איך פועל שלטון דיקטטורי

בנימין נתניהו בכותל לרגל יום ירושלים, 22.5.2022 (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
אריה לייב אברמס, פלאש 90
בנימין נתניהו בכותל לרגל יום ירושלים, 22.5.2022

בניגוד למדינה דמוקרטית, בה פעולותיו של השלטון מוגבלות על ידי האזרחים באמצעות הבחירות והפרלמנט בו יושבים נציגי האזרחים, ויש בה הפרדת רשויות, הרי שבדיקטטורה – לשלטון (המנהיג ולמקורביו) יש יכולת פעולה כמעט בלתי מוגבלת באמצעות הכלים הבאים:

פעולה עצמאית ושרירותית

השלטון פועל בצורה עצמאית ושרירותית, מבלי לתרץ או להסביר את מהלכיו בצורה הגיונית, שכן הוא לא חייב הסבר לאף גורם, הוא פועל בהתאם לאינטרסים שלו בלבד.

בשלטון דיקטטורי למנהיג ומקורביו יש יכולת פעולה בלתי מוגבלת. השלטון פועל עצמאית ושרירותית מבלי לתרץ או להסביר בהגיון את מהלכיו, שכן הוא אינו חייב הסבר לאף גורם ופועל בהתאם לאינטרסים שלו בלבד

הטלת חיסיון וצנזורה

לשלטון יש יכולת להטיל חיסיון מלא על כל החלטה או פעולה שאין לו רצון לשתף בה את האזרחים, הוא נוהג לעשות את זה כדי למנוע ביקורת על פעולותיו, או כדי להסתיר דברים שחשוב לו שיישארו חשאים ויוכלו לקדם אותו בשלבים אחרים.

נאמנות וחוסר יכולת

מינוי שרים וממלאי תפקידים בכירים אינם דווקא של המוכשרים ביותר במערכת, שכן התנאי למינוי הוא נאמנות למנהיג. לא נדרשת מהם יוזמה וחשיבה עצמאית, ובוודאי שלא לקיחת אחריות ויצירתיות, אלא צייתנות ושיתוף פעולה עם גחמותיו של המנהיג.

הגבלת סמכויות

הפקידים, בעלי המקצוע ושומרי הסף הופכים להיות חסרי יכולת ומבוהלים. סמכויותיהם מוגבלות, הם נדרשים לקבל אישור מעליהם לכל מהלך. הם חוששים להחליט החלטות עצמאיות כי יודעים שישלמו על כך מחיר אישי. פיטורים והדחות שרירותיות של פקידים מקצועיים הם נוהג שגור במשטר כזה, הסיבות להדחה הן בדרך כלל פעולות שפוגעת באינטרסים של המנהיג.

ביטול הפרדת הרשויות

השלטון אינו מעוניין ברשויות אחרות בעלות סמכות וכוח (רשות מחוקקת או רשות שופטת) ובתחילה יסרס אותן, יצמצם את סמכויותיהן, יגביל את פעולותיהן ויושיב בהן אנשים מטעמו. בהמשך יפעל כדי לייתר אותן ועשוי לבטל אותן לחלוטין, או להשאיר אותן כעלה תאנה לפעולותיו החד צדדיות.

הפקידים, בעלי המקצוע ושומרי הסף הופכים חסרי יכולת ומבוהלים. פיטורים והדחות שרירותיות של פקידים מקצועיים הם נוהג שגור במשטר כזה. הסיבות להדחה הן בדרך כלל פעולות שפוגעת באינטרסים של המנהיג

נהלים סותרים

יצירת נהלים סותרים, פיצול משרדים וסמכויות, ויצירת בלגן מאורגן – שתוקעים ועוצרים את המערכת – הם חלק מהתוכנית. לכאורה היינו מצפים שיתרונו של שליט יחיד הוא ביצירת נהלים אחידים וברורים, סדר ומשמעת. אך זה מנוגד לאינטרס היחיד שלו לשליטה מוחלטת.

על ביצוע ההנחיות אחראיים כמה גופים המנהלים ביניהם מאבק סמכויות (כל גוף או אדם רוצה להוכיח את יעילותו ונאמנותו). סתירה זו יוצרת אנרכיה בניהול המדינה. הנהלים הסותרים מדגישים את הצורך לפנות למנהיג שרק הוא ידע לפתור את המחלוקות, והגורמים השונים פונים אליו מיוזמתם שיכריע. כתוצאה מהתהליך הזה כוחו מתחזק עוד יותר.

 

תגמול המקורבים

פרוטקציה, הקלות, קידום, תפקידים משמעותיים והטבות למקורבים או למלחכי פנכה הם נוהל מקובל במדינות לא דמוקרטיות, אחרת איך ישמר המנהיג את האנשים סביבו. מקורבים אלו מקבלים הטבות כאלו ואחרות, התנהלותם מנקרת עיניים ומעודדת אחרים להתנהג בצורה דומה כדי להתקרב למנהיג, להפוך גם הם למקורבים ולזכות במנעמיי השלטון.

פרוטקציה, הקלות, קידום, תפקידים משמעותיים והטבות למקורבים או למלחכי פנכה הם נוהל מקובל במדינות לא דמוקרטיות, אחרת איך ישמר המנהיג את האנשים סביבו

מדיניות כלכלית

המדיניות הכלכלית של המדינה פועלת על פי האינטרסים של המנהיג. הוא מחליט למי יעביר טובות הנאה כלכליות, זיכיונות כלכליים לאוצרות הטבע, מונופולים עסקיים, ועסקאות כלכליות עתירות ממון.

באמצעות מדיניות כלכלית זו המנהיג דואג שהכוחות הכלכליים בעלי הכוח במדינה ימשיכו לתמוך בו. מדיניות זו בדרך כלל תהיה בניגוד לאינטרס המובהק של טובת האזרחים, תהליך זה יכול להגיע עד להתמוטטות כלכלית.

שליטה מלאה באמצעי התקשורת

לאחר שהשתלט על אמצעי התקשורת יוודא המנהיג שרק גורמים תקשורתיים ואנשי מקצוע שנאמנים לו ימשיכו להתקיים. אלו שיערערו על סמכותו יגלו בהדרגה מחסומים כלכליים ומנהלתיים כאלו ואחרים, עד שבסופו של דבר יאלצו להיסגר, להתפטר או שיסגרו בהוראה מלמעלה. שליטתו המלאה בתקשורת מאפשרת למנהיג לקבוע את סדר היום, להישאר כל הזמן בתודעת האזרחים הנאמנים ולוודא שהנושאים שיעלו בתקשורת יהיו אלו שמקדמים אותו ורק אותו.

לאחר שהשתלט על אמצעי התקשורת יוודא המנהיג שרק גורמים תקשורתיים ואנשי מקצוע שנאמנים לו ימשיכו להתקיים. אלו שיערערו על סמכותו יגלו בהדרגה מחסומים כלכליים ומנהלתיים כאלו ואחרים

מעקב אחר האזרחים

ברוב המשטרים הדיקטטורים יש משטרה ייעודית שתפקידה לשרת את השלטון ולעקוב אחר האזרחים. משטרה זו מפעילה מעקבים והאזנות סתר במטרה לפקח על האזרחים כדי לצמצם התנגדות עתידית אפשרית. בנוסף לכך יש גם מעקב אחר האזרחים על ידי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

השלטת טרור ופחד

זה נוהל קבוע בקרב שלטון לא דמוקרטי, שכן אחרת איך ישמר המנהיג את שלטונו ויגרום לאזרחים לחשוש להתלונן או להתריע על עוולות? השלטון בונה מנגנון כוח נאמן שתפקידו להפחיד את האזרחים על ידי הודעות ופעולות מאיימות.

הוא דואג שהאזרחים ידעו שהם במעקב; הוא מבצע מעצר שרירותי ללא הליך משפטי הוגן; הוא מפעיל אלימות פיזית מרוסנת שתפקידה להפחיד אך לא לרסק. תהליך זה פוגע באופן אנושות בזכויות האדם והאזרח של האזרחים.

*  *  *

לעומת העצמאות המוחלטת שיש לשלטון לשרת ולקדם את ענייניו, הרי שהאזרחים נמצאים במצב של חוסר וודאות, נגרם להם נזק כלכלי ויש פגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח שלהם.

לעומת העצמאות המוחלטת שיש לשלטון לשרת ולקדם את ענייניו, הרי שהאזרחים נמצאים במצב של חוסר וודאות, נגרם להם נזק כלכלי ויש פגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח שלהם

השילוב הזה של שליטה ודיכוי האזרחים מצד אחד, מול חיזוק ותגמול המקורבים הוא שמאפשר למשטרים דיקטטורים לשלוט לאורך זמן על מדינותיהם.

ד"ר אורית יעל (Orit Yaal) חוקרת היסטוריה חברתית ומגדרית. היא משתמשת בתקשורת ההמונים של התקופה כמקור להבנת החברות הנחקרות. להנאתה לומדת כל החיים, לפרנסתה מרצה במכללה אקדמית כנרת, לשלמות נפשה מרצה אקטיביסטית במסגרות אזרחיות (פורום מיכל סלה, מכינות קד"צ), פובליציסטית בעיתונות החופשית ונואמת בכיכרות. בחייה הפרטיים קיבוצניקית, פמיניסטית נשואה ואם לארבעה. מאמינה בשוויון חברתי, כלכלי ופוליטי, כי רוב בני האדם טובים צריך רק ללתת להם את הכלים להראות את הטוב הזה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 791 מילים ו-1 תגובות
סגירה