החזונות המבעיתים של דאבוס

שאיבת סודות היישר מהמוח ● שיתוף מידע פרטי עם האף-בי-איי ● מאגר מידע שיחשוף בכל רגע מה הסטטוס החיסוני של כל אחד בעולם ● ועיר עצומה שתושביה יהיו כלואים בתוך חומות בגובה 500 מטר ● אלו רק חלק מהיוזמות שהציגו משתתפי ועידת דאבוס בסוף השבוע האחרון ● חלקם כבר מדברים בגלוי על הצורך בסדר עולמי חדש

הדמייה של עיר העתיד ניאום בערב הסעודית (צילום: Neom)
Neom
הדמייה של עיר העתיד ניאום בערב הסעודית

ועידת דאבוס מטעם הפורום הכלכלי העולמי, שהסתיימה בסוף השבוע האחרון, הפכה בעשור האחרון לסמל של ניתוק והתנשאות של אליטה מצומצמת.

מטרת הפורום, שנוסד בשנת 1971, הייתה לחזק את הקשר בין כלכלות העולם, ולקדם במקביל את הקשרים בין ההון לשלטון. כל זה הפך את אותן ועידות של הפורום לכאלו המעוררות ביקורת גדולה וגררו בעקבותיהן גם לא מעט הפגנות סוערות.

הוועידה איבדה קצת מהרלוונטיות שלה בשנים האחרונות כאשר כלכלות דווקא החלו לצמצם את התלויות שלהן במדינות אחרות.

מגמה זו הואצה בשנים האחרונות עם פרוץ מלחמת רוסיה באוקראינה, שהוביל להתנתקותן העסקית של כאלף חברות מהקשר שלהן עם רוסיה. אליהן התלוו גם ממשלות רבות אחרות שעצרו את הקשרים העסקיים שלהן עם הרוסים.

ועידת דאבוס של הפורום הכלכלי העולמי בשווייץ, ינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
ועידת דאבוס של הפורום הכלכלי העולמי בשווייץ, ינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

זה המשיך בהאצת תהליך הדה-גלובליזציה כאשר ממשלות ביצעו חישוב מסלול מחדש בכל הקשור לתלות שלהן בשרשרת האספקה החורקת של מוצרים תוצרת סין.

מייסד הכנס קלאוס שוואב הגרמני הפך לאחרונה גם הוא למילת גנאי נרדפת של גופים המתנגדים לרעיון הגלובליזציה ושלטון התאגידים. שוואב, יחד עם האליטה הכלכלית העולמית, דחף בעשורים האחרונים ליצירת מערכת כלכלית אי-שוויונית עם מינימום רגולציה, שרק הגבירה את כוחם של התאגידים על חשבון זה של האזרחים. יש האומרים שאף פגעה בעקרונות הדמוקרטיים של מדינות.

כל הגורמים הללו הפכו את הכנס השנה לפחות פופולרי. מנהיגים מכל העולם כבר לא נהרו במטוסיהם הפרטיים כדי להשתתף ולהצטלם בפאנלים ומעל דוכני הנואמים.

הפעם שוואב ושאר המארגנים נאלצו, בניגוד לשנים עברו, להסתפק בביקור של מנהיג אחד בלבד מבין כל מנהיגי ארגון המדינות המתועשות -הקנצלר הגרמני אולף שולץ. ובכל זאת, עדיין השתתפו בכנס 2,700 אישים – מתוכם נגידים, אנשי מפתח בתעשייה, חוקרים ונציגים בכירים מכ-100 מדינות בעולם.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר בוועידת דאבוס, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר בוועידת דאבוס, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

הטענה כאילו חברי הפורום הם מועדון אליטיסטי סגור הנפגש מידי שנה בשוויץ כדי להחליט על החוקים שיונהגו בעולם תחת סדר עולמי חדש – נחשבה עד כה תאוריית קונספירציה של מתנגדים סהרוריים. אלא שהשנה שר החוץ של פאקיסטן, בילאוואל בוטו זרדרי, הצטרף במפתיע לאותם תומכי התאוריה ולמעשה אישר את הטענה הזו בפומבי מעל בימת הוועידה.

"כאן בפורום הכלכלי העולמי יש הרבה דיונים על מה יהיה הסדר העולמי החדש. איך אנחנו פועלים לקראת הסדר הבינלאומי הנורמטיבי החדש הזה שיאפשר לנו להתמודד עם ההבדלים והמחלוקות שלנו כעולם המתורבת", אמר זרדרי למשתתפים.

הוא הוסיף שכרגע סדר עולמי כזה קשה ליישום אבל קרא למנהיגים בכנס לא להתייאש. "אני מאמין שכרגע אנחנו נמצאים בתקופה כה היפר-מפלגתית ומקוטבת, כך שלא נוכל ליצור את 'הלסינקי החדשה' היום. אבל בהמשך אנחנו חייבים לגבש ולשפר את הסדר המוסדי הנורמטיבי והבינלאומי שלנו באופן בינלאומי כדי שנוכל לטפל בבעיות הללו".

"אני מאמין שכרגע אנחנו נמצאים בתקופה כה היפר-מפלגתית ומקוטבת, כך שלא נוכל ליצור את 'הלסינקי החדשה' היום. אבל בהמשך אנחנו חייבים לגבש ולשפר את הסדר המוסדי הנורמטיבי והבינלאומי"

לזרדרי הייתה רק בקשה אחת מראשי האליטה: שלא ישכחו לצרף גם את מדינתו באותו סדר חדש. "אני מקווה שהפעם, ברגע שאנחנו נבנה את הסדר העולמי החדש הזה או הסדר החדש המבוסס על חוקים, הקול של העולם הגלובלי המתפתח ייכלל בו".

מה אמורים להיות חוקי הסדר העולמי הזה שזרדרי מכוון עליו? עדיין לא ברור. מה שבטוח הוא, שאם רק חלק מהחזונות או התחזיות של הדוברים בכנס יתממשו במסגרת אותו סדר או מחוצה לו – זה הולך להיות עולם מדאיג במיוחד.

ניטה פרחאני מאוניברסיטת דיוק  סיפרה למשל בכנס על עולם בו ינוטרו המחשבות שלנו בכל רגע על ידי המעביד, החוקר, הממסד או כל גורם אחר שיוחלט על כך.

זה יאפשר, למשל, למנהלים שלנו לדעת עלינו בכל רגע נתון מתי אנחנו מרוכזים בעבודה ומתי הראש שלנו נמצא בכלל במקום אחר, וגם על מה אנחנו חושבים בדיוק. זה יאפשר גם להוציא דוח עם שלל נתונים שנאספו היישר ממוחנו, שיציג כמה אנחנו פרודוקטיביים בעבודה או אפילו יחשוף אם חלילה ביצענו עבירה פלילית. מדובר בטכנולוגיה מטרידה במיוחד שכבר קיימת, המאפשרת לשאוב היישר ממוחנו מידע כמו הקוד לחשבון הבנק, למשל.

להערכתה של פרחאני, כבר בתוך חמש עד עשר שנים הטכנולוגיה הזו תהיה בשימוש נרחב יותר ותאפשר לנתח נתונים מהמוח ולפענח מחשבות מורכבות. במצגת שהציגה בכנס בדאבוס ביום חמישי, הסבירה פרחאני כי הטכנולוגיה לפענוח גלי מוח נמצאת כעת בשלב ההשקה. ‏"מה שאתה חושב, מה שאתה מרגיש – הכול רק נתונים – נתונים שבתבניות גדולות ניתן לפענח באמצעות בינה מלאכותית", הוסיפה‏.

מי שחושש שישתילו לו חיישן במוח, אז לדברי פרחאני בקרוב כבר לא נצטרך שתלים כי את הניטור של המוח יבצעו באמצעות מכשירים חיצוניים. כך, למשל, ניתן יהיה לפענח את המחשבות והסודות שלנו על ידי מוצרים כמו כובעים מיוחדים המתלבשים על הראש, אוזניות איירפוד למיניהם או אפילו קעקוע קטן.

כל אלה יוכלו לקלוט את הפעילות המוחית שלנו ולשדר אותו למי שירצה בכך – בדיוק כמו  שעוני היד של תקופתנו שמציגים לנו נתונים על תפקוד הגוף שלנו בזמן אמת ובעבר.

ראש האף-בי-איי כריסטופר ריי התגאה מעל בימת הועידה כי "רמת שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לממשלה, במיוחד מול האף-בי-איי, עשתה צעדים משמעותיים". בעוד שההערות של ריי על שיתוף פעולה הדוק עם המגזר הפרטי הגיעו בהקשר של הגנה על תשתיות קריטיות, האף-בי-איי עומד כעת בפני ביקורת ציבורית בארה"ב על מערכת היחסים שלו מול טוויטר וחברות מדיה חברתית אחרות.

כל זאת, בעקבות מסמכים שנחשפו לאחרונה, בהם התברר כי הסוכנות הפדרלית ניצלה את קשריה הטובים עם אותן חברות כדי להגיש להן בקשות שפוגעות בחופש הביטוי. הכול במטרה לצנזר מידע שפורסם ושלא מצא חן בעיני האף-בי-איי.

ראש האף-בי-איי כריסטופר ריי בוועידת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
ראש האף-בי-איי כריסטופר ריי בוועידת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

לעומת ריי, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר אמנם לא ביקש בוועידה לשתף פעולה עם חברות פרטיות וגם לא לדעת מה קורה לנו בתוך המוח, אבל כן דרש לדעת מה זורם לכל אחד מאיתנו בוורידים. בלייר קרא להקמת מסד נתונים דיגיטלי עולמי למטרות מעקב אחרי מחוסנים ולא מחוסנים. כמובן לצורך הערכות למגיפה עתידית.

בנוסף הועלו רעיונות הזויים נוספים שבמסגרתם הדיפלומט הערבי הסעודי אחמד אל ג'ובייר דיבר על החזון של "עולם ללא מכוניות".

עוד עלה לדיון המיזם להקמת עיר עתידית קלסטרופובית ומבעיתה בסעודיה – העיר ניאום – אותה הציג המשנה למנכ"ל המיזם ריאן פריז.

אורך העיר מתוכנן להיות 170 ק"מ. רוחבה 200 מטר בלבד. הכול יהיה בה במרחק חמש דקות הליכה – מהעבודה דרך הסופרמרקט ועד בית הספר. היא תכיל כתשעה מיליון בני אדם. העוקץ בעיר הזו הוא שכל התושבים בה יהיו כלואים לאורך כל העשרות קילומטרים שלה בין חומות בגובה 500 מטר. לא כיף במיוחד.

ניאום תכיל כתשעה מיליון בני אדם. העוקץ בעיר הזו הוא שכל התושבים בה יהיו כלואים לאורך כל העשרות קילומטרים שלה בין חומות בגובה 500 מטר. לא כיף במיוחד

בשלב זה מדובר בחזונות תאורטיים. בדאבוס ראו בהם כחזונות לגיטימיים ובחלק מהפאנלים אף התייחסו אליהם בהבנה או אפילו בהערצה. כל זה רק הגביר את הכעס בקרב המתנגדים לפורום, שטוענים שהם בסך הכול אזרחים שרוצים שיראו בהם כבני אדם, ולא כלי בשירות האליטה שמתייחסת אליהם כעוד מספר ברקוד, כאילו היו מוצר בשירותם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
לפי האתר שהפנית אילו, העיר ניאום תכיל מיליון תושבים בלבד ולא 9 מיליון. 2. עיר באורך 170 ק"מ וברוחב 200 מטר היא בעלת שטח של 34 קמ"ר וצפיפות של 30000 איש לקמ"ר (פי 5 מרצועת עזה) אם נניח ש... המשך קריאה

לפי האתר שהפנית אילו, העיר ניאום תכיל מיליון תושבים בלבד ולא 9 מיליון. 2. עיר באורך 170 ק"מ וברוחב 200 מטר היא בעלת שטח של 34 קמ"ר וצפיפות של 30000 איש לקמ"ר (פי 5 מרצועת עזה) אם נניח שגרים בה מיליון תושבים. או צפיפות של 250000 איש לקמ"ר (פי 40 מרצועת עזה (אם גרים בה 9 מיליון תושבים).
לפי האתר שהפנית אילו, שטחה של העיר גדול כמעט פי 1000 (26,500 קמ"ר). לא ראיתי בכתבה שום דבר על חומות בגובה 500 מטר. איך ניתן לבנות חומות כאלו לאורך מאות קילומטרים? למה לבנות חומות כאלו (מה מטרת העיר? להיות בית כלא ענק)?

כל מה שאמרנו בתחילת הפייק מגפה והעניין של סדר עולמי חדש וריסט כלכלי וסווג כקונספירציה התברר כנכון והמדיה שמצנזרת הכל בגוגל בפייס ויוטיוב הממשלות וחברות התרופות סותמים את הפה ומוכרים הנד... המשך קריאה

כל מה שאמרנו בתחילת הפייק מגפה והעניין של סדר עולמי חדש וריסט כלכלי וסווג כקונספירציה התברר כנכון והמדיה שמצנזרת הכל בגוגל בפייס ויוטיוב הממשלות וחברות התרופות סותמים את הפה ומוכרים הנדסת תודעה לציבור. אוכלוסיית העולם כבר מתעוררת

כתבת יפה, רק משהו קטן שלא הבנתי: איך "מינימום רגולציה" מיטיב רק עם מגזר מסויים, אם משמעה של מינימום רגולציה זה הקלות על כל מי שמעוניין לפתוח עסקים ולהתחרות בטייקונים. *השואל מנהל חברה ... המשך קריאה

כתבת יפה, רק משהו קטן שלא הבנתי: איך "מינימום רגולציה" מיטיב רק עם מגזר מסויים, אם משמעה של מינימום רגולציה זה הקלות על כל מי שמעוניין לפתוח עסקים ולהתחרות בטייקונים.
*השואל מנהל חברה ומייעץ לחברות וארגונים בישראל

אנחנו זועקים את זה כבר שנים.. ידענו על כל מה שהולך לקרות.. רק חבל שהפכו אותנו להזויים בתקשורת וניסו בעל דרך לדכא את המחאה.. שלא יהיו טעויות- הממסד הישראלי חלק מזה ודואג טוב מאד לשבור... המשך קריאה

אנחנו זועקים את זה כבר שנים..
ידענו על כל מה שהולך לקרות..
רק חבל שהפכו אותנו להזויים בתקשורת וניסו בעל דרך לדכא את המחאה..
שלא יהיו טעויות- הממסד הישראלי חלק מזה ודואג טוב מאד לשבור את המחאה הזאת כבר 3 שנים והתקשורת מגוייסת ע"י תאגידים על מנת להשתיק את הזעקה שלנו ולעשות הכל כדי שהתוכנית לסדר עולמי חדש תצא לפועל.

עוד 1,015 מילים ו-5 תגובות
סגירה