיכת הרשות הפלסטינית לאויב. איזה עם בחר לקחת על עצמו שוב את מימון חיי הפלסטינים בעלות של מאות מיליארדים?

בן גביר דורש עונש מוות למחבלים. איזה עם בחר לאיים על בניו שיוצאו להורג אם ייתפסו בידי מחבלים?

יצחק גולדקנופף דורש לעצור את עבודות הרכבת בשבת. איזה עם בחר להיתקע בפקקים מטורפים באמצע השבוע?

מירי רגב רוצה למנות עוזר פוליטי למנכ"ל משרד של 32 מיליארד שקלים. איזה עם בחר בחובבנות חסרת האחריות הזו?

השקר הזה צריך לעבור מעולם השיח החברתי. העם לא בחר לתת לכל שותף קואליציוני להתפרע בחוקים ונהלים ומינויים ללא בקרה ופיקוח – כי מדובר פה בניהול מדינה, בחיי אדם, בתקציבי עתק, בתכנון העתיד

ולוין רוצה להעביר את הרפורמה שלו בלי התנגדויות, למרות שכל מי שמבין משהו בדמוקרטיה אומר לו שזה חורבן בית שלישי, טירוף. איזה עם בחר לוותר על חייו הדמוקרטיים ולהכפיף את חייו מעתה ועד עולם להתנהגות של האנשים האלה שאומרים ש"העם בחר" אותם?

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ניתוח נכון וממצה של המצב. אסןר לעבור לסדר היןם הרגיל ולאפשר את המשך החקיקה המושחתת והמסוכנת . כל אחד צריך למחות בכל דרך חוקית בכל האמצעים שבידיו. הפגנות זה לא מספיק צריך לגייס את ארג... המשך קריאה

ניתוח נכון וממצה של המצב.
אסןר לעבור לסדר היןם הרגיל ולאפשר את המשך החקיקה המושחתת והמסוכנת .
כל אחד צריך למחות בכל דרך חוקית בכל האמצעים שבידיו.
הפגנות זה לא מספיק צריך לגייס את ארגוני העובדים להשבתה של כל המדינה פרט לשירותים חיוניים לאזרחים.

עוד 1,139 מילים ו-2 תגובות
סגירה