מפגש ועדת ההיגוי וקבוצות העבודה של "פורום הנגב" באבו דאבי (צילום: משרד החוץ)
משרד החוץ

מדינות "הסכמי אברהם" מעוניינות בשת"פ עם ישראל – אבל לא בפרובוקציות

ברקע ההכנות ל"פורום הנגב" הבא, השמועות על התקרבות בין ישראל לערב הסעודית צצות מחדש ● למרות המחאות ההיסטוריות, באיראן החליטו "לכפות את חוקי החיג'אב" ● ארדואן מנסה לפזר את המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט ● זמרת כוויתית מעוררת סערה בישראל ● והיום לפני 13 שנה נמלט המנהיג הערבי הראשון שהודח בעקבות הפגנות המוניות ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

"פורום הנגב", הבטחה לעתיד טוב יותר במזה"ת

כשבוע אחרי עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית ודחיית הביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו באבו דאבי – לבירה האמירתית הגיעו נציגים בכירים של משרדי הממשלה מהעולם הערבי ומישראל במסגרת ההכנות ל"פורום הנגב", כמעט שנה אחרי הפגישה ההיסטורית של שרי החוץ של ישראל, מרוקו, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים בנגב.

המארחים האמירתיים החליטו להמשיך עם הפורמט המוצלח למרות הטלטלה האחרונה ובכך העבירו מסר ברור – באבו דאבי מעוניינים בשיתוף הפעולה הבילטרלי והאזורי עם ישראל, אך לא יסבלו פגיעה במעמדם של המקומות הקדושים באסלאם, בירושלים או צעדים דומים אחרים.

מי שבלטה בהיעדרות שלה – גם הפעם וגם לפני שנה – הייתה ירדן. בממלכה ההאשמית חוששים מאוד מהסלמה בגדה המערבית ובירושלים, מודאגים מאוד מהאופי הקיצוני של הממשלה החדשה בישראל ומעדיפים לעת עתה להתרחק מאירועים משותפים עם ישראלים.

אין ספק כי גם בבירות הערביות האחרות מודאגים ממה שעלול לקרות אם ירושלים שום תבער. הכינוס החיובי והמחויך באבו דאבי השבוע היה בבחינת הבטחה לעתיד טוב יותר, אם ישראל תמנע ממהלכים מסוכנים וממדיניות קיצונית ביחס לפלסטינים בכלל ולמקומות הקדושים בירושלים בפרט.

אחרי פסגת הנגב, שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי, ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (משמאל לימין) (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
פסגת הנגב 2022 (משמאל לימין): שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)

המארחים האמירתיים החליטו להמשיך עם הפורמט המוצלח למרות הטלטלה האחרונה ובכך העבירו מסר ברור – באבו דאבי מעוניינים בשיתוף הפעולה, אך לא יסבלו פגיעה במעמדם של המקומות הקדושים

ברקע ההתכנסות האזורית, שוב בצבצו שמועות על אפשרות של הרחבת "הסכמי אברהם" וחתימה על נורמליזציה עם ערב הסעודית. האם בירושלים מקווים ש"תרגיל הסיפוח" – שהצליח לקרב את חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בשנת 2020 – יעבוד גם מול ערב הסעודית?

בשלב הזה ממשיכים לדבוק בריאד באופן רשמי בעמדה המסורתית התומכת בשתי מדינות לשני עמים ובעם הפלסטיני. אולם, אין ספק שמאחורי הקלעים מתקיימות לא מעט שיחות ומהלכים שנועדו לקדם את הפיוס בין ירושלים לריאד.

איראן מקשיחה את נהלי החיג'אב

חברי הפרלמנט באיראן והשופטים הבכירים דרשו השבוע מהמשטרה במדינה "לכפות את חוקי החיג'אב" ביד קשה. לפני קצת יותר ממאה ימים פרצה באיראן מחאה אדירה בעקבות מותה הטראגי של מהסה אמיני, צעירה ממוצא כורדי שהוכתה למוות על ידי "משטרת הצניעות" משום שחבשה חיג'אב לא לפי הכללים המקובלים.

לפני כחודש התובע הכללי באיראן החליט לבטל את "משטרת המוסר" השנואה והאיראנים חשבו לרגע שראשי המערכת במדינה הלכו לקראתם. אולם, כבר אז אנשי אופוזיציה רבים ומומחים לענייני איראן הזהירו שמדובר בתרמית והסחת דעת.

מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר באיראן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

לפני כחודש התובע הכללי באיראן החליט לבטל את "משטרת המוסר" השנואה והאיראנים חשבו לרגע שראשי המערכת במדינה הלכו לקראתם. אולם, כבר אז אנשי אופוזיציה רבים הזהירו שמדובר בתרמית

המנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי פתח השבוע בסדרת ציוצים בטוויטר, שבהם קבע באופן נחרץ שחוקי החיג'אב הם חלק בלתי נפרד מהדת האסלאמית ולא תיתכן שום פשרה בעניין. במקביל הבהיר כי אין צורך להאשים את הנשים שלא מקיימות את המצווה הזאת במלואה ב"אי־דתיות מספקת" או בפגיעה במהפכה האסלאמית.

לא ברור כיצד ההנחיה הזאת משתלבת עם הכוונה של המשטרה האיראנית להעניש ביד קשה את הנשים שמפרות את חוקי החיג'אב. כמו כן, השבוע כמה מפגינים בולטים הוצאו להורג בטהרן בכוונה להרתיע את האחרים ולהעביר מסר ברור – ההתנגדות תתקל בקיר ברזל. ההפגנות באיראן נמשכות למרות הדיכוי הקשה, אך הנפח שלהן ירד באופן משמעותי בשבועות האחרונים.

ארדואן מסמן את המפלגה הפרו־כורדית לקראת הבחירות

הכורדים נוהרים לקלפיות? הממשלה הטורקית מנסה לפזר את המפלגה הדמוקרטית העממית (HDP) – השלישית בגודלה בפרלמנט הטורקי. הממשלה מאשימה את המפלגה בקשרים עם ארגונים כורדים חמושים שהוצאו מחוץ לחוק.

המפלגה טוענת שהיא פועלת למען זכויות הכורדים ומתנגדת למאבק המתרחב של הממשלה על החירויות הפוליטיות. התיק הזה יידון בבית המשפט לחוקה במדינה. במידה שהמפלגה הזאת – שזכתה ב־12% מהקולות בבחירות ב־2018 – תיפסל, הסיכוי של רג'פ טאיפ ארדואן להיבחר מחדש יגדל מאוד וזה גם ישליך על הרכב הפרלמנט העתידי.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

במידה שהמפלגה הזאת – שזכתה ב־12% מהקולות בבחירות ב־2018 – תיפסל, הסיכוי של ארדואן להיבחר מחדש יגדל מאוד וזה ישליך גם על הרכב הפרלמנט העתידי

לפני כמה ימים בית המפשט עצר את מימון המפלגה עד לבירור הטענה הגורסת שהיא מקיימת קשרים עם ארגון ה־PKK, שנחשב לארגון טרור במדינה.

לפני כחודש בית המשפט הטורקי למעשה הדיח מהמרוץ הנשיאותי את ראש העיר הפופולרי של איסטנבול – אקרם אימאמולו, שנמצא אשם בהעלבה של עובדי ועדת הבחירות המרכזית ונפסל מהתמודדות בבחירות. נראה כי ארדואן נחוש להבטיח את ניצחונו בבחירות, שיתקיימו במאי או ביוני השנה – וכל האמצעים כשרים.

זמרת כוויתית הגיעה לישראל – ועוררה סערה

לא מעט מפורסמים ועשירים מהעולם הערבי מגיעים לישראל על מנת לקבל טיפול רפואי מצוין. המסורת הזאת החלה עוד בשנות ה־60 והיא נמשכת עד עצם היום הזה. הרופאים הישראלים מטפלים בנסיכים, אנשי עסקים, בנות אצולה, זמרות ושחקניות ידועות.

האורחת שנחתה לישראל השבוע הייתה הזמרת הכוויתית המפורסמת שאמס. גם היא הגיעה לכאן על מנת לקבל טיפול רפואי. אולי כדי למנוע הדלפות, שאמס פרסמה תמונה של עצמה באינסטגרם וציינה שהיא נמצאת בפלסטין.

אולי כדי למנוע הדלפות, שאמס פרסמה תמונה של עצמה באינסטגרם וציינה שהיא נמצאת בפלסטין. הפוסט גם הראה את המיקום המדויק שלה – הרצליה פיתוח

הפוסט גם הראה את המיקום המדויק שלה – הרצליה פיתוח. בישראל זעמו על כך שהזמרת למעשה מכחישה את קיומה של המדינה ובנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר נתניהו, פרסם פוסט שהציע לשאמס "להתחפף מכאן"', בעוד שבכווית ביקרו את שאמס על כך שבכלל הגיעה לישראל.

כווית היא אחת מהמדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באזור המפרץ הפרסי והפרלמנט הכוויתי ידוע בעמדה הנוקשה שלו ובביקורת הקשה נגד מדינת ישראל.

המעריצים של שאמס באינסטגרם שאלו אותה אם לא ניתן היה לעבור את הטיפול הרפואי במקום אחר כמו אירופה או ארה"ב וציינו שגם אם היא מתייגת את המקום כפלסטין – היא עדיין נכנסה לישראל באופן רשמי ובכך הכירה בקיומה. שאמס התבטאה בעבר כמה פעמים נגד אנטישמיות והגיבה בחריפות נגד מי שנמנע מללחוץ יד ליהודים או לנוצרים.

היום הזה בתולדות המזה"ת: נשיא תוניסיה נמלט מארצו

ב־14 בינואר 2011 הנשיא התוניסאי זין אל־עאבדין בן עלי נמלט מארצו ברקע ההפגנות הסוערות שפרצו אחרי מותו הטראגי של מוחמד בועזיזי – ירקן צעיר ששרף את עצמו למוות אחרי שהתייאש מחייו הקשים ומאי־הצדק של השלטונות כלפיו.

בן עלי ניסה לדכא את ההפגנות הענקיות שהרעידו את תוניס הבירה וערים נוספות – והפעיל אלימות נגד המפגינים. אולם, אחרי יותר משלושה שבועות של מחאות – שכמותן טרם נראו בתוניסיה ובעולם הערבי – הוא עזב יחד עם אישתו לילה ועם מקורביו את המדינה וקיבל מקלט בערב הסעודית.

מפגינים בתוניסיה נושאים שלט ובו תמונה של מוחמד בועזיזי, שהצית את עצמו (צילום: AP Photo/Salah Habibi)
מפגינים בתוניסיה נושאים שלט עם תמונה של מוחמד בועזיזי (צילום: AP Photo/Salah Habibi)

אחרי יותר משלושה שבועות של מחאות – שכמותן טרם נראו בתוניסיה ובעולם הערבי – הוא עזב יחד עם אשתו את המדינה ומעולם לא חזר אליה יותר

צרפת סירבה להעניק לבן עלי מקלט, מחשש לתגובה חריפה של האזרחים התוניסאים והשלטון החדש. הנשיא ששלט בארצו במשך 24 שנים מעולם לא חזר אליה ומת בערב הסעודית בשנת 2019. בן עלי היה המנהיג הערבי הראשון שאיבד את כיסאו במהלך ההפגנות ההמוניות, שזכו מאוחר יותר לשם הכולל "האביב הערבי".

עוד 1,027 מילים
סגירה