מאבק הכוחות בין גלנט וסמוטריץ' לא ייפתר בקרוב

עימות ידוע מראש "אין שיתוף פעולה ורק דוחים אותנו על הסף", אומרת אורית סטרוק בעקבות החלטת הציונות הדתית להחרים את ישיבת הממשלה אתמול, "מה שקרה ביום שישי האחרון זה קצה הקרחון, שיא של היחס הבלתי מקובל הזה" ● המשבר במשרד הביטחון הגיע מוקדם מהצפוי, ולמרות הצהרות של ראש הממשלה על פתרון מסתמן, ניתן להמר שגם הוא מועד לכישלון ● פרשנות

שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023
שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ׳ בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023

שר הביטחון יואב גלנט חשב כבר בתחילת הדרך שמדובר באסון. הוא לא הבין איך אפשר לחלק את הסמכויות במשרד הביטחון ולהיכנס לתוך פעילות כפולה של שני שרים דווקא ביהודה ושומרון, המקום הכי רגיש במזרח התיכון. בעיקר אם השר השני הוא בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, שמחזיק אג'נדה משלו, ועלול למשוך את העסק לכיוונים שנראים לגלנט מסוכנים.

מבחינת גלנט, ההתיישבות ביהודה ושומרון היא חיונית, אבל צריך לעשות את הכול בזהירות רבה ולפי החוק, בתיאום מוחלט עם הצבא ותוך התחשבות מקסימלית בתגובות האמריקאיות.

גלנט חשב כבר בימי המשא ומתן הקואליציוני שסמוטריץ' – אם יהיה אחראי על המנהל האזרחי והמתפ"ש – עלול לגרור את השטח לעימותים שיעלו ביוקר למדינת ישראל. בפני מקורביו הוא אפילו דיבר על פגיעה בכלכלת ישראל, אם האמריקאים יחשבו שמתנהלים בשטח דברים לא מרוסנים.

הבעיה היא שגלנט לא עמד על הרגליים האחוריות בזמן אמת ולא הטיל וטו על המינוי של סמוטריץ'. אולי הוא חשש להתעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. סביר יותר להניח שגלנט, אלוף במיל', סמך על היכולת והניסיון שלו שיעזרו לו לנטרל את סמוטריץ' לאורך זמן, ואולי אפילו להשתמש בו כשעיר לעזאזל כאשר הוא יאלץ לבצע מהלכים נגד המתנחלים – ולהפיל עליו את האשמה.

שר הביטחון יואב גלנט בדרכו לישיבת הממשלה, 22 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר הביטחון יואב גלנט בדרכו לישיבת הממשלה, 22 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

סמוטריץ', מצידו, משוכנע שגלנט לא עושה לו שום טובה, וכי הוא צריך להיות במשרד הביטחון בכוח שווה מול גלנט. מבחינתו של סמוטריץ', הוא ויתר לנתניהו על תפקיד שר הביטחון מלא מלא, וחלוקת הסמכויות מול גלנט נעשתה בדין, אחרי דיונים קואליציוניים מסובכים ופרטניים שנמשכו חודשיים.

מבחינתו של סמוטריץ', הוא ויתר לנתניהו על תפקיד שר הביטחון מלא מלא, וחלוקת הסמכויות מול גלנט נעשתה בדין, אחרי דיונים קואליציוניים מסובכים ופרטניים שנמשכו חודשיים

כך או כך, העימות בין השניים הגיע מהר מהצפוי. בסוף השבוע האחרון עשו המתנחלים את מה שמכונה "תרגיל שרון" – תכסיס של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אריאל שרון, שהציף את השטח בהתנחלויות בימיו הראשונים בליכוד.

ביום חמישי בלילה הקימו המתנחלים מאחז לא חוקי באזור היישוב מגדלים. את המאחז יזם נווה שינדלר, נכדו של הרב חיים דרוקמן, והוא נקרא "אור חיים" על שמו של הרב, שהלך לעולמו לפני חודש.

ביום שישי, כנהוג, הפעילו המתנחלים לחץ כדי שלא יפנו את המאחז לפני שבת. גם השר סמוטריץ' הצטרף לתרגיל השקוף הזה והורה למתאם הפעולות בשטחים, האלוף רסאן עליאן, לעכב את הפינוי עד לדיון בממשלה ביום ראשון.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הכוונה, כמו במקרים רבים בעבר, הייתה למלא את המאחז במתנחלים מכל הסביבה במהלך השבת, מה שיקשה על הפינוי ואולי יצרף בסוף את "אור חיים" ל"התיישבות הצעירה" – שורה של מאחזים לא חוקיים שאותה הממשלה התחייבה להכשיר במסגרת ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד.

שר הביטחון גלנט, שהיה גם מזכירו הצבאי של אריאל שרון ומכיר היטב את השיעור הזה, הבין שאסור לחמם את השטחים, בעיקר אחרי הפגישות שלו ושל ראש הממשלה עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.

שר הביטחון גלנט, שהיה גם מזכירו הצבאי של אריאל שרון ומכיר היטב את השיעור הזה, הבין שאסור לחמם את השטחים, בעיקר אחרי הפגישות שלו ושל ראש הממשלה עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן

גלנט – בתיאום עם נתניהו אך לא בתיאום מתחייב עם סמוטריץ' – פינה את המתנחלים במהירות עוד ביום שישי, יחד עם כוחות צה"ל ומג"ב. אתמול (ראשון) חזרו הכוחות ופינו שוב מתנחלים שניסו לחדש את הבנייה ב"אור חיים".

אגב, כוחות מג"ב כפופים לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, אבל בשטחים הם כפופים לאלוף הפיקוד, שכפוף לרמטכ"ל ולשר הביטחון. בן-גביר תקף את הפינוי, אבל כנראה שאינו יכול להנחית הוראות על כוחות מג"ב בשטחים.

התגובה של סמוטריץ' וחבריו בציונות הדתית הייתה חריפה. אתמול הם החרימו את ישיבת הממשלה ומאיימים שלא להגיע השבוע להצבעות בכנסת.

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק מהציונות הדתית מגלה בשיחה עם זמן ישראל כי העימות ב"אור חיים" הוא רק קצה הקרחון בתקופה של גרירת רגליים מצד שר הביטחון בחודש האחרון.

"הוויכוח הוא בכלל לא על המאחז, אלא על העברת הסמכויות לשר סמוטריץ' כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני", אומרת סטרוק. "אנחנו רואים גרירת רגליים של חודש ימים במשרד הביטחון. מונעים את הסמכויות שמגיעות לשר סמוטריץ' ולא מאפשרים לו לעשות דברים שלפי ההסכם הוא רשאי וגם חייב לבצע בשטח.

"אנחנו רואים גרירת רגליים של חודש ימים במשרד הביטחון. מונעים את הסמכויות שמגיעות לשר סמוטריץ' ולא מאפשרים לו לעשות דברים שלפי ההסכם הוא רשאי וגם חייב לבצע בשטח"

"קח לדוגמה את סיפור המעברים: השר גנץ פתח את המעברים לעובדים פלסטינים בהיקפים רחבים מאד ולכן יש צוואר בקבוק אדיר במעברים. זה פוגע אנושות בכחצי מיליון אזרחים ישראלים שחיים ומתניידים בשטח הזה, כל נסיעה אורכת כמעט פי שניים זמן. סוכם בהסכם הקואליציוני שצריכים לפתור את הבעיה הזו, אבל זה לא מתאפשר בגלל אי-העברת הסמכויות.

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"עניין נוסף הוא מועצת התכנון העליונה, שלא התכנסה קרוב לשנה. ישובים רבים ממתינים לה, ולשר סמוטריץ' אין אפשרות אפילו לעשות את ההכנות לכנס אותה".

"אנחנו לא רצים לפגוע בשרשרת הפיקוד ואחדות צה"ל", מוסיפה סטרוק, "לכן סוכם לעשות סידור פנימי. אבל אין שיתוף פעולה מצד שר הביטחון, ורק דוחים אותנו על הסף. מה שקרה ביום שישי האחרון זה קצה קרחון של בעיית רוחב, זה שיא של היחס הבלתי מקובל הזה.

"אין שיתוף פעולה מצד שר הביטחון, ורק דוחים אותנו על הסף. מה שקרה ביום שישי האחרון זה קצה קרחון של בעיית רוחב, זה שיא של היחס הבלתי מקובל הזה"

"השר סמוטריץ' נתן הנחייה להמתין עם פינוי המאחז עד לדיון בתחילת השבוע. מה גלנט עושה? הוא לא מרים טלפון ולא כלום, ונותן מעל הראש של השר סמוטריץ' הנחיות לאלוף הפיקוד, אפס יחס, כאילו שהוא סתם אוויר.

"אנחנו חתמנו על הסכמים קואליציוניים ברורים. עכשיו הכול חונה לפתחו של ראש הממשלה. אי אפשר לקיים ככה ממשלה, בלי הלימה בין מה שנחתם בין המפלגות למה שמבוצע בפועל בין השרים, ולאי-ההלימה הזו נתניהו חייב לתת מענה".

יו"ר נעם אבי מעוז, יו"ר דגל התורה משה גפני, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף, שר החינוך יואב קיש, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה, 22 בינואר 2023
יו"ר נעם אבי מעוז, יו"ר דגל התורה משה גפני, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף, שר החינוך יואב קיש, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה, 22 בינואר 2023

אתמול, במהלך פגישת ראשי הקואליציה שבה השתתף גם סמוטריץ', הוחלט להקים תיאום בין גלנט וסמוטריץ', ופורום שבו תוסדר חלוקת הסמכויות. הסיכוי שזה יקרה אינו גבוה, אם מתחשבים בנפשות הפועלות ובכיוונים שאליהם מושכים כל הצדדים.

כדי להרגיע את סמוטריץ' ובן-גביר צייץ נתניהו כי כוחות הביטחון פינו 38 מבנים לא חוקיים שבנו הפלסטינים בשטחי C, מה שזכה לתגובות מלגלגות של טוביה סמוטריץ', אחיו של השר.

כדי להרגיע את סמוטריץ' ובן-גביר צייץ נתניהו כי כוחות הביטחון פינו 38 מבנים לא חוקיים שבנו הפלסטינים בשטחי C, מה שזכה לתגובות מלגלגות של טוביה סמוטריץ', אחיו של השר

אחד העימותים שצפויים בזמן הקרוב הוא סביב הכוונה של אלפי מתנחלים לעלות לקראת חג הפסח להתנחלויות אביתר וחומש, לחגוג שם את ליל הסדר ולאחר מכן להישאר במקום. המתנחלים דורשים לקיים מייד הסדרה חוקית באביתר, כפי שהוסכם בעבר, אבל במשרד הביטחון מבקשים לעכב את הנושא לפחות עד סיומו של חג הרמדאן באמצע אפריל.

השאלה היא האם הצבא ינסה גם הפעם לפנות את המתנחלים שיגיעו לשתי ההתנחלויות, ביניהם  חברי כנסת בציונות הדתית, בניגוד לדעתו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,029 מילים ו-1 תגובות
סגירה