מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90

מספר העולים לקרקע באביתר בפסח הולך ותופח ומאיים להפוך לארוע מדיני וביטחוני

"אנחנו חוזרים לאביתר ומחדשים חיים של יישוב ענק", מצהירה דניאלה וייס ● לדבריה, מספר המשתתפים בליל הסדר שהיא וצבי סוכות מארגנים שם תפח לאלפיים איש, כשהתוכנית היא שעשרות משפחות יישארו על הקרקע בתום הארוע ● גורמים ביטחוניים מעריכים כי ישראל לא תוכל להכריז על ההסדרה באביתר כבר בפסח, והמהלך של המתנחלים עלול להוביל לעימות הראשון בין גלנט וסמוטריץ'

בצל המאבק על המהפכה המשפטית ממשיכה להתנהל דרמה של ממש בצפון השומרון, סביב התנחלויות שנויות במחלוקת שאולי זוכות עכשיו להתייחסות שונה בממשלת הימין החדשה.

לפני שבועיים דיווחנו כאן לראשונה על קרוב לאלף מתנחלים שיגיעו לחגוג את ליל הסדר בהתנחלות הנטושה אביתר, ועוד כ-500 איש בחומש. מאות מהם יישארו בשתי ההתנחלויות שפונו בעבר ומתכוונים לבנות ולהרחיב אותן בהמשך הדרך.

המארגנים מדברים היום על מאות אנשים שהם כבר הצליחו לגייס לטובת העלייה מחדש על הקרקע, ועל רבים שיצטרפו בזמן הקרוב ויתחילו את המסע לאביתר וחומש כבר בחודש הבא.

"באביתר יהיו בפסח קרוב לאלפיים איש", מתחייבת דניאלה וייס, יו"ר תנועת נחלה, שעומדת מאחורי האירוע יחד עם חבר הכנסת המיועד צבי סוכות מהציונות הדתית. "אנחנו משקיעים מאמץ גדול. השטח באביתר הוא ענק וההזדמנות גדולה. אנחנו הולכים לקרוא לכל האירוע 'חדש ימינו כקדם'.

"באביתר יהיו בפסח קרוב לאלפיים איש. אנחנו משקיעים מאמץ גדול. השטח באביתר הוא ענק וההזדמנות גדולה. אנחנו הולכים לקרוא לכל האירוע 'חדש ימינו כקדם'"

יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס
יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס

"חג הפסח הוא הסמל של מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. בפסח 1968 הגענו למלון פארק בחברון, ואז התחיל כל הסיפור. בפסח 1975 חגגנו את ליל הסדר הראשון באלון מורה, אחרי שמאות אנשים הגיעו לשם.

"אנחנו חוזרים לאביתר ומחדשים חיים של יישוב ענק. נתחיל עם 53 המשפחות שגרו שם עד הפינוי האחרון. אני יודעת שניתקל בקשיים. המדיניות הכללית היא לא לבנות יישובים חדשים. יש לחץ אמריקאי, לחץ של השמאל והערבים, אבל גם אנחנו לוחצים מהצד השני".

"אני יודעת שניתקל בקשיים. המדיניות הכללית היא לא לבנות יישובים חדשים. יש לחץ אמריקאי, לחץ של השמאל והערבים, אבל גם אנחנו לוחצים מהצד השני"

תזכורת: בתחילת יולי 2021 ההתנחלות אביתר פונתה בהסכם שנחתם בין שר הביטחון דאז בני גנץ והמתנחלים, עד שיתברר מעמד המקום. באוקטובר 2021 נמצא כי 60 דונמים מהמקום הם אכן אדמות מדינה.

בפברואר 2022, ימים ספורים לפני שעזב את תפקידו, אישר היועץ המשפטי הקודם אביחי מנדלבליט את המתווה הזה ואפשר למעשה הקמה מחדש של ישיבה ויישוב חוקי במקום. מאז לא קרה דבר. ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ הודיעו בפורומים שונים כי המתנחלים לא יחזרו לאביתר כל כך מהר, אם בכלל.

פלסטינים מוחים נגד הקמת ההתנחלות אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
פלסטינים מוחים נגד הקמת ההתנחלות אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בתחילת דצמבר עם הציונות הדתית נקבע כי מתווה אביתר יקודם לאלתר, וכי חוק ההתנתקות ישונה – מה שיאפשר את קיום הישיבה בחומש, ובעצם את בניית ההתנחלות מחדש מאז פונתה במסגרת ההתנתקות ב-2005.

עד היום לא הייתה הכרזה של המדינה על אביתר כמקום חוקי אבל אלפי המתנחלים מתכוונים לעלות על הקרקע לקראת פסח ולהישאר שם, וכך לקבוע עובדות בשטח.

לפי הערכות של גורמים מדיניים וביטחוניים המצויים בשטח, ישראל לא תוכל להכריז על ההסדרה באביתר עד אמצע אפריל בגלל חג הרמדאן הרגיש, מה שרק יגביר את המתח בין כל הצדדים.

לפי הערכות של גורמים המצויים בשטח, ישראל לא תוכל להכריז על ההסדרה באביתר עד אמצע אפריל בגלל חג הרמדאן הרגיש, מה שרק יגביר את המתח בין כל הצדדים

המהלך הגדול של המתנחלים בפסח עלול גם להביא לעימות ראשון בין השרים יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ' סביב הדרישה להסדרה מהירה של ההתנחלות באביתר.

שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023
שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023

"אנחנו מחכים ששרי הביטחון גלנט וסמוטריץ' יכריזו על אביתר כיישוב חוקי לכל דבר, כפי שהתחייבו", אומרת וייס. "אנחנו מגיעים לאביתר ולחומש בכל מקרה, עם הכרזה או בלי הכרזה. זה יהיה המבחן הראשון של הממשלה הזו.

"אני לא מוכנה להאמין שמישהו יפנה אותנו. בחומש יהיו 500 איש וזה המינימום שבמינימום. חומש זה היישוב הכי חשוב שיש, משם חולשים על ישראל ועל כל יהודה ושומרון".

"אני לא מוכנה להאמין שמישהו יפנה אותנו. בחומש יהיו 500 איש וזה המינימום שבמינימום. חומש זה היישוב הכי חשוב שיש, משם חולשים על ישראל ועל כל יהודה ושומרון"

אתמול (שלישי) הופצו פלקטים בכל ההתנחלויות ביהודה ושומרון תחת הכותרת "חוזרים לאביתר". תנועת נחלה מבקשת להגיע ליישוב ולקיים שם סדר המוני. בכרזות פורסם לראשונה גם הסלוגן "ממשלה חדשה – יישובים חדשים".

"אנחנו יודעים שגלנט וסמוטריץ' רוצים את זה. אנחנו יודעים גם את הלחצים שיהיו. אנחנו הולכים לאורו של הרב משה לוינגר. אנחנו לא יוצאים נגד הממשלה אלא סוחפים אותה להרגיש את התרוממות הרוח וללכת איתנו. ככה עשינו תמיד, מאז ימי גוש אמונים", מסכמת וייס.

חוזרים לאביתר: פלקט שהופץ בקרב המתנחלים, 17 בינואר 2023
חוזרים לאביתר: פלקט שהופץ בקרב המתנחלים, 17 בינואר 2023
עוד 620 מילים
סגירה