פרחים ונרות ליד תמונותיהם של צוות המטוס שהתרסק באיראן, בנמל התעופה הבינלאומי בוריספיל באוקראינה, 11 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
AP Photo/Efrem Lukatsky

שלוש שנים אחרי הפלת המטוס האוקראיני, איראן מתקרבת ליום הדין בהאג

השבוע מלאו שלוש שנים להפלת מטוס הנוסעים האוקראיני מעל שמי טהרן - ועד היום איראן לא סיפקה הסברים לאשר ארע באסון ולא לקחה אחריות על הפיגוע ● כעת מובילה קנדה קואליציה שעשויה להגיש בתוך חודשים ספורים תביעה לבית הדין הבינלאומי ● ובינתיים באיראן מנסים לשלהב את העולם המוסלמי בעקבות הקריקטורה של חמינאי ב"שרלי הבדו" - אבל העולם הסוני דווקא מרוצה ● פרשנות

בשלוש השנים האחרונות, חודש ינואר התברר כמאוד בעייתי עבור איראן. שלשום, ב-8 בינואר, מלאו שלוש שנים להפלת מטוס הנוסעים האוקראיני מעל שמי טהרן. עד היום איראן לא ממש סיפקה הסבר לאשר ארע באסון הזה, מי נתן את ההוראה ומה נעשה עם האחראים.

שלשום נערכו ברחבי העולם טקסי זיכרון ל-176 הרוגי האסון, 63 מהם היו אזרחים קנדיים, האחרים איראנים, בריטים, שוודים ואוקראינים. מאז הפלת המטוס, קנדה היא הקול הבוטה ביותר נגד טהרן.

שלשום נערכו ברחבי העולם טקסי זיכרון ל-176 הרוגי האסון, 63 מהם היו אזרחים קנדיים, האחרים איראנים, בריטים, שוודים ואוקראינים. מאז הפלת המטוס, קנדה היא הקול הבוטה ביותר נגד טהרן

בטקס הזיכרון שלשום בטורונטו, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו היה נחרץ מאוד במסריו למשטר האיראני, שעד היום לא לקח אחריות על הפלת המטוס.

האיראנים ניסו תחילה להסתיר את העובדה ששני טילים נורו לעבר מטוס הבואינג 737 של חברת התעופה האוקראינית שהמריא מטהרן לקייב. זה היה חמישה ימים אחרי חיסולו של קאסם סולימאני בעיראק ויממה אחרי פעולת הנקם האיראנית בהפצצת הבסיס האמריקאי א-טנף בעיראק.

שדה הקטל בקרבת טהרן: מקום התרסקות המטוס האוקראיני שיורט על ידי איראן ב-8 בינואר 2020 (צילום: (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
שדה הקטל בקרבת טהרן: מקום התרסקות המטוס האוקראיני שיורט על ידי איראן ב-8 בינואר 2020 (צילום: (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

מייד אחרי ההמראה מנמל התעופה הבינלאומי של טהרן, נורו לעבר המטוס שני טילים על ידי כוחות הנ"מ של משמרות המהפכה. המשטר האיראני טען תחילה שתקלת מנוע וטעות טייס גרמה להתרסקות, עד שהמודיעין האמריקני סיפק הוכחה חד-משמעית לירי הטילים.

רק אז האיראנים הודו – ומאוחר יותר טענו כי מדובר בטעות של מפעיל המערכת שחשב כי מדובר בטיל שיוט אמריקאי. איראן טענה עוד כי האחראים נעצרו ונשפטו, אבל עד היום לא סופקה לכך הוכחה. בנאום שלו שלשום בטקס הזיכרון בטורונטו, רמז טרודו שקנדה לא תהסס להגיע עם העניין לבית הדין הבינלאומי בהאג.

איראן טענה כי האחראים נעצרו ונשפטו, אבל עד היום לא סופקה לכך הוכחה. בנאום שלו שלשום בטקס הזיכרון בטורונטו, רמז טרודו שקנדה לא תהסס להגיע עם העניין לבית הדין הבינלאומי בהאג

אוקראינה, קנדה, בריטניה ושוודיה ביקשו בחודש שעבר מאיראן לספק את כל חומרי החקירה, לקחת אחריות על הפלת המטוס ולשלם פיצויים למשפחות. שגרירת אוקראינה בקנדה יוליה קובאליב שהשתתפה בטקס הזיכרון אף קשרה בין הקשרים הצבאיים ההדוקים של איראן ורוסיה לבין הפלת המטוס.

"המל"טים שמספקת איראן לרוסיה פוגעים היום במשפחות הנספים באוקראינה", אמרה קובאליב. עד עכשיו איראן לא הגיבה לדרישות הללו, ואם תמשיך בהתעלמות עוד חמישה חודשים, למדינות התובעות תהיה עילה להגשת תביעה לבית הדין הבינלאומי.

שרי החוץ של קנדה, אוקראינה, בריטניה, שוודיה ואפגניסטן עומדים לדקת דומיה לזכר ההרוגים בהתרסקות המטוס האוקראיני באיראן, 16 בינואר 2020
שרי החוץ של קנדה, אוקראינה, בריטניה, שוודיה ואפגניסטן עומדים לדקת דומיה לזכר ההרוגים בהתרסקות המטוס האוקראיני באיראן, 16 בינואר 2020

אבל מתברר שבינתיים איראן כדרכה מנסה, מתחת לרדאר, לפעול נגד קולות המחאה המתגברים בקנדה. הבי-בי-סי חשף שלשום שמשמרות המהפכה האיראניים עקבו פיזית אחרי מובילי המחאה על אדמת קנדה. כלומר, איראן הפרה במפורש את הריבונות הקנדית ללא תגובה או מחאה רשמית של ממשלת טרודו.

אחד מיעדי ההטרדה והמעקב הוא רזה אכברי, ראש הקהילה האיראנית הגולה באדמונטון, שסיפר לכתב הבי-בי-סי כי החל לקבל איומים אנונימיים בחשבנות שלו ברשתות החברתיות, תיבת האימייל שלו נפרצה, הוא החל לקבל שיחות טלפון מוזרות לנייד שלו ואפילו זיהה מעקב אחריו באחד הלילות על ידי שני גברים שלא הכיר.

אקברי דיווח על כך למשטרה קנדה, שאישרה לבי-בי-סי מאוחר יותר כי אכן קיים מעקב של שירותי הבטחון האיראניים אחרי מובילי המחאה בקנדה.

"מה שאנשים לא מבינים זה שקו אחד ברור מחבר בין הפלת המטוס ב-2020 למותה של מהסה אמיני, המהומות באיראן והמעקב אחרי משפחות קורבנות טיסה 752", אמר קאווה שארוז, עורך דין ממוצא איראני שמייצג כיום את משפחות הנספים. הוא סיפר לבי-בי-סי כי חלק מהמשפחות אף זכו לביקור של סוכני משמרות המהפכה, שאיימו על בני המשפחה.

"מה שאנשים לא מבינים זה שקו אחד ברור מחבר בין הפלת המטוס ב-2020 למותה של מהסה אמיני, המהומות באיראן והמעקב אחרי משפחות קורבנות טיסה 752"

מתאבלים נאספים בפתחה של אוניברסיטת אמרי קאביר בטהרן, אשר מספר סטודנטים שלה נהרגו בהפלת המטוס האוקראיני ב-8 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
מתאבלים נאספים בפתחה של אוניברסיטת אמרי קאביר בטהרן, אשר מספר סטודנטים שלה נהרגו בהפלת המטוס האוקראיני ב-8 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

הדברים הללו של עו"ד שארוז מקבלים משמעות אחרת לנוכח אירוע נוסף שבמהלכו השמיעה איראן איומים ישירים לעבר גורמים במערב. זה קרה בשבוע האחרון עם פרסום הקריקטורות של האייתוללה עלי חמינאי במגזין הצרפתי הסאטירי "שרלי הבדו".

בסוף השבוע האחרון צייץ שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן הודעה בחשבון האישי שלו שלא ממש הותירה מקום לספק. "העניין לא יעבור ללא תגובה", כתב.

במהלך סוף השבוע זומן שגריר צרפת באיראן לשיחת נזיפה, והמשטר בטהרן אירגן הפגנת מחאה מול שגרירות צרפת שבמהלכה קראו המפגינים לגרש את השגריר מאיראן.

במהלך סוף השבוע זומן שגריר צרפת באיראן לשיחת נזיפה, והמשטר בטהרן אירגן הפגנת מחאה מול שגרירות צרפת שבמהלכה קראו המפגינים לגרש את השגריר מאיראן

העיתון "קאייהאן" – שנחשב לשופרו של המנהיג העליון – קרא בשבת לסגור את מצר הורמוז לתנועה בשל העלבון לאיראן. זה אמנם לא קרה, אבל בצרפת לא לקחו סיכון ותגברו את האבטחה סביב מערכת העיתון בפריז. נראה שבאירופה לא לוקחים סיכון עם איראן, כל שכן אחרי חשיפת התשתית האיראנית שעמדה לפגוע בעיתונאי רשת "איראן אינטרנשיונל" בלונדון.

מפגינים שורפים את דגל צרפת באיראן בעקבות הקריקטורה שהופיעה במגזין "שרלי הבדו" של האייתוללה עלי חמינאי, 8 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
מפגינים שורפים את דגל צרפת באיראן בעקבות הקריקטורה שהופיעה במגזין "שרלי הבדו" של האייתוללה עלי חמינאי, 8 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

מאז הטבח במערכת "שרלי הבדו" ב-7 בינואר 2015  שבמהלכו נרצחו ביריות 12 עובדים על ידי שני מחבלי דעא"ש ממוצא אפריקאי – אחרי פרסום קריקטורה של הנביא מוחמד – המגזין נמצא תחת אבטחה כבדה מחשש לפעולות נקם נוספות.

איראן מנסה לקחת את הדברים למישור הדתי ולהציג את הלעג לחמינאי כלעג לאסלאם. בהודעת גינוי ארוכה ומנומקת שהוציא ארגון מוסדות הדת באיראן אתמול נטען כי מדובר במגזין שבתחילה לעג לנביא מוחמד, והנה עכשיו הוא לועג לאחד מממשיכי דרכו ש"מנהיג מיליונים בעולם המוסלמי, משמש דוגמה ומופת לעמידה איתנה של האסלאם מול המערב".

בהודעת גינוי נטען כי מדובר במגזין שבתחילה לעג לנביא מוחמד, והנה עכשיו הוא לועג לאחד מממשיכי דרכו ש"מנהיג מיליונים בעולם המוסלמי, משמש דוגמה ומופת לעמידה איתנה של האסלאם מול המערב"

למרבה המזל, עד עכשיו איראן לא ממש מצליחה לסחוף אחריה המונים בעולם המוסלמי, ולמעשה רבים בעולם המוסלמי הסוני דווקא מרוצים.

עוד 829 מילים
סגירה